Gå til innhold

Portrettfoto: Hva gjør du for å få personer til å slappe av?

Anbefalte innlegg

Alle har vel sine teknikker her, og jeg føler jeg kan bli bedre på dette. Det er viktig å kommunisere med personen(e) på andre siden av kamera, og ikke bare fokusere på selve fotograferingen. Hvis folk står helt stive og tydelig utilpass pleier jeg å tulle med de og gå bort og "riste" armene deres. Det pleier som regel å få frem et smil, og det ser bedre ut etterpå. Jeg pleier også å vise dem bildene underveis. Det kan være betryggende (i de aller fleste situasjoner :p) Er det helt "gale" senker jeg kameraet og begynner å småprate med de, om dem selv. - Hva er det egentlig du jobber med? Blabla ukeblad... Spent på å få høre hvordan dere andre takler slike situasjoner... :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen stor portrettfotograf, men de bildene jeg har tatt har jeg funnet ut at folk slapper av mye bedre om de har noe å holde i / støtte seg på. Derfor synes jeg studiobilder er mye vanskeligere enn bilder på location. Du må også være sikker på hvordan du vil ha det før modellen står foran deg klar til å avbildes. Ting kan bli meget rart om verken modell eller fotograf vet hvordan de vil ha det.

Det er også en fordel å ha det tekniske 100% i orden før du begynner å ta bilder. Lyset, innstillingene og alt slik bør være andreprioritet så snart du begynner å ta bilder. Modellen er det viktigste, og du har ikke tid til å tulle med innstillinger osv når modellen står der og ikke vet hva hun skal gjøre.

Jeg bruker også å si hvorfor jeg gjør de forskjellige tingene, jeg viser dem bildene og sier at jeg synes det ble litt mørkt på den ene siden, og at jeg må justere lyset litt.

De fleste jeg har tatt bilder av har vært fnisete jenter, problemet mitt har egentlig vært å få dem til å være seriøs. Kan ikke si at humoren trenger å være på et høyt nivå før jeg får et smil.

Det er også viktig at det ikke blir noen dødpunkt, altså, at alt blir stille og skaper en veldig rar stemning. Det må brytes så snart som mulig, kommer på det samme hva du sier, bare du blir kvitt den utrolig ukomfortable stillheten.

Lenke til kommentar

Jeg prater og flørter som bare det. Smiler og blunker. Viktigst av alt, jeg limer ikke ansiktet fast bak kamera.

Det ideelle er sjaktsøker, for da kan man holde et øye med hva som skjer i søkeren samtidig som man kommuniserer med begge øynene. Alternativet for en som er seriøs er å skaffe seg en Zigview med fjernutløser. Det ønsker i alle fall jeg meg, som et alternativ til sjaktsøker på digital slr.

Lenke til kommentar

Prøver å holde praten i gang. Ikke så nøye hva det prates om. Men hjelper å snakke om noe den som blir fotografert er engasjert i.

Ellers har jeg ett par standar fraser jeg kjører i vei engang i blant. Litt etter alder / kjønn på den som blir fotografert. Feks fleste akam-møte deltakere flirer av fiselyder.

Men etter en stund får det vanligvis greit, tenker ikke så masse over det lenger, egentlig. Vane sak, tror jeg =)

PMnormal, det er jo bare å kjøpe seg ett mellomformat og slenge på ett lite digitalt bakstykke? ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...