Gå til innhold

Automatisk utsettelse pga. kjøring uten lappen? (moped)

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg var litt tulling for 6mnd siden, og kjørte uten lappen. Jeg er 15 år, og har da ikke lappen.

Ble stoppet, fikk 5tusen i bot.

I går var jeg på mitt første moped fører kurs, da det ikke er lenge før jeg skulle ta lappen.

Pappa tenkte det var greit og være på den sikre siden, og sjekka at det ikke hadde skjedd noe mer i denne saken.

han fikk beskjed at med en gang jeg leverte søknad om fører kort, så får jeg automatisk 6måndters utsettelse fra dagen jeg fyller 16.

Det spesielle er at jeg har fått øvelseskjørings bevis, og hadde muligheten til og øvelseskjøre, fram til i går, da politi damen sa at dette var en feil, og at det ikke var gyldig lengere.

er dette virkelig saken? Får jeg 6mnd, pluss at jeg har fått 5000 i bot?

Vi skal klage på dårlig saksbehandler, og alt rundt det der, min mor kan det der, hun jobber for arbeidsdirektoratet, og sa at vi iallefall kan det, om det kommer meg noen vei er jo en annen sak.

har jeg noen andre muligheter? Trodde virkelig ikke jeg skulle få dobbel straff..

Mvh, Steffen. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Involverer vel gjerne en utsettelse å kjøre før du har fått lappen så vidt eg veit, men eg har ikkje paragrafen framfor meg no, sikkert nokon som kan finne den. I alle tilfeller ville eg belaga meg på en utsettelse pga. saksbehandling.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg forstår at jeg får utsettelse, men hvorfor fikk jeg først vite det i går, 6mnd etter det skjedde, og når jeg har fått bevis for øvelseskjøring?

Damen på politi stasjonen sa at dette var automatisk, da når jeg søker, om jeg har noe på rullebladet, sånn som dette, får jeg automatisk utsettelse på 6mnd. Er ikke dette for det første veldig lenge? Og er det virkelig sånn?

Om noen kunne funnet denne paragrafen, ville det vært flott. Jeg har dessverre nada peiling på slikt..

På forhånd takk.

Mvh, Steffen

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre hverken GP-4027 (Politiets instruks for trafikktjeneste) eller Politiets håndhevingsinstruks i vegtrafikksaker for hånden her, men det er helt normalt å få 6 måneders utsettelse fra man fyller 16 år. Det er ikke mye, det er slett ikke uvanlig at folk for 2 års utsettelse for å kjøre uten lappen...

Imidlertid er det både rart og klanderverdig at du ikke har fått melding om det før i går, selv om det likefullt er både rettferdig og fortjent. Du får sende en saklig og begrunnet klage til politimesteren i politidistriktet ditt, så kan det hende at du slipper utsettelse.

Lenke til kommentar
Jeg har dessverre hverken GP-4027 (Politiets instruks for trafikktjeneste) eller Politiets håndhevingsinstruks i vegtrafikksaker for hånden her, men det er helt normalt å få 6 måneders utsettelse fra man fyller 16 år. Det er ikke mye, det er slett ikke uvanlig at folk for 2 års utsettelse for å kjøre uten lappen...

Imidlertid er det både rart og klanderverdig at du ikke har fått melding om det før i går, selv om det likefullt er både rettferdig og fortjent. Du får sende en saklig og begrunnet klage til politimesteren i politidistriktet ditt, så kan det hende at du slipper utsettelse.

Helt enig med deg at det er rettferdig og fortjent, men jeg syns ikke det rettferdig at jeg akkurat har betalt 4950kr på mopedkurs, og 1750kr på traffikalt grunnkurs, uten og vite at jeg har utsettelse. Jeg trengte egentlig de pengene til båten og sykkelen min, men valgte og gå for moped, da det ikke var lang tid til jeg fikk det. regnet jo ikke med at jeg hadde utsettelse.

Mor skal klage på dårlig saksbehandler, men på toppen av kranse kaka har jo selfølgelig denne saksbehandleren sluttet, og har frasagt seg alt ansvar fra tidligere saker. Tydeligvis. Men, skal føre en klage, og se om det kan hjelpe meg noen vei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...