Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Har jeg "rett" til å be telefonselgeren dra til helvete?


Anbefalte innlegg

Det er forresten veldig fint om dere kan unngå å si at dere ikke er interessert når dere ikke en gang har hørt tilbudet til den som ringer dere. Har dere ikke tid der og da kan dere spørre om selgeren kan ringe igjen senere så du og selger sammen kan snakke sammen og se om det er noe som lønner seg for deg.

 

De fleste selgere, hvertfall meg selv, er ærlige mennesker og vil svare korrekt på ethvert spørsmål som vi blir spurt om, vet vi ikke svaret kan vi spørres om vi kan spørre sjefen vår eller en kollega, men om jeg f.eks er usikker i noe eller ikke vet svaret er det noe jeg selv gjør uoppfordret eller prøver å undersøke best mulig selv via andre kilder.

 

Om dere har spørsmål om reservasjon, hvorfor dere blir ringt opp etc. er det og noe dere skal kunne få svar på.

 

Heldigvis er det overraskende få personer som banner til oss eller tuller med oss, det er faktisk personer som takker for at vi ringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er forresten veldig fint om dere kan unngå å si at dere ikke er interessert når dere ikke en gang har hørt tilbudet til den som ringer dere. Har dere ikke tid der og da kan dere spørre om selgeren kan ringe igjen senere så du og selger sammen kan snakke sammen og se om det er noe som lønner seg for deg.

 

De fleste selgere, hvertfall meg selv, er ærlige mennesker og vil svare korrekt på ethvert spørsmål som vi blir spurt om, vet vi ikke svaret kan vi spørres om vi kan spørre sjefen vår eller en kollega, men om jeg f.eks er usikker i noe eller ikke vet svaret er det noe jeg selv gjør uoppfordret eller prøver å undersøke best mulig selv via andre kilder.

 

Om dere har spørsmål om reservasjon, hvorfor dere blir ringt opp etc. er det og noe dere skal kunne få svar på.

 

Heldigvis er det overraskende få personer som banner til oss eller tuller med oss, det er faktisk personer som takker for at vi ringer.

 

Jeg forstår hvorfor du sier om du sier, i og med at du er en av de stakkars uheldige sjelene som må ringe rundt og tilby folk ting de (sannsynligvis) ikke har bruk for, men det kan faktisk meget godt hende at folk faktisk ikke er interessert - ikke interessert i å få et tilbud på noe de (sansynnligvis) ikke har bruk for. Dersom man har bruk for en vare, kjøper man den på eget initiativ. Det er ingen som har behov for å bli oppringt og gitt et "godt" tilbud. Det finnes ingen varer som selges per telefon som er "gode" tilbud, da det alltid er en eller annen (skjult?) ulempe. Hvis tilbudene hadde vært så jævla bra, hadde jo folk gått og kjøpt varene i butikken på eget initiativ - det som selges per telefon er skrot og dårlige avtaler som må tvinges eller lures på folk.

 

Jeg vet hva jeg snakker om, for jeg jobbet som telefonselger for et stort og seriøst firma da jeg gikk på videregående.

Lenke til kommentar

Jeg har og reservert meg mot telefonsalg. (les telefonterror)

Har lagret en haug med nummer fra diverse steder.

Svarer som regel ikke.

Noen ganger svarer jeg uten å si noe, men de gir opp etter 5-10 sekund.

Hvis de ringer mens jeg er på jobb pleier jeg og å svare, men jeg står med hørselvern og det er mye bråk rundt meg.

Har ingen respekt for telefon selgere. Vil jeg ha noe finner jeg det selv.

Det er nok reklame ellers i hverdagen min.

Lenke til kommentar
Jeg har og reservert meg mot telefonsalg. (les telefonterror)

Har lagret en haug med nummer fra diverse steder.

Svarer som regel ikke.

Noen ganger svarer jeg uten å si noe, men de gir opp etter 5-10 sekund.

Hvis de ringer mens jeg er på jobb pleier jeg og å svare, men jeg står med hørselvern og det er mye bråk rundt meg.

Har ingen respekt for telefon selgere. Vil jeg ha noe finner jeg det selv.

Det er nok reklame ellers i hverdagen min.

 

Jeg kjenner ei som jobber som norsklærer i barneskolen. Hun kan sannsynligvis lære deg et og annet om linjeskift og avsnitt.

 

For øvrig: keep up the good work, telefonsalg suger.

Lenke til kommentar
Jeg har og reservert meg mot telefonsalg. (les telefonterror)

Har lagret en haug med nummer fra diverse steder.

Svarer som regel ikke.

Noen ganger svarer jeg uten å si noe, men de gir opp etter 5-10 sekund.

Hvis de ringer mens jeg er på jobb pleier jeg og å svare, men jeg står med hørselvern og det er mye bråk rundt meg.

Har ingen respekt for telefon selgere. Vil jeg ha noe finner jeg det selv.

Det er nok reklame ellers i hverdagen min.

Det hjelper ikke stort om du ikke tar telefonen eller ikke lar det være noen i andre enden. Det er nemlig i de fleste tilfeller systemer som ringer deg opp og tar du ikke telefonen vil du gå igjen flere ganger til du tar telefonen (vet ikke noe om frekvensen her). Lar du det gå til telefonsvareren din vil selgeren manuelt merke det som "Ikke svar" og den vil gå tilbake i systemet igjen. Om du er helt stille er det og mest sannsynlig dette som skjer fordi selgeren vil tro det er noe feil, som at mobilen din ligger i lommen og at "mobilen svarer" uten at du vet det. Om du derimot tar i mot telefonen, hører litt på selgeren og svarer høflig tilbake at du ikke er interessert, vil du bli markert som dette og du vil ikke få flere telefoner om akkurat det produktet eller tjenesten du der ble tilbudt. Kort oppsummert kan du kan velge mellom mange usvarte anrop eller en kjapp og enkel samtale med en telefonselger på 30 sekunder ;) .

 

@Jurist: Jeg er vel ganske heldig, føler at en strømleverandør er ganske nyttig å selge, spesielt når jeg har tro på produktet selv. Jeg selger ikke aromaterapi liksom :wee:

Lenke til kommentar
Jeg har og reservert meg mot telefonsalg. (les telefonterror)

Har lagret en haug med nummer fra diverse steder.

Svarer som regel ikke.

Noen ganger svarer jeg uten å si noe, men de gir opp etter 5-10 sekund.

Hvis de ringer mens jeg er på jobb pleier jeg og å svare, men jeg står med hørselvern og det er mye bråk rundt meg.

Har ingen respekt for telefon selgere. Vil jeg ha noe finner jeg det selv.

Det er nok reklame ellers i hverdagen min.

Det hjelper ikke stort om du ikke tar telefonen eller ikke lar det være noen i andre enden. Det er nemlig i de fleste tilfeller systemer som ringer deg opp og tar du ikke telefonen vil du gå igjen flere ganger til du tar telefonen (vet ikke noe om frekvensen her). Lar du det gå til telefonsvareren din vil selgeren manuelt merke det som "Ikke svar" og den vil gå tilbake i systemet igjen. Om du er helt stille er det og mest sannsynlig dette som skjer fordi selgeren vil tro det er noe feil, som at mobilen din ligger i lommen og at "mobilen svarer" uten at du vet det. Om du derimot tar i mot telefonen, hører litt på selgeren og svarer høflig tilbake at du ikke er interessert, vil du bli markert som dette og du vil ikke få flere telefoner om akkurat det produktet eller tjenesten du der ble tilbudt. Kort oppsummert kan du kan velge mellom mange usvarte anrop eller en kjapp og enkel samtale med en telefonselger på 30 sekunder ;) .

 

@Jurist: Jeg er vel ganske heldig, føler at en strømleverandør er ganske nyttig å selge, spesielt når jeg har tro på produktet selv. Jeg selger ikke aromaterapi liksom :wee:

 

1) Der jeg jobba, var det kultur for å sette "Ikke svar"/tilsvarende på de fleste som hadde svart nei, selv om vi hadde mulighet til å velge "Nei". Det betyr at han vil bli oppringt flere ganger om det samme tilbudet. Du er sikkert en ærlig sjel, men det er ikke alle kollegene dine i kongeriket...

 

2) Jeg solgte diverse produkter, blant annet mobilabonnementer og strøm, som veldig ofte var bedre enn det folk hadde fra før. Likefullt er det bare sludder og vås, for de hadde ikke bruk for den jævla varen - da hadde de jo bare gått og skaffet seg den på egenhånd. Å sitte og prakke allverdens nyttige og unyttige tilbud på folk er en uting, de fleste (unntatt pensjonister og trygdesnyltere som sitter hjemme og ser på TV) har hverken tid til eller behov for å snakke med telefonselgere.

Lenke til kommentar

1. Det er beklageligvis noen som merker av folk som "Ikke svar" på personer som takker nei, men selv gjør jeg det aldri og tviler på at noen andre i teamet mitt gjør det. Alle blir vi like irriterte når kolleger i for eksempel en annen avdeling i landet vårt ikke har forstått hintet og personer blir ringt opp flere ganger og de begynner å klage på oss fordi "vi" har ringt dem før, noe vi ikke kan vite.

 

Det er synd at useriøse telefonselgere (og selgere generelt) i det hele tatt får lov å holde på.

 

2. Der vil jeg si du tar feil. Det er for eksempel flere personer her i Norge som vet at de for eksempel sitter på en dyr strømleverandør, men som aldri kommer til det punktet å bytte. Når vi ringer dem opp og tilbyr et rimeligere tilbud og vi kan ordne alt for dem etter en telefonsamtale som ikke trenger vare mer enn fem minutter inkludert verifisering blir de glade og de har endelig fått gjort det de har tenkt på det siste året, men aldri orket å ta tak i fordi de mener det er for mye arbeid.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
1. Det er beklageligvis noen som merker av folk som "Ikke svar" på personer som takker nei, men selv gjør jeg det aldri og tviler på at noen andre i teamet mitt gjør det. Alle blir vi like irriterte når kolleger i for eksempel en annen avdeling i landet vårt ikke har forstått hintet og personer blir ringt opp flere ganger og de begynner å klage på oss fordi "vi" har ringt dem før, noe vi ikke kan vite.

 

Det er synd at useriøse telefonselgere (og selgere generelt) i det hele tatt får lov å holde på.

 

2. Der vil jeg si du tar feil. Det er for eksempel flere personer her i Norge som vet at de for eksempel sitter på en dyr strømleverandør, men som aldri kommer til det punktet å bytte. Når vi ringer dem opp og tilbyr et rimeligere tilbud og vi kan ordne alt for dem etter en telefonsamtale som ikke trenger vare mer enn fem minutter inkludert verifisering blir de glade og de har endelig fått gjort det de har tenkt på det siste året, men aldri orket å ta tak i fordi de mener det er for mye arbeid.

 

1) Bra, da er vi enige om det :) Men problemet vedvarer, og det er en av grunnen til at telefonsalg kun bør være tillatt overfor dem som særskilt har bedt om det.

 

2) Joda, enkelte solskinnshistorier finner man, og jeg sier ikke at alle som kjøper noe av en telefonselger blir lurt. Men dersom man ikke gidder å fikse det selv, har man heller ikke bruk for det (i alle fall ikke i min verden), og således er telefonsalg i beste fall unødvendig, i verste fall ufattelig plagsomt og man risikerer å bli lurt.

Lenke til kommentar
Jeg forstår hvorfor du sier om du sier, i og med at du er en av de stakkars uheldige sjelene som må ringe rundt og tilby folk ting de (sannsynligvis) ikke har bruk for, men det kan faktisk meget godt hende at folk faktisk ikke er interessert - ikke interessert i å få et tilbud på noe de (sansynnligvis) ikke har bruk for. Dersom man har bruk for en vare, kjøper man den på eget initiativ. Det er ingen som har behov for å bli oppringt og gitt et "godt" tilbud. Det finnes ingen varer som selges per telefon som er "gode" tilbud, da det alltid er en eller annen (skjult?) ulempe. Hvis tilbudene hadde vært så jævla bra, hadde jo folk gått og kjøpt varene i butikken på eget initiativ - det som selges per telefon er skrot og dårlige avtaler som må tvinges eller lures på folk.

 

Jeg vet hva jeg snakker om, for jeg jobbet som telefonselger for et stort og seriøst firma da jeg gikk på videregående.

 

Det er ikke alle "telefonselgere" som selger varer som er å få kjøpt i butikken. Ofte spør de om støtte til en sak, men er nødt til å gi fra seg ting som f.eks. skraplodd.

 

Det beste man kan gjøre er å spørre selgeren om han ikke kan slette deg fra lista. Hvis du er registrert i Brønøysund må du selvfølgelig si i fra om dette. Når jeg jobbet som selger selv gadd jeg ikke å slette frekke folk fra lista, jeg tok som oftest på "Opptatt" eller "Ring igjen om 2 uker", for jeg gadd rett og slett ikke å ta i mot dritt fra folk. :)

Lenke til kommentar
Jeg forstår hvorfor du sier om du sier, i og med at du er en av de stakkars uheldige sjelene som må ringe rundt og tilby folk ting de (sannsynligvis) ikke har bruk for, men det kan faktisk meget godt hende at folk faktisk ikke er interessert - ikke interessert i å få et tilbud på noe de (sansynnligvis) ikke har bruk for. Dersom man har bruk for en vare, kjøper man den på eget initiativ. Det er ingen som har behov for å bli oppringt og gitt et "godt" tilbud. Det finnes ingen varer som selges per telefon som er "gode" tilbud, da det alltid er en eller annen (skjult?) ulempe. Hvis tilbudene hadde vært så jævla bra, hadde jo folk gått og kjøpt varene i butikken på eget initiativ - det som selges per telefon er skrot og dårlige avtaler som må tvinges eller lures på folk.

 

Jeg vet hva jeg snakker om, for jeg jobbet som telefonselger for et stort og seriøst firma da jeg gikk på videregående.

 

Det er ikke alle "telefonselgere" som selger varer som er å få kjøpt i butikken. Ofte spør de om støtte til en sak, men er nødt til å gi fra seg ting som f.eks. skraplodd.

 

Det beste man kan gjøre er å spørre selgeren om han ikke kan slette deg fra lista. Hvis du er registrert i Brønøysund må du selvfølgelig si i fra om dette. Når jeg jobbet som selger selv gadd jeg ikke å slette frekke folk fra lista, jeg tok som oftest på "Opptatt" eller "Ring igjen om 2 uker", for jeg gadd rett og slett ikke å ta i mot dritt fra folk. :)

 

Jeg skiller mellom telefonselgere og tiggere. Tigging har jeg lite til overs for. Hvis jeg vil gi penger til et veldedig formål eller tilstarende, klarer jeg utmerkt å ta dette initiativet på egenhånd. De eneste som gir penger til blinde fjellgeiter i Mogdadishu eller kjøper Hjertelodd, er gamlinger som blir lurt og overtalt, det er nemlig ingen som gjør dette fordi de er så helsikes engasjert i blinde fjellgeiter i Mogadishu - og om de så skulle være engasjert i noe sånt, hadde nok også de klart å ta initativ til å gi penger på egenhånd.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte at mitt innlegg skulle komme like etter Camron sitt, noe det ikke gjorde, og skulle derfor nå til og putte inn sitatet, siden du nå har spurt putter jeg det inn her:

Det beste man kan gjøre er å spørre selgeren om han ikke kan slette deg fra lista. Hvis du er registrert i Brønøysund må du selvfølgelig si i fra om dette. Når jeg jobbet som selger selv gadd jeg ikke å slette frekke folk fra lista, jeg tok som oftest på "Opptatt" eller "Ring igjen om 2 uker", for jeg gadd rett og slett ikke å ta i mot dritt fra folk. :)
...og der har vi dessverre problemet til de fleste telefonselgere :hm:

Det jeg mener er at problemet til de fleste selgere er at de ikke takler personer de mener er urimelige eller er uhyggelige mot dem og derfor "tar igjen" ved å ikke markere dem som uinteressert, selv om personen de har snakket med har gitt klart uttrykk for det. På den måten overfører de i tillegg problemet videre til en kollega og slik kan det gå i en ond sirkel.

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Jeg mener at all oppsøkende salg bør være forbudt ved Norsk lov (dørselgere og telefonselgere). Dette er et stort problem for noen mennesker. Ta de gamle for eksempel... Alle har sikkert hørt slike historier. Når jeg vet hvordan selgere kan oppføre seg ovenfor unge og oppegående folk blir jeg rasende over tanken på hvordan nærmest hjelpeløse mennesker blir lurt og manipulert...

Slik oppsøkende salg er en krenking av privatlivets fred og jeg er helt sikker på at de som jobber med dette også synes det er ille å bli forstyrret midt i middagskvilen for å ta et eksempel. Mon tro om ikke disse også har reservert seg mot telefonsalg?

Spør en telefonselger etter hans/hennes fulle navn eller priv telefonnr. Er det noen som har fått det? - Jeg tør vedde på at alle svarer nei her...

Tenk litt på det. :huh:

Nei, om jeg klarer å få noen til å si opp jobben sin på grunn av min tilgjorte ufinhet og kjeftbruk synes jeg at jeg har fått utrettet noe bra. Så min oppfordring til slutt er: Ja du har rett. Bruk retten din til å si tydelig i fra.

Lenke til kommentar

Vi oppgir alltid navn når vi ringer, jeg er hvertfall ikke kjent med noe annet. Spør noen hva det var jeg het igjen, gjentar jeg. Men å svare på hva mitt private telefonnummer er gjør jeg ikke, det er urelevant. Hvis noen er veldig interessert i å få et nummer kan jeg oppgi arbeidsstedet mitt og personen kan få nummeret og navnet til stedet vi har fått oppgitt nummeret fra.

 

Forventer dere virkelig at en telefonselger oppgir privatnummeret sitt til en som eventuelt skriker til den i andre enden av telefonen? Ja, jeg vet nummeret og adressen til personen der og da, men når neste person dukker opp er det glemt igjen. Gi meg en god grunn til at jeg skal oppgi nummeret mitt, så kan vi diskutere det.

 

Jeg har heller ikke opplevd til nå at vi har lurt noen, det kunne ikke falle meg inn. Ser vi at det ikke er noe å spare for personen eller at andre fordeler ikke er viktige sier vi det rett ut.

 

Jeg gjentar, å skrike til en telefonselger og be han dra til helvete tjener du vel ikke noe på. Det gjør både deg og telefonselger irriterte. Og er telefonselgeren useriøs vil han sette deg på "Ikke svar", beklageligvis. Hør hva han har å si i 30 sekunder, avslå tilbudet hvis det ikke høres interessant ut, eller still spørsmål (vi skal svare ærlig på alt) avslå tilbudet og be han fjerne deg fra listene han har på en vennlig måte, deretter avslutter du samtalen vennlig, det tar deg maks 30 sekunder. Du får mindre telefoner, bruker ikke unødig energi og selgeren vil få en bedre arbeidsdag noe som fører til at han er mer hyggelig og ikke "tar igjen" ved å markere personer som "Ikke svart". Men jeg setter dere på uinteressert likevel, men noen telefonselgerer gjør dessverre ikke det.

 

, da skriker dere hvertfall ikke ;) . Nå er det jo forskjell på USA og Norge, men tror det er stort sett er det samme når det kommer til telefonsalg. Endret av TSP
Lenke til kommentar

Forventer du at selgere skal vite hva du holder på med til enhver tid? Er vel et sjakktrekk å skru av mobilen i en slik situasjon, for det er vel like ille uantsett hvem som ringer.

 

:) Endret av TSP
Lenke til kommentar
2. Der vil jeg si du tar feil. Det er for eksempel flere personer her i Norge som vet at de for eksempel sitter på en dyr strømleverandør, men som aldri kommer til det punktet å bytte. Når vi ringer dem opp og tilbyr et rimeligere tilbud og vi kan ordne alt for dem etter en telefonsamtale som ikke trenger vare mer enn fem minutter inkludert verifisering blir de glade og de har endelig fått gjort det de har tenkt på det siste året, men aldri orket å ta tak i fordi de mener det er for mye arbeid.

 

Joda, det finnes et par slike hendelser, jeg fikk også oppleve en lignende historie med en idiotisk slutt.

 

Ble oppringt av telenor der de tilbydde å gi meg billigere bredbånd til samme hastighet som jeg har nå, jeg har telenor selv og ble nokså skeptisk. Spurte selgeren mange ganger om hva prisen var, og om jeg fikk ha den samme hastigheten, spurte også om hvilke andre kostnader som kom med.

 

Alt var positivt og det virket som et ufatterlig bra tilbud, men jeg tenkte det var for godt til å være sant. Jeg sa nei og sjekket innom telenor sine hjemmesider, der fant jeg tilbudet som jeg fikk på telefonen. Joda, det var billigere enn det jeg hadde, men samtidig så mistet jeg rundt halvparten av hastigheten, noe jeg spurte selgeren gjentatte ganger om.

 

Moralen i historien, hvis noe er for godt til å være sant, så er det som regel det.

Lenke til kommentar
2. Der vil jeg si du tar feil. Det er for eksempel flere personer her i Norge som vet at de for eksempel sitter på en dyr strømleverandør, men som aldri kommer til det punktet å bytte. Når vi ringer dem opp og tilbyr et rimeligere tilbud og vi kan ordne alt for dem etter en telefonsamtale som ikke trenger vare mer enn fem minutter inkludert verifisering blir de glade og de har endelig fått gjort det de har tenkt på det siste året, men aldri orket å ta tak i fordi de mener det er for mye arbeid.

 

Dersom noen er ute av stand til å bytte strømleverandør, så er det deres problem. Jeg har ikke noe behov for å bli oppringt av noen slik at de kan vurdere hvorvidt de har et bedre tilbud enn hva jeg har i dag. Jeg er i stand til å gjøre dette selv og vurdere alle tilbud, ikke bare det ene som telefonselgeren har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...