Gå til innhold

Windows 7 får Vista-kjerne


Anbefalte innlegg

Sist jeg sjekket så kjørte halvparten av PCene på skolen Win 95 og 98, mens resten kjørte skolelinux. Så disse henger nok igjen så langt bak at det uansett ikke har så mye å si.

 

Det er vel slikt linux er laget for?

Selv om jeg gjerne skulle sett at de kjørte Vista på noen PCer der også.

Hvilke skoler var dette om jeg tør spørre?

 

Hva gjelder linux-kernelen så kjører den på routere, TV-tunere, ipods, mobiler, pda, tablets, laptops, desktops, servere og gigantiske server-clustere. Det er jo en tilsvarende kernel fra Microsoft (MinWin) folk hadde håpet på var rett rundt hjørnet og kom til å bli lansert med Windows 7. Skjønner jo at folk blir skuffet når det ikke blir realitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mange av dere vet egentlig hva en "kjerne" er?

Hvor mange av dere har kompetanse innen coding.

Hvor mange av dere tror at:

Tilsvarende kjerne= samme operativsystem pluss noe fiksfaskeri.

Er villig til å sette gode penger på at antallet blir lavt i de to øverste og høyt i den siste.

Du kan sikkert gi oss en pekepinn på hvem her du mener ikke vet hva en kjerne uten " " er.
Lenke til kommentar
At Vista er for svakt levert etter så mange år kan jeg forsåvidt være enig i, og det er klart overpriset, men ser man på selve produktet det er uansett mye bedre enn xp og det fortjener ikke den negative rykteflommen.

Ingen produkter fortjener en falsk negativ rykteflom.

Men på hvilke områder mener du at Vista er overlegent(mye bedre) enn XP?

-Det er mange mange ganger mer stabilt enn xp. Har hard-lock krasjet max 1 gang på et år. Og uansett hva som skjer med programmet fungerer det å avslutte prosessen uten at det har noe å si for resten av systemet.

-Det er sikrere.

-Et forbedret og effektivisert interface (noen vil sikkert protestere her fordi de er "vant" til en annen måte å gjøre ting på).

-Det har bedre under-the-hood teknologi, som for eksempel superfetch og mye bedre søk. Systemet er raskt og selv-optimaliserende.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

Når det gjelder linux vs. windows diskusjon så er den rimelig uaktuell for en stor gruppe mennesker: gamere. Ikke de som bare spiller Quake - Enemy Territory, men de som kjøper 1-2 spill i mnd, liker å plukke opp gamle spill og spille disse på nytt.

 

Vet at en del større titler kan emuleres, men ikke uten omstendig konfigurering, endring av filer osv. Dette vil for meg og mange med meg være nok til at vi holder oss til Windows, uansett hvor flott og lettkjørt Linux vil være.

 

Vi vet alle at elektriske biler er bedre for miljøet, men alle går ikke mann av huset for å kjøpe seg en, av grunner som f.eks. de er tregere, må lades med jevne mellomrom og andre ting.

 

For å legge til: jeg hadde gledelig gått over til en linux distro hvis denne kunne kjørt alle spill og programmer jeg har uten videre. Linux er tross alt i mange tilfeller gratis, og har en haug med programmer som jeg i dag betaler penger for.

Endret av elf_man
Lenke til kommentar
Det blir som å si all digital medie egentlig burde komme i kassett-form, fordi en del eldre mennesker / institusjoner fortsatt bare sitter på VHS-spillere.. Mamma ble fryktelig lei seg da audiokassetter ble sluttet å produsere, men dæven, hun har kjøpt seg en cd-spiller og er veldig fornøyd :)

Det er derfor jeg sier "noen år gammel maskinvare". En 486 vil selvsagt ikke være i stand til å drive et moderne operativsystem, men hva med en Athlon XP/tidlig Pentium 4? Kanskje til og med en Athlon/Pentium 3? Mulig det er å gå litt for langt, jeg er ingen ekspert, men de nyeste Linux-distrubusjonene klarer seg visst fint med såpass, i alle fall xfce-baserte.

 

Sist jeg sjekket så kjørte halvparten av PCene på skolen Win 95 og 98, mens resten kjørte skolelinux. Så disse henger nok igjen så langt bak at det uansett ikke har så mye å si.

 

Det er vel slikt linux er laget for?

Selv om jeg gjerne skulle sett at de kjørte Vista på noen PCer der også.

At skoler benytter Windows 98 er vel først og fremst et eksempel på at også XP er for krevende. Mulig at Linux dekker dette feltet, og hvis Microsoft er tilfredse med det, er for så vidt dette deres sak. Det gjør likevel ikke deres operativsystem noe bedre.

Lenke til kommentar
-Det er mange mange ganger mer stabilt enn xp. Har hard-lock krasjet max 1 gang på et år. Og uansett hva som skjer med programmet fungerer det å avslutte prosessen uten at det har noe å si for resten av systemet.

:hmm: Det er derfor jeg av og til må restarte maskinen fordi det henger en eller annen prosess som ikke påvirker resten av systemet?

Altså den "blå evighetssirkelen" blir stående alene. XP kan gå mye lenger før restart hos meg.

 

Men ja vi skylder på alle programmerere, kan jo ikke være Vista. Men hvor blir det av resten av systemet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sist jeg sjekket så kjørte halvparten av PCene på skolen Win 95 og 98, mens resten kjørte skolelinux. Så disse henger nok igjen så langt bak at det uansett ikke har så mye å si.

 

Det er vel slikt linux er laget for?

Nei, Linux er ikke laget målrettet for gamle skole-PCer. Det er laget for å være svært fleksibelt og kunne brukes på et svært bredt spekter av maskinvare. Alt fra superdatamaskiner med 100000 prosessorer til mobiltelefoner. Det samme kan hverken sies om Windows eller OSX.

 

Selv om jeg gjerne skulle sett at de kjørte Vista på noen PCer der også.

Skolene står mellom to valg:

- Bruke noen hundretusner av kroner på nye maskiner på datasalene, samt programvare og windows-lisenser, eller

- Bruke pengene på undervisning, lærere, nye formingsrom, drift av svømmebasseng, oppussing og andre tiltak som vil komme elevene til gode og i tillegg kunne tilby elevene responsive maskiner med tipp topp moderne programvare.

 

Du kan jo lure på hvorfor ikke flere skoler velger det første alternativet. ;)

 

Edit: Dessuten virker det så utrolig lite nødvendig å måtte oppgradere PC-er i øst og vest. Skal man bare surfe, maile og skrive, f.eks., bør AMD K6-II'en kjøre smooth fortsatt. Seriøst. Legg Linux inn på en og test selv. Hva skal man med 7GHz CPU og 14GB RAM og et skjermkort som trekker 300W?

Godt poeng selv om flash og en del andre programmer har blitt mer krevende med årene. Kontorarbeid, epost, surfing osv bør gå smertefritt selv på så gammel maskinvare. For 10 år siden gikk de samme oppgavene ikke bare smertefritt på sånn maskinvare. Sånn maskinvare var overkill for kontorarbeid, epost og surfing.

 

Enig efikkan. XP64bit er det beste OS'et MS har sluppet til nå.

Jeg slenger meg med på den kommentaren. XP 64bit er det beste Winsows-OSet jeg har opplevd hittil. Driverstøtten har vært helt fin siden 2006 på alle maskinene jeg har brukt det.

Lenke til kommentar
At skoler benytter Windows 98 er vel først og fremst et eksempel på at også XP er for krevende. Mulig at Linux dekker dette feltet, og hvis Microsoft er tilfredse med det, er for så vidt dette deres sak. Det gjør likevel ikke deres operativsystem noe bedre.

 

Kan fint kjøre Windows XP på maskiner beregnet på Win98 helt fint.

 

Windows Fundamentals for Legacy PCs heter det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Funda..._for_Legacy_PCs

 

Windows XP strippet for alt crap.

 

 

Manufacturer: Compaq

 

Model: Presario 1260

Processor: AMD–K6/2 333 MHZ 512KB cache

Firmware: 0818

Memory: 32 MB onboard, 64 MB expansion

Disk: 4099 MB

CD-ROM: bootable

Floppy

PCMCIA: Texas Instruments PCI-1131

1x USB: Ver. 1.1

Video: 800 x 600 Neomagic NM2160 (NeoMagic MagicGraph 128XD)

Modem: 56K

Network: AirLink wireless PCCard

Audio: ESS AudioDrive 220 (ES1869)

 

...

 

After installation, I surfed the web a bit. Wow, it was fast! Much faster than the Windows 95 environment on the same hardware. I’ll get some timings for it and post it later.

 

Da dette er en msdn-blog er den neppe holdbar som kilde for dere.

 

En annen kilde.

 

I used Windows Fundamentals on what would be considered to be a typical legacy PC that Windows Fundamentals is designed for, a Pentium III with 256 MB of RAM. Sound, video and network are built on to the motherboard. Using the onboard video made Internet Explorer 7 sluggish with multiple web pages open using tabbed browsing. Using Media Player 11 worked surprisingly well despite being far below the minimum system requirements. Windows Live Messenger and Microsoft Office 2003 work well but other non-Microsoft programs such as Kodak EasyShare and Yahoo Messenger were a little slow due mostly to the aging Intel 810 onboard video.

 

 

Kjører selv dette systemet i en virtuell pc, og det er lynraskt.

Lenke til kommentar
Sist jeg sjekket så kjørte halvparten av PCene på skolen Win 95 og 98, mens resten kjørte skolelinux. Så disse henger nok igjen så langt bak at det uansett ikke har så mye å si.

 

Det er vel slikt linux er laget for?

Selv om jeg gjerne skulle sett at de kjørte Vista på noen PCer der også.

Hvilke skoler var dette om jeg tør spørre?

 

Hva gjelder linux-kernelen så kjører den på routere, TV-tunere, ipods, mobiler, pda, tablets, laptops, desktops, servere og gigantiske server-clustere. Det er jo en tilsvarende kernel fra Microsoft (MinWin) folk hadde håpet på var rett rundt hjørnet og kom til å bli lansert med Windows 7. Skjønner jo at folk blir skuffet når det ikke blir realitet.

Dette var Ås Vidregående skole.

(her er det ikke engang lov å bruke PCer man har med hjemmefra engang)

 

XP 32 bit for kompatibilitetens skyld, og Vista 64bit for alt annet som er bra her i livet. :)

 

 

XP 64bit tar de dårlige sidene fra hvert OS.

Dårlig kompatibilitet, effektivitet (les elendig søkefunksjon og funksjoner) og design.

 

Kan fint kjøre Windows XP på maskiner beregnet på Win98 helt fint.

Men nå er det også 6 års mellomrom mellom en XP beregnet PC, og en Vista beregnet.

Mellom Win 98 og XP er det 3 år. Det kan ikke sammenlignes.

En PC som var ny rett før Vista kjørte nok Vista utmerket den også, selv om den var "beregnet for XP".

 

Fikk min første PC i 99, med Win 98, og den kjørte XP forferdelig. Til tross for en oppgradering til 256MB ram. (fra 128MB) Den kostet 15 000kr ny, noe som var ganske mye på den tiden også.

Lenke til kommentar
Og finner du mange creative drivere til XP64? I rest my case..

Send en klage til Creative, eller ennå enklere: Unngå de i utgangspunktet. Det er ikke microsoft sin feil at driverutviklerne til Creative er noen latsabber som ikke gidder å tilby valgmuligheter. Pinnacle TV-kort kan også trekkes frem som verstinger på det punktet. De lager én stk driver og driter i å gi ut støtte for nye OS. De vil heller be deg bytte ut det fullt fungerende TV-kortet ditt med et nytt TV-kort som også bare kan brukes med étt eneste OS.

 

Men det er bare å nevne: Dette er ikke noe som gjelder XP 64bit spesielt. Det gjelder også Vista 32 og 64 bit.

 

Hehe skal vi kjøre noe veddemål på hvilket år Windows 7 _faktisk_ blir lansert? :D

Det kunne vært morsomt men jeg er redd det bare ender i krangel om hva Windows 7 egentlig er.

 

Windows 7 døpes nå trolig om til Windows 8, mens Vista SP2 nå trolig døpes om til Windows 7. Når Windows 8 utsettes så døper de kanskje om Windows 8 til Windows 9 og døper om Windows 7 SP1 til Windows 8. Vel, dere skjønner tegninga.

 

Jeg er fristet til å følge opp med å kalle Vista for Windows ME 2 og Windows 7 for Windows ME 3. Ok, jeg vet det er stor forskjell på 9x-serien og nyere så jeg bør vel roe ned og kalle Vista for Vista 1st try og neste Windows for Vista 2nd try.

Lenke til kommentar
Kan fint kjøre Windows XP på maskiner beregnet på Win98 helt fint.

 

Windows Fundamentals for Legacy PCs heter det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Funda..._for_Legacy_PCs

 

Windows XP strippet for alt crap.

Har aldri vært borti det der, men det høres jo flott ut. :) Utgivelse i 2006 er lovlig sent, da, men dersom denne Fundamentals tilbyr høyere ytelse, bedre sikkerhet og utvidet funksjonalitet i forhold til 98, bør jo skolene meldes sporenstreks. Har du prøvd å sammenligne den med tynne Linux-distribusjoner?

Lenke til kommentar

Hovedproblemet til skoler er ikke bare maskinene, men mest av alt lisenser som koster skolen mye.

 

Ingen problemer med mine Creative X-FI kort på verken Vista 32 eller 64bit. Selv om jeg vet at flere har hatt visse "skurreproblemer" med noen drivere, og da spesielt de tidligste.

 

Nå er jo også Creative den desidert største produsenten av lydkort, så det er ikke alltid så lett å unngå, eller noe man vil unngå bare for å få noen ikoner til å loade noen millisekunder raskere første gang man åpner panelet. :innocent:

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Windows 7 døpes nå trolig om til Windows 8, mens Vista SP2 nå trolig døpes om til Windows 7. Når Windows 8 utsettes så døper de kanskje om Windows 8 til Windows 9 og døper om Windows 7 SP1 til Windows 8. Vel, dere skjønner tegninga.

Det var nå å ta litt hardt i. Vi vet fortsatt ikke hva det kommende OSet kommer til å gi oss av funksjoner. Å anta at det er en lansering på størrelse med en oppdatering somVista SP2 blir litt drøyt.

Lenke til kommentar
-Det er mange mange ganger mer stabilt enn xp. Har hard-lock krasjet max 1 gang på et år. Og uansett hva som skjer med programmet fungerer det å avslutte prosessen uten at det har noe å si for resten av systemet.

-Det er sikrere.

-Et forbedret og effektivisert interface (noen vil sikkert protestere her fordi de er "vant" til en annen måte å gjøre ting på).

- Hadde du problemer med at XP var ustabilt? Personlig kan jeg ikke huske sist jeg så en BSOD, men jeg er muligens bare heldig. Faktisk synes jeg personlig at det ikke har vært noe problem etter 95-ME ble avskaffet. Vista har dog flyttet en del drivere ut av kernelspace, noe som i teorien skal gjøre systemet mer stabilt. Men så spørs det hvor mye utslag det får i praksis, da det jo finnes operativsystemer som kjører alle drivere i kernelspace som er meget stabile (ref *nix).

- Et sted jeg skal gi Vista credit er ved at de endelig er ute av administrator-bruker-helvete, hvor alle brukere har rettigheter til å føkke opp hele systemet som standard. Det er ihvertfall en god form for skadebegrensning, selv om jeg ikke direkte vil kalle det sikkerhet.

 

- Når du sier "forbedret og effektivisert", mener du da "flere flashy effekter og høyere ikonoppløsning" eller "det tar meg kortere tid/færre museklikk å gjøre det jeg vil gjøre"? Dersom det er det siste du mener, vil jeg gjerne ha noen konkrete eksempler på oppgaver som tar mindre tid å gjøre i Vista.

Lenke til kommentar
Men nå er det også 6 års mellomrom mellom en XP beregnet PC, og en Vista beregnet.

Mellom Win 98 og XP er det 3 år. Det kan ikke sammenlignes.

En PC som var ny rett før Vista kjørte nok Vista utmerket den også, selv om den var "beregnet for XP".

 

Fikk min første PC i 99, med Win 98, og den kjørte XP forferdelig. Til tross for en oppgradering til 256MB ram. (fra 128MB) Den kostet 15 000kr ny, noe som var ganske mye på den tiden også.

 

Prøv WinFLP på den pcen og kom tilbake.

Btw. WinFLP er heller ikke ren XP, mer en hybrid mellom flere teknologier.

Kom i 2006, så helt gammelt er det heller ikke.

 

 

Har aldri vært borti det der, men det høres jo flott ut. :) Utgivelse i 2006 er lovlig sent, da, men dersom denne Fundamentals tilbyr høyere ytelse, bedre sikkerhet og utvidet funksjonalitet i forhold til 98, bør jo skolene meldes sporenstreks. Har du prøvd å sammenligne den med tynne Linux-distribusjoner?

 

Jeg har ikke prøvd å sammenligne den med tynne distroer nei.

 

Ser ikke helt hva jeg skulle sammenligne med. DSL er uaktuellt, da den ikke kan brukes "IRL" (av skoler o.l. Er jo ett mareritt).

 

En tynn XFCE-distro kansje...

Kjøre "OpenOffice-benching". :p

 

 

Har ikke noen maskin jeg er villig til å formatere for det formålet akkurat nå, og en VPC er ikke ideelt.

 

 

Tror nok grunnen til at skoler ikke hiver seg over det er lisenskostnader, og at de fleste ikke har hørt om WinFLP. MS vil heller at folk skal investere i Vista.

 

 

Fun-fact. WinFLP går på standard XP-Corp nøkkler.

Lenke til kommentar
For å legge til: jeg hadde gledelig gått over til en linux distro hvis denne kunne kjørt alle spill og programmer jeg har uten videre.
Jeg overleverte nettopp min gamle maskin til førstefødte, og fikk anledning til å teste ut playonlinux. De har et imponerende antall spill der som er testet, og hvor alt du trenger å gjøre er å mate på med CD/DVD'ene som i windows. Nå kommer wine i aller første stabile versjon straks også, med et enormt antall feilrettinger, så mye er på plass i sommer.
Linux er tross alt i mange tilfeller gratis, og har en haug med programmer som jeg i dag betaler penger for.
Det du vil oppdage er ikke så mye de programmene du betaler for i dag, den store forskjellen er alle de programmene du i praksis ikke har tilgang til i dag. Software stacken som er lett tilgjengelig i eksempelvis Ubuntu er helt enorm. Det er også fantastisk å se hvor fort både OS og applikasjoner modnes. Svært mange vil klare seg meget godt i linux i dag, på tide stempelet blir litt mindre nerdete.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...