Timeo Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Tenkte det kunne vært greit med en tråd der folk kan presentere sitt livssyn, og der folk kan stille spørsmål om det er noe de ikke forstår eller vil vite mer om av de andres livssyn. Unngå kritiske bemerkninger, poenget med denne tråden er å lære mer av hverandres livssyn, ikke å få frem at det er du som har det beste livssynet eller at andre tar feil. Prøv å utdyp litt på hvert spørsmål, istedenfor å bare si ja eller nei. Hvis det er noe som mangler på listen, så bare si fra, så kan jeg legge det til på listen. Må tenke meg litt om før jeg svarer selv. ---------------------------------------------------------------------------------- 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) 3A. Tror du på et liv etter døden? 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? 4. Tror du på reinkarnasjon? 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Endret 28. mai 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) De facto ateist, teknisk sett agnostisk ateist, seks komma et-eller-annet på Dawkins' skala. 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? I utgangspunktet sannsynligvis fordi jeg ikke ble født inn i noen spesiell religion. Senere har jeg undersøkt nærmere og kommet til den slutning at det stemmer overens med virkeligheten i den grad vi i dag vet og noen gang kan vite. Resten ser jeg ingen grunn til å forholde meg til — se 3A. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Nei, men melder meg sikkert inn i HEF en gang i fremtiden. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Nei. I beste fall er de metaforisk symbolikk for alt fra universets energi til visse tilsynelatende magiske følelser, såvel som enkelte elementer og fenomener i naturen (vær, vind, sol, måne, hav, verden, naturen selv og så videre). Midlertidig personifisering som plassholder hvor det mangler ordentlige forklaringer. 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) N/A. 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Alle mine erfaringer og all min kunnskap tilsier at guder utelukkende er et produkt av menneskers fantasi. Statistisk sett er dette også et akseptert standpunkt, selv blant troende, ettersom vi alle forkaster samtlige guder, noen med unntak av én. Jeg ser ingen grunn til at dagens religioner ikke er fremtidens myter, slik fortidens religioner er nåtidens myter. 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei. Først og fremst på grunn av det faktum at alt som foreslår dette (meg bekjent) kommer fra det jeg mener vil være fremtidens myter, jf. pkt. 2C. Muligheten for at det stemmer uavhengig av arkaiske myter er noe jeg ikke ser noen som helst grunn til å forholde meg til, for det er sidestilt med et uendelig antall ukjente, ubeviselige «muligheter». Liv etter døden er noe som er foreslått av menneskers fantasi, motivert av en iboende frykt for det ukjente, og frykt for døden (fullt forståelig, naturlig og rett og slett nødvendig for intelligent liv). 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? N/A. 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Nei, se 3A. 4. Tror du på reinkarnasjon? Nei, se 3A. 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Nei, jf. tidligere diskusjoner om illusjonen av transcendental bevissthet. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Samme som 3A, samt pkt. 8. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Alt er tillatt, men man opplever konsekvenser deretter. Folk bør forholde seg til moral generelt sett, ikke fordi det står noe sted, men fordi noe annet er risikosport og sjansespill med dårlige odds — og dermed idioti (med visse unntak — man kan alltids ha flaks og slippe unna med dårlig oppførsel). Moral har oppstått og overlevd som mem fordi det er gunstig for artens overlevelse. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Tenker ikke så mye over det til vanlig. Gjør det som faller seg naturlig i de fleste situasjoner. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? En slik sort-hvit oppfatning av verden blir for enkel. Alle gjør vi det vi tror er best, og er offer for oss selv og våre iboende svakheter; noen mer enn andre. Vi er ikke født like. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Meditasjon en gang iblant. Gjør yoga mer eller mindre jevnlig. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Det er svært fristende å tro på det overnaturlige, for det er utvilsomt svært komfortabelt. Jeg forholder meg til det jeg mener det er: en behagelig fantasi. Det finnes nok av andre behagelige fantasier som ikke fremstiller seg selv som den egentlige virkeligheten. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Vi lever fordi liv oppsto. Man kan se på livet som meningsløst, eller som blanke ark med fargestifter tell. Det er opp til hver enkelt; det finnes ingen fasit. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Sannhet og ærlighet — først og fremst overfor seg selv. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 1A. Hva slags livssyn har du? Ateist, ca 6,5 på Dawkins' etterhvert berømte skala. 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Alt av vitenskap og sannsynlighet peker mot at det ikke finnes noe supernaturlig 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Nei, det finnes ingen "ateist" oganisasjoner akkurat som det ikke finnes "afilatelist" foreninger Men jeg er medlem av HEF på grunn av at de fremmer sekularisering samt at jeg ville blitt meldt inn i SK igjen om jeg ikke var registrert i HEF 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Absolutt ikke 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Se 1B 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Absolutt ikke 4. Tror du på reinkarnasjon? Absolutt ikke 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Nope, nei, og nada. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Se 1B 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Jeg har den evolusjonært nedarvede moral som alle har, nemlig at vi behandler andre slik en selv vil bli behandlet. I tillegg har jeg også moralske begreper fra oppveksten, der mine foreldre gjorde en grei jobb samt kulturen og normene i samfunnet ellers her i Norge. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Jeg har aldri brutt med det jeg føler er god moral, samfunnsnormer eller eksisterende lovverk med vitende og vilje. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Det en tradisjonelt kjenner som "ondskap" kommer skyldes en kombinasjon av anomalier i kroppskjemi, psykisk trauma, gjerne fra fysisk misbruk/vold og hjerneskade. Det forskes mye på dette om dagen og resultatene begynner å piple inn i meget store mengder. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Benytter pusteteknikker før sceneopptreden, konserter eller mot fyllesjuke. Det dreier seg om fokus og konsentrasjon og det hjelper ganske bra om en skal utføre en oppgave på best mulig måte. Lærte mye om dette da jeg drev med kampsport. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Nei. Alle fenomener andre muligens ville kalt "åndelige" hadde sin naturlige forklaring da jeg begynte å grave litt i materien. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Rent evolusjonært sett er meningen med livet å føre genene videre. For meg personlig er det å bidra til noe positivt i samfunnet, ha det gøy sammen med venner og familie, vise at en er glad i dem og støtte dem om det trengs. Kort sagt å opppføre seg skikkelig, være produktiv og bidra med noe bra og positivt den lille stunden jeg eksisterer som en livsform her på planeten. Hvorfor vi lever: Vi lever fordi vi ble født av noen som seiret i kampen for å føre egne gener videre, som igjen ble født av andre og så videre nedover. Enhver organisme på planeten er et skudd på stamtreet av suksessfulle forfedre som strekker seg milliarder av år tilbake. Det er ikke noen annen metafysisk mening med livet slik jeg ser det, kun en naturlig følge av naturlige prosesser. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Wohah! Den var hard. Jeg tror rett og slett det koker ned til oppfylellse av første del av det jeg ramset opp i forrige punkt. Det viktigste, rent subjektivt, må jo være å oppfylle sin egen forestilling av meningen med livet Lenke til kommentar
macmanlady Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Ateist/Agnostiker 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Fordi jeg ikke tror på noen gud 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Nei 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Nei 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) .... 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Hvorfor er det en "forestilling" dersom jeg tar forbehold om at det ikke sitter en allmektig "gud" og følger med på alt jeg gjør, eller ikke tror på reinkarnasjon? 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? ..... 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Nei 4. Tror du på reinkarnasjon? Nei 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Det kan godt være, ettersom alle atomene i kroppen din byttes ut opp til flere ganger iløpet av livet ditt så er iallefall ikke kroppen et konstantledd. Også, det faktumet at mennesker kan være klinisk død med null hjerneaktivitet for og så våkne opp som seg selv er veldig spesielt. Vet ikke hva jeg skal tro på dette punktet. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? ..... 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Den gyldene regelen, samt gjøre det som er til beste for meg selv og "gruppen min". I hovedsak ser jeg ingen forskjell i denne typen "egoisme" og den typen egoisme man betjener ved å være religiøs, altså - selv om du lever etter de 10 bud så gjør du det på basis av et egoistisk fundament. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Det kommer av seg selv. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Siden jeg ikke tror det finnes noen objektiv moral, så tror jeg ikke det. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Som hovedregel, nei. Tar meg selv i å si en bønn før eksamener av og til, skader vel ikke å prøve:D 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Nei 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Stort spørsmål, tror ikke livet bærer noen større mening utover selvrealisering. Hvorfor vi lever kan jeg ikke svare på. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Å gjøre de tingene som gir meg en god selvfølelse, hva det enn måtte være. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Ateist 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Fordi eg har lyst. Har aldri trudd noko særleg på nokre gudar, også fann eg ein film av prof. Dawkins også skjønte eg at eg ikkje var aleine. Var eigenleg KRL-timane som dreiv meg vekk frå kristendommen. Tenkte ikkje så mykje over kristendommen, men etter alle filmane og historiane frå bibelen så skjønte eg som en liten 6-7-åring at dette berre var oppspinn. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? HEF 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Meg sjølv 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) N/A 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) KRL-timane og Bibelen. 3A. Tror du på et liv etter døden? Eg trur at atoma som eg er samansett av kjem til å vere i ein anna organisme ein eller anna gong, men ikkje noko meir enn det. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? N/A 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Nei. 4. Tror du på reinkarnasjon? Nei 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Nei 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Vitskap, og ein film av PZ Myers. There are no ghosts in your brain. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Pasifistisk (eg meiner vi må ha eit forsvar, men eg tyr ikkje til vald dersom det ikkje er mellom liv og daud) og sekularistisk. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Gjer mitt beste. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Ja. Mine erfaringar med ADHD-folk tilseier at dei er vonde menneske. Robba og oppbanka ... 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Ikkje direkte meditasjon, men eg utnyttar ei form for pusteteknikk og avkoplingsmetode; eg prøver å konsentrere meg på å høyre hjartet mitt sjølv om det er masse bråk rundt. Det er veldig vanskeleg i starten, men etter litt trening så får ein det til. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Ikkje som eg veit om. Einaste var at eg spurde «Gud, dersom du finnast vis eit teikn» ein gong, også fall ein perm ned frå hylla. Skvatt litt der. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Kva meininga med livet er, er opp til ein sjølv å finne. Eg trur ikkje det finnast ein universiell meining med livet, så det er berre opp til ein sjølv å finne. Kvifor vi lever? Vel. Fordi vi er født? Vi er set saman for å overleve og for å spreie våre genar. At vi vart født slik vi er er eit mirakel i seg sjølv. Tenk på alle sædsellene som IKKJE fræva eggsella. Tenk om mora di venta ein menstrasjonssyklus. Du hadde ikkje vore noggrann lik du er no . 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Svevn. Endret 29. mai 2008 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Åpen/svak agnostiker 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Å være åpen agnostiker betyr at man tror at det godt kan være noe hellig der ute, men jeg aner ikke hva, for til dags dato har jeg ikke sett noe bevis som overbeviser meg om noe som helst. Kan godt hende den kristne guden skapte oss, eller Allah, eller at det finnes et Nirvana, men har bare hørt masse svada, og ingen beviser. For alt jeg vet kan vel et eple være skaperen av alt. Eller så begynte alt med big bang. Noe skjedde ihvertfall, og enten om det er hellig eller naturlig, er det ganske faens sjuke krefter uansett. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Nei. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Se 1B 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) Se 1B 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Fordi jeg se på det som det eneste logiske og det eneste som det i det hele tatt er verdt å tro på. Folk som er hardcore kristne, muslime, etc., er tydelig hjernevaskede, eventuelt tenker ikke langt nok. Det samme går for ateister, det blir for dumt å nekte for at det kan finnes noe hellig, det er jo ingen som vet det. 3A. Tror du på et liv etter døden? Som sagt er det mulig, men jeg aner ikke. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? N/A 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Som sagt er det mulig, men jeg aner ikke. Det finnes jo eksempler på mye creepy som har skjedd angående spøkelser og lignende, men om det er sannhet i det eller bare folkehistorier og pranks er ikke godt å si. 4. Tror du på reinkarnasjon? Som sagt er det mulig, men jeg aner ikke. 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Som sagt er det mulig, men jeg aner ikke. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? N/A 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Så lenge det ikke går ut over andre, gjør hva faen hva du vil. (det betyr nødvendigvis ikke at jeg ikke har noen hemninger) 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Prøver å være så hyggelig mot andre som mulig, ja. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Det er vel ingen tvil om at noen er ondere enn andre, men hvorfor vet jeg ikke. Kanskje det er en ren anatomisk greie, noe som sitter i hodet som man ikke kan noe for , eller så er det noe hellig som har bestemt at det skal være sånnOg igjen, det kommer helt an på hva som har skapt universet 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Vet jo ikke hvem eller hva jeg skal be til, så det blir vanskelig. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Ikke som jeg kan tenke på, nei. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Who knows. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Gjøre mest mulig ut av livet mitt, og ikke bli misfornøyd. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Agnostiker 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Jeg har liten/ingen grunn til å tro på noen andre etablerte livssyn. Jeg er imidlertid åpen for at det kan være noe "mer" i universet enn vi opplever - man kan knapt nok si at vi har noen "gode" grunner til å tro at universet oppsto "av seg selv", uten noen "guddommelig" inngripen... 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Nei. Jeg er medlem av Statskirken (jeg døpte meg i anledning min konfirmasjon), men jeg har tenkt å melde meg ut. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Ingenting spesifikt. 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) Ikke godt å vite. 3A. Tror du på et liv etter døden? Fordi bevisstheten vår er såpass unik iforhold til resten av universet (jfr 5A), skal man slett ikke se bort fra at det er noe unikt ved bortgangen av denne også. Men det er slett ikke sikkert heller. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? Umulig å vite. 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Dette tviler jeg SVÆRT sterkt på, siden vitenskapen konsekvent klarer å motbevise flere og flere slike overnaturlige fenomener. 4. Tror du på reinkarnasjon? Denne går vel litt under 3A... 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Dette er egentlig litt av kjernen i spørsmålet for meg. Bevisstheten til mennesket er slett ikke lett å beskrive vitenskapelig - hvordan kan det ha seg at vi opplever ting? Hvordan kan hver av oss ha adskilte opplevelser, altså individuelle bevisstheter? Det synes å være noe helt forskjellig fra alt annet vi observerer i universet. Og så liker jeg jo også å tro at vi har fri vilje - men det er tilnærmet umulig å forklare ut fra et vitenskapelig synspunkt. Vi forstår ikke bevisstheten, den er helt forskjellig fra alt annet vi har observert i universet, hva dette "noe" som gjør bevissthet mulig, det er det ikke godt å si hva er... 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Dersom det ikke er noe guddommelig i verden, kan man vel knapt si at det er noen universell moral. Men når noen kommer og kritiserer menneskerettigheter og slikt med moralrelativisme, pleier jeg å si det slik at "dersom ikke dette er moralsk riktig, da er ingenting moralsk riktig", og da kan jo ingen klage. Angriper de dem med andre argumenter, kan de vanligvis avvises med at de er hyklerske ("jeg skal bestemme over deg fordi jeg mener mine meninger er riktigere enn dine, men du får ikke bestemme over meg"), så jeg føler menneskerettighetene er en ganske trygg moral å følge. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Man må jo gjøre noen kompromisser om man vil overleve her i verden... 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Ja, jeg har en forestilling om det. Og dersom det ikke finnes onde mennesker, gjør jeg heller ikke noe galt i å motarbeide de jeg mener er onde så hardt jeg kan, så for meg er det litt irrelevant. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Nei 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Tror ikke det 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Avhengig av om det finnes noe guddommelig eller ikke. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Å ha det godt, og å søke sannheter i universet (jeg vil bli forsker ). Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) 1A. Hva slags livssyn har du? Overbevist ateist, omtrent så nærme 7 det går ann å komme på Richard Dawkin's sin skala. 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Fordi mine foreldre var ærlige nok til å la meg bestemme selv og senere fordi vitenskapen innehar de svarene jeg trenger for å ha en forståelse om hvordan verden virker 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Nope... 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Nei! Overhodet ikke. guder og åndelige skapninger finnes kun på skrekk filmer og kun der.. 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) N\A 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger). Jeg har ALDRI sett noenguder/ånder, opplevd noe som tilsier guder/ånder eller på noen som helst annen måte fått dette bevist at disse gudene/åndene finnes. 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei, definitivt ikke. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? N/A 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Nei. Er man død så er man død. 4. Tror du på reinkarnasjon? Se pkt 3C... 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Nei, det er ingenting som tilsier at vi har annet en neurologisk aktivitet i hjernen og når hjernen av en eller annen årsak dør gjør JEG'et det samme og siden hjernen styrer de funksjonene som trengs for at kroppen skal opprettholde liv dør kroppen også 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Hva vitenskap har lært meg. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv?Jeg er ærlig, oppriktig og omsorgsfull. Ikke lyver jeg (noe som ikke er helt sant, da alle lyve bitte litt i den dagelige sfæren.. små hvite løgner....), jeg har aldri stjålet noe i mitt liv (og det er jeg stolt av!!) og jeg forsøker å hjelpe der jeg evner å hjelpe 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen?For å si det enkelt, hadde alle vært like lovlydige som meg hadde du ikke trengt noe politi... Har ikke NOE på mitt rulleblad, ikke engang en parkerings bot! 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Det finnes mennesker. Alle kan vel en eller annen gang være onde og alle kan være gode. Det har femti år her på jorden lært meg... 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Bare de tre formene i Wing Chun kung fu... Glimrende til å få i gang kroppen på morgenen og til å bevare roen før møter og lignende og dette ernoe jeg har holdt på med i 7 år nå... glimrende meditasjon 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Nei. Trodde det når jeg var ung og lettskremt, men det har etterhvert gått opp for meg at det farligste som noengang har vandret rundt på denne jorden er mennesker og de klarer jeg å hanskes med... Ånder finnes som sagt bare i skrekkfilmer og de er det lenge siden jeg gadd å se.... Jeg tror alt har en naturlig forklaring, også ting som folk tror er ånder og demoner 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? (Her lar jeg Jalla svare for meg, han har en gylden evne til å svare passe vanskelig på vanskelige spørsmål og fremdeles fullt forståelig... ) Rent evolusjonært sett er meningen med livet å føre genene videre. For meg personlig er det å bidra til noe positivt i samfunnet, ha det gøy sammen med venner og familie, vise at en er glad i dem og støtte dem om det trengs. Kort sagt å opppføre seg skikkelig, være produktiv og bidra med noe bra og positivt den lille stunden jeg eksisterer som en livsform her på planeten. Hvorfor vi lever: Vi lever fordi vi ble født av noen som seiret i kampen for å føre egne gener videre, som igjen ble født av andre og så videre nedover. Enhver organisme på planeten er et skudd på stamtreet av suksessfulle forfedre som strekker seg milliarder av år tilbake. Det er ikke noen annen metafysisk mening med livet slik jeg ser det, kun en naturlig følge av naturlige prosesser. (Takk Jalla ) 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Å leve, da jeg har bare tiden her nede på jorden AKKURAT nå til å leve det! Ellers er jo ungene og kona high priority, jobben såklart og wing chun treningen. Og i helger venner og slikt. Edit:skriveleif Endret 30. mai 2008 av RWS Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Jeg er ateist. 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Jeg har aldri trodd på fantastiske historier før de har blitt bevist eller kommer fra en pålitelig kilde. Jeg trodde på lærerene i kristendomsundervisningen på barneskolen, men i femte klasse ble det litt for usansynlig for meg og jeg forstod at det ikke var kunnskap vi lærte, men tro. Det svekket mitt syn på offentligheten og organisert religion kraftig. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Jeg er ateist; det er ikke naturlig å ha en organisasjon for ateisme. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Nei. 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) De fungerer ikke; ingen hypoteser om hvordan det overnaturlige påvirker verden har vært fruktbar. 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Det har aldri forekommet at noen har klart å bevise eller sansynliggjøre noe overnaturlig. 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? ... 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Nei. Hjernen vår lagrer alle data, og mennesker kan miste disse dataene i livet, så det virker ikke sansynlig at disse dataene skal finnes andre steder enn i det levende og kun det levende mennesket. 4. Tror du på reinkarnasjon? Nei. 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Nei. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? a) Demens --> Mennesker kan bli til dyr og glemme alle manerer b) Psykisk utviklingshemmelse --> Mennesker kan bli født uten å minne om psykisk friske mennesker c) Vi er dyr i ape-slekten, og apene er beslektet andre pattedyr, og pattedyr er beslektet øgler, og øgler er beslektet fisk, og fisk er beslektet bløtdyr. Så med mindre sjøstjerner og kråkeboller har sjel, så har ikke mennesker det heller. d) Uten opplæring i sivilisert oppførsel er mennesker bare dyr. e) Uten opplæring hadde ikke mennesker klart å bygge hus annet enn stråhytter eller lage bedre våpen enn skarpe pinner. Hva er så sjelen dersom når mennesker bare er dyr? Den har ingen funksjon. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? a) Gjør det du vil med dem som vil det, uten å skade andre b) Ikke gjør mot andre det du ikke vil at andre skal gjøre mot deg c) Gjør verden til et bedre sted å leve for dine barn 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Jeg har instinkter som står i veien. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Hitler var en koselig mann, for dem som kjente ham. Stalin var en god kamerat for mange. Mao var en grei fyr. Julius Cesar gråt da hans tropper drepte hans venn / fiende uten hans samtykke. Nei -- Ingen mennesker er gode eller onde, de gjør bare det de selv tror er det beste basert på instinkt, erfaring og andre menneskers meninger. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Jeg kan ikke huske det. Meditasjon kan ikke sammenlignes med bønn, for øvrig. Meditasjon er ikke koblet til livssyn. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Nei -- kun hallisunasjoner i forbindelse med sterk feber, dagdrømmer og drømmer. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Vi lever fordi foreldrene våre levde og foreldrene deres før dem igjen, og fordi livet oppstod på jorden. Vi lever for å få barn og spre oss ut over hele universet. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Mine kjære. Og dem jeg liker. Endret 30. mai 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Kaller meg kristen, men har min personlige tro og har vel egentlig ikke noe stort behov for å kalle meg noe som helst. 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Vel, det er vanskelig å forklare hva jeg egentlig "er", men okay, jeg kaller meg kristen fordi jeg deler mange verdier. For å ha sagt det: jeg tror først og fremst på vitenskapen. Men på grunn av min tro på vitenskapen har jeg også et behov for svar på f. eks hva som var grunnen til The Big Bang. Så lenge det ikke er bevisst hva som står bak det, så tror jeg at det er en kraft som jeg kaller Gud, men jeg liker egentlig best å si en "kraft". Bibelen som sådan ser jeg kun som en veiledende bok som ble skrevet for mange tusen år siden av menn som hevder at de skrev ned Guds ord. Jeg er altså ganske radikal som sådan når det gjelder synet på Bibelen. Jeg mener at religion og livssyn er noe privat og derfor er jeg i mot f. eks Statskirken, siden jeg mener at det ikke nødvendigvis finnes noen fasit. Mitt syn trenger ikke å være svaret - og det er greit. Jeg er faktisk ikke sikker. Dessuten er det mange livssyn som har mye fint i seg. F. eks tiltaler buddhismen meg veldig og går fint med mine egne verdier som omhandler nestekjærlighet, som jo også finnes som en essensiell del i kristendommen. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Ja, Statskirken, men jeg skal melde meg ut. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Jeg tror på en kraft. Et eller annet som er årsaken til store hendelser slik som The Bing Bang fordi det er vanskelig for meg å tro at noe "bare oppstår". Har valgt å kalle kraften Gud, uten at det gjør det til mer riktig eller feil. 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) Som sagt tror jeg det kan være en kraft bak f. eks The Bing Bang, men jeg tror ikke at det er slik at denne kraften tar aktivt del i det som skjer i jorden. Jeg ser mer på kraften som noe "dødt" og "ikke-levende". 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Faktisk min vitenskapelige overbevisning. Jeg trenger svar og for meg er det svært lite tilfredsstillende at det ikke er noe svar på hva som sto bak The Big Bang. Det må være noe. Men jeg kan ikke si sikkert hva. 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei, eller vet ikke. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? Det har jeg ingen idé om. 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Nei 4. Tror du på reinkarnasjon? Nei 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Jeg tror mennesker har en sjel, ja. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Det at vi kan tenke og gjøre opp egne meninger, ha et følelsliv osv. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Være slik mot andre som jeg vil at de skal være mot meg. Være med og bidra til samfunnet og gjøre mitt beste for de som trenger det aller mest. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Jeg bryr meg veldig - og jeg tror at jeg har funnet noe som gjør at jeg også kan bidra til samfunnet på en eller annen måte. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Ikke egentlig. Jeg tror at det finnes elementer av godt og ondt i alle. Det finnes mennesker som gjør onde handlinger, men det gjør dem ikke nødvendigvis til rent onde mennesker. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Ja, faktisk. Både bønn og meditasjon. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Nei 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Vel, naturvitenskapelig så handler det om reproduksjon og bringe slekten og genene videre. Men jeg mener det også handler om elske, lese i samfunnet og bidra så godt man kan, gi og vise omsorg, nyte livet med venner og familie - samt ta vare på hverandre, også de som er mer dårlig stilt enn oss selv. Ta til seg kunnskap, bringe den videre, finne ny kunnskap og bidra med kunnskap til andre rundt seg. Diskutere og finne fram til løsninger, samhold og leve i harmoni med seg selv, andre mennesker, samfunnet generelt og naturen. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Finne harmoni med seg selv, ha noen å else og være glad i - både venner, familie og andre, følge sine drømmer, vise omsorg og hjelpe til at alle har det bra i samfunnet. Lenke til kommentar
lolidude Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 1A. Jehovas Vitne 1B. Vet ikke. Tror ikke på alt de sier engang 1C. Uhm... Tror ikke det. 2A. Nope 2B. Vet ikke 3A. Hmmm... Bare en måte og finne ut det på. 3B. Et hellvette. 3C. Nah 4.Napp 5A. Nah 6B. Jeg prøver. 6C. Ja? 7. Avogtil 8. Nei, HaHa 9. For og dø? 10. Vet ikke. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Agnostisk ateist. 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Ikke bare eksisterer det ingen beviser for en gud, men hele ideen er ulogisk. Derfor er jeg ikke teist, men en ateist. Alikevel er det er umulig å vite noe 100%. Derfor er jeg agnostiker i tillegg. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Human-Etisk Forbund, men bare fordi de bekjemper makten som religionen har i samfunnet. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Jeg velger å tro på hva som virker mest sant, ikke hva som virker mest kjekt. Så nei. 3A. Tror du på et liv etter døden? Igjen, jeg velger å tro på hva som virker mest sant, ikke hva som virker mest kjekt. Så nei. 4. Tror du på reinkarnasjon? Nope. Makes no sense. Høres mer ut som noe menneskene har oppfunnet fordi det høres kjekt ut. 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Nope. Vi er bare pattedyr med en usedvanlig utviklet hjerne. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Vitenskaplige teorier med presise resultater. Mennsker liker å tro at de er mer spesielle enn de egentlig er. Derfor har de oppfunnet ideen om en sjel. Det høres kjekt ut. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Har ingen spesifikke rettningslinjer. Rett er nesten alltid rett. Men det finnes vanskelige gråzoner. I slike situasjoner prøver jeg så godt jeg kan å finne ut hva som er rett, og håper jeg tok det beste valget. Hvordan jeg velger dette vet jeg ikke helt. Mesteparten er nok en kombinasjon av logikk og ved å se hvordan andre mennesker oppfører seg. Kanskje er noe også medfødt. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Ingen er helt onde eller helt gode. Tar man alle menneskene i verden finner man et enormt spektrum, men ingen er 100% det ene. Men vi er alle 100% egoistiske, og vi gjør mer negativt enn positivt på denne jorden. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Bønn? Nei. Meditasjon? Ikke på den måten du bruker ordet nei. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Aldri. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Jeg ser ingen grunn for at det skal være noen mening i den forstand du snakker om. Det nærmeste man kommer en mening er at vi skal reprodusere. Noe jeg forresten ikke har planer om å gjøre. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Den tredjedelen av livet mitt som ikke blir kastet bort på å jobbe og å sove. Fritiden min. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Jeg går ikke for noen pakkeløsning på livssynsmarkedet. Livssynet mitt er komplisert og sammensatt, men sentrale faktorer er naturalisme, rettferdighet, medmenneskelighet og positivisme. Jeg er ateist, men ateisme er ikke et livssyn. 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Fordi det føles mest riktig. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Nei. Jeg er imot organisert livssyn. Jeg kan organisere meg i enkeltsaker, politikk osv, men livssyn er personlig. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Definer gud. Definer åndelig skapning. 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Jeg har ingen slike forestillinger. Rett og slett fordi jeg ikke ser noen god grunn til at de skulle eksistere. 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei. 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Nei. 4. Tror du på reinkarnasjon? Nei. 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Nei. Eksistens forutsetter fysikk. Men det er mye fysisk vi har som vi ikke vet om i dag. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Ingen har noensinne klart å påvise noe ikke-fysisk ved mennesket. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Jeg følger de så godt jeg kan. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Nei. Alle har gode og onde sider. Ingen er født ondere enn andre. Vi er produkter av oppvekst og omgivelser. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Meditasjon. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Definer åndelig. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Meningen med livet bestemmer du selv. Vi lever fordi forfedrene våre skapte oss. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Vann, mat og luft. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Ateist, men må vel kalle meg agnostisk ateist siden jeg ikke kan vite ting med absolutt sikkerhet. Men jeg er sterkt ateist. 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Fordi alle religionene har alt for mange påstander, ofte skrevet for flere tusen år siden, uten å i det heletatt prøve å støtte disse opp. Jeg "tror" på fakta, og det som kan observeres og bevises vha. den vitenskapelige metode. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Nei, men kunne kanskje tenkt meg å melde meg inn i noe lignende med "American Atheists" 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Nei 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) Se 2A. 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Forklart over. Tomme, usanne påstander og løfter om evig liv i himmelen eller paradis, men om du ikke tror, så er det rett til helvette og brenne i evigheten. Denne propagandaen som er ment for å skremme mennesker til å tro er jeg imot. 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei, det er absolutt ingenting som tyder på dette, så jeg tror ikke det. Det baserer jeg på at alle tankene vi har og alt vi opplever, er et resultat av et elektrisk nettverk av milliarder av celler som kommuniserer med hverandre vha. elektrisk strøm og forskjellige stoffer. Dette stopper opp når man dør, så derfor kan ikke hjernen fungere. Blir som å trekke ut strømmen til en datamaskin. Jeg tror heller ikke på en sjel pga. samme grunn, altså at det er ingenting som tyder på det. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? Se over. 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Se over. 4. Tror du på reinkarnasjon? Se over 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Nei, se over 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Vitenskapelig fakta, beviser, observasjoner og etterprøvbare eksperimenter konkluderer - igjen og igjen - med denne konklusjonen, altså at det ikke er noe spesiellt som går utenfor fysikkens lover, med menneskekroppen. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Samme som de aller fleste andre. Jeg ser på meg selv som en snill person som bryr seg om andre. Jeg er ikke egoistisk, jeg er ikke frekk, jeg prøver å være positiv med alle, og jeg tenker på andre mennesker. Min trosretning har ingenting med mine moralske retningslinjer. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Jeg følger dem selvfølgelig. Bare fordi jeg vet at jeg bare dør når jeg dør, betyr ikke at jeg har mindre moral eller er mindre omtenksom enn andre som har en religion, og et helvette å frykte. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Vel, det kommer an på hva du mener med ond. Jeg mener at noen mennesker er slik at de kan gjøre onde ting uten å føle noe som følge av det. Et eksempel er Josef Mengele. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Nei 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Nei. Jeg kan ha opplevd noe som andre vil kalle et åndelig fenomen, men jeg tolker dem annerledes. Jeg tolker dem rajsonellt. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Meningen med livet er å reprodusere og få avkom. Blande, og føre genene videre for å sikre min egen rases videre eksistens. Vi er en konsekvens av en hel rekke hendelser som har ført oss her. Big Bang, som jeg ikke vet, og heller ikke gidder spekulere i (fordi det er umulig å vite), skjedde, og etter dette skjedde veldig mye. Vi er en konsekvens av alle disse hendelsene. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Det viktigste i livet for meg er nok å fullføre utdanningen min, få meg en jobb og en familie og barn. Dette er langt frem i tiden, og det er ikke noe jeg tenker over nå, men jeg vet at i lengden, så er det det jeg vil, og det er nok også det som teller mest. Svarte litt raskt, men har ikke så mye tid på hendene nå. Lenke til kommentar
316 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Kristen, Evangelisk Luthersk 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Fordi jeg er overbevist, har et kristent nettverk, bor i Norge, og fordi jeg har en Bibel. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Var medlem på et bedehus i 3 år, og var delaktig i menighetsarbeid, administrasjon og tjeneste. Har gått på Bibelskole eid av Normisjon, og skal neste år jobbe som ettåring i Statskirken. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Tror på én Gud, som er treenig. Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) Allmektig, virksom i verden, men opererer utenfor vår forstand. 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Fordi jeg er overbevist, og fordi jeg ser på det som sant. 3A. Tror du på et liv etter døden? Jeg tror at jeg skal ta del i et kommende rike som følge av at jeg tror, etter at jeg dør. Jeg tror også at de som ikke tror, ikke vil komme til samme sted. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? Usikker, men kan bruke stikkordet harmoni. 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Jeg tror på en åndelig verden, men at praksisen med å snakke til døde ikke burde praktiseres. 4. Tror du på reinkarnasjon? Ja. Jeg tror Jesus stod opp fra de døde, og fór opp til himmelen. Jeg tror jeg skal bli født på ny i den kommende verden. Hvilken forfatning jeg vil være i, kan jeg ikke vite. 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Jeg tror mennesket består av ånd, legeme og sjel. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Bibelen. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? De 10 bud, nestekjærlighet, de norske lover og common sense. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Jeg prøver. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Vet ikke. Men tror på gode og onde krefter som virker i vår virkelighet. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Jeg ber, mediterer i form av å bruke tid med Gud, lovsynger/tilber. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Ettersom jeg alltid tviler på slike ting, fordi jeg har vanskelig for å tro det, føler jeg ikke jeg kan uttale meg noe særlig om det. Men har opplevd bønnesvar, og har opplevd at Den Hellige Ånd har virket i mitt liv 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Meningen med livet er å tjene andre mennesker, og være lys og salt i verden. Jeg ønsker å følge Jesus Kristus, og la det være et vitnesbyrd for de jeg måtte omgås, slik at de også kan komme til tro. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Å ha et forhold til Gud, og være et godt medmenneske mens jeg lever på denne jorden. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Nå skal ikke jeg starte noe diskusjon her, men kan du forklare hva du mener med bønnesvar, 316? Endret 31. mai 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) 1A. Er ateist, men er døpt og konfirmert i kirken. dette kommer av tradisjon. 1B. Jeg har vansker for å tro at det finnes en "hersker". jeg tror på forskning og at det er liv i verdensrommet ( ). kansje har dette en sammenheng med at jeg så mye på McGyver da jeg var liten(?) 1C. Nei. Er medlem i statskirken, men har ingen relegiøse ånd til denne. går ikke i kirken på helligdager, ikke en gang i julen. 2A. Nei, men vist jeg måtte velge noe så ville det være budhisme. det er fordi dette oppfatter jeg som en fredelig "relegion" og endaviktigere: de tror ikke på noen form for gud. 2B. n/a 2C. litt pga. opdragelse og miljø/kultur. resten er Charles Darwin. 3A. Nei. jeg tror på evig "søvn". og noen annen måte vill jeg ikke ha det. 3B. n/a 3C. jeg er ikke helt sikker. er veldig skeptisk, men jeg utelukker ikke at det er mer mellom himmel og jord enn vi vet. noen av pungtene over stemmer kansje ikke helt, med denne teorien, men det orker jeg ikke endre på. 4. NEi. men det er en inresnant idè. jeg syntes det hadde vert spennende om det kunne være sant. 5A. egentilg ikke, men jeg utelukker som sagt ikke muligheten for at det er mer mellom himmel og jord. 5B. en ting som relegion ikke har bevis. Men for all del en gang var det jo bevist at jorden var flat. 6A. prøver å leve litt etter den gjylne regelen, men om et helvet eksisterer er det nok satt av en plass til meg. vanlig folkeskikk er også noe jeg prøver å opretholde. 6B. jeg er ikke alltid så snill og grei, men jeg er ikke en person som prøver å være stygg mot noen. jeg gjør mitt beste. 6C. det er litt av begge deler i oss alle. de som kan omtales som pur ondskap er som regel "bare" gal. 7. Nei. jeg hadde kansje hatt godt av litt meditasjon, men det kommer ikke til å skje med det første. ønn er utelukket når jeg ikke tror på en gud. 8. Nei. det nermeset må vell være når jeg så syner en gang da jeg var liten. (jeg så en blomst som ikke var der. det varte are i 5 sek.) 9. Det er en tilfeldighet at vi lever og det er opp til oss selv å leve, vi må are gjøre det som er best for oss som meneskehet og enkelt individer. 10. den var dyp... jeg er så pass ung (15 år) at jeg enda ikke kan komme med et var som ville være rett. dette kommer til å forandre seg med tiden, men jeg ønsker en lukkelig nåtid og fremtid. edti: når det kommer til dette med "mer mellom himmel og jord", så tror jeg bare at jeg har sett litt formange filmer. Endret 31. mai 2008 av 2ball(s) Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) Ateist. 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Jeg har aldri blitt oppdratt til å være religiøs, men fikk heller finne ut av det selv. Og når man ikke blir fortalt fra før man engang kan gå at det som står i bibelen er sant, så virker det relativt usannsynlig, til og med for unger. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Nei. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Nei. 2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.) Nei. 2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger) Hele konseptet med gud(er) er et resultat av mangel på vitenskap, god fantasi og ønsketenkning. 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei, samme som over. 3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg? Nei, samme som over. 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Nei, absolutt ikke. 4. Tror du på reinkarnasjon? Nei. 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Niks, vi mennesker er like spirituelle som hvilket som helst annet dyr. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? ... naturfag. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? At jeg gjør det som jeg føler er best for meg selv. Jeg gjør selvfølgelig gode ting for andre også, men det koker egentlig ned til at jeg gjør det på grunn av at jeg får en god følelse av det selv. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Er ikke vanskelig å følge mine retningslinjer. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Både ja og nei. Jeg definerer godskap og ondskap i forhold til det jeg selv ville gjort, men jeg ser ikke på det som en universiell sannhet. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Nei. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Nei. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Min mening med livet mitt er vel å gjøre det beste ut av den tiden jeg lever. Grunnen til at vi lever er at foreldrene våre ville ha oss i verden (forhåpentligvis ). 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Nytelse og moro. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.) De facto Ateist. Noe som betyr at jeg vil fortsette å være Ateist til det motsatte er bevist. 1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet? Fordi det ikke finnes noen beviser for at noen av de tusen gudene menneskeheten har oppfunnet eksisterer. 1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre? Nei. 2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger? Nei. 3A. Tror du på et liv etter døden? Nei, det finnes ingen sikre beviser for det. 3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte? Nei, det finnes ingen sikre beviser for det. 4. Tror du på reinkarnasjon? Nei, det finnes ingen sikre beviser for det. 5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske? Nei, det finnes ingen sikre beviser for det. 5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av? Våre vitenskapelige utvikling sier klart å tydelig at det ikke finnes noe som beviser at det foregår noe spesielt utenfor fysikkens lover, med mennskerasen. 6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv? Jeg er snill som et lam, hjelpsom, uegoistisk og lovlydig. 6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen? Selvfølgelig. Alt tilsier at vi bare lever en gang, derfor er det viktig å leve et godt liv så lenge det varer. 6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker? Eksprimenter og forskning har funnet ut at mange seriemordere og drapsmenn ofte mangler noe som fremkaller empati inni hjernen. Dette gjør at dem ikke klarer å synes synd på andres mennesker lidelser, lyver med god samvittighet og kan utføre de mest grusomme forbrytelsene mot andre mennesker uten å føle ubehag. 7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende? Nope. 8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende? Aldri. 9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi? Det er ikke noe mening med livet, men nå som vi har kommet her kan vi like gjerne leve så godt vi kan for oss selv og de andre rundt oss. 10. Hva er det viktigeste i livet for deg? Det vil tiden vise. Lenke til kommentar
316 Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Nå skal ikke jeg starte noe diskusjon her, men kan du forklare hva du mener med bønnesvar, 316? Et svar på bønner. Jeg har enten fått det jeg har bedt om, eller sett andre få det de ber om, eller sett at noe er blitt forandret på grunn av bønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå