Reeve Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hehe, regnet med enten "Bibelen" som svar, eller noe lignende med personlig opplevelse. Da kan jeg bare spørre på forhånd: Hva er det som gjør at Bibelen er sann? Og er "Gud" eneste plausible forklaringen til det du opplevde? Lenke til kommentar
Tidus-Yuna Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Tidus-Yuma: Hvorfor er det sant? Hvilken beviser har du? "BIBELEN!11!!111!" "Der hvor ingen kjærlighet er, er sannheten et dødt bokstav uten verdi." Hvis jeg ikke finner kjærlighet, er det for meg ikke sant. Det er det eneste jeg trenger å "bevise". Ved å holde seg til denne fine regelen så er det mindre sjanse for å havne i grøfta som en blind høne, som ofte kan skje når man roter i mystikk, filosofi og religion. Og du Teletubbie, Bibelen er full av sprøyt og fanteri, slik som de fleste religiøse også er. Det er min mening om "Bibelen!11!!111!" Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Ateist - Naturalist - Materalist 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Det er det eneste livssynet som for meg gir håndfaste beviser som både er logiske og rasjonelle. Vitenskapen FINNER svar på spørsmål istede for å si at de HAR svar på alle spørsmål. "gud gjorde det" holder ikkje for meg. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Nei, men skulle ønske jeg var. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Nei, en naturalist / materalist tror på det som kan ses, føles og bevises. Guder og åndelige skapninger kan ingen av delene. 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) Se 2A 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Ingen beviser = ingen grunn til å tro (Bibelen er skrevet av mennesker, ikkje gud). 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei. Etter døden så er vi død. Vi får aldri en sjanse til, og derfor er jeg en person som er villig til å pushe grensen for å oppleve mest mulig før min tid er over. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? Se 2A 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Nei. Døden er slutten, ikkje starten. 4. Tror du på reinkarnasjon? Se 2A 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Nei. Mennesker er som alle andre dyr; Vi har en personlighet som dannes i hjernen, og alt er et resultat av en fysisk reaksjon. Noe overnaturlig finnes ikkje. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Forskning, beviser og kunnskap. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Mine moralske retningslinjer går for det meste ut på å behandle medmennesker med respekt, uansett om de er enig eller uenige med meg. Hvert menneske er unikt og fortjener kjærlighet, omsorg og fysike behover. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Jeg følger de så sant jeg selv blir behandlet med respekt. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Gode og onde mennesker finnes det over alt. Hitler var ond, Ghandi var god. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Nei, hvorfor benytte meg av noe som ikkje vil gi forandring? 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Nei, og ikkje har jeg forhåpninger om det heller. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Meningen med livet er et religiøst spørsmål og en naturalist har ikkje grunn til å svare på det. Men dersom man ut i fra evolusjonær prossess skal besvare spørsmålet så vil det være slikt: Meningen med livet er å produsere avkom for å føre mine gener videre slik at de over tid kan forandre seg og skape en mer perfekt, miljøtilpasset og smart skapning 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Jeg setter kjærlighet og familie veldig høyt. En av mine alle største gleder i livet, samt verdi er kjæresten min. Familien min står også veldig høyt, siden de gav meg et trygt hjem, mye moro og mat på bordet. Foruten dette er det viktig å leve livet og ha det moro. Søke utfordringer og gjøre ting du selv er tilfreds med. Å oppsøke farer for å ha det moro er ikkje noe i veien med. Lenke til kommentar
iviking Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Katolikk 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Jeg er konvertitt, og ble kalt til Kirken av Gud 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Den Katolske Kirke 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Katolikker tro på Treenigheten. Gud Faderen, Jesus og Den Hellige Ånd. De er en Gud. 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) De tar aktivt del i det som skjer på jorden. 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Det er en del av den Katolske tro 3A. Tror du på et liv etter døden? Ja. Når vi dør kommer en til Himmelen eller Helvette for alle evighet. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? Hvis jeg kommer til Himmelen, så er det selvsagt perfekt, men umulig å beskrive. 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Ja. Vi kan be helgene om forbønn, og sjelene i skjærsilden. 4. Tror du på reinkarnasjon? Nei 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Sjel 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Det er en del av den Katolske tro. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Ungå synd. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Følger dem til mitt beste 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Det finnes jo mennesker som oppfører seg "ondt" men vi er ikke født, gode eller onde. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Ulike former for bønn. F.eks Rosenkransen, og tidebønn. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Hvis du mener bønne svar, ja. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Tjene Gud. Vi lever fordi det er Guds' vilje. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Å komme til Himmelen når jeg dør. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Så livet her og nå har egentlig veldig lite å si? Det eneste som teller er at du gjør det noenlundre bra nå, før du kommer til himmelen? Og kristne sier deres religion gir livet mening? Vel livet på Jorden er uendelig mer viktig for oss ateister, ettersom det er det eneste livet vi har/får. Og hvilken bønnesvar? (debunk på gang ) Lenke til kommentar
