sdasdsad Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324364 Sliter med å få installert nytt OS på uansett SATA disk jeg prøver. Får opp bluescreen i både XP og Vista i løpet av installasjon og disken faller ut helt. Kommer heller ikke opp igjen før jeg gjør en kald boot. Har slitt med at 2 gamle 200gb SATAI disker har fallt ut hele tiden mens jeg har kjørt XP på en ATA133 disk. Men virker som problemet ga seg da jeg bytta de 2 ut med en 500GB SATAII disk. Men jeg får fortsatt ikke installert nytt OS... Har bytta ut sata kabler og satt inn ny kraftigere PSU, så det skal ikke være no problem iallefall. HK bios har jeg flasha til nyeste versjon uten at det hjalp. Det jeg ser for meg er at det må være noe problem med kontrollerne på hovedkortet, men er jo rart i og med at jeg får samme problem i begge. Et standard fra Intel i brikkesettet og et fra Gigabyte. Er eneste løsning å ta fra hverandre prakket og sende inn hovedkortet til butikken igjen? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Kjør en runde med Memtest86+. Hvis du laster ned en linux live-cd så følger memtest ofte med, iallefall for Ubuntu og puppy. Da kan du finne ut om RAM fungerer som det skal. Merk at defekt ram ofte kan ha innvirkning på andre komponenter som f.ex harddisk. Lenke til kommentar
sdasdsad Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Skal se om jeg får kjørt det under Ubuntu Live Os senere når jeg har tid. Har ingen problemer med harddisk og DVD-brenner som er koblet på ATA. Så problemet er kun lokalt ved SATA kontrollerne. Lenke til kommentar
sdasdsad Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 0 feil oppdaget da jeg kjørte boot cd med memtest86+ Lenke til kommentar
sdasdsad Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Er det kun retur for en garantisak som kan hjelpe meg videre nå? Problemet må ligge i hovedkortet no sted. Men en siste løsning kunne være å flashe SATA kontroller, men det har jeg ingen peiling på om det er mulig eller hvordan. Eller om at det allerede ble gjort da jeg flasha bios. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Problemet ditt er nok det evindelige AHCI til intel. Denne sata modusen støtter ikke XP CD (out of the box) . Du må enten: 1) Sette kontrolleren(e) i BIOS til compatible mode (AHCI deaktivert) 2) Slipstreame (nLite')ny XP cd med Intels ICH8 AHCI drivere for "Intel P965 Express/Intel ICH8-AHCI" integrert . Lenke til kommentar
sdasdsad Skrevet 29. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) AHCI var allerede disabla i BIOS, så vet ikke om det har noe med problemet å gjøre. Kunne selvfølgelig forsøke å legge inn driverne manuelt under install eller lage en slipstreamplate for Vista. Fant en annen tråd hvor du forklarte litt av det her, jeg bør kunne legge inn disse driverne fra en usb penn under Vista ikke sant? Velger jeg driver fra Gigabyte eller Intel? Det er 2 forskjellige kontrollere. Viktigste i første omgang er å få de 4 portene som hører til kontrolleren i brikkesettet fra intel. Der er 2 til fra gigabyte med raidstøtte Endret 29. mai 2008 av XeRam Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Vista trenger ikke AHCI drivere under install da AHCI støttes native i Vistas driver databse. XP derimot trenger det , derfor er valget med XP install AHCI=off eller sliptreamed XPCD. Ved Vista install kan du installere "vanlig" og evt. oppdatere drivere etter OS install. Lenke til kommentar
sdasdsad Skrevet 29. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2008 Ser ikke ut som det har noe å gjøre med problemet mitt uansett. Får samme bluescreen og disken faller ut i løpet av "completing installation". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå