Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fartssperre på bil?


Anbefalte innlegg

De har ikke full oversikt over deg. Systemet rapporterer om din posisjon kun når du har gjort lovbrudd.

 

Det er full oversikt. Er en grunn til at politiet ikke fikk lov å gjennomføre gjennomsnittsfart boksene de ville ha. Datatilsynet mente dette var overvåking, å din ide er enda mer overvåking. For ikke å snakke om at det ville blitt eieren av bilen som fikk alle bøtene uavhengig av hvem som kjørte den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bensinstasjonene tjener nesten ingenting per liter. Trolig under et halvt kronestykke. Det er kioskvarene de tjener på.

 

Jeg skjønner godt hensikten og tanken bak å ta høyere avgifter enn det legges tilbake i veibudsjetter. Det har noe å gjøre med påvirkning av folks kjørevaner. I Norge har vi høyere lønnsnivå enn omtrent alle land vi kan sammenligne oss med. Dermed trengs det også desto høyere avgifter for å påvirke folks kjørevaner tilsvarende.

 

Enig i at veinettet burde vært bedre enn det er.

 

Fjerning av fartssperrer ville nok forekommet. Ikke så mye blant vanlige folk, men mye blant de råtne eggene. Det gir gode penger til staten i tekniske kontroller og det gir de råtne eggene en velfortjent smekk.

 

De som ikke vil stoppe i kontroller blir filmet og registreringsnummeret fører lett frem til eieren.

 

Bilsalget ville nok gått som før. Folk slutter jo ikke å kjøpe biler bare fordi de ikke kan bryte like mange lover og regler lengre.

 

Bilprodusentene hadde ikke trengt å lage egne biler for Norge. Jeg ser ikke noen uoverkommelige tekniske hindre for å sette inn en fartssperre i ettertid.

 

Gode motorer kan brukes til mer enn å bare bryte loven. Det gir f.eks god akselerasjon og god trekkraft for tilhengere, campingvogner osv. Jeg vil si at hvis hensikten med å kjøpe god motor var å bryte loven så mener jeg det er velfortjent og et midt i blinken tiltak for å hindre nettopp disse råtne eggene.

 

Eldre biler bør selvsagt ikke få noen forskjellsbehandling og stjernestatus blant de råtne eggene. De kan få fartssperrene sine påmontert ved neste EU-kontroll.

 

Slike tiltak vil målrettet ramme de råtne eggene og gjøre hverdagen tryggere for både dem selv og andre trafikanter.

Lenke til kommentar
De har ikke full oversikt over deg. Systemet rapporterer om din posisjon kun når du har gjort lovbrudd.
Det er full oversikt.

Det er full oversikt over lovbryterne, de råtne eggene, ikke bilister generelt.

 

Er en grunn til at politiet ikke fikk lov å gjennomføre gjennomsnittsfart boksene de ville ha. Datatilsynet mente dette var overvåking, å din ide er enda mer overvåking. For ikke å snakke om at det ville blitt eieren av bilen som fikk alle bøtene uavhengig av hvem som kjørte den.

Gjennomsnittsfartsboksene fotograferte også de som ikke begikk lovbrudd. Det slipper man med kiliks metode og da bør datatilsynet være mer åpen for det. Å ta fartssyndere med GPS ser jeg ikke på som særlig annerledes enn å ta fartssyndere med fotoboks eller laser. Det er bare den tekniske fremgangsmåten som er forskjellig. Men jeg ser noen tekniske utfordringer for å få det til. Det er det eneste.

Lenke til kommentar
De som ikke vil stoppe i kontroller blir filmet og registreringsnummeret fører lett frem til eieren.

 

Her har du mao lite erfaring. Har endel venner som var smågale i ungdomstiden ( ja okay, hvorfor juge, jeg var en av de selv ). Man kan ikke gi en bot selv om man vet registreringsnummeret. Man må ta SJÅFØREN. Kommer du fort på sykkel igjennom en kontroll gidder ikke engang politiet å prøve å ta deg igjen. De skjønner at det er dødfødt.

 

At kun råtne egg ville fjernet fartssperren er jeg uenig i. Ja, du har nok rett i at mange vanlige å kanskje helst den eldre garde ikke hadde gjort noe. Men mange ville gjort noe med det også. Kjører man mye, å man bare trenger en chip for å kunne kjøre litt fortere ville mange gjort det.

 

Angående motorkraft. Hadde ikke bilen min gått mer enn 100km/t uansett, hadde jeg kjøpt meg det daueste faenskapet jeg kunne funnet. Trenger ikke 150hk + hvis man aldri er over 100km/t. Kjører man ofte med henger, f.eks i jobbsammenheng, hadde jeg dritt i hestene, men heller sett etter en bil med masse dreimoment.

Lenke til kommentar
De har ikke full oversikt over deg. Systemet rapporterer om din posisjon kun når du har gjort lovbrudd.
Det er full oversikt.

Det er full oversikt over lovbryterne, de råtne eggene, ikke bilister generelt.

 

Er en grunn til at politiet ikke fikk lov å gjennomføre gjennomsnittsfart boksene de ville ha. Datatilsynet mente dette var overvåking, å din ide er enda mer overvåking. For ikke å snakke om at det ville blitt eieren av bilen som fikk alle bøtene uavhengig av hvem som kjørte den.

Gjennomsnittsfartsboksene fotograferte også de som ikke begikk lovbrudd. Det slipper man med kiliks metode og da bør datatilsynet være mer åpen for det. Å ta fartssyndere med GPS ser jeg ikke på som særlig annerledes enn å ta fartssyndere med fotoboks eller laser. Det er bare den tekniske fremgangsmåten som er forskjellig.

 

Her er jeg uenig med deg, men det får nå så være. Jeg tror aldri datatilsynet ville gått med på en sånn løsning. Forøvrig, hvis GPS bare sendte beskjed når du brøt loven, hadde det vært så lett som å bare kutte strømmen til den for å unngå dette problemet. De kunne ikke ha latt den gi jevnlige beskjeder for å se den funket, for da hadde vi jo vært over på overvåking igjen uansett ihvertfall.

Lenke til kommentar
Her har du mao lite erfaring. Har endel venner som var smågale i ungdomstiden ( ja okay, hvorfor juge, jeg var en av de selv ). Man kan ikke gi en bot selv om man vet registreringsnummeret. Man må ta SJÅFØREN. Kommer du fort på sykkel igjennom en kontroll gidder ikke engang politiet å prøve å ta deg igjen. De skjønner at det er dødfødt

Du misforstår. Poenget var at de i tekniske kontroller kunne filme de som stikker av. Hensikten er ikke å ta de for å kjøre som en gris men å ta de for å ha ulovlig slått av fartssperren. Noe jeg har nevnt det bør være en høy bot for.

 

At kun råtne egg ville fjernet fartssperren er jeg uenig i. Ja, du har nok rett i at mange vanlige å kanskje helst den eldre garde ikke hadde gjort noe. Men mange ville gjort noe med det også. Kjører man mye, å man bare trenger en chip for å kunne kjøre litt fortere ville mange gjort det.

Ja, selvsagt. De råtne eggene som kjører mye. Ikke vanlige folk selv om de kjører mye. Det er her de tekniske kontrollene og bøtene kommer inn.

 

God natt. :)

Lenke til kommentar

Jepp, vi må virkelig slå hardere ned på folk som av å til kommer opp i 10km/t over fartsgrensen. For noen hardbarka kriminelle. :D

 

Okay, er med på å filme de som blir stoppet i teknisk kontroll. Var meg som missfortod litt der. Men da må man igjen ha ett verktøy for å måle hvor fort bilen går, noe alle slike "traller" de har med seg for å måle mopeder. Dette ville tatt alt for lang tid, å lar seg ikke gjennomfør. Stoppe alle bilene i kun 10 minutter ville ført til sinnsykt lang ventetid for de som blir stoppet. Skulle politiet da betalt arbeidsgiver fordi jeg ender opp en time for sent på jobb?

 

Med sykkel hadde man bare giret ned 2 gir å gitt flatt jern når man så en slik tralle hvis man hadde fjernet sperren. Man er da borte før politiet hadde vært i bilene sine. Man er raskere fra 0 til 250 på en sykkel enn man er fra 0 til 100 i en politibil, for ikke å snakke om at man kan kjøre forbi andre biler stort sett alle veier. Som jeg sa tidligere. Dødfødt. Hadde det vært lettere å forby sykler i det store hele her til lands tror jeg.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Okay, er med på å filme de som blir stoppet i teknisk kontroll.

Det blir fortsatt feil. Du argumenterte for at man bare kunne la være å svinge inn på den tekniske kontrollen fordi det var så lett å stikke av. Filmer man de som stikker av så kan man lett slå opp registreringsnummeret og sende en en UP-bil til hjemstedet for å kontrollere at sperren er på på akkurat den bilen eller motorsykkelen som stakk av. Med skjellig grunn til mistanke bør det gå greit.

 

Den tekniske kontrollen bør være enkel å gjennomføre uten tralle. Bare å sjekke at sperra er aktiv f.eks ved hjelp av RFID, blåtann, direkte tilkobling eller lignende. Kan ikke enheten rapportere om loggede hastigheter så kan man anse den for å være defekt.

 

Ellers så har jeg ikke argumentert for høyere fartsbøter i det siste. Jeg vil heller ha økt mengde kontroller.

Lenke til kommentar

Det går ikke en eneste dag uten at jeg ser en bil som kjører 3 ganger fortere enn fartsgrensa da jeg lufter hunden som er 1 time pr dag.

Stemmer for flere kontroller , det har da ingen ting å si for oss lovlydige uansett. Det er til vår fordel.

Lenke til kommentar

Som sagt, holder du deg innenfor lovens rammer så har du ingenting å frykte. Det er idiotene som kjører 20 km/t over fartsgrensen jeg vil til livs. Dødstallene på norske veier har økt kraftig det siste året (bare i kveld ble 3 personer drept) og jeg tror dødstallet kunne vært kraftig redusert hvis fartsgrensene hadde blitt respektert.

 

Det er også et miljø/forbruk-aspekt ved dette. En bil bruker betydelig mer drivstoff enn normalt ved hastigheter over 90 km/t.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
5) Innfører obligatorisk fartssperre på 100 km/t på alle nye biler.

 

Fartsgrenser er ment for fotgjengere og syklister

Lenke til kommentar
Fartssperrer på biler å sykler ville ført til at VELDIG mange hadde fjernet sperrene. Skulle pluttselig politiet hatt med seg "traller" som de kjørte biler å sykler opp på for å måle hvor fort de egentlig gikk? Tenk tiden dette ville tatt. Hadde ikke latt seg gjennomføre. På sykler er det enda vanskeligere, da politiet stort sett har 0 sjangse for å kunne ta å stoppe en sykkel som ikke vil stoppes.

 

Selv om jeg ikke er så keen på en slik sperre, så synes jeg ikke stikke av arguemntet er så veldig relevant, det gjelder på alle typer lovbrudd man kan gjøre i trafikken med sykkel, men de aller fleste stopper rolig og kjører til siden om de blir vinket inn av politiet allikevel. De fleste har en ganske høy terskel for å stikke av fra politiet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Da får man holde seg til begrensningen også i utlandet eller søke om å få fartssperren slått for en periode av eller fjernet (ved salg til utlandet).
Herregud... :roll:

Gi et saklig svar i stedet for bare å rulle med øynene. Da gjør du deg fortjent til saklige svar tilbake.

 

Vel, sorry Simen, men rulling med øynene og "herregud" er faktisk det eneste fornuftige svaret på et så mildt sagt lite gjennomtenkt forslag. Eventuelt etterfulgt av et oppgitt sukk over at det finnes mennesker som i fullt alvor (om dette ikke bare var en dårlig spøk da?) mener at man skal innføre et regime i Norge som ville fått Stasi til å gjemme seg i skam.

 

Kan noen fortelle meg hvordan man melder seg av en diskusjon? Er så utrolig lei av å lese all svada og alle mer eller mindre idiotiske og usaklige forslag i denne tråden nå, men den nekter jo å legge seg ned og dø, og dukker alltid opp øverst blant mine innlegg... Argh! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jepp, vi må virkelig slå hardere ned på folk som av å til kommer opp i 10km/t over fartsgrensen. For noen hardbarka kriminelle. :D

Ja, du får faktisk mer i bot for å kjøre 25km/t, enn f.eks. å bli tatt med heroin på deg eller slå ned noen på gata. Hurra for norske lover!

Lenke til kommentar
Da får man holde seg til begrensningen også i utlandet eller søke om å få fartssperren slått for en periode av eller fjernet (ved salg til utlandet).
Herregud... :roll:

Gi et saklig svar i stedet for bare å rulle med øynene. Da gjør du deg fortjent til saklige svar tilbake.

 

Vel, sorry Simen, men rulling med øynene og "herregud" er faktisk det eneste fornuftige svaret på et så mildt sagt lite gjennomtenkt forslag. Eventuelt etterfulgt av et oppgitt sukk over at det finnes mennesker som i fullt alvor (om dette ikke bare var en dårlig spøk da?) mener at man skal innføre et regime i Norge som ville fått Stasi til å gjemme seg i skam.

 

Kan noen fortelle meg hvordan man melder seg av en diskusjon? Er så utrolig lei av å lese all svada og alle mer eller mindre idiotiske og usaklige forslag i denne tråden nå, men den nekter jo å legge seg ned og dø, og dukker alltid opp øverst blant mine innlegg... Argh! :thumbdown:

 

Trykk på "mine innlegg", velg den kanppen det står "administrer" på. Og der kan du fritt gjøre tråder du er med i usynlige.

 

AtW

 

Jepp, vi må virkelig slå hardere ned på folk som av å til kommer opp i 10km/t over fartsgrensen. For noen hardbarka kriminelle. :D

Ja, du får faktisk mer i bot for å kjøre 25km/t, enn f.eks. å bli tatt med heroin på deg eller slå ned noen på gata. Hurra for norske lover!

 

Å bli tatt med heroin burde være en ikke-sak strafferetts-messig. Det er bare tull å kjøre harde straffer for folk med et medisink problem. Vold er også blant kriminalitetsformene som blir minst påvirket av størrelsen på straffen. Derfor er begge to relativt dårlige sammenlikningsgrunnlag, straffemessig. Bedre å sammenlikne med annen kalkulert kriminalitet.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Vi skal ikke alle bare sette oss inn i fengsel da? Så har myndighetene kontroll over oss hele tiden, for et perfekt liv - myndighetene vet jo alltid best! :roll:

Som nevnt tidligere: Du vil gjennom saklige svar gjøre deg fortjent til saklige motsvar. Dette er ikke måten du oppnår saklighet på.

 

5) Innfører obligatorisk fartssperre på 100 km/t på alle nye biler.
Fartsgrenser er ment for fotgjengere og syklister

Hva mener du med dette? Har du ikke skjønt veitrafikkloven? Eller har du bare glemt den siden du kjørte opp?

Lenke til kommentar
Som sagt, holder du deg innenfor lovens rammer så har du ingenting å frykte. Det er idiotene som kjører 20 km/t over fartsgrensen jeg vil til livs. Dødstallene på norske veier har økt kraftig det siste året (bare i kveld ble 3 personer drept) og jeg tror dødstallet kunne vært kraftig redusert hvis fartsgrensene hadde blitt respektert.

Et moment til er alle de som blir skadet. Lettere skader fører til sykemeldinger, smerter for de som er involvert og økonomisk belastning for staten. Alvorlige skader fører til store lidelser i lang tid for både de involverte og deres familier. I tillegg er det et stort samfunnsmessig tap da samfunnet går glipp av store skatteinntekter kanskje for resten av livet til den alvorlig skadde, samt må bruke store millionbeløp på rehabilitering, trygd, attføring, behandling osv. Dette kommer selvsagt i tillegg til de materielle skadene og de mindre synlige psykiske skadene.

 

Poenget mitt er at statistikken for drepte bare er toppen av et stort isfjell. Skader er etter min mening et vel så stort problem som dødsfall sett fra flere perspektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...