Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av festlig bil på sikt


Anbefalte innlegg

På sikt ser jeg for meg en bil som går godt. Den skal være liten og lett, og ha en relativt stor maskin. Minimum 2,0 liter diesel. Det kan godt være en hybrid. Bilen skal altså veie under 1000kg og ha minimum 180 dieselhester kanskje kombinert med elmotor.

 

Noen som har noen forslag? Foreløpig finnes vel ikke slike hybrider, men forslag til lette kraftige dieselbørser som lar seg trimme og som holder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bmw 120da har en 2 liters dieselmotor med 177hk, regner med at det ikke blir så dyrt å få 3hk mer ut av den for å komme over 180hk grensa de :!: Vekta vet jeg ikke, men siden det er en rerlativt liten bil veier den vel ikke så mye over 1000kg.

Lenke til kommentar
Bmw 120da har en 2 liters dieselmotor med 177hk, regner med at det ikke blir så dyrt å få 3hk mer ut av den for å komme over 180hk grensa de :!: Vekta vet jeg ikke, men siden det er en rerlativt liten bil veier den vel ikke så mye over 1000kg.

 

Hmm.. En 120d veier vel nesten 1400kg såvidt jeg veit?

Lenke til kommentar

Tydeligvis endel som ikke vet hva ulike biler veier her!! Det er nettopp det.. du kan ha f... så mange hester du vil i en bil på 1600kg blir det ikke noe gøy uansett.. Og skulle det bli det.. da koster det millioner av kroner.. eller så må du nøye deg med en gammel rotten sak.

 

Lett bil, diesel, stort moment, og nok hester... Skoda fabia rs diesel. 1,9tdi 150hk er det nærmeste jeg kan tenke meg nå. Den kan man vel sette på større turbo på og passere 200 hk. Problemet blir vel at den ikke har firehjulstrekk? eller kan den fåes med det?

Lenke til kommentar

MB 190E. Fjern alt unødvendig intriør og isolasjon. Kast reservehjulet! Inn med Noen lette racingstoler og ev. bur. Ut med motor og gear og inn med motor fra E300 Turbodiesel 95' (OM606). ev. kasse og diff fra 190E 2,5-16. D2 justerbare coilovers, Holset HX50, lad ca. 1,5 bar.

 

Forferdelig mye arbeid, men du får det du spør om. Bakhjulsfrift, manuell og rå dieselmotor!

Lenke til kommentar
Under 1000kg og 2 liter diesel tror jeg du skal leite lenge etter.. Ellers fines det vel en del små biler med diesel motor, men du får ikke 180 hester ut av dem. Det vil også bare spinne..

 

Min 2,0Tdi har bortimot 190hk og 400nm :) (Golf5 med Superchips Bluefin modifisering). Spinner ikke med brede og nye dekk.

Lenke til kommentar
Under 1000kg og 2 liter diesel tror jeg du skal leite lenge etter.. Ellers fines det vel en del små biler med diesel motor, men du får ikke 180 hester ut av dem. Det vil også bare spinne..

 

Min 2,0Tdi har bortimot 190hk og 400nm :) (Golf5 med Superchips Bluefin modifisering). Spinner ikke med brede og nye dekk.

 

men så er golf SVETT og da

Lenke til kommentar
Under 1000kg og 2 liter diesel tror jeg du skal leite lenge etter.. Ellers fines det vel en del små biler med diesel motor, men du får ikke 180 hester ut av dem. Det vil også bare spinne..

 

Min 2,0Tdi har bortimot 190hk og 400nm :) (Golf5 med Superchips Bluefin modifisering). Spinner ikke med brede og nye dekk.

 

Hvordan får du til det? Hadde en 1,8T FWD med kanskje 190HK og 280nm, og den dro løs (selvfølgelig med antispinnen skrudd av) med en gang du du gasset litt hardt i første og andre gir. Dette på 215/40 dekk. Helt håpløst under regnvær, da spant jeg lett i 80 km/t.

Lenke til kommentar

Artig mulig prosjekt den mercedesen... men for gammel bil, og for ubrukelig uten støydemping osv. En annen ting er vel godkjenning, men duverden så festlig den sikkert hadde vært!

Når det gjelder golfen, så veier den dessverre 400kg for mye, og det ødelegger alt for mye av moroa. Ellers har den potente tall.

 

Skulle ha tatt en bil som vanligvis ikke har noen spreke tall, men som er ny, og stappet inn en saftig tdi maskin. La meg se.. f.eks Clio V6. Ut med v6'n og inn med en 3,0 tdi, på med maks turbo og ladetrykk. Hadde ihvertfall gått fort, rett fram.

Lenke til kommentar

Eh... VAG sine TDi maskiner gir godt med gamp, men bilene er ofte plaget med feilhjulsdrift! I alle fall om en skal ha det gøy! Kjøp da i såfall en nyere quattro med den nye elektronisk styrte senterdiffen. Denne kan chipes slik at en kan få overstyring på en VAG!!!!

 

Har to-tre nye forslag til bil. Dersom du skal ha en bil etter de vilkårene du har listet opp, er du nødt til å bygge den selv/ få den bygget. Den må nok baseres på en eldre modell, med en nyere motor/gear.

 

Forutenom MB 190, som er den eneste gamle bilen med en komfort som kan sammenlignes med dagens, i tillegg til at det er lett å få tak i deler osv, Så vil jeg anbefale Volvo340/360, 70tals ford escort eller tilsvarende opel kadett. Alle disse er lette små biler, med bakhjulsdrift orginalt, og det er lett å stappe i så og si den motoren du vil ha!

 

Når det gjelder Mercen og godkjenning ser de bare på effekt/vekt/og typegodkjenning. Det finnes modeller av 190 med MYE effekt som er typegodkjent, så det er ikke noe problem. Det finnes eksempler på at alle disse bilene er blitt godkjent med store modifiseringer.

 

Generelt når det gjelder turbobiler, være seg diesel eller bensin, så må turboene byttes om en vil ha noe særlig effekt ut over orginal! Tar du ut 200hk av en VAG 1,9TDi (hvis det er mulig) får du raskt en turbo som spytter olje.

 

Et annet problem med å trimme opp en liten og lett motor, med en stor turbo og det som skal til, er at en mister det jevne draget gjennom store deler av turtallsområdet som de fleste nye turbobiler har i dag. Man får det som er kjent som "turbokicket", eller "ketchupeffekten", som er typisk for f.eks Volvo 740 Turbo. Dette henger samen med et fenomen kalt "turbolag" som kommer av lang "spoolup" tid.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Å ta ut originalmotoren i en Clio V6 for å dytte inn en dieselmotor er ikke noe annet enn voldtekt. Hvorfor i alle dager skulle man ønske å gjøre noe sånt?

 

skjønte ikke denne heller. hva slags idiotisk prosjekt skulle det være? bruke så mye penger og jobb på å få en dårligere og tregere bil, bare for å kunne fylle diesel!? det ble nok skrevet av en 11åring.

 

kan trådstarter svare meg på hvorfor det må være diesel?!

 

diesel og leking rimer ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...