iviking Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Så livet her og nå har egentlig veldig lite å si? Det eneste som teller er at du gjør det noenlundre bra nå, før du kommer til himmelen? Og kristne sier deres religion gir livet mening? Vel livet på Jorden er uendelig mer viktig for oss ateister, ettersom det er det eneste livet vi har/får. Og hvilken bønnesvar? (debunk på gang ) Nei, livet her på jorden har veldig mye å si, siden det er livet her på jorden som avgjør om en kommer til Himmelen eller Helvette. Har hatt mange ulike bønnesvar. De færreste bønnesvar er nok store mirakeler slik som noen opplever, det er heller ikke slik at jeg baserer troen min på følelser eller om jeg får det svaret jeg ønsker. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Mens jeg spillte AoC i går kveld møtte jeg på en vennelig muslim fra Tyrkia som viste seg å være ateist. Vi hadde en veldig lang prat om religion, politikk, ateisme og forskjellene mellom ateismen i Tyrkia og Norge. Etterhvert mens vi pratet, spurte jeg han om han ville ta denne testen, siden muslimske ateister er noe man møter veldig skjeldent og det hjelper kansje ved å sprudle opp denne tråden med et syn fra noen som ikke har vår livserfaring, så spurte jeg han og det ville han veldig gjerne. Jeg har prøvd mitt beste å oversette spørsmålene riktig. Alle svarene er på engelsk. 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Atheist. 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? I choose this way of life because it's more logical and depends on more intellectual strength to survive, rather than serve other people/gods needs, just to be awarded with a place called heaven! 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? No. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Nope. 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) N/A 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) See 1.A 3A. Tror du på et liv etter døden? No because i believe in a balance of everything, that all the things happen because of a balancechange, and our bodies energy will go back to the world and recyclye and maybe it will give life to another thing and it goes for ever like this. (Han mener vel noe at når vi dør så tar en annen livsform plassen din.) 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? N/A 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? I don't believe in ghosts or spirits, they are the illusions of mankind, they are as real as vampires or werewolves 4. Tror du på reinkarnasjon? No. 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? No, the things we have is just energy. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Why i belive we come from energy and not the supernaturals(ghosts,spirits,etc...) are the facts that this prove that there is a god, yet there are people who can see those spirits and those who can not see them. As if this is not enough, an argument here is the fact that those who can see the supernaturals DO NOT see them as the same... It is clear that their beings are as unclear as the being of God. (Litt merkelig formulert, kansje oversettelsen min var litt på jordet) 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? I hate cheating and i love to be honest. I don't like lies, and i dont like using people around me for my own needs. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? I try to do my best but i am only a human and sometimes (if not most) of the time i go out of line. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? No people are selfish and they think of themselves to survive, nothing more. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? No. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? No. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? The meaning of life is to survive, survival to the fittest. We live because we have instincts to live, we create causes and follow them. Our communities feed those causes, as generations pass nowdays the idea is about working hard, getting into a univercities and finding a job to earn your money. Than we marry, breed and go on untill we die... It is like a social brainwash to me, but this is what keeps us alive, our dreams... 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? To be happy and to be able to achieve the things you dream of. Since i believe in no afterlife i aim to live through my lifespan trying to stay in my own moral codes. Other people doesn't matter most of the time, so for me the motto is Just live. Endret 15. juni 2008 av Myagos Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Muslimsk ateist? Javel. Man er vel ikke muslim da. Lenke til kommentar
iviking Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Muslimsk ateist? Javel. Man er vel ikke muslim da. Nei, vedkommende blir vel da tyrkisk ateist. Fra et muslimsk perspektiv vil vedkommende være en frafallen muslim, selvfølgelig. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Ja. Og forresten tror jeg også at det nok finnes flere ateister i midtøsten enn mange tror. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Han sa han var muslim på papiret, men en frafallen muslim er vel et mer riktig begrep. Ble ganske overasket, siden han snakket som om at ateisme var veldig vanlig i Tyrkia. Alle vennene og familien hans visste at han var gudløs og flesteparten av de han kjente var ateister også, men det har visst veldig mye å si hvilken del av Tyrkia du bor i. Bor du i fattige strøk vil sjangsen for at du forblir religiøs mye større enn de som får utdanning, og det har seg slik at islamske organisasjoner driver med bestikkelser og truer de fattige i et forsøk på å få mere radikale islamistiske lover innført i Tyrkia. Hans hat mot islam var veldig tydelig og han mente at religionen hadde ødelagt hele arabia. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 En veldig bra test syntes jeg, som kan si mye om en person og hvorfor personer er av den oppfatning de er. Her er mine svar fra en typisk ateist som bare godtar vitenskaplige synspunkt med form for bevis eller logiske observasjoner. Svarene mine kan være noe "sånn er det", det er ikke meningen å blånekte for det andre tror på og det jeg skriver utrykker kun mine holdninger og synspunkter og eventuelt de som måtte dele de. 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Ateist/gudløs 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Jeg syntes at matematikk og realfag beskriver universet og verdens virkemåte bedre enn de nå eksisterende relgionene. Liker heller ikke relgioners vane og "tilbe" andre individer/ting 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? nei 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Nei. 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) N/A 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) At det ikke finnes vitenskaplige og konkrete bevis eller sterke hypoteser/teorier som støtter ideen om eksistens av gudommer. 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei, liv er definert som en rekke biologiske prosesser som celleånding/fotosyntese , evnen til å reprodusere seg, stoffskifte. osv og hos oss mennesker , bevisthet. Siden alle disse biologiske prosessene stopper opp ved døden så er det heller ikke noe liv etter døden. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? N/A 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Nei. 4. Tror du på reinkarnasjon? Nei. 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Nei, mennesker er som alt annet bygget opp av partikkler, og bevistheten eller det folk kaller "sjelen" vår er bare elektriske impulser mellom deler av hjernen (siden disse impulsne ikke eksisterer etter at ett menneske er dødt så støtter det synyspunktet mitt i 3A) 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? En rekke eksprimenter og observasjoner innenfor fysikk, biologi og kjemi. Med tanke på bevistheten og det "ikke kroppslige" er det nyere hjerneforskning og elektrisitet. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Følge samfunnets lover og normer, disse har blitt utviklet for å tilpasse vårt moderne samfunn, og bør følges. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Jeg gjør mitt beste for å følge loven med mindre det strider mot mine innerste instinkter og følelser (det har aldri vært et problem med alvorlige lovbrudd) 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Ja, ikke akkurat "onde" eller "gode". Jeg tror at noen er villig til å utøve vonde handlinger mot andre for å oppnå egen suksess. F eks en tyv er villig til å stjele en anens eiendel for å bruke den selv, siden han gjør dette mot våre lover bør vedkommende straffes. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Nei 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Nei, et resultat av at jeg ikke produserer åndelige fenomener i min egen hjerne, uten å blånekte for at det noensinne har vært observert åndelige fenomener tror jeg at de aller fleste observasjonene er et resulat av det folk "vil se" 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Et veldig stort spørsmål som mange har diskutert siden tidenes morgen, mitt svar er enkelt: overlevelse, mat, forplantning. Skal dette transformeres til mennesket samfunn kan det tolkes for eksempel: få deg en utdannelse du liker og et yrke du liker, da får du inntekt og kan sikre deg overlevelse og mat. Treff andre mennesker, vær sosial og så går det siste i boks også Og være mest mulig lykkelig på veien 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Å være lykkelig, en indirekte konsekvens av de 3 meningene med livet. Har planer om å fullføre utdannelsen min, få et yrke jeg liker. Gjerne stifte familile og være lykkelig på veien. Fullfører jeg det så kommer jeg til å dø som en lykkelig man selv når jeg er veldig overbevist om hva som kommer etterpå (se 3A ) Lenke til kommentar
DNA Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Ateist. 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Fordi det ikke finnes noen gud, så da var vel det det eneste logiske valget. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Nope. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Nei. 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) ... 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) .... 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? ... 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Nei, lol. 4. Tror du på reinkarnasjon? Nei. 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Nei. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Fordi det er logisk og vitenskapelig bevist. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Det har jeg aldri tenkt på, lever bare livet dag og dag og prøver å gjøre mitt beste 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Er jo ikke akuratt så mye å følge, men ja... Gjør vel det. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Man ser jo det i verden at det finnes onde og gode mennesker. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Nei. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Nei. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Det vet jeg ikke. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Å få mest ut av den tiden vi har. Lenke til kommentar
Coa Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) ateist 1B. Hvorfor har du valgt akkurat dette livssynet? Fordi det ikke finnes noe håndfaste bevis på at det finnes noen gud. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? nei 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Hvis det finnes en gud må det være meg, det virker som det mest logiske svaret. 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) Aner ikke 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Aner ikke 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Nei 4. Tror du på reinkarnasjon? Nei 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Den frie tanke 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Det er det eneste man vet sikkert 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Egoisme (noe jeg tror de fleste av oss har) 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Følger den til punkt å prikke 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Du har de gode, de onde 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Søvn 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Nei 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Spise, sove, jobbe, knulle og dø 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Det som opptar meg Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Søvn 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Spise, sove, jobbe, knulle og dø haha støtter deg på 7eren , 9eren er det samme som meg bare oversatt til menneske samfunn. Det er ganske innteresant å se hvordan folks sitt livsyn er, dette var en meget bra ide av trådstarter, det er interesant å se hvordan de fleste har ganske like resultater som ateister, men så har vi jo også noen religøse noen sterkere enn andre, hadde faktisk vært spennende å se en liknende test i større skala på f eks lands basis. Tror folks livsyn er bakgrunnen for hvordan folk tenker. og hadde vært spennende å se en liknende test fra f eks USA, der vertfall jeg har intrykket av at folk flest er "glad-kristne" Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg gidder ikke svare punktvis på en haug med punkter. Vil bare si at jeg er den hardeste ateist som noensinne har gått på denne jord. Kan kalle meg De facto Ateist hvis det får dere til å føle dere bedre. Jeg vet - ja, vet - at noen eventyr skrevet ned for to tusen år siden ikke kan kalles beviser eller forklaringer. Det blir det samme som å likestille eventyr med fakta i mine øyne. Jeg mener at alle som tror på et eller annet, gjør dette av en grunn: påvirkning eller overbevisning. Av feil type folk. Jeg mener det burde vært straffbart (lol, ikke se så seriøst på det) å hjernevaske unger inn i religionens verden. Den værste tenkelige skjebnen i mine øyne er å bli født inn i en fanatisk religiøs familie. Jeg avskriver religion som interessant og i tilfeller godt for menneskers måte å behandle andre på, men ingenting mer. Jeg har aldri opplevd noe religiøst eller mirakler, og jeg mener, unnskyld uttrykket, at det er bullshit. Enkelt forklart. Forventer hissige svar fra kristne. Bring em, I say. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) folk flest vil vel kalle meg ateist eller agnostiker. om jeg måtte sette et navn på meg selv ville jeg kanskje ha sagt noe som nysgjerrigist eller rasjonalist 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? fordi jeg er nysgjerrig og liker å tro at jeg er rasjonell. jeg har ingen og har aldri hatt en spesifik gudstro til tross for at mine foreldre er kristne. vi er så uendlig små i forhold til alt men samtidig så uendelig store, så det er mye å sette fingrene i og mye en kan spørre om 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? jeg er medlem av statskirken men jeg har ikke bedt om det. kommer vel til å melde meg ut en eller annen gang. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? nei, men jeg tror at vi undervuderer hjernes kraft 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) om du ser eller føler det så er det fordi du selv vil eller at du trenger det. jeg tror det er et produkt av hjernen, ikke en observasjon. 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) fordi det ikke har blitt bevist og fordi det ikke er univeriellt. alle har sine egne erfaringer. 3A. Tror du på et liv etter døden? det har jeg problemer med å ta en stilling til. det virker veldig absurd. for meg så er det nesten det samme å spørre: finnes det tid etter at tiden har stoppet? om det skulle være liv etter døden vil det være uviktig for meg her og nå. om jeg har vært død før så husker jeg ikke det her og nå. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? jeg, som jeg er nå, vil nok ikke merke noe tror jeg. 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? jeg tror at levende mennesker har hatt sterke opplevelser i forhold til minner. 4. Tror du på reinkarnasjon? om jeg skulle tippe så ville jeg ha sagt nei. 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? jeg tror at mennesker er bevisste. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? fordi jeg tror at de er som meg. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? jeg liker kardemommeby-loven veldig godt. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? jeg gjør mitt beste. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? andre mennesker har andre verdier/syn/mentale tilstander. jeg tror en kan finne begge deler i hvert enkelt menneske. mennesker har også forskjellige forestillinger om hva som er godt eller ondt. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? jeg sover... teller det? jeg drømmer noen ganger også. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? nei. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? jeg vil tro at meningen er at man skal engasjere seg og ta del i det som er rundt deg. vi lever fordi alt før oss la til rette for det. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? min bedre halvdel som jeg skal gifte meg med i august Endret 18. juni 2008 av nostrum82 Lenke til kommentar
edge Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Agnostiker. Synes det er usannsynlig om det finnes noen gud, men vil ikke stille meg helt krass heller. Umulig å vite. 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Jeg har vansker for å tro at det finnes noen gud, men da jeg ikke vet er det jo umulig å si. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Ja, er medlem i HEF. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? N/A 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) N/A 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Se 1B. 3A. Tror du på et liv etter døden? Holder alle muligheter åpen. Hadde jo vært gøy, selv om det er usannsynlig. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? Som en lang god drøm.. lol 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Etter noen episoder med Åndenes Makt så er jeg tilbøyelig til å tro noe slikt. Men igjen, det er jo ingen sikkerhet bak slike spørsmål. 4. Tror du på reinkarnasjon? Tror det er mer sannsynlig enn mange andre relaterte spørsmål. Hadde vært usannsynlig kult å blitt en hauk i det neste liv 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Ja. Eller, jeg tror værtfall at det ikke er fysiske egenskaper som f.eks vil gjøre at enkelte mennesker er mer musikalske osv(her kan jeg jo ta fullstendig feil, men velger å tro det nå, værtfall ) 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Vet ikke, men har vanskelig for å forestille meg at det er fysiske egenskaper som styrer dette. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Har ikke tenkt så mye på det. Følger vel samfunnets regler og normer slik sett. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Gjør mitt beste, for det meste(hihi, det rimte ) 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? "There is no good or bad, just shades of grey" Tror enkelte er mer tilrettelagt for å det enkelte, men tror ikke noen er direkte onde/gode(selv om mange sikkert er farlig nær) 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Neh. Bruker tiden før jeg sovner til å fundere på enkelte av livets spørsmål, men jeg sovner som regel før jeg kommer fram til noe svar. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Har vel opplevd mye rart, men ikke noe jeg ville kalt åndelige fenomener. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? 42. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Å være lykkelig, antar jeg. Egentlig varierer vel denne delen etter hva jeg holder på med, men hovedsaklig tror jeg det er å være lykkelig. Endret 20. juni 2008 av edge Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Satanist 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Resten er bare en gjeng redde mennesker som klamrer seg fast til en falsk gud. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Nei 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Komplisert 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) Dem er altid blandt oss, om vi åpner sinnet vårt kan vi skimte dem. 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Det er det eneste logiske 3A. Tror du på et liv etter døden? Ja 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? Kommer ann på person til person og hvilke tilstand det nye livet har. 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Ja 4. Tror du på reinkarnasjon? Ja 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Ja 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Det er min tro 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Er som dem aller fleste normale mennesker 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Jeg er ikke en falsk gladkristen som gjemmer meg bak en falsk fasade. Jeg er meg selv hele tiden. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Selvf, dem er overalt. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Hvorfor skal jeg det? 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Nei 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Det er ingen mening med livet, vi er livet. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Normale familie verdier, fred og ro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå