Gå til innhold

CPU på 245 °C i Abit uGuru og bios, og 35 °C i coretemp

jaho

Anbefalte innlegg

Hei.

Som emnetittelen sier måler Abit uGuru og bios temperaturen på prosessoren min til å være 245 °C, mens Core Temp måler den til 35 °C i begge kjernene ved Idle.

PCen er helt ny og ble startet opp for første gang i dag. Da jeg så temperaturen i uGuru tenkte jeg at det ikke kunne stemme og jeg installerte derfor Core Temp. Det var primært to ting som fikk meg til å tvile på uGuru. Den første var at uGuru var satt til å slå av datamaskinen dersom CPU temperaturen oversteg 75 °C. Det gjorde den ikke. Den andre tingene var at uGuru satte statusen til prosessoren til "OK", noe den ikke burde være ved 245 °C.En tredje ting som fikk meg til å stusse var at jeg hadde innstalert Vista, drivere og diverse uten at noen feil eller slike ting som jeg hadde forventet ved 245 °C.

Fordi temperaturmålingen i uGuru virket feil innstalerte jeg da Core Temp som viste temperaturen til bare 35 °C, noe som fikk meg til å tvile yterliger på uGurus måling og jeg innstalerte derfor Prime95 for å se hva som skjedde når CPU ble belastet. Da jeg kjørte stresstesten i Prime95 økte naturlig nok temperaturen i Core Temp fra 35 °C til litt over 40 °C (noe som virket overraskende lite). I uGuru derimot sank temperaturen fra 245 °C til 127 °C og statusen til prosessoren ble endret fra "OK" til "Warning". Etter noen få sekunder skrudde PCen seg av, trolig fordi uGuru fant ut at temperaturen var ver 75 °C.

Spørsmålet mitt er da om det er en feil i uGuru og om målingen dens faktisk stemmer, eller om det er Core Temp som har rett. Hvis det er en feil i uGuru er det i tillegg noen som vet hvordan den kan fikses eventuelt?

Oppsettet til PCen kan dere se her: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=65008

PCen er ikke overklokket og ingen innstilinger i bios er endret.

Håper noen kan hjelpe, på forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er nok feil i uGuru ja, kjenn etter på kjøleribba til prosessoren, er den veldig varm er det noe feil et sted. holder den ok temp (litt lavere enn det core temp vasler) er det enten alt bra eller så sitter den ikke godt nok.

Hadde prosessoren din holdt 245 grader hadde den nok ikke startet opp igjen, så coretemp er nok mer riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...