Jan-E. Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Er ute etter en strømmåler til en fornuftig pris. Skal brukes til å måle forbruket til en kjellerleilighet, kursen er på 40A. Fant en kjekk en her, men den er bare på 30A, http://www.tgelectronics.no/ Ellers finner jeg bare målere i 1500-2000 kr klassen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Her er noen ganske rimelige: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22 Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Her er noen ganske rimelige: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22 Går det å bruke de der i Norge? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Ja, hvorfor ikke? Vi bruker da ikke spesielle målere for Norge. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Må ikke strømlevrandører montere egene slike målere? Slik du ikke fjusker på strømmen? Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Ja, hvorfor ikke? Vi bruker da ikke spesielle målere for Norge. Vet bare at vi har et annet strømsystem enn i Sverige, derfor jeg lurte. Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Ja, hvorfor ikke? Vi bruker da ikke spesielle målere for Norge. Vet bare at vi har et annet strømsystem enn i Sverige, derfor jeg lurte. Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hvilket nettsystem dere har der? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Ja, hvorfor ikke? Vi bruker da ikke spesielle målere for Norge. Vet bare at vi har et annet strømsystem enn i Sverige, derfor jeg lurte. Det er 220V både i Norge, Sverige og Danmark, Danskene har litt annen utforming på stikkontaker, støpsel og brytere, men ting fra Norge passer i kontaktene både der og i Sverige. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 kansje det er snakk om TT nett? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Den aller størst forskjellen på det norske og det svenske nettet er at de i sverige ikke benytter seg av 230V IT/TT nett slik det er utbredt i Norge. Nå sier historien ingenting om det er 1~ eller 3~ dette dreier seg om men er det 1~ spiller det ingen rolle hvilken måler man benytter. Er det derimot 3~ måler så må du ha en måler beregnet på 230V3~ og ikke 400V3~ måler. Uansett må du få noen til å installere den somheller ikke er gratis. Ta kontakt med det lokale E-verket, de bruker å selge brukte målere for en billig penge, men sjekk ut om det er 1~ eller 3~ først da. Endret 28. mai 2008 av perpyro Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Tror ikke jeg vil ha brukt måler fra mitt lokale e-verk. Det er de svære svarte som for ikke så mange år siden ble byttet ut til sånne som leser av direkte til e-verket. Kursen det gjelder er 1-fase 40A. Hva er forskjellen på målerne Enermet Y120is og SY120E? Lenke til kommentar
2rgeir Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Dette er en god måler! Jeg har brukt denne en del. Fordelen er at den tar liten plass. Digital avlesning med mulighet for å nulstille tripptelleren. Tror jeg kan skaffe den for 1300,- inkl mva. Forstår det sånn at du skal bruke denne til seriemåling. Klikk her Endret 29. mai 2008 av 2rgeir Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Er det 100% sikkert at en Svensk 1-fase måler vil fungere i Norge? Har bestillt og fikk så en e-post fra han om at flere Nordmenn hadde kjøpt men at de ikke kunne brukes, mest 3-fas skriver han. Jeg vet jo at 1-fase automatsikringer er forskjellige fra vårt nett til nett med nulleder.... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Sikringskapet er forskjellig, fordi det kobles til forskjellig 3-fase nett. Derfor kan det være en eller to (dobbel) sikringer. Men for en 1-fas måler spiller det vel ingen rolle, akkurat som det ikke spiller noen rolle for annet elektrisk utstyr som plugges inn i stikkontakten. Den skal bare måle strømmen i serie, og spenningen over lederne. Ikke noe hokus-pokus i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå