Gå til innhold

Kjøpe dyrt eller billig speilrefleks?

Anbefalte innlegg

Mornings! :)

Har planer om å kjøpe meg speilrefleks nå til sommeren, og i den anledningen tenkte jeg å lage en tråd om jeg bør kjøpe et dyrt eller billig førstegangs speilrefleks.

Jeg har sett litt rundt på Nikon D40 og Canon 350D som forøvrig Japanphoto har tilbud på for tiden. Men jeg har også sett på litt dyrere kamera som Nikon D80 og Canon 30D.

Jeg vet jo ikke på forhånd hvor hekta jeg blir på fotografering, men jeg har lyst på et godt kamera. Dette er vel litt opp til meg selv om jeg vil legge inn 6-7 tusen i et kamera, eller om jeg vil legge inn 3, men jeg lurer på deres erfaringer på området?

Noen av dere som angrer på at dere ikke hoppet rett på et dyrere D-SLR?

Mvh

Thewiz ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte D40x som første eget SLR, og angret "fort" på det. Nå har jeg D200 og er knallfornøyd. D40x var litt for lite for meg, og knoting inn i meny hele tiden for å endre innstillinger var bare tull, samt jeg ville kunne bruke optikk uten HSM/AF-S.

Men om spørsmålet er dyrt kamera og billig optikk eller billig kamera og dyr optikk så er dyr optikk helt klart å foretrekke.

Lenke til kommentar

Nå sikter du deg inn på mellom-sjiktet, og det er klart at det segmentet har en del fordeler fremfor de billigste modellene.

EOS 30D med f.eks. Tamron 17-50mm f/2.8 eller Nikon D80 med AF-S 18-70mm f/(something) vil gi mer enn inngangsmodellene. Det er særlig to ting jeg vil påpeke. Bedre opptikk, og mer effektivt i bruk. Andre gode kameraer du kan se på, er Pentax K10D (eller Samsung GX-10) og Olympus E-520.

Kan forøvrig nevne at da jeg kjøpte min EOS 350D, så kom det på litt over 10.000,- med et "greit" objektiv og en 512MB minnebrikke ... Vet ikke om det er at prisen er redusert til ca 1/3 eller at kamera fortsatt står seg, som imponerer mest.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ennda en trondheimsgutt som kjører s14a? :devil:

Nikon D80 med 18-70mm er ett veldig godt utgangspunkt synes jeg..

Føler det passer for oss med litt store hender enn D40/D40x gjør, samt at objektivet er bedre enn det gamle 18-55..

Hvordan det står seg imot den nye 18-55vr vet jeg ikke..

Lenke til kommentar

D300 + 18-70 er en helt grei kombo, men får skarpere resultater med 16-85 vr. 17-55 har jeg ikke forsøkt.

Helt ok å kjøpe litt rimeligere kamera, D80 hører vel til mellomskiktet og er ikke en nybegynnerkamera, men er du interessert i foto, er læringskurven bratt så dette skulle ikke by på store problemer. Det er viktig at du drar til en fotobutikk og finner ut om kameraet passer hendene!

Lenke til kommentar

Jezz, når alle andre anbefaler alt annet en sony så vil jeg gjør det.

Har idag a100 og veldig fornøyd med det. Dette hysteriet om korn i mørke områder er jeg alt for grønn til å bry meg om, det er så mange andre som produsere så mye dårligere bilder med andre merker pgr av nybegynner stadiet at som entry til dSLR området skal du ta alle negavtive omtaler med en klype salt, men ikke glemme de helt seff.

Når har jeg hatt dette kameraet i ca 1år og jeg har mye igjen å gå på før neste kamerahus står for tur, men hadde jeg vist det jeg viste idag at fotodillen skulle ta helt av og ønsket\kravet om mer kvalitet hadde jeg hoppet rett på sony a700.

Med andre ord, ha i baktanken om du bare vil hatt ett kamera eller om det ligger mer til grunn som f.eks en undertrykket interesse for foto.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hoppet rett på 40D jeg da, men jeg var klar for å ta hobbyen på alvor. var noe jeg hadde veldig lyst til og alltid hatt, så når muligheten bød(jeg fikk jobb) så var dt rett til butikken. Hadde bare et kompakt som jeg fort ble lei og ville ha noe bedre. Kjøpte også 18-55 med IS, og selv om denne var litt dyrere enn uten IS så ble jeg ganske fort lei den og ville ha dyrere optikk også. Så jeg angrer litt på at jeg gikk rett på billiglinse.

I etterkant har jeg ellers prøvd litt D40 og merker at min er sååå mye bedre og D40 hadde massevis med irritasjonsmomenter. Kanskje fordi jeg var vant til Canon, men jeg syntes det var mer det at jeg merket så stok kvalitetsforskjel at det er aldri i verden at jeg angrer på kjøpet. Er liekvel ikke noen ekspert på D40 eller 350D(eller 450D for den saks syld) fordi jeg ikke har prøvd de så mye, men har nå et førsteintrykk i forhold til en litt dyrere modell.

Hadde prøvd 20D noe før - og likte den, kanskje derfor jeg satset på den nyeste modellen i den klassen. Hadde jeg vært deg hadde jeg satset på 30D som jo er godt priset og kvalitetsmessig bedre enn 350D på de fleste punkter.

Lenke til kommentar
Så hva blir det til da, Magnus? :p

Blir nok ganske sikkert et D80. (Om ikke du velger å selge ditt D200 ;))

Sony har jeg faktisk ikke sett så mye på, men har fått anbefalt Sony av flere fotointeresserte. A200 er ikke priset så veldig ille for tiden, så jeg vil absolutt ta det med i vurderingen når jeg anskaffer kamera. Grunnen til at jeg er litt Nikon fokusert er mest pga at flere venner av meg har Nikon, og da er muligheten til å snylte litt dyrere objektiver fra dem ganske stor :)

Jeg tror nok jeg velger et D80 om ikke annet overbevisende forslag dukker opp, men det er en ting jeg lurer på; Ved å hoppe rett på et relativt dyrt kamera (mtp at dette er første speilrefleks), vil kameraet bli for avansert for en som ikke har noen peiling på speilrefleks? La oss f.eks si D80 / D200? Tror dere at kameraet blir så avansert at det dreper litt gleden?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke nødvendigvis noe mer vanskelig å ta bilder med en speilrefleks. Kameraene på nivå med D80, har mange av de automatiske mulighetene som en kompakt. Men du får også muligheten til å ta full kontroll. Så det litt opp til deg hvor bratt du ønsker at lærekurven skal være.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg startet med et D80 og har det fortsatt, selv om jeg egentlig startet med mitt mors Canon 400D. D80 har som sagt mange automatmodus, selv om jeg ikke vil anbefale deg å bruke dem. I tillegg har du halvautomatiske modus hvor du kun stiller noen innstillinger selv, mens kameraet gjør resten. Blenderprioritet f. eks.

D200 kan tenkes og fremstå som litt mer avansert. Er liksom så mye knapper og brytere, men man trenger jo ikke bry seg om de om man ikke vil. Men D200 må du mest sannsynlig kjøpe brukt da.

Lenke til kommentar

I dag snublet jeg over en bekjent som hadde Nikon D80 (han hadde dog et litt bedre objektiv enn hva jeg hadde sett på. Han hadde et Nikkor AF-S DX 18-200 F/3,5-5,6G IF-ED VR )og jeg må si det var faktisk litt annerledes fra D200 (da jeg trodde ergonomien var den samme). Kameraet var svært godt å holde i og passet perfekt i mine hender. Blir mer og mer positiv til D80 ;)

Skal skrike ut når jeg har bestemt meg for å selge.

Må bare ha den litt til :p

Du kan jo få låne den når som helst...

Spørs om jeg tør å låne kameraet da, er jo svinedyrt hvis noe går istykker. :wee:

Lenke til kommentar

Om jeg skulle ha starta i dag, så hadde jeg kjøpt et mellomklasse-kamera à la Nikon D80, Canon 40D, Olympus E-520, Pentax K10D/K20D, Sony Alpha 300. De ekstra to tusenlappene gir som regel flere muligheter, flere knapper (altså mindre knoting i menyene) og bedre søker - og betyr at det går kortere tid før du oppgraderer. Så kan man kose seg med kit-optikken inntil man har oppnådd potensialet i utstyret sett (eller gadgetlust'en river i kredittkortet)

Lenke til kommentar

Eg går og sikler på canon 40D med tamron 17-50. Har/får en del skattepenger og feriepenger,som allerede brenner i mellom fingrane. Kan en få "pakketilbud" ved sånne kjøp, eller må en kjøpe en halv butikk for å få litt avslag i prisen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...