Gå til innhold

Anbefaling av en Thriller bok ( ala dan brown )

Anbefalte innlegg

Jeg er snart ferdig med alle 4 bøkene til dan brown ( lydbøker 2 av dem ). Da lurer jeg på om noen kunne anbefale andre liknende bøker. Jeg har aldri vært særlig glad i bøker, men det forandret seg etter jeg ble kjent med dan brown.

Så, hvilke bøker vil jeg ikke gå glipp av? :D

edit: Helst på norsk, men kan være engselsk også.

Endret av asad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ett ord: Taismanen!

Det er en av de beste bøkene jeg har lest noen gang. Skrevet av Stephen king og Peter Straub, begge to er veldig flinke forfattere... Jeg tror jeg har lest 10-15 bøker av Stephen King, han eier!

En annen bok jeg kan anbefale er Lushons Plater. Er den første boken i en serie på tre bøker. Kort sagt så handler den om hvordan mennesker prøver å overlve i en post-apokalyptisk verden etter tredje verdenskrig. SYKT BRA.

Fra bokomslaget:

En bredt anlagt og handlingsmettet fremtidsvisjon. Spennende og skremmende realistisk, en tankevekkende påminnelse om en nær og mulig fremtid. I år 2053 bryter tredje verdenskrig ut, med katastrofale følger for miljøet. De få overlevende søker ly i undergrunnen, i falleferdige parkeringshus og t-banestasjoner, der de samler seg i primitive stammesamfunn. Solen er nå blitt så sterk at den dreper. Treårsvintre og støvstormer har forvandlet mesteparten av Europa til en ødemark kalt Daulandet. Matmangelen er stor, og kannibalisme er en helt vanlig foreteelse. I ruinbyen Osh Lo møter vi nattjegeren Evv Lushon. Siden han er født med mutasjoner, betraktes han som en av gennerne, en underkaste som rangerer langt under menneskene i Bigge-Mahmeds klan. Evv har ulveaktige trekk, og som nattjeger er det hans oppgave å jakte på de rivaliserende klanenes jegere. Han er etterkommer av en transgener, en genetisk manipulert elitesoldat, og kan bare se i nattemørke. Likevel er det mer ved Evv enn klanens mennesker tror. Evvs fosterfar Olda har lært ham om Bokk-Staver og verden slik den var før krigen brøt ut, og når klanen blir utryddet og Mennihetas korsbærende krigere lover å drepe alle nattjegere, flykter Evv sørover gjennom Europa, på søken etter de siste restene av sivilisasjon. Boken fikk gull for beste bokomslag/voksenlitteratur i Årets vakreste bøker 2005.

omtale:

I år 2053 bryter tredje verdenskrig ut, og sivilisasjonen går under i et inferno av rasekriger og epidemier. De overlevende samler seg i primitive stammesamfunn og søker ly i undergrunnen. Støvstormer herjer, og Europa er forvandlet til en ødemark kalt Daulandet. Det er stor matmangel, og det tys til kannibalisme. I ruinbyen Osh Lo møter vi nattjegeren Evv, den siste av klanens menneskejegere.
Lenke til kommentar

Har tre utmerkede valg for hånden: (alle er på engelsk, men kan ha blitt oversatt til norsk)

Map Of Bones, av Jemas Rolling

Handling:

Et brorskap fra middelalderen bestående av alkymister kalt Royal Dragon Court leter etter en hemmelighet som har vært bevart i hundrevis av år, og finner de den lover det ikke bra for resten av oss... Det minner ganske mye om The DaVinci Code, men personlig likte jeg denne bedre.

The Rule Of Four, av Ian Caldwwell og Dustin Thomason

Handling: Thomas Sullivan er nesten ferdig med utdannelsen ved Princeton da han kommer over en bok kalt Hypnerotomachia Poliphili. Boken er svært gammel og skrevet på syv forskjellige språk. Boken har vært kjent veldig lenge, men den består bare av matematiske formler og en tradisjonell kjærlighetshistorie. Den er riktignok spesiell, men det er vel ikke noe mer enn det?

Thomas og vennen Paul vet bedre når de kommer over et lite hint som tyder på at hele boken kan være skrevet i kode eller koder. Hva står det egentlig i boken, og hvorfor har ingen klart å løse kodene ennå? De jobber som besatt med å løse gåten da en professor blir drept - og boken tydelig er involvert. Ganske raskt blir det klart at boken skjuler faktisk noe, og noen er villig til å drepe for å holde hemmeligheten skjult...

Boken brgynner litt kjedelig, men tar seg raskt opp og holdet et høyt tempo stort sett hele veien. Den kan minne om The DaVinci Code (da det er samme sjanger), men det er ikke noe negativt. Dessuten bør det nevnes at boken de finner faktisk eksisterer i virkeligheten og ble oversatt til engelsk for første gang i 1999, men den virkelige boken og boken i The Rule of Four er ikke helt identiske (det er samme bok, men i The Rule of Four har de tatt seg visse friheter for å lage en bedre historie). Kan være interessant å ha i bakhodet om du leser denne. :)

Thie Historian, av Elizabeth Kostova

Handling: En ung dame kjeder seg og ser gjennom bøkene i biblioteket til faren da hun finner en gammel bok. Selve boken er ganske tilfeldig, men den inneholder noen svært gamle brev adressert til "Min kjære og uheldige etterfølger". Dette fører henne inn i en verden hun aldri har våget drømme om og involverer hemmeligheter i fortiden til faren, den mystiske forsvinningen til moren mange år tidligere og en eldgammel hemmelighet...

Denne boken er en del lengre enn de to andre, og personlig syntes jeg den ble litt i lengste laget og gikk lei. Men likevel er det en bra bok jeg kan anbefale. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

"Engler og demoner" av Dan Brown. Tror dette er yndlingsboken min ;)

"Iskaldt bedrag" av Dan Brown. Også en utrolig bra bok. Har lest den bare på engelsk tho.

"Digital festning" av Dan Brown. Veldig bra bok, litt tunglest, men har dog også bare lest på engelsk.

"Da Vinci-koden" av Dan Brown... Denne har du vel les, hvis ikke go fucking read!

Vet ikke om du er interessert i krim, men kan anbefale Jo Nesbøs bøker om Harry Hole.

Flaggermusmannen

Kakerlakkene

Rødstrupe

Sorgenfri

Marekors

Frelseren

Snømannen

Kronologisk rekkefølge første til siste bok utgitt^^

Lenke til kommentar

Stieg Larsson!

Stieg Larsson var en heltr fantastisk svensk forfatter som skrev 3 svært gode bøker. Den første er riktig nok en detektivroman, men de 2 neste er herlige thrillere. Må si at Larsson for min del i hvert fall stiller langt sterkere enn forfattere av typen Brown og Grisham.

Wilbur Smith

Sør-afrikansk forfatter som har skrevet en rekke spenningsbøker.

Ellers vil jeg anbefale: Tom Egeland, Stephen King, Ken Follett, Jean Paul Sartre samt Tom Clancy.

Lenke til kommentar

Ja, jeg synes også Stieg Larsson er meget flink ;) Han har skrevet 7 bøker da, men 4 av dem er om politikk og anti-rasisme og lignende.

De 3 bøkene om Millennium er skjønnlitteratur, har lest første boken "Menn som hater kvinner". Når jeg er ferdig med en annen bok jeg holder på med nå skal jeg lese de to neste i serien ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...