care1337 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 http://www.hardware.no/artikler/gigabyte_ep35-ds4/50378/1 Har et problem ved tilkobling. Når jeg koblet til strøm til den ene (av to) PCI--E på hovedkortet - og forsøker å starte maskinen slår den seg på i 2 sekunder, så av igjen, på i 2 sekunder, av igjen.. og slik kan den fortsette. Maskinen går kun som normalt når ikke PCI-E er tilkoblet strøm. Jeg har prøvd med to forskjellige strømforsyninger, en fra Cooler Master på 500 watt, og en fra Mist på 600 watt. En annen ting er at CPU-vifta ikke går skikkelig når vifta er tilkoblet der den skal. Den fungerer imidlertid greit hvis den er tilkoblet "sysfan." Hva kommer dette av? Løsning? :hmmm: > Takker for alle svar! :-) Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Om jeg ikke tar helt feil så skal du ikke koble PCI-E til hovedkortet! Bildet illustrerer hva du skal koble til av strømkabler. Reset bios Prøv med en minnebrikke Kan være viftestyring eller noe som gjør at viften til CPU går sakte. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Om jeg ikke tar helt feil så skal du ikke koble PCI-E til hovedkortet! Bildet illustrerer hva du skal koble til av strømkabler. Reset bios Prøv med en minnebrikke Kan være viftestyring eller noe som gjør at viften til CPU går sakte. Hei. Bruker alltid en minnebrikke til å begynne med. Når det gjelder illustrasjonen din (tusen takk for den) sikter jeg til der du skriver 8pin 12v. Slik det står i manualene er det der disse to pci-e kontaktene ligger. Du ser kun den ene på bildet, men den er dobbel kan man si. Ellers har jeg spec her: Har testet med følgende PSUer: - Cooler Master Strømforsyning PC eXtreme Power RP-500-PCAP 500W (skal i utgangspunktet brukes.) - MIST, 600W, ATX.2.2, avtagbare kabler, Rev.3 Grafikk: CLUB 3D GF 8800GT 512MB GDDR3 PCI-E DUAL-DVI TV RETAIL IN (CGNX-G882DD) CPU-vifte: Thermaltake Golden Orb II CPU-Kjøler, .. når det gjelder CPU-vifta er dette løst. Jeg må aktivere 3pins vifte (og ikke 4pins) i biosen. Bruker sysfan inntil det er gjort. Endret 28. mai 2008 av Mirai85 Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) /dupe Endret 28. mai 2008 av Mirai85 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Når jeg koblet til strøm til den ene (av to) PCI--E på hovedkortet Hva mener du ? Er det strømkontakten på skjermkortet du kobler til ? En annen ting er at CPU-vifta ikke går skikkelig når vifta er tilkoblet der den skal. Den fungerer imidlertid greit hvis den er tilkoblet "sysfan." Er det ikke temp. styrt CPU vifte på disse hovedkortene da ? Sjekk om du finner innstilling for CPU vifte i BIOS. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Når jeg koblet til strøm til den ene (av to) PCI--E på hovedkortet Hva mener du ? Er det strømkontakten på skjermkortet du kobler til ? En annen ting er at CPU-vifta ikke går skikkelig når vifta er tilkoblet der den skal. Den fungerer imidlertid greit hvis den er tilkoblet "sysfan." Er det ikke temp. styrt CPU vifte på disse hovedkortene da ? Sjekk om du finner innstilling for CPU vifte i BIOS. Strømmen på skjermkortet funker fint (ekstern tilkobling.) Men PCI-Express-sloten trenger vel strøm for å fungere. Derfor jeg ikke får bildet via skjermkortet. I manualen til hovedkortet står det tydelig hvor disse to PCI-Ekspress-portene ligger. Dette går også igjen på hw.no sin test av hovedkortet. Det er 4 pins cpu-styring på hovedkortet. Men kun 3 pins på min kjøler. Derfor skal jeg inn i biosen og endre dette når skjermkortet fungerer. Anser derfor vifte-problemet som løst. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Skjønner ikke hva du vil fram til: Kobl til: 8-pin +12v 4-pin Molex 24-pin main PCI-E slottene får strøm fra hovedkortet gjennom disse kablene. Du må selvfølgelig også koble 6-Pin PCI-E til skjermkortet. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Skjønner ikke hva du vil fram til:Kobl til: 8-pin +12v 4-pin Molex 24-pin main PCI-E slottene får strøm fra hovedkortet gjennom disse kablene. Du må selvfølgelig også koble 6-Pin PCI-E til skjermkortet. Alt dette er gjort! Men problemet er når 8-pin +12v kobles til. Da går pcn av og på som bare det. 2 sek på, av igjen, 2 sek på igjen.... og slik fortsetter den. Endret 28. mai 2008 av Mirai85 Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Nyere Gigabyte kort har vifteregulering på som standard, så vifta står stille i noen sekund, så vil den starte, men du kommer ikke så langt tydeligvis. Du trenger ikke koble til 4 pins molex kontakta hvis du ikke skal kjøre Crossfire. Men selvfølgelig må du koble til 24 pins atx kontakta og 4 pins eller 8 pins +12v til cpu - og selvfølgelig 6 pins pcie kontakt på skjermkort. Hva slags cpu har du? Endret 28. mai 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Og hvilke minnebrikker? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Minnebrikker ja - kan være du har brikker som krever høyere spenning enn standard. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 CPU: INTEL CORE 2 DUO E4700 2.6GHZ SKT 775 800M 2MB L2 RET IN (BX80557E4700) Prøvde en annen minnebrikke med lavere spenning. Funka ikke! Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Kjøler montert skikkelig? Bøyde pinner i cpu sokkel? (slettes ikke uvanlig det skjer). Har du resatt bios? Ta ut batteriet og strømkontakta, trykk på av/på knappen noen ganger for å lade ut kondesatorer helt - vent 30 min - sett inn batteri og prøv igjen. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Kjøler montert skikkelig? Bøyde pinner i cpu sokkel? (slettes ikke uvanlig det skjer). Har du resatt bios? Ta ut batteriet og strømkontakta, trykk på av/på knappen noen ganger for å lade ut kondesatorer helt - vent 30 min - sett inn batteri og prøv igjen. Om det er bøyde pinner vet jeg ikke, så helt fint ut sist jeg sjekka. Batteriet er tatt ut som du beskrev, prøvde dette sent i natt uten resultat. Trur jeg sender dette tilbake til multicom som defekt vare! Lenke til kommentar
behlol Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Kjøler montert skikkelig? Bøyde pinner i cpu sokkel? (slettes ikke uvanlig det skjer). Har du resatt bios? Ta ut batteriet og strømkontakta, trykk på av/på knappen noen ganger for å lade ut kondesatorer helt - vent 30 min - sett inn batteri og prøv igjen. Om det er bøyde pinner vet jeg ikke, så helt fint ut sist jeg sjekka. Batteriet er tatt ut som du beskrev, prøvde dette sent i natt uten resultat. Trur jeg sender dette tilbake til multicom som defekt vare! prøv med ny instalert os..windows xp uten forbinnelse til internet når du instalerer og prøver `````````````har hatt rare problemer på grunn av os vær u ekte ,,,,,,,,,,,,,, Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Nå tror jeg ikke han kommer så lang som til bios engang - da hjelper det lite med ekte XP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå