Gå til innhold

De nye røykepakkene i Brasil - et eksempel til etterfølgelse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Mener du at det er like vanskelig å slutte med McDonalds som Marlboro?

Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å slutte å spise fet og usunn mat, men når du leser artiklene så går det ganske klart frem at fedme er et økende helseproblem. Og som du også kan se, det virker ikke som folk med letthet endrer livsstilen sin. Derfor er min påstand at man for all del må trykke skremselsbilder av indre organer og døde mennesker på alle produkter som er usunne eller farlige. Ikke bare tobakk. Kan røykere skremmes til lydighet, kan alle.

I prinsippet enig! Hvis noe virker for noe uønsket så for all del; Peis så gjerne på! Men så vil vel disse "svake" gruppene sutre spontant!? Hvorfor bry seg med det? Peis på!! Ikke bry seg om at noen føler seg mobbet, bare kjør på og lag det perfekte samfunn i vårt bilde som tilhører de som ikke blir utsatt for peising. Hva i alle dager kan bli feil med den fremgangsmåten?

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å slutte å spise fet og usunn mat, men når du leser artiklene så går det ganske klart frem at fedme er et økende helseproblem. Og som du også kan se, det virker ikke som folk med letthet endrer livsstilen sin. Derfor er min påstand at man for all del må trykke skremselsbilder av indre organer og døde mennesker på alle produkter som er usunne eller farlige. Ikke bare tobakk. Kan røykere skremmes til lydighet, kan alle.

Med tobakk så har man stadfestet at halvparten av røykerne dør av det.

Kan man også tilskrive en mer eksakt prosentandel som dør av usunn mat?

Jeg tror ikke det, for fedme har vel så mye med hva man får ut av kroppen som man får inn.

Men det kunne kanskje vært en ide å satt opp et skummelt bilde på Bohus foran god stolen også? :)

Lenke til kommentar
Ikke bry seg om at noen føler seg mobbet, bare kjør på og lag det perfekte samfunn i vårt bilde som tilhører de som ikke blir utsatt for peising. Hva i alle dager kan bli feil med den fremgangsmåten?

Føler du deg mobbet av advarslene på røykpakkene? Vel, det er uansett ikke et argument. Like dumt som at FN nettopp har bestemt at kritikk av Islam ikke er tillatt fordi muslimer kan føle seg krenket.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ikke bry seg om at noen føler seg mobbet, bare kjør på og lag det perfekte samfunn i vårt bilde som tilhører de som ikke blir utsatt for peising. Hva i alle dager kan bli feil med den fremgangsmåten?

Føler du deg mobbet av advarslene på røykpakkene? Vel, det er uansett ikke et argument. Like dumt som at FN nettopp har bestemt at kritikk av Islam ikke er tillatt fordi muslimer kan føle seg krenket.

Nei, jeg føler meg ikke mobbet, men når "støtet" ble bestemt, så følte jeg det. Nå er det blitt naturlig for meg og tydeligvis de fleste rundt meg at svineriet er bare en styggedom, og det hjelper faktisk meg, på tross av at jeg enda ikke har kuttet ut.

Så da forteller det meg at for å endre mennesker så må du ha såpass nerve at du kan holde ut og være "upopulær" til det virker.

Lenke til kommentar
Med tobakk så har man stadfestet at halvparten av røykerne dør av det.

Kan man også tilskrive en mer eksakt prosentandel som dør av usunn mat?

Nå er det ikke jeg som snakker om hvor mange prosent som dør av diverse livsstilsrelaterte sykdommer. Jeg snakker om prinsippet skremselspropaganda, og hvordan det øyensynelig kun er røykere som har "godt" av å se bilder fra obduksjoner på sitt farlige produkt. Som PencilCase påpeker er det nemlig slik at man fort hyler opp om mobbing hvis man skulle vise en overvektig person bilder av obduksjonen til en som døde av overvekt, med det mål for øyet å skremme den overvektige til å slutte med fet mat. Mens det i tilfelle røyking anses som "den rette medisin" å trykke døde menneskers lunger på tobakkspakkene. Skal det være noe mer ufint å henge opp bilder av overvektige døde mennesker inne på McDonalds, enn å henge opp bilder av døde røykere på tobakkspaker?

Lenke til kommentar
Det må da være et fint tiltak. Samtidig kan vi vise obduksjonsbilder av mennesker som døde som følge av fedme på McDonalds, bilder av mennesker som er revet i fillebiter etter trafikkulykker kjekt plassert på dashbordet i nye biler og så videre og så videre. Bare fantasien setter grenser for hvilke farlige produkter som egner seg for flotte fargebilder av døde og skadede menneskekropper.

Det vil kanskje virke den første tiden når det er nytt og uvant, men etter en tid vil folk bli "blinde" for slike skremselskampanjer, og da vil de ikke virke lenger. Det er bedre å begrense virkemidlene litt og spare de groveste virkemidlene for utvalgte kampanjer som går med en viss tids mellomrom, da vil de bli mye mer effektiv da folk ikke rekker å bli immun for slike skremselskampanjer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det må da være et fint tiltak. Samtidig kan vi vise obduksjonsbilder av mennesker som døde som følge av fedme på McDonalds, bilder av mennesker som er revet i fillebiter etter trafikkulykker kjekt plassert på dashbordet i nye biler og så videre og så videre. Bare fantasien setter grenser for hvilke farlige produkter som egner seg for flotte fargebilder av døde og skadede menneskekropper.

Det vil kanskje virke den første tiden når det er nytt og uvant, men etter en tid vil folk bli "blinde" for slike skremselskampanjer, og da vil de ikke virke lenger. Det er bedre å begrense virkemidlene litt og spare de groveste virkemidlene for utvalgte kampanjer som går med en viss tids mellomrom, da vil de bli mye mer effektiv da folk ikke rekker å bli immun for slike skremselskampanjer.

Man blir ikke "blind", men man velger å ikke "tenke" over de bildene. Likevel vil volumet av "bilder" tilført bevisstheten langsomt bevege "den" i ønsket retning.

Så vil da den nye "programmeringen" gi seg utslag "naturlig"!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det handler nok mer om å hindre folk i å begynne enn å få folk til å slutte. Dagens røykere er borte om noen år uansett.

WFT ;)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Det handler nok mer om å hindre folk i å begynne enn å få folk til å slutte. Dagens røykere er borte om noen år uansett.

Man kunne fint fått slutt på at foreldre sender barna sine på McDonalds (og således lærer å assosiere usunne matvaner med trivsel og lek) for å få fred på handleturen hvis veggene var dekorert med fine fargebilder av overvektige lik. Altså forebyggende arbeid.

Momento mori. Vi er alle borte om noen år uansett :)

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig at vi stigmatiserer alt for få folkegrupper. Ikke ser jeg helt hvorfor man absolutt skal gå rundt grøten heller. La oss like godt først som sist kalle alle idioter. Jeg ser for meg en karakter ala Uncle Sam som peker på deg med teksten: "YOU are an IDIOT!".

Det har blitt nevnt at 1 av 2 dør av røyking. Sett bort fra at dette er feil på uendelig mange måter - hva er den egentlige samfunnsøkonomiske skaden av å "dø av røyking", i forhold til å dø av andre årsaker? Da tenker jeg inkl. hva det koster i pensjon, aldershjem o.l.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Man kunne fint fått slutt på at foreldre sender barna sine på McDonalds (og således lærer å assosiere usunne matvaner med trivsel og lek) for å få fred på handleturen hvis veggene var dekorert med fine fargebilder av overvektige lik. Altså forebyggende arbeid.

Momento mori. Vi er alle borte om noen år uansett :)

Nei har du skulle hørt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
I følge en undersøkelse, døde 100% av å leve. Røyking er statistisk sett tryggere.

Fin undersøkelse! Tok du personlig skade av den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...