Ockham Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hallo Vi [min far] bestilte en skreddersydd 2008 modell VW Golf i Januar i år, der de lovte oss i kontrakten at bilen skulle bli levert +/- den 1 juni. Selskapet ringte igår [27 Mai] og fortalte at leveringen ville bli utsatt til slutten av August - som plaster på såret skulle vi få 2009 modell til samme pris, hvilket jeg ikke vet betyr noen forskjell. Dette gir meg og familien store problemer, fordi familien er avhengig av å ha to biler i Juli måned grunnet pendling og arbeid. Er dette kontraktbrudd? Hvilke rettigheter har vi i denne saken? Jeg er ikke så fryktelig kjent med forbrukerkjøpsloven og lignende. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 2009-modell, blir ikke det Golf VI? Vær obs på at dette er en helt annen modell, med annet utseende enn dagens. Rettighetene deres kan sikkert noen andre svare på. Nærliggende ville vel vært at forhandler dekker leiebil. Spørs dog om de er så interessert i det.... Lenke til kommentar
Nefargarap Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hallo ... bilen skulle bli levert +/- den 1 juni. Selskapet ringte igår [27 Mai] og fortalte at leveringen ville bli utsatt til slutten av August ...familien er avhengig av å ha to biler i Juli måned grunnet pendling og arbeid. Skikkelig forsinkelse, dette her... Mest aktuelt er kanskje erstatning (til leiebil) iht fkjl § 24. I praksis; gjerne leiebil fra bilforhandleren selv, i og med at forretningene gjerne besitter noen demokjøretøy. Be om å få låne en Touran eller Tiguan med 170 hester, da vel! Jeg tror forretningen vanskelig kan ro seg unna ansvar ved å hevde at hindingen var utenfor hans kontroll (etc). Jeg antar at forsinkelsen kvalifiserer til at dere kan heve kjøpet iht § 23. Om dette er en aktuell løsning, må dere vurdere selv. Hvis dere får utgifter i forbindelse med å kjøpe en annen bil, så kan dere innenfor begrensningene gitt i § 24 også kreve erstatning. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 klilleing: Ja jøss, det var jeg ikke klar over. Jeg skal fulge med på prisutviklingen på Golfmodellen frem til da... hvis den blir noe billigere eller de kommer med noen kampanjer der de aktuelle bilene blir levert i ca. samme tidsrom kommer vi til å spørre om kompensasjon. I paragraf fem står følgende: "Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd." Er det ikke forholdsvis enkelt for selgeren å skylde på VW i Tyskland? Er det noen som har en idé om hva vi isåfall bør gjøre? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Det har vel ikke blitt solgt en bil i Norge de siste årene som det ikke har vært (kraftig) forsinket levering på, litt overdrevent.. Så forhandleren har garantert sikret seg i kontrakten å ikke bli skadelidende ved det som nærmest er normal praksis. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hadde ikke giddet å vente på en ny bil så lenge hvis jeg hadde bestemt meg. 6 mnd eller mer ventetid er jo som en evighet når man først har tatt valget. Man må være over gjennomsnitte bilinteressert for å være så tålmodig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå