Gå til innhold

ATA/100 på Abit KT7 Raid

Anbefalte innlegg

Hvis jeg i en tenkt situasjon har koblet HD på IDE1 på mitt Abit KT7 Raid i ett år, har jeg driti meg ut da? Skal den stå på IDE3 for at den skal kjøre som ATA/100?

Prøvde å sette den på IDE3 i dag, men får den (for meg) kryptiske meldingen "NTLDR is missing".

Noen som kan hjelpe?

Lurer forresten også på om det er noen som vet hvilken bios-versjon jeg bør bruke for å få Soundblaster Live 5.1-kortet til å virke uten støy.. La inn 64-biosen i dag, og det ser ikke ut til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NTDLR betyr at oppstartsfilene til nt versjonen du har finnes ikke under oppstart.

Tror det går like fort selv om du har harddisken stående på vanlig kontakt for jeg testet min nye harddisk på ide1 etter flashing av bios og den gikk raskere en standard ata 100 disk i sisoft sandra.

Du kan kanskje prøve en test du også og se hva du havner på?

Lenke til kommentar

På Abit KT7-RAID er IDE 1 og 2 portane ATA-66. IDE 3 og 4 (som blir styrt av hpt370 kontrolleren er ATA-100) Det er på grunn av at southbridgen på KT7-kortet ikkje støtter ATA 100, det gjere derimot hpt370 kontrolleren.

Det er ikkje sikkert du kjem til å merka nokon forskjell på om du har hd'n på IDE 1/2 eller 3/4.

NTLDR missing:

Under oppstarten av maskinen skal du sjå ein hpt 370 bios. Ser du den? dersom du ikkje gjer det må du enabla denne i hovedkort biosen.

Deretter må du setje at datamaskinen skal boota på RAID kontrolleren...

Om ikkje dette verkar ser eg ikkje så mången andre valg enn å reinstallera.. (jalfall ikkje akkurat nå)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-12 02:08, haglemann skrev:

Hvis jeg i en tenkt situasjon har koblet HD på IDE1 på mitt Abit KT7 Raid i ett år, har jeg driti meg ut da? Skal den stå på IDE3 for at den skal kjøre som ATA/100?

Har kjørt HDD på IDE1, CD-rom som master og brenner som slave på IDE2 et års tid, og har egentlig lurt på det samme som deg...... om jeg har driti meg ut...

Endret nettopp til følgende oppsett: HDD på IDE3, CD-rom på IDE1 og brenner på IDE2. Startet opp Win2k og alt fungerer akkurat som før. Merker ingen forskjell. Har hatt litt problemer med feilbrenning v/kopiering i det siste, og lurt på om det kunne skyldes at CD-rom og brenner var på samme ide-kabel, så nå får vi se........

Lenke til kommentar

Jeg klarer altså ikke å boote når jeg setter hd på ide3 - noe jeg forstår skyldes at den ikke finner boot-filene.. (NTLDR is missing). Kjører Win2k. Dette selv om jeg har vært inne i den andre biosen og satt ny hd som boot-disk. Er ikke så veldig sugen på å reinstallere, men det er kanskje ikke noen annen løsning? Kan noen forklare meg hvordan jeg gjør en recovery? Antar at jeg må lage en recovery-cd/diskett, men hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar

To install the Recovery Console as a startup option

With Windows running, insert the Windows 2000 Professional CD into your CD-ROM drive.

Click No when prompted to upgrade to Windows 2000.

At the command prompt, switch to your CD-ROM drive, and then type the following:

i386winnt32.exe /cmdcons

Follow the instructions on the screen.

Notes

To run the Recovery Console, you must restart your computer and select the Recovery Console option from the list of available operating systems.

You must be logged on as an administrator or a member of the Administrators group in order to complete this procedure. If your computer is connected to a network, network policy settings may also prevent you from completing this procedure.

To see the commands available on the Recovery Console, type help at the command prompt.

You can allow a user to run the Recovery Console without logging on by enabling the Automatic administrative logon when using recovery console attribute in the Group Policy snap-in. This attribute is located in the console tree under Local Computer Policy/Computer Configuration/Windows Settings/Security Settings/Local Policies/Security Options.

If your computer will not start, you can run the Recovery Console from the Windows 2000 Professional CD (if you have a bootable CD-ROM drive) or the Setup disks. See Related Topics for information on running the Recovery Console when your computer will not start.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...