Gå til innhold

Dilemma om bil og ansvar!

Anbefalte innlegg

Dilemma

Person B ringer til person A og spør om å få låne person A’s bil, noe A sier ja til. B henter og overtar bilen til A som avtalt.

Grunnen til lånet var at B sin bil var på verksted. B sin bil blir ferdig på verkstedet, ringer derfor til person C og spør om en tjeneste, og det er om C kan være med å hente bilen til B.

På vei ut til verksted, kjører de bilen som ble lånt som i første avsnitt. På vei tilbake kjører C denne bilen, mens B kjører sin egen bil. På vei tilbake krasjer C. Alle kommer fra det uskadet, men det kommer en forsikringspremie på 6.000 kr.(juridisk skyld ligger på fører av c)

Så er spørsmålet: Hvem betaler?

edit:

A\B\C er alle enige om at juridisk ansvar ligger på C, vi ønsker hva dere tenker om det etiske her.

------

Endret av general musa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dilemma

Person B ringer til person A og spør om å få låne person A’s bil, noe A sier ja til. B henter og overtar bilen til A som avtalt.

Grunnen til lånet var at B sin bil var på verksted. B sin bil blir ferdig på verkstedet, og ringer derfor til person C for å være med og hente den.

På vei ut til verksted, kjører de bilen som ble lånt som i første avsnitt. På vei tilbake kjører C denne bilen, mens B kjører sin egen bil. På vei tilbake krasjer C. Alle kommer fra det uskadet, men det kommer en forsikringspremie på 6.000 kr.

Så er spørsmålet: Hvem betaler?

------

føreren av bilen, så C

Lenke til kommentar

Selvsagt person C. Noe annet er bare tull. Er det person C som mener at person A og B skal være med å betale?

For det første så er person C juridisk ansvarlig. Det var person C som førte bilen. Hvorfor person C var der og da er totalt irrelevant. Skal arbeidsgiver betale skader for folk som crasher til og fra jobb? Hvis jeg spør person A om han kan hente meg på byen, og han smeller til eller fra, skal jeg da være med å betale? Nope.

Lenke til kommentar

Er nok C som burde betale ja. Men, syns det er litt rart at B ikke kjører denne bilen tilbake, og C kan kjøre B sin bil. I og med at A og C ikke kanskje kjenner hverandre. :p Og logisk nok ville je gikke lånt bort bilen min til noen jeg ikke kjenner. :)

Lenke til kommentar

Hmm.... litt usikker på om det er så enkelt....

Fra person A sitt perspektiv... Han har lånt person B bilen sin, og uansett hva B velger å gjøre med bilen i etterkant vil B være annsvarlig overfor A, mener jeg. Selv om situasjonen overfor er ganske oversiktlig (bare 3 personer) kunne man jo tenkt seg det videreført i flere ledd.. D, E, F, G osv.. B låner bort til C, som leier bort til D fordi han trenger litt penger osv....

Så mao, hvis C blar opp de 6.000,- raskt og uten å bråke, så er det greit, men hvis det skulle bli noe tull vil jeg si at B må "betale ut A" slik at det i hvert fall er gjort, og så får B og C ordne opp seg i mellom.....

Lenke til kommentar
Hmm.... litt usikker på om det er så enkelt....

Fra person A sitt perspektiv... Han har lånt person B bilen sin, og uansett hva B velger å gjøre med bilen i etterkant vil B være annsvarlig overfor A, mener jeg. Selv om situasjonen overfor er ganske oversiktlig (bare 3 personer) kunne man jo tenkt seg det videreført i flere ledd.. D, E, F, G osv.. B låner bort til C, som leier bort til D fordi han trenger litt penger osv....

Så mao, hvis C blar opp de 6.000,- raskt og uten å bråke, så er det greit, men hvis det skulle bli noe tull vil jeg si at B må "betale ut A" slik at det i hvert fall er gjort, og så får B og C ordne opp seg i mellom.....

hvis det blir bråk så burde verken a eller b betale da det var c som kjørte bilen og var alene i bilen på ulykketidspunktet. kan ikke se at det er etisk riktig å la en voksen person fraskrive seg ansvar for egne handlinger/oppførsel.

Lenke til kommentar
hvis det blir bråk så burde verken a eller b betale da det var c som kjørte bilen og var alene i bilen på ulykketidspunktet.

A burde ikke betale uansett, der er vi enige, men hvis C ikke betaler så må B betale ut A. B har lånt bilen av A og er annsvarlig for den, og jeg syns ikke det er rimelig at Bs annsvar overfor A forsvinner ved at han låner bort bilen hans videre.

Lenke til kommentar
hvis det blir bråk så burde verken a eller b betale da det var c som kjørte bilen og var alene i bilen på ulykketidspunktet.

A burde ikke betale uansett, der er vi enige, men hvis C ikke betaler så må B betale ut A. B har lånt bilen av A og er annsvarlig for den, og jeg syns ikke det er rimelig at Bs annsvar overfor A forsvinner ved at han låner bort bilen hans videre.

spørsmålet her er hvem C er kamerat av. og hvem han lånte bilen av. og tingen er her ikke hvis, om, at spørsmålet er hvem har etisk ansvar i denne siutasjonen og det er C.

Lenke til kommentar

Som B ville jeg betalt A og holdt C skadesløs med mindre C hadde en framferd som 'ikke lignet grisen'. Kun ved, etter min mening, utilbørlig framferd av C ville jeg akseptert/forlangt at C skulle betale. Hvis C nekter å betale tar jeg ansvaret.

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
spørsmålet her er hvem C er kamerat av. og hvem han lånte bilen av.

C låner bilen av B slik jeg leser det. Og hvem C er kamerat av er uvesentlig (selv om det ligger i kortene at C er en kamerat av B (og også muligens av A))

og tingen er her ikke hvis, om, at spørsmålet er hvem har etisk ansvar i denne siutasjonen og det er C.

C har etisk ansvar overfor B, B har etisk ansvar overfor A.

Lenke til kommentar

B har strengt tatt ikke noe med å la andre kjøre en bil han bare låner. C er opplagt ansvarlig for ulykken, men det er ikke poenget rent moralsk.

Det som skjer mens B har ansvaret for bilen er B's ansvar. Det er nokså selvsagt. Om naboen spør om å få låne mobilen min et par dager, og jeg etterat jeg får den tilbake oppdager at noen har ringt 30 timer til Venzuela eller Japan med den, så er det selvsagt naboens ansvar. Han kan ikke si at "Jammen, jeg lånte den bort til en fyr på gata og det var han som ringte."

Nå ser det ut til at alle er enige og vel forlikte, men i en tenkt situasjon hvor C nektet å betale, ville det moralsk vært B's problem, ikke A's. A lånte vekk bilen til B, den ble skadet mens B hadde ansvaret for den, og da står han ansvarlig for det overfor A.

At C så tok på seg ansvaret ved å si ja til å kjøre den tilbake er en sak mellom ham og B. Men det burde B aldri ha bedt ham om.

B kunne i det minste ha ringt til A og sagt "Hei, jeg tar med med C for å hente bilen min, så han kan kjøre din tilbake. Er det greit?" Men det B strengt tatt burde gjort var selvsagt å la C kjøre sin bil tilbake og selv kjørt bilen til A...

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...