Gå til innhold

RiksTV, 3 kanaler som forsvant 28.05.08

Anbefalte innlegg

Hei hei, lurte bare på om det er flere som har hatt problemer med samme emne.

Viasat 4, TV3 og NRK-Super forsvant litt tidligere i kveld og jeg får følgende melding:

"Denne kanalen sender ikke lengre"

Jeg har vært inne på RiksTV sine sider for å jakte på informasjon om dette, men lite var å finne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det virker som om de som rapporterer problemer med mottak av mux 1 kommer fra Vestlandet.

Ta en titt på denne linken. Den er et "værvarsel" for det som noen kaller "atmosfæriske forstyrrelser" i FM, VHF og UHF-båndene.

Vi har en høytrykkssituasjon for øyeblikket, og dette kan føre til at radio- og TV-sendere fra områder vi normalt ikke kan motta fra, plutselig dukker opp. Noen av disse (innen- eller utenlandske, analoge eller digitale) sender på samme frekvens som vår lokale sender, og resultatet blir av og til svart skjerm på digitale sendinger (eller "persienner" på analoge sendinger). Varigheten av disse forstyrrelsene veksler veldig; alt fra noen minutter til flere dager. Den nåværende situasjonen ser veldig vekslende ut. Jeg bor i Halden, og har denne gangen (hittil) ikke vært utsatt for at de norske digitalsendingene har blitt påvirket. Men jeg ser dansk digitalTV for øyeblikket - i vekslende kvalitet - fra senderne på Nord- og Vestjylland. Sist jeg observerte en slik situasjon, var i månedsskiftet april/mai, hvor jeg hadde meget stabilt mottak av dansk TV, men hvor jeg av og til mistet både norsk og svensk TV, særlig svenskenes mux 1. Jeg kunne dessuten et par av dagene se BBC2, ITV og Channel 4 analogt fra takantenna.

Kort fortalt virker forstyrrelsene slik at atmosfæren (troposfæren - der hvor været ligger) i gitte situasjoner fungerer som et speil for bl.a. radio- og TV-signaler, og sender disse i vei langt utenfor det som er naturlig radiohorisont for disse signalene. Effekten av denne troposfæriske ductingen ses lettest i kyststrøk. En mye bedre forklaring kan sees nederst på siden jeg linket til ovenfor.

For de fleste av oss er disse fenomenene en pest og en plage når de forstyrrer vår hjemlige kringkasting. For andre, meg sjøl inkludert, en mulighet til å se og høre kringkasting fra sendere jeg normalt ikke kan motta. For den hjemlige digitale kringkastingen (les: NTV/RiksTV) er dette fenomenet noe som er vanskelig/umulig å kontrollere, og noe man må regne med vil inntreffe fra tid til annen. I den analoge tiden førte dette som sagt "bare" til persienner i bildet. Digitale sendinger virker slik at enten så har du bilde, eller så har du det ikke, og blir det forstyrrende signalet sterkt nok, så får du svart skjerm.

For dere vestlendinger som har UHF-antenne rettet vest-, sørvest- og sørover: Skann gjennom UHF og VHF båndene og se hva dere finner. Rapporter gjerne resultatet her.

Mvh

Brumlebass

Lenke til kommentar
Sleit mykje med dette då vi hadde det analoge bakkenettet. Når det var høgtrykk fekk vi inn nokre engelske kanalar. Var vel spesielt TV2 dette gjekk ut over sidan dei hadde mykje dårlegare styrke på signalet.

Hei, Kalvegodt!

Du skriver at du hadde dårlig mottak av TV2 analogt. I de fleste tilfeller sendes de digitale mux'ene fra samme posisjon som brukes/ble brukt av TV2 analogt. Dersom du ikke har gjort endringer på antenna etter at du fikk RiksTV, antar jeg at du kan ha et forholdsvis marginalt mottak av RiksTV. Dette gjør signalet ditt mer følsomt for atmosfæriske forstyrrelser. Den beste måten å unngå disse forstyrrelsene på er å ha ei så optimalisert antenne som mulig for å oppnå robuste signaler.

Mvh

Brumlebass

Lenke til kommentar

Signalstyrken på det digitale bakkenettet er målt full styrke sidan eg ser rett på hovudsendaren. På det analoge er TV2 alltid svært kornete, men hjå naboane mine er det heilt fint. Har brukt fleire ulike antenner utan at det vart noko anleis. Antenna eg bruker no er den same som eg brukte til det analoge, so den burde vere heilt fin sidan signalstyrken til RiksTV er so god som den er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...