Gå til innhold

Studioutstyr til en billig penge?

razh0r

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har til sommeren tenkt å kjøpe meg utstyr for å få tatt opp vokal og gitar her hjemme. Budsjettet blir på rundt 5000kr, men kan godt bruke mindre/mer om kvalitetsforskjellen er stor.

Det jeg tenkte på var en kondensatormikrofon og en preamp (som har inngang både for mikrofon og jack)

Noen som har idéer til hva som kan være lurt å se på?

Edit: Noen som har erfaringer med Alesis IO 2?

Endret av razh0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du nybegynner, synes jeg rett og slett du ikke skal bruke fem tusen på dette. Det kommer til å ta noe tid før du er i stand til å kunne utnytte den bedre lyden du får, i forhold til å bruke halvparten. Men det er dine penger..

Når du ikke har erfaring, noe det virker som etter innlegget, er det lurt å handle i den lokale musikkbutikken. Det er mange produsenter som etter hvert tilbyr rimelige preamper, og kondensatormikrofoner med mer enn helt grei lyd for la oss si tre tusen for hele greia.

Lenke til kommentar
Jeg vil egentlig ikke kategorisere megselv som en nybegynner. Jeg har vært mye i studio og spilt inn sanger og vært en aktiv del av miksingen. Jeg har også gjort en del opptak hjemme. (http://www.myspace.com/tcbrazprod)

Greia er at jeg nå leter etter en god kondensatormikrofon og preamp med phantommating.

Jeg har allerede et brukbart svar for deg i denne tråden jeg:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=943389

Lydkortet (som også er en PreAmp) som jeg har foreslått i denne tråden har jeg selv aldri prøvd, men det har fantommating og vil tro kvaliteten er tilfredstillende, utifra god tidligere erfaring med produkter fra M-Audio. Mikrofonen jeg foreslo i den tråden er kjempebra, bruker den selv og synes den er fantastisk, den har også fått masse god omtale. Alternativt kan du kansje velge Perception 100 istedet, den er i grunnen den akkurat samme mikrofonen til en billigere pris. Forskjellene er at den har ikke -10 dB kutter, hipass-filter, bærekoffert og det medfølgende stativfestet er litt dårligere. (På Perception 200 medfølger "edderkopp"-stativfeste, mens til Perception 100 bare et vanlig stativfeste.) -10dB kutter trenger du ikke med mindre du skal bruke mikrofonen på meget sterke lyder. Hipassfiltering kan du fint utføre i DAWen som følger med til lydkortet, eller en annen DAW du så måtte bruke.

Lenke til kommentar

Ikke glem å skaffe deg mikrofonstativ og popfilter da! Mikrofonstativ trenger du, rett å slett fordi du synger mye bedre når du står med hendene fri. Popfilter trenger du, fordi det vil forbedre opptakene dine betraktelig ved å dempe 'p'er og andre sterke lyder, og det beskytter også mikrofonen mot å få fukt på membranen.

Lenke til kommentar
Ikke glem å skaffe deg mikrofonstativ og popfilter da! Mikrofonstativ trenger du, rett å slett fordi du synger mye bedre når du står med hendene fri. Popfilter trenger du, fordi det vil forbedre opptakene dine betraktelig ved å dempe 'p'er og andre sterke lyder, og det beskytter også mikrofonen mot å få fukt på membranen.

Såklart skal jeg kjøpe inn de to tingene også! :)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Ikke glem å skaffe deg mikrofonstativ og popfilter da! Mikrofonstativ trenger du, rett å slett fordi du synger mye bedre når du står med hendene fri.

Det er mange grunner til å bruke mikrofonstativ (støy etc), men det er ikke noe automatikk i at alle synger bedre med hendene fri.

Lenke til kommentar
Ikke glem å skaffe deg mikrofonstativ og popfilter da! Mikrofonstativ trenger du, rett å slett fordi du synger mye bedre når du står med hendene fri.

Det er mange grunner til å bruke mikrofonstativ (støy etc), men det er ikke noe automatikk i at alle synger bedre med hendene fri.

Det er ikke alltid hensiktsmessig å nevne 1000 grunner. De fleste synger nok bedre med hendende fri, enn når de holder en stormembranmikrofon i hendene....det er ikke akkurat komfortabelt, og det er ikke gunstig for opptaket i forhold til støy og avstand fra mikrofon. Kan jo også nevne at stativet er kjekt for å feste popfilteret på, siden det er tungvint å stå å holde i mikrofon og popfilter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...