Gå til innhold

Elkjøp nettbutikk, avbestilt produkt

Anbefalte innlegg

Hei,

La inn bestilling på et produkt fra nettsiden på søndag, beløpet ble med engang reservet på kontoen min, greit nok.

På mandag finner jeg ut at produktet jeg bestilte har fått utsatt levering, bestemte meg derfor for å avbestille, måtte ringe 2 ganger før jeg i det hele tatt fikk avbestilt, fikk tilsendt kreditnota pr mail, greit nok tenker jeg. Siden beløpet var gankse høy så ringte jeg banken min for å få fjernet reservasjonen på kontoen, fikk oppgitt at den automatisk blir fjernet etter noen dager, tok derfor sjansen på at det ordnet seg og kjøpte heller det produktet fra en annen butikk som hadde det inne

Men idag til min store ovveraskelse når jeg sjekker kontoen så har Elkjøp trukket penger fra kontoen min, selv om jeg altså har avbestilt og de har ikke produktet inne en gang.

Har de lov til å gjøre sånt eller det bare jeg som tar feil, skal ta kontakt med dem imorgen og høre om det løser seg, men uansett så har vel dem ikke lov å trekke penger før man skal sende produktet og i dette tilfellet så hadde jeg jo avbestilt altså for 2 dager siden....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring banken din i morgen og bekreft at det er snakk om en betaling og ikke bare reservasjon, kan fint stå betaling der og faktisk være reservasjon allikevel.

Men, at pengene er trekt er isåfall noe som ikke skal skje. Kan være at pengene trekkes automatisk ved kansellering, for så å komme inn igjen på kontoen din muligens? Jeg vet ikke helt.

Start med å ringe banken, så ringer du elkjøp. Dette ordner seg.

Lenke til kommentar
Ring banken din i morgen og bekreft at det er snakk om en betaling og ikke bare reservasjon, kan fint stå betaling der og faktisk være reservasjon allikevel.

Men, at pengene er trekt er isåfall noe som ikke skal skje. Kan være at pengene trekkes automatisk ved kansellering, for så å komme inn igjen på kontoen din muligens? Jeg vet ikke helt.

Start med å ringe banken, så ringer du elkjøp. Dette ordner seg.

Jeg var i kontakt med banken på mandag etter å ha avbestilt for å få slettet reservasjonen, men så sa hun bank dama at den blir borte av seg selv iløpet av noen dager.

Ganske sikker på at det faktisk har gått ut fra kontoen idag da den er i betalt listen, men satser på at det uansett ordner seg, bare det ikke tar 14 dager å få pengene tilbake som han Elkjøp kundebehandleren sa når jeg spurte når reservasjonen ble slettet fra kontoen....

Endret av adi_82
Lenke til kommentar

Vært i kontakt med banken og elkjøp nå.

Pengene er trukket fra konto.

Elkjøp svarte ikke direkte på spm mitt annet enn at pengene vil bli refundert men at det vil ta 10-14 dager, kunne ikke skjønne hvorfor pengene var trukket ifra når jeg allerede hadde avbestilt......

Lenke til kommentar
10-14 dager? Det skal jo ikke være hverken lov eller mulig, når varen tross alt ikke er sendt engang.

Ja det var det jeg også prøvde å få svar på men kundebhandleren visste ikke noe annet enn at pengene var på vei.

Synes uansett dette var dårlig, når jeg ikke engang har fått den, de har den heller ikke på lager og jeg dessuten har avbestilt den at de skal trekke penger for så å betale tilbake i løpet av 10-14 dager..

Var iallefall siste gang jeg bestilte noe derifra, jævlig surt å vente på å få tilbake 7000 spenn

Lenke til kommentar

Du kunne jo tenke på å anmelde dem for det. Jeg tviler på at det ville komme til så veldig mye uten at kanskje du kan få dem til å betale raskere. En kan jo ha tenkt å bruke pengene til noe annet og kan ikke gjøre det nå før 2 uker er gått.

Lenke til kommentar
Du kunne jo tenke på å anmelde dem for det. Jeg tviler på at det ville komme til så veldig mye uten at kanskje du kan få dem til å betale raskere. En kan jo ha tenkt å bruke pengene til noe annet og kan ikke gjøre det nå før 2 uker er gått.

Ja det er det som er irriterende er jo ikke snakk om små penger heller, bestilte sånn speilrefleks kamera til 6500,- Hadde tenkt å kjøpe den fra en annen butikk som hadde den inne, men nå for jeg ikke gjort det da jeg ikke har nok sald på kontoen.. Jævlig sleipt av Elkjøp

Skal prøve å høre med forbrukerrådet om det er noe som kan gjøres....

Lenke til kommentar

Hvis du returnerer eller angrer på betaling i en vanlig butikk, tar det også noen dager før beløpet er tilbake på konto. En ukes tid er kanskje litt mer normalt enn 10-14 dager men... Betaling ble gjennomført samtidig som varen ble bestillt, derfor må de komme inn til elkjøp før de kan sendes tilbake :)

Lenke til kommentar

Regner med at Elkjøp benytter noe av samme løsningen som vi har. Utbetaling godkjennes og gjennomføres av et sentralt kontor som sender melding til bank om overføring. Med byråkratiet som oppstår når store sentraliserte kundeservicesteder som egentlig ikke eies av Elkjøp skal betale ut Elkjøps penger kan nok gi litt forsinkelser på utbetalingen :)

Lenke til kommentar
Hvis du returnerer eller angrer på betaling i en vanlig butikk, tar det også noen dager før beløpet er tilbake på konto. En ukes tid er kanskje litt mer normalt enn 10-14 dager men... Betaling ble gjennomført samtidig som varen ble bestillt, derfor må de komme inn til elkjøp før de kan sendes tilbake :)

Feil,

Jeg bestilte noe de forventet å få på lager snart (slutten av mai) beløpet ble reservet fra kontoen min(merk reservert ikke trukket fra) Butikker har ikke lov til å trekke ut penger før de evt skal sende varen normalt.

I dette tilfellet, avbestlte jeg ordren min, normalt sett så skulle bare ha slettet ordren, så ville reservasjonen gjort på kontoen min bli automatisk fjernet. Men hva dem gjorde var at 2 dager etter at jeg avbestilte, trakk i de penger fra kontoen min...

Hadde de sendt varen og jeg etterpå ville avbestilt eller kjørt angrerett så ville jeg skjønt a det tar 10-14 dager , men når dem gjør det på denne måten er det helt ufrståelig for meg, uansett har i ettertid skjønt hvorfor dette har skjedd så skal ikke si noe mer om det, ordner seg nok snart.

Lenke til kommentar
Hvorfor har dette skjedd da?

Jeg har også vært borti dette hos Komplett, så jeg tror ikke det er så unikt Elkjøp.

Normalt sett så skulle de ha bare slettet bestillingen, så var saken ute av verden, siden de ikke hadde produktet på lager...

Men istedenfor å slette ordren laget de en kreditnota til meg, for å da kunne utbetale kreditnota til meg så må jo de sette penger tilbake til meg, når de ikke hadde trukket penger fra meg så kunne de ikke få gjort dette, derfor måtte de trekke penger ut av konto for så å tilbakebetale beløpet, tungvint måte å gjøre det på spør du meg.

Hadde vært forståelig om jeg hadde fått produktet og krevde penger tilbake eller ved angrerett, men ikke i dette tilfellet. De kunne enkelt fikset dette ved å bare slette ordre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...