Gå til innhold

Flytte og konvertere harddisk

Anbefalte innlegg

Hei, hvordan aktiverer og gjenkjenner jeg en dynamisk disk som er flytta fra en gammel maskin til en ny?

Jeg får feilmelding om at om jeg prøver å konvertere via diskbehandlingen så går alt i dass. Alle data blir formatert og bortevekk borte.

Så hva gjør jeg og hvorfor funker denne utmerket på min gamle maskin med Windows XP???

Life.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konvertere? Har den gamle disken FAT eller NTFS, og hvilket OS har du på den nye maskinen?

Dersom den nye maskinen er oppe å kjøre med XP og du bare ønsker å sette inn den gamle 'systemdisken' ? for å kunne hente ut data, må du i alle fall sørge for den nye disken på den nye maskinen står som master og at den gamle disken er satt opp som slave... Da skal ikke dette være noe problem?!

Lenke til kommentar

Filsystemet er NTFS - problemet er bare å få maskinen min her til å gjenkjenne den dynamiske disken uten å måtte slette alle dataene, og begynne på nytt

Slik jeg forstår det så er forskjellen på en dynamisk og en standard disk f.eks. at man ikke kan installere og boote Windows på dynamiske disker, men trenger en mer st8 disk til dette.

Life.

Lenke til kommentar

Hmmm...

Har ikke vært borte i dynamiske disker før, derfor mitt dumme svar første gang :-)

Det ser dessverre ut til at du har rett med tanke på dataene på disken, idet disken også må partisjoneres/formateres på nytt...

Hvor ikke bare kopiere over dataene på en 'lånt' disk før du konverterer?

Lenke til kommentar

grunnen til at den ikke finnes nå er pga måten filtidelingstabellen opprettes ved bruk av dynamiske lister...

søker du på dynamisk disk i "diskbehandling" får du nærmere info.

ellers må jeg nok si at det ikke er noen utvei, enten hele formateringsstyret, eller kopiere over til en annen disk hvis mulig, med det gamle operativistallasjonen.

når det gjelder dynamiske disker, bør man unngå dette så lenge man ikke trenger flere enn 4 volum per disk eller kjører raid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...