Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er nettsiden min verdt? Tips/forslag før salg!

simenss

Anbefalte innlegg

I februar i år startet jeg opp en nettportal på norsk. Portalen har per i dag 150-300 besøk per dag, eller ca. 15.000-30.000 sidevisninger per måned. I mai (under fire måneder etter lanseringen) ligger den gjennomsnittlige inntjeningen på ca. 93 NOK per dag. Med den samme inntjeningen vil det per måned bli ca. 2900 NOK, og ca. 34.000 NOK per år. Dette er dog få måneder etter lansering. Nettsiden har et godt potensiale, og antall besøkende vil mest sannsynlig øke. Ca. 6000 NOK har gått med til annonsering. Nettsiden har blant annet en ubetalt PageRank på 4 hos Google, for de som vet hva det er.

Jeg har fått spørsmål fra et dansk selskap som ønsker å kjøpe nettsiden. Som student med lite erfaring ønsker jeg litt hjelp med å fastsette en "akseptabel" minstepris som jeg kan diskutere ut ifra. Er negativt innstilt til salg fra før av da jeg startet nettsiden for å unngå for mye jobb ved siden av studiene. Vedlikehold av denne nettportalen krever ca. en arbeidstime per måned.

Alle tips/forslag tas imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du da tjener 30k+ i året på denne siden som da krever 1 time eller 2 arbeid og vedlikehold i mnd og du har konstant hatt en jevn flyt med folk inne på siden og det er økende interesse for den også... tja skulle jeg ha solgt en slik side så hadde jeg nok ikke solgt den for under 50000+

Lenke til kommentar

jeg holdt med en gang på å si 100'000 -men lurte på om det var for lavt..

Om siden er god, og flere av de 150-300 kommer oftere innom igjen så vokser den jo fort.. om du da har dobblet brukerne på ett år så er de 50'000 som selskapet fikk betalt inn igjen..

Vil du selge, eller vil du ikke?

siden du er student er det jo en fin cashflow du får inn her.. Hvor lenge skal du studere? om du tjener 100'000 i dag, så får du ikke 50-60'000 ekstra de neste 5 årene fra den siden.. -og mesteparten av de 100'000 er kanskje brukt opp etter 2 år..

Lenke til kommentar

Om du tjener 30.000 i året ville jeg ikke solgt for under 300.000,-

Er siden også voksende er P/E 10 helt fair etter mitt syn - Du må nesten selv vurdere om du vil selge, men dette er vel gode penger å ta med seg i studietiden.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
I februar i år startet jeg opp en nettportal på norsk. Portalen har per i dag 150-300 besøk per dag, eller ca. 15.000-30.000 sidevisninger per måned. I mai (under fire måneder etter lanseringen) ligger den gjennomsnittlige inntjeningen på ca. 93 NOK per dag. Med den samme inntjeningen vil det per måned bli ca. 2900 NOK, og ca. 34.000 NOK per år. Dette er dog få måneder etter lansering. Nettsiden har et godt potensiale, og antall besøkende vil mest sannsynlig øke. Ca. 6000 NOK har gått med til annonsering. Nettsiden har blant annet en ubetalt PageRank på 4 hos Google, for de som vet hva det er.

Jeg har fått spørsmål fra et dansk selskap som ønsker å kjøpe nettsiden. Som student med lite erfaring ønsker jeg litt hjelp med å fastsette en "akseptabel" minstepris som jeg kan diskutere ut ifra. Er negativt innstilt til salg fra før av da jeg startet nettsiden for å unngå for mye jobb ved siden av studiene. Vedlikehold av denne nettportalen krever ca. en arbeidstime per måned.

Alle tips/forslag tas imot med stor takk :)

Det kan ligge skulte verdier i navnet på domenet, kanskje de som ønsker å kjøpe det ønsker å utnytte det. Du må vurdere hvor unikt konseptet ditt er. Det er vanskelig å gjøre uten å vite noe mer.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg bedt de komme med et tilbud, da vet du sånn ca hvor de står.

Er forskjellen på hva du selv mener det er verdt og deres tilbud for stor er det ikke vits i å legge ned mer tid å energi i det, men på den andre siden kan du jo være heldig og få et tilbud du ikke kan si nei til.

Lenke til kommentar

Risikopremien er skyhøy for nettsider, og man kan ikke benytte P/E-verdier fra f.eks. aksjemarkedet. Ett års overskudd er ofte det meste man kan forvente å få. Jeg finansierte studiene med å eie nettsider, og dersom de inntektstallene du oppgir er stabile så vil jeg nesten be deg vurdere om det ikke er kjekkere å eie siden gjennom studietiden. Jeg kan love deg at pengene kommer godt med.

Lenke til kommentar

OT:Fant ut i natt av at jeg har gjort en tabbe på nettsider ihvertfall.. Jeg bydde på ett domene tidligere, men siden jeg måtte bruke en annen mail-adresse enn min egen så fikk jeg ikke purringene på å betale.. jeg fikk beskjed av den jeg lånte mailen av, men det gikk fort i glemmeboken siden det da var ekstra stress.. Jeg skulle bare betalt 90 dollar for domenet..

Så nevnte jeg på det for en kamerat i går, og han sa at jeg burde prøve å få tak i domenet igjen..

Jeg sjekket ut, og han som nå har kjøpt det skulle ha $600 for det.. Han tjente fra $30 i måneden på reklamelinker..

Burn..

Lenke til kommentar
Å selge små nettsteder for 10 gangern er ikke så lett tror jeg, det er min erfaring fra USA ihverfall. Større nettsteder ja, men små nettsteder har usikkert intektsgrunnlag håkke som.
I så fall et godt argument for å ikke selge.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Åssen klarer du å tjene 93 kroner dagen med 150-300 besøkende?

Var akkurat det jeg også satt å lurte på...

Om du insinuerer at dette kommer fra annonseinntekter tror jeg faktisk ikke på deg (med mindre nettsiden går ut på at besøkende skal klikke på annonsene). 300 besøkende daglig er faktisk latterlig lite for ett nettsted som ikke direkte selger varer/tjenester.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

150 - 300 unike besøkende per dag er en helt grei Adsense inntekt, det er faktisk folk ute på nettet som ikke har Firefox + Adblock :)

Jeg hadde villet beholde siden, skape mer fornuftig innhold, slenge opp fler annonser å få inn mer penger fra siden. Tatt i betraktning at den ikke var så ekstremt gammel vil sannsyneligvis besøksantallet gå opp = mer inntekter for deg.

Ikke ta noen raske avgjørelser ... tenk deg godt om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...