markraves Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Hei, Vi er 6 personer som har kjøpt hver vår seksjonerte leilighet. (tre oppe og tre nede) De er i samme bygg, og vi har 'opprettet' et sameie på bygget. Til nå er det fint. Det jeg lurer på, jeg har fått en taklekkasje som ikke dekkes av forsikring over 'min' del av bygget. Har fått en pris på utbedring - 30.000. Jeg er egentlig lite lysten på å utbedre dette selv. Er ikke dette noe som bør dekkes av de 5 andre leilighetseierene i tillegg til meg? Har slått opp i sameieloven http://www.lovdata.no/all/hl-19970523-031.html men her står ikke akkurat noe krystallklare svar på om tak er felleseiendom eller seksjonsspesifikke. Lekkasjen er tydelig på min side, og dekker altså kun min del. Noen som har noen erfaringer med dette? Svar mottas med takk! \\mark Endret 28. mai 2008 av markraves Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Har en bekjent som som eier øverst i et hus, og fikk lekkasje i taket. Der ble utgiften fordelt også på han som bodde under, fordi taket på huset anses som fellesområde. Og det er forsåvidt logisk nok, for også den som ikke bor rett under taket må jo og ha et tak. Eneste er at han har en annen leilighet mellom seg og taket. Har dessverre ikke om noe dokumentasjon omkring dette. Lenke til kommentar
markraves Skrevet 29. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2008 Hm. Takker for tipset. Jeg vil jo gjerne tro at det regnes som felles eiendom, men er jaggu usikker. Det er ikke definert noe i sameiet som skulle tilsi at taket er noe annet enn felles eiendom. \\mark Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Hei, Vi er 6 personer som har kjøpt hver vår seksjonerte leilighet. (tre oppe og tre nede) De er i samme bygg, og vi har 'opprettet' et sameie på bygget. Til nå er det fint. Det jeg lurer på, jeg har fått en taklekkasje som ikke dekkes av forsikring over 'min' del av bygget. Har fått en pris på utbedring - 30.000. Jeg er egentlig lite lysten på å utbedre dette selv. Er ikke dette noe som bør dekkes av de 5 andre leilighetseierene i tillegg til meg? Har slått opp i sameieloven http://www.lovdata.no/all/hl-19970523-031.html men her står ikke akkurat noe krystallklare svar på om tak er felleseiendom eller seksjonsspesifikke. Lekkasjen er tydelig på min side, og dekker altså kun min del. Noen som har noen erfaringer med dette? Svar mottas med takk! \\mark Vanlig forståelse av eierseksjonsloven tilsier at hver seksjonseier fullt ut er ansvarlig for sin eierseksjon og tilsvarende ansvarlig for fellesfunksjonene ut fra si seksjonsbrøk. Med fellesfunksjoner menes blant annet strøm og vann frem til eierseksjonen. Vedlikehold og skader på fellesfunksjonene dekkes av samtlige seksjonseiere i forhold til deres sameiebrøk. Tak og yttervegger regnes også normalt som fellesfunksjoner. Jeg googlet litt omkring og fant denne linken til Ellingsrud boligsameie: http://www.ellingbo.no/3.7.htm der de kommer med råd og vink for hvordan man skal unngå/redusere/forebygge skader. I sine vedtekter har de også medtatt akkurat det spørsmålet som trådstarter stiller. Hvem betaler egenandelen til forsikringsselskapet dersom det skjer skade på taket over en av seksjonene. Og dersom en slik skade ikke dekkes av forsikringen, hvem skal da betale skaden? Når det gjelder egenandel sier de: Hvem skal betale egenandelen?Dersom forsikringsselskapet dekker utbedring av skaden, er det en egenandel å betale pr. skadetilfelle. Denne egenandelen må seksjonseieren som oftest betale. Plikten til å dekke egenandelen følger den vedlikeholdsplikten som seksjonseierne har etter eierseksjonsloven. Etter eierseksjonsloven § 20 har den enkelte seksjonseier plikt til å vedlikeholde sin egen seksjon. Vedlikeholdet innenfor bruksenheten er den enkelte seksjonseiers ansvar. Dette er motstykke til at seksjonseieren også har full råderett innenfor sin bruksenhet. Alt ytre vedlikehold av bygningene samt indre vedlikehold av fellesarealer tilligger sameiet og er dermed fellesutgifter. Hvis skadeårsaken er noe som sameiet har ansvaret for, vil det dermed være sameiet som må dekke egenandelen ved et forsikringstilfelle. Dette kan for eksempel gjelde dersom vannskaden skyldes at vann er trengt inn fra ytre vegger eller taket. Dersom skaden derimot skyldes noe innenfor seksjonen, er dette noe som tilligger seksjonseierens ansvar og vedkommende må dermed også betale egenandelen. Og når forsikringsselskapet ikke kan betale, sier de: Hvem skal betale skaden når forsikringsselskapet ikke dekker?Dersom sameiets bygningsforsikring ikke dekker skaden, må seksjonseieren dekke skaden selv så sant skaden skyldes noe som hører til vedkommendes ansvarsområde. Ett eksempel på dette kan være en lekkasje i leiligheten som er oppstått over tid på grunn av manglende vedlikehold. Hvis lekkasjen også har skadet en annen leilighet i tillegg, kan den uheldige seksjonseieren måtte dekke utbedring av både egen og den andre leiligheten. Skyldes skaden derimot noe som tilligger sameiets ansvar, er det sameiet som må dekke skaden. Dette kan for eksempel være en vannlekkasje som er oppstått fra det yttervegger eller tak og hvor vannet har rent ned i en leilighet. Sistnevnte tilfelle er jo identisk med trådstarters spørsmål, og løsningen må da bli at alle seksjonseierne må være med på å betale skaden. Jeg har selv bodd i seksjonert leilighet og det var på denne måten vi praktiserte felleskostnadene. Det var for eksempel en felleskostnad da vi måtte bytte taket og skifte takrenner og pipebeslag og likeledes da vi måtte ha nye avløpsrør. Endret 29. mai 2008 av Gaidaros Lenke til kommentar
Caze Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg bor også i et sameie. Verandadør er klar for en utskifting, og basert på det som er nevnt over regner jeg med at dette er en kostnad jeg må dekke selv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå