Gå til innhold

Windows 7 får Vista-kjerne

Anbefalte innlegg

@Sam_Oslo.

Kan du slutte å komme med "usanne påstander" om hva jeg har skrevet. Jeg har faktisk ikke skrevet et ord av det du påstår at jeg skriver. Jeg stiller bare spørmålet, har ikke en gang sagt noe om hvor sannsynlig jeg tror det er. Faktisk er det et spørsmål hverken du eller jeg kan svare på.

Ellers forteller "virkeligheten" at MS har supportert Windows Server 2003 R2 på VMware ESX i mange år, men allikevel fortelles det i et innlegg at de har gitt beskjed om å avslutte supporten.

Historien er heller ikke et sannhetsvitne for framtida, strategier endrer seg avhengig av hva man ser seg best tjent med. Noe man ser tydelig hos alle aktørene innen denne bransjen.

Oracle, som du hengte deg så opp i, er kanskje et dårlig eksempel. Men jeg ville da stilt spørsmålet, hva er grunnen til at MS har valgt å supportere Oracle så sterkt? Kan det være at MSSQL i realiteten ikke er en likeverdig konkurrent før med de siste versjonene (eller med 2008 versjonen). Å ikke støtte vil således være økonomisk "galskap". Jeg vet i alle fall at der jeg arbeidet var ikke MSSQL noe man i det hele vurderte på de tyngre databasesystemene når vi går 5 - 10 år tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
@Sam_Oslo:

Selvtilliten er det ikke noe i veien med, ser jeg.

Hadde du tilhørt den ligaen, hadde du neppe brukt tid her på forumet.

Ellers er ikke OpenGL underlegen DirectX på noen måte. Er ikke uten grunn at dette brukes på konsoller, slik som PS3.

Jeg er flink nok til å programere 3-4 uker i året og tjene nok for å leve feit av det i hele året. Det har jeg gjort i de siste 5 årene.

Nå fornærmer du alle forumbrukere for å være en gjeng med uduglige folk bare for å bruke sin tid på forumet her. Det får være en grense på dine "bullshit", jeg håper at du kan få litt kjeft fra alle lesere :tease:

Coool. :D

Hva er det (i hovedsak) du programmerer av applikasjoner?

Du har helt klart funnet en nisje i markedetet som lønner seg bra.

Alle som bruker tid på forumet er vel enten arbedisledige, studenter eller annet rask.

Eller kanskje slike som jobber akkurat så mye som de gidder og likevel får betalt for det.

Håper alle fikk med seg fleipen her, men spøk til side:

Jeg er nysgjerrig på hva du driver med Sam da du har alle symptomer på å være en brukbar nerd med bra selvtillit. :)

Tok bort PS'et mitt som noen valgte å fokusere mye energi på å tolke. :)

Sam_Oslo:

Du har også her valgt å ikke svare noe konkret, så jeg repeterer spørsmålet:

Hva er det du koder som er så salgbart/lukrativt at du ikke behøver jobbe mer enn noen uker i året?

Og heller bruke mesteparten av året på å "belære" oss uvitende stakkarer? :D

Kan det være at du lever av royalties som "the voice of Krusty The Clown" i Simpsons. :)

Lenke til kommentar

Bolson:

Jeg er helt enig med deg og eksempelet ditt var egentlig ganske godt, fordi MS sertifiserer produkter for å kjøre på MS Server. Hva om MS velger å fjerne sertifiseringen for Oracle DB og dermed fjerner rett til support på den serveren.

Jeg synes nå alle burde klare å se tegninga på dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
*må dog flire litt av hwbruker*

Du vet rett og slett ikke hva du prater om. Muligens er du produktansvarlig for satsningen hos MS, urimeligheten i det du sier kan nesten tyde på noe slikt.

Eg stiller meg uenig og nei. ;)

Hehe jeg var på grensen til ufin, men jeg er nysjerrig på argumentene dine til at du er uenig i det vi sier om MS og ESX.

Lenke til kommentar
@Sam_Oslo:

Selvtilliten er det ikke noe i veien med, ser jeg.

Hadde du tilhørt den ligaen, hadde du neppe brukt tid her på forumet.

Ellers er ikke OpenGL underlegen DirectX på noen måte. Er ikke uten grunn at dette brukes på konsoller, slik som PS3.

Jeg er flink nok til å programere 3-4 uker i året og tjene nok for å leve feit av det i hele året. Det har jeg gjort i de siste 5 årene.

Nå fornærmer du alle forumbrukere for å være en gjeng med uduglige folk bare for å bruke sin tid på forumet her. Det får være en grense på dine "bullshit", jeg håper at du kan få litt kjeft fra alle lesere :tease:

Coool. :D

Hva er det (i hovedsak) du programmerer av applikasjoner?

Du har helt klart funnet en nisje i markedetet som lønner seg bra.

Alle som bruker tid på forumet er vel enten arbedisledige, studenter eller annet rask.

Eller kanskje slike som jobber akkurat så mye som de gidder og likevel får betalt for det.

Håper alle fikk med seg fleipen her, men spøk til side:

Jeg er nysgjerrig på hva du driver med Sam da du har alle symptomer på å være en brukbar nerd med bra selvtillit. :)

Tok bort PS'et mitt som noen valgte å fokusere mye energi på å tolke. :)

Sam_Oslo:

Du har også her valgt å ikke svare noe konkret, så jeg repeterer spørsmålet:

Hva er det du koder som er så salgbart/lukrativt at du ikke behøver jobbe mer enn noen uker i året?

Og heller bruke mesteparten av året på å "belære" oss uvitende stakkarer? :D

Kan det være at du lever av royalties som "the voice of Krusty The Clown" i Simpsons. :)

Jeg så ditt spørmål tiligere, men valgte å ikke svare. Fodrdi det kunne oppfattes som selv-opphevelvse. Men siden du maser, da kan jeg gi deg en kort beskrivelse.

For tiden driver jeg med programmering av Windows applikasjoner, hovedsaklige på C# og VB.Net. Det kan være alt mulige rart, men jeg har