Xvani Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 så på http://www.relativt.net/dns.php der det finnes en liste over forskjellige DNS servere. tok en tracert til vg.no og så at det var 25ms til første "post/server" (kan noen si hva det der heter?) Kan jeg få lavere ping ved å bytte DNS server? Lenke til kommentar
Far^Side Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Ehh... nei! Det er umulig! DNS brukes bare som "en telefon katalog for ip-adresser" for å finne ut hvilken ip-adresse domenenavnet du prøver å koble til (les. pinge) har. Altså DNS serrver har ingen ting og si for hastigheta/ping reply, for DNS serveren brukes jo bare i det programmet har funnet ut IP adressa til serveren/maskinen. Dessuten er PING reply et dårlig mål på hvilken hastighet du kan forvente å få fra en server. Lenke til kommentar
zappo Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Jepp, det kan du. Hvis det er mye trafikk kan du skifte DNS....og du får muligens bedre hastighet...men blir det bedre på linja di med den opprinelige DNS`s vil du miste hastighet...dvs, du må skifte tilbake til de opprinelige. Hvis du skjønner ! Jeg får iallefall bedre hastighet om jeg gjør det. Bytter til Telenor når det går tregt og når det begynner å gå tregt med Telenor sin DNS går jeg tilbake til den gamle... :o Lenke til kommentar
qingan Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 altså..nettet går ikke noe raskere hvis man bytter DNS-server.. DNS-servere brukes til å finne ut ip-en til domenenavn. Det eneste man tjener på ved å bytte DNS-server er at det muligens går litt raskere å resolve addresser.. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 litt off topic da, men: hva heter hver av linjene når man kjører tracert? Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Som nevnt tidligere.. DNS er kun for navneoppslag. Hastigheten du har mot/fra en server vil være uavhengig av dette når du først har fått tak i navnet/ip'en. (Dette hvis ikke DNS oppsettet vil endre f.eks på proxy settings osv) Enkel test: traceroute en server. (tracert ip/navn) sjekk hva som står. Bytt dns og gjør det samme. FORUTSATT at du får samme ip/navn oppslag (dvs samme maskin) så skal du få samme traceroute. (en del andre forutsettninger menneh det blir for komplisert her) -Dante Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå