Gå til innhold

Lite omtalte filmer som man bare må se?

Infenso

Anbefalte innlegg

Tror dette må være en av verdens verste plasser å liste opp "ukjente" filmer, da jeg har inntrykk av at forumet generelt ikke ser på filmtitting som en hobby, men en diagnose. De filmene som er ukjent for folk flest, diskuterer vi gjerne hyppig i perioder på flere dager. Det hadde hjulpet hvis trådstarter gjerne nevnte filmer som passet hans smak, blir veldig mye skudd i blinde her.

Jeg er helt enig. Jeg er svært glad i komedier som bygger på dialog, slik som Superbad og Clerks. Er også på jakt etter noen stilige skrekkfilmer fra 80-tallet, gjerne slasher-filmer som Friday the 13th, Halloween, Sleepaway Camp. Jeg er svært glad i svart humor.

Kan nevne noen av mine favorittfilmer: Pulp Fiction, Kill Bill, Battle Royale, A Clockwork Orange, GoodFellas, Gudfaren, Sin City, Superbad, The Big Lebowski, 300, Evil Dead (1 og 2).

Favorittregissører: Quentin Tarantino, Stanley Kubrick, Tim Burton og Martin Scorsese.

Håper dere kan komme med noen knakende gode tips basert på denne infoen! Gjentar at filmens underholdningsverdi er svært viktig. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg kan komme med et konkret tips til deg i stedet. Det finnes en funksjon på IMDb som heter "Recommendations" og befinner seg under "Awards & Reviews" i høyremargen.

Her er Pulp Fiction sin: http://www.imdb.com/title/tt0110912/recommendations

Tipset er altså å sjekke ut anbefalingene knyttet til de filmene du liker. Jeg garanterer deg at du snubler over noen godbiter på veien.

Edit: Det virker for øvrig som du har griselik filmsmak som meg, så jeg burde egentlig bare kopiere over hele min vote history (men det kommer selvsagt ikke til å skje).

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Jeg kan komme med et konkret tips til deg i stedet. Det finnes en funksjon på IMDb som heter "Recommendations" og befinner seg under "Awards & Reviews" i høyremargen.

Her er Pulp Fiction sin: http://www.imdb.com/title/tt0110912/recommendations

Tipset er altså å sjekke ut anbefalingene knyttet til de filmene du liker. Jeg garanterer deg at du snubler over noen godbiter på veien.

Edit: Det virker for øvrig som du har griselik filmsmak som meg, så jeg burde egentlig bare kopiere over hele min vote history (men det kommer selvsagt ikke til å skje).

Hehe, takk skal du ha! Visste faktisk ikke at denne funksjonen eksisterte. Og jeg som er så ofte innom IMDb! :blush:

Lenke til kommentar

Dollar for the Dead

Lite omtalt, finnes ikke i enhver hylle og jeg så den vel egentlig bare ved en tilfeldighet. Filmen er god den, men den må sees med et åpent sinn og taes med en klype salt. Enkelte scener er STERKT overdrevet. Mannen skyter flere kuler ut av en seksløper enn det Arnold gjør med en Gatlinger, men sånn som filmen er lagt opp syntes jeg det blir en del av sjarmen. Er liksom ikke MÅTE på hvor beinhard Emilio Estevez' karakter er i den filmen.

Ingen dyp film på noen som helst slags måte, men underholdning... det er det såvisst.

Lenke til kommentar

Blue Spring (2001)

Japansk 'coming of age' film. Svært visuell film, med et veldig mørkt uttrykk.

Das Experiment (2001)

Fantastisk spennende tysk thriller som presser grensene, men alikevel oppleves som svært realistisk.

Mind Game (2004)

En eksplosjon av kreativitet. Japansk anime som vil sette dype spor i sjelen din. Selv animehatere bør se denne.

Memories of Murder (2004)

Sør-Koreansk thriller, med nærmest et utrolig velskrevet manus. Full av spenning og humor. Noe av det nærmeste man kommer til perfeksjon.

The 36th Chamber of Shaolin (1978)

Ekstremt underholdene kinesisk kung fu film, med noen av de beste kampscenene som finnes.

Five Deadly Venoms (1978)

Nok en kinesisk kung fu film. Denne er bitte litt mindre kung fu fiksert en 36th Chamber, men gjør opp for det med en mer interessant historie.

Cashback (2006)

En koselig, underholdene, nydelig, kreativ og morsom film som vil gi deg et stort smil.

Dellamorte Dellamore (1994)

Svært spennende zombiefilm visuelt sett, med masse gladvold, humor og pupper. Historien er også overraskende god for å være en skrekkfilm.

The Warriors (1979)

Über badass street gangs fra 70-tallet, alle med hver sin spesielle klesstil løper rundt i New York en hel kveld og sloss. Det blir ikke mye bedre enn dette. Selv med enkelte latterligheter grunnet tidsperioden (Dette fører også med seg mye positivt forresten), så holder intensiteten seg svært godt etter alle disse årene.

Finding Forrester (2000)

Ikke den mest orginale historien, men alt annet er alikevel utført skikkelig bra. Opplevelsen kan minne litt om å se Good Will Hunting. Bare enda bedre kanskje.

Summer Time Machine Blues (2005)

Hysterisk morsomt tull med intelligent manus. Den har ikke ett eneste kjedelig sekund, det skjer alltid noe og i full fart.

Story of Ricky (1991)

Kinesisk splatter/action. Alle filmer hvor man får se en fyr ta ut innvollene fra magen sin, for så å bruke dem til å kvele en annen person, er verdt å se. En latterkule uten like.

Lenke til kommentar
Mind Game (2004)

En eksplosjon av kreativitet. Japansk anime som vil sette dype spor i sjelen din. Selv animehatere bør se denne.

Det sier animeelskere om alle animefilmer, fra Steamboy til Mononoke til Hotaru til Chihiro til Totoro. Og hver gang er det like stakkarslig og grusomt å se på. Det blir som dukketeater, har ikke noe å si hvor bra det er utført - det er fortsatt et medium som er sinnsykt lite givende å se på.

Lenke til kommentar

Sant nok. Men det utsagnet blir av og til brukt fordi mange tror Miyazaki og Pokemon er det samme.

Jeg har fremdeles ikke satt meg skikkelig inn i hvordan en animehaters hjerne fungerer. Men kan du i det minste se på traileren? Dette er langt i fra en tradisjonell anime. -

(Det er noe galt med rippen av traileren, den skal ikke ha de enorme pixlene)

***Forresten, aldri les anmeldelser av denne filmen. De pleier å spoiler for mye. Denne traileren derimot går greit***

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Kommer med noen forslag selv! :)

Cannibal! The Musical

En hysterisk musikalsk komedie fra Trey Parker (South Park). Her får du den "sanne" histrorien om kannibalen Alferd Packer.

The Toxic Avenger

Historien om nerden som blir til superhelten The Toxic Avenger, de uskyldiges beskytter. En Troma-klassiker som må ses med et åpent sinn. Dette er neppe en film som faller i smak hos de aller fleste.

Dead Man

Jim Jarmusch historie om William Blake (Johnny Depp), mannen som reiser til byen for å starte et nytt liv. Blake får ikke den jobben han har kommet for, og det er bare starten på elendigheten. Sammen med indianeren Nobody rømmer han fra byen med tre grusomme leiemordere i hælene.

Lenke til kommentar

Jeg har en DVD av Re-Animator, hvor absolutt alt handler om Peter Jackson. Det er så bullshit at jeg har lyst til å kaste den ut vinduet. "Peter Jackson var ikke den første som laget blodige filmer", "Så nyt denne filmen som inspirerte Peter Jackson og andre". WTF.

Lenke til kommentar
Jeg har en DVD av Re-Animator, hvor absolutt alt handler om Peter Jackson. Det er så bullshit at jeg har lyst til å kaste den ut vinduet. "Peter Jackson var ikke den første som laget blodige filmer", "Så nyt denne filmen som inspirerte Peter Jackson og andre". WTF.

The Toxic Avenger skal i følge coveret ha inspirert bl. a. Peter Jackson og Quentin Tarantino. Må si jeg har mine tvil! ;) Bad Taste kom for øvrig ut bare to år etter Toxic Avenger. Kortfilmen som senere ble til Bad Taste, laget Jackson i 1983 - to år før Toxic Avenger kom ut. Tror man skal ta disse utsagnene med en god klype salt.

Lenke til kommentar

I følge IMDb begynte han å lage den kortfilmen i 1981 faktisk.

Men han har sagt at han var veldig inspirert av Re-Animator, og den kom også ut i 85. Så må den måten ser jeg ingen grunn for å utelukke Toxic Avenger.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hvis alle hadde drevet på sånn hadde vi neppe sett et eneste cover uten "inspirerte Quentin Tarantino" på.

Lenke til kommentar

Noen flere anbefalinger:

Deliverance (1972)

The man who would be king (1975)

L'appartement (1996)

Dare mo shiranai (2004)

Edit: Ingen av de er vel helt ukjente for mange, men kan ikke huske at noen av disse har blitt omtalt noe særlig på forumet.

Endret av manamind
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...