Gå til innhold

Presenter ditt livssyn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.)

Hmm..vanskelig spørsmål. Jeg er oppvokst i en kristen familie, er døpt og konfirmert i statskirken, har gått på en kristen privatskole og har dermed mange kristne venner og regnet meg selv som en gjennomsnittelig kristen hele livet egentlig. Men i det siste så har jeg tenkt en del, og selv om jeg kanskje fortsatt identifiserer meg selv som kristen, på grunn av tradisjon og oppvekst, og deler mange kristne verdier så tror jeg kanskje ikke jeg hører helt hjemme i den "boksen" lenger.

Ettersom spørsmål som involverer gud og "overnaturlige" ting er og blir synsing, der ingen har noe bedre utgangspunkt enn andre, ser jeg ingen grunn til å stole på andres synsing og andres erfaringer fremfor mine egne. Av den grunn er jeg kommet frem til at jeg er imot religiøse organisasjoner som presenterer en sannhet basert på gamle tekster og andres erfaringer fremfor å oppfordre til å finne sin egen sannhet basert på egne erfaringer.

Jeg tror på vitenskapen, men også at en kraft eller energi man kan kalle gud forårsaket the big bang og på den måten skapte universet. Jeg tror ikke denne kraften/guden er slik den blir beskrevet i noen av religionene, og jeg er åpen for at det når som helst kan skje noe som kan få meg til å endre synspunkt på alt.

Jeg tror ikke bibelen er guds ord, og at ord uansett ikke egner seg til å beskrive gud (særlig ikke nedskrevet og på et foreldet språk med flere oversettelser osv..).

Jeg har også blitt mer og mer fascinert av sinnets muligheter, og har også en viss buddhistisk inspirasjon.

1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet?

Vanskelig å si. Er vel et resultat av min oppvekst, som jeg må understreke har vært svært god, og en trang til å utfordre det jeg så på som sannheter og fant ut at det kan være slik. Derfor begynte jeg å tenke på det og hittil er det blitt noe sånn som det jeg såvidt har forsøkt å beskrive i spm 1. Ellers vil jeg tilføye at jeg fremdeles er relativt nyfødt som ikke "vanlig kristen", og at dere får æren av å være de første jeg deler dette med.

1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre?

Er medlem av statskirken ja, men har ingen planer om å melde meg ut med det første ettersom den har spilt en relativt stor rolle i oppveksten min og er en del av min "bagasje" som jeg ikke har behov for å kvitte meg med.

2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger?

Jeg tror på gud ja, men som i alt annet er jeg åpen for at jeg kan ta feil.

2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.)

Jeg tror at gud er overalt og i alt. Jeg tror på en allmektig gud som dermed naturligvis har all makt, men at han/hun/det ikke har behov for å bruke den ettersom det ikke går an å mislykkes på den "åndelige vei". Vet det høres cheesy ut, men som sagt mener jeg at ord ikke egner seg for å forklare slike ting.

Jeg tror at gud tar del i det som skjer gjennom de egenskapene og mulighetene han gir oss, men at han ikke har noen spesielle preferanser om hvordan vi bruker dem, nettopp fordi alle veier fører til toppen av fjellet og at gud ikke har gitt oss noen leketøy han ikke vil at vi skal leke med.

2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger)

Bare slik jeg har kommet frem til at jeg tror det er. Inntil jeg endrer mening da, og det skjer jo til stadighet.

3A. Tror du på et liv etter døden?

Ja det tror jeg.

3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg?

Jeg tror det blir fett. Utover det er jeg ikke sikker.

3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte?

Jeg er åpen for muligheten, men tror ikke de døde bruker så mye tid på å snakke til de levende nei. Det hadde nok hvertfall ikke jeg giddet hvis jeg ikke hadde noe veldig viktig å si, når det er så mye annet å finne på :p

4. Tror du på reinkarnasjon?

Tror vel på en eller annen form for reinkarnasjon ja. Hvis det er noe liv etter døden tror jeg ikke vi vil leve hos gud i paradis og absolutt kjærlighet til evig tid, ettersom man da ikke kan oppleve godhet uten å kjenne onskap. Det ville vært ganske døft, og kanskje ikke å foretrekke fremfor ingenting. Så jeg tror vi får muligheten til et nytt liv i relativiteten så vi kan erfare oss selv som gode. Slik som et lys ikke kan erfare seg selv som et lys hvis den aldri er i mørket.

5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske?

Tror vi har en sjel.

5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av?

Fordi jeg vet at jeg har noe ved meg som til tider forteller meg hva jeg burde gjøre, selv om det noen ganger strider litt mot det hodet sier. Man kan kalle det hva man vil, instinkt eller whatever, men jeg velger å kalle det sjel.

6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv?

Jeg følger de moralske retningslinjene jeg legger for meg selv, som forøvrig stort sett stemmer overens med norske lover og normer. Jeg ønsker å erfare meg selv som den beste versjon av meg selv, og handler og tenker derfor utfra hva som tjener dette målet.

6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen?

Gjør mitt beste. Hender at det glipper, men da er det jo bare å se frem til neste mulighet til å erfare meg selv som den best mulige meg.

6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker?

Jeg tror alle mennesker er komplette og innehar egenskaper til både gode og onde gjerninger.

Forøvrig mener jeg at alt er relativt og at definisjonen på godt og ondt varierer individuelt med ulike subjektive verdisystemer, og at ingen opplever seg selv som ond.

7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende?

Har siden jeg var liten bedt fadervår før jeg legger meg, men siden denne er en sterk del av den kollektive religionen jeg ikke lenger er en del av, er jeg i ferd med å gå over i en slags meditasjon/aftenbønn av noe slag.

8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende?

Ikke noe nevneverdig.

9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi?

Vet ikke helt jeg. Men jeg tror vi lever i denne verden av relativitet for å erfare oss selv som den høyeste skapning vi kan være. Dvs. en form for selvrealisering.

10. Hva er det viktigeste i livet for deg?

Familie og kjære, og selvrealiseringen jeg har nevnt noen ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...