Tunky Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hei. Jeg må oversette et utdrag av "Moi, Boy" av Roald Dahl. Skjønner omtrent ingenting. Dans cet extrait du livre Moi, Boy Roald Dahl raconte les vacances de son enfance, passées en Norvège - le pays natal de ses parents. <<Les grandes vacances! Mots magiques! Il me suffisait de les entendre prononcer pour sentir des frissons de joie me parcourir la peau. Toutes mes vacances d'eté, de quatre a dix-sept ans (de 1920 à 1932) furent totalement idylliques. Elles le furent, j'en suis certain, parce que nous nous rendions toujours dans le même endroit idyllique et que cet endroit était la Norvege. À l'exception de ma demi-soeur, si vielle, et de mon demi-frère, lui un peu moins vieux, nous étions tous de purs Norvegiens d'origine. Nous parlions tous norvegian et tous nos parents vivaient là-bas. Alors, en un sens, nous rendre en Norvege chaque été, c'était un peu comme rentret au pays. Le voyage même était un événement. N'oubliez pas qu'en ce temps-là il n'existait pas d'avions commerciaux, et le voyage nous prenait donc quatre journèes complètes à l'aller, et autant au retour. Nous formions toujours une vériable troupe- Il y avait mes trois soeurs et ma vieille demi-soeur (quatre), mon demi-frère et moi (six), ma mère (sept), Nounou (huit), et en plus il y avait toujours au moins deux autres filles, sortes d'amies anonymes aussi vielles que ma vieille demi-soeur (dix en tout)...>> Vet at det er mye. Dette er ikke en lekse eller noe, som dere skal gjøre for meg. Det ville vært en utrooolig stor hjelp! Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Den boka kan du bare finne på biblioteket.....på norsk. Eller så kan du bruke babelfish, og så gjøre det om til norsk. Men OK, jeg kan prøve å se hva jeg husker av fransk. I denne teksten i boka Moi, Boy av Roald Dahl forteller om hans ferie da han var barn, i Norge, landet der foreldrene ble født. Skal oversette mer, må bare åpne i nytt vindu. Siden "hopper ned" hele tida. Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Den lange ferien!Magiske ord! Det er nok for meg å tenke på den for å få "skelvinger"? av glede gjennom huden( oversatt, blir det veldig rart, jeg vet det). Alle sommerferiene mine fra fire til 17 år var helt idylliske. Det var det, jeg er sikker, for vi drar alltid til det samme idylliske stedet, og dette stedet var Norge. Untatt halvsøsteren min,(jeg tror vielle betyr gammel eller noe), og min halvbror, som var litt eldre, vi var alle originalt(finn et annet ord) norske. Vi snakket alle norsk og alle foreldrene våre bodde der. (skjønner ikke helt denne setningen). Reisen til og med, var en hendelse.. Ikke glem at denne gangen fantes det ikke komersielle fly. Og reisen tok oss fire dager; både å dra, og å returnere. Vi formet alltid en (veriable?) tropp. Det var mine tre søstre og min eldre halvsøster(fire), min halvbror og meg(seks), min mor(syv), Nounou(kanskje som nanny?)(åtte) og videre var det minst to andre jenter, anonyme venner så (gamle) som mun eldre halvsøster(ti i alt) Jeg har ikke brukt ordbok, så det er ikke alle ord jeg er helt sikre på, men du kan slå opp du. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Nå har jeg brukt litt Babelfish og litt sånn og tror jeg har en grei peiling på hva teksten betyr nå. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Hmm..hva med å takke? Jeg synes det var veldig snilt av deg å oversette teksten, HildeM! Hvor lenge har du hatt fransk, og hva får du i faget? Hvis du vil svare da. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Takk skal du ha, ja, Hilde. Grunnen til at jeg trengte hjelp var at jeg skulle ha muntlig tentamen.. Satt lenge med både Babelfish, det du skrev og en ordliste og fikk det til. Fikk forøvrig bare første halvdelen av teksten (den jeg syns var enklest). Det gikk perfekt. Fikk en sterk femmer. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Håper det finnes en tråd der vi kan snakke fransk! Elsker det språket og det faget. Kjipt å være ferdig med det på en måte, men også ganske deilig! Digg å vite at jeg aldri rotet bort karakteren.. Endret 31. mai 2008 av Mademoiselle Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Bare husk å bruke det litt av og til, så det ikke går i glemmeboka. Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Jeg fikk 5 i fransk B;) Starta med fransk fordypning i år, men slutta for læreren ga for mye lekser. Det er derfor jeg tar engelsk som privatist nå. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Oh, les devoirs donnent les élèves beaucoup d'ennuis! Skjønner deg godt! Ikke gøy når læreren pøser på med store leksemengder. Hadde det ikke vært for at jeg ønsket spesiell studiekompetanse og realfagspakke, hadde jeg droppet kjemi for lengst. 3KJ var et rent slit på skolen vår! Maaasse oppgaver og rapportskriving omtrent hver uke. Lenke til kommentar
cobaye Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Jeg har 3kj og 3mx pluss alle de andre fagene i tillegg. Vi fikk lekser til hver eneste time Jeg hadde blitt helt ødelagt hvis jeg hadde fortsatt tror jeg. Men det er morsomt at jeg nå forstår mye fransk, når jeg ikke følte at jeg skjønte bæret på ungdomsskolen. Men jeg føler ikke at jeg kan det nok for å bruke det. Synd det med leksemengden. De dro til Frankrike til og med. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Ja, jeg er skikkelig glad for at jeg valgte fransk og ikke tysk (spansk var ikke noe alternativ på skolen vår på ungdomsskolen). Jeg fullførte fransk B-språk i fjor og har så vidt skrevet fransk etter det. Har så vidt pratet med noen utenlandske på fransk da jeg splite et internettspill med noen. MSN har også vært et verktøy for å snakke på fransk, da med noen venner. Vet noen av dere om noen sider der man kan få seg "chatte-venner" så man kan snakke fransk med dem? Eller er det noen her som kunne tenke seg å chatte på fransk? Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Je ne comprends pas.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå