M.H Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hei godtfolk! Jeg driver og fotograferer med et Mamiya RZ67 ProII nå om dagen. Et problem jeg har hatt ganske lenge med dette (og RB67) er at det til tider kan blir for lyst. For de som ikke kjenner til disse kameraene, så er korteste lukketid 1/400. Nå om sommeren kan det fort bli litt i lengste laget om jeg ønsker stor blender. Så jeg blir nok pent nødt til å gå til anskaffelse av et gråfilter. Jeg lurer da på om noen har noe forslag til hva slags filter? Har aldri brukt gråfilter før, så er litt usikker på hvor mørkt filter jeg trenger. Er og veldig usikker på hvilket merke osv. Noen som har erfaring med gråfilter til mellomformat? Er forresten Sekor Z 110mm F2.8 og Sekor Z 50mm f4,5 jeg skal ha filter til. Begge 77mm i filterdiameter. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Filtrene graderes enten i densitet eller lystrinn. Densitetsbetegnelse 0.3, 0.6 og 0.9 er henholdsvis tilsvarende ett, to og tre f-stopp Andre bruker ND2, ND4 og ND8 som betegnelse for samme trinn. Dermed er det enkelt å beregne seg frem. Jeg vil tro at en ND4 er minimum for hva du skal skaffe deg, Det går an å stacke ND filtre, men pass på ved vidvinkel så du ikke få vignettering. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 29. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2008 Takk for svar. Men er det stor forskjell på kvaliteten på billige og dyre filter? Vil jeg merke noen forskjell? Eller kan det hende et billig filter vil gå utover bildekvaliteten, slik at det kan være lurt å gå for et litt dyrere filter? Trenger jo bare ett filter til dette kameraet. De fleste objektivene er 77mm i filterdiameter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå