Thazul Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Nettopp bestilt nye prosessor på nettet og lurte på om det vil kunne være bra nok til å kjøre Age of Conan. Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz Socket775 dette er hva jeg har kjøpt... Og hva er egentlig forskjellen med Dual Core og Quad Core? ;s Mange av kompisene mine sier at jeg gjorde en stor feil med å kjøpe Dual og burde ha kjøpt Quad. ~Thazul Endret 28. mai 2008 av Thazul Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Quad Core har 4 kjerner, Dual Core har 2 kjerner. Det betyr ikke at den Quad Core er dobbel så rask. Det er de færreste spill som drar nytta av flere enn fire kjerner, og man skal multitaske en del for å utnytte de fire kjernene. Du har ikke gjort et dårlig valg, men vis du har tid til å angre kjøpet ville jeg kjøpt E8400 vis ditt hovedkort støtter 45nm. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Nettopp bestilt nye prosessor på nettet og lurte på om det vil kunne være bra nok til å kjøre Age of Conan. Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz Socket775 dette er hva jeg har kjøpt... Og hva er egentlig forskjellen med Dual Core og Quad Core? ;s Mange av kompisene mine sier at jeg gjorde en stor feil med å kjøpe Dual og burde ha kjøpt Quad. ~Thazul dual=2kjerner quad=4kjerner har ikke følgt så godt med på dette markedet i det siste, men tror dette kan være riktig...? tror den skal holde fint den der.. vist du i tilleg skal klokke den så er det jo plankekjøring.. hvordan er det med resten av systemet? edit: litt treig men jeg hadde jo rett Endret 28. mai 2008 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Ingenting å bekymre seg for. For spilling er det uansett grafikk kortet som avgjør (så klart at man ikke spiller på 800x600 på lavest grafikk da, men da er uansett ytelsen langt over det man trenger). Jeg kjøpte en e6700 i fjor sommer, og angrer ikke et sekund på at jeg valgte dual core fremfor quad (etter mitt bruk, spilling). Ingen vits i å kjøpe quadcore når nesten ingen spill trenger det, og heller spare pengene til en quadcore når du MÅ ha en. Da vil de yte mere enn dagens og mest sannsynlig være billigere. Les denne artikkelen, så får du se hvor mange fps du gikk glipp av xD Ingenting å skrike for http://www.tomshardware.com/reviews/cpu-gp...grade,1928.html Lenke til kommentar
findon Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Har forsøkt å finne hvilke spill som støttter quadcore, eller har planer om det neste år, og så langt finner jeg kun supreme commander. Kan jeg tolke det dithen at man akkurat har begynt å utnytte dualcore fullt ut, og at med 3års utviklingstid på spill så ser vi ikke quad-utnyttelse før om et år? Ellers etpar generelle kommentarer om at en quad kan gjøre at du unngår hakking når det skjer -veldig- mye på skjermen. Men kanskje viktigs, alt-tab'ing går plutselig like raskt mellom spill og desktop som andre programmer vanligvis gjør ute på desktop? Endret 31. mai 2008 av findon Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Jeg var i samme situasjon som deg, bestile en quad cpu (Q6700), spurte om ytelses forskjell rett etter pakken var sendt. E8400 ville vært mye bedre for mitt bruk en Quad, men Q6700 drar godt nok den. Som noen andre har nevnt, skjermkortet er det viktigste i spillsammenheng om dagen. Så du skal nok greie deg bra med E6850 også. Lenke til kommentar
XE800 Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Age of Conan er jo en av spillene som utnytter Quad, men om det nødvendigvis betyr bedre ytelse enn ved en kjapp Dual vet jeg ikke. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Ellers etpar generelle kommentarer om at en quad kan gjøre at du unngår hakking når det skjer -veldig- mye på skjermen. Nei, det unngår du med Duo også hvis det er spill du tenker på. Scenarioet hvor quad er nyttig er at det er mange forskjellige _prosesser_ som bruker cpu. Og det er typisk å kjøre 4 forskjellige programmer som ligger på 30%+++ cpu bruk _hver_. Om det skjer mye på skjermen i et spill så trenger du neppe mer enn en core, 2 hvis spillet er laget for det. Kort sagt, quad er foreløpig å fraråde hvis spill er bruksområdet. Man får _langt_ mer igjen for de høyereklokkefrekvensene som duo har. Endret 31. mai 2008 av mad_arab Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Age of Conan er jo en av spillene som utnytter Quad, men om det nødvendigvis betyr bedre ytelse enn ved en kjapp Dual vet jeg ikke. Hvor har du det fra? Står bare dual core på min, selv på recommended. Lenke til kommentar
XE800 Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Age of Conan er jo en av spillene som utnytter Quad, men om det nødvendigvis betyr bedre ytelse enn ved en kjapp Dual vet jeg ikke. Hvor har du det fra? Står bare dual core på min, selv på recommended. Lest det på diverse forums. Det eneste offisielle jeg har sett er fra en pressekonferanse hvor Funcom-representanten uttalte at "jo flere kjerner, desto bedre". Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Det gjelder jo i teorien for alle spill. I tilfelle etellerannet program, eller flere, skulle begynne å bruke cpu i bakgrunnen helt uvarslet. Men i praksis så tviler jeg på at det er noen som helst funksjon for mer enn 2 kjerner i spillet, ellers ville det stått i dokumentasjonen. Endret 31. mai 2008 av mad_arab Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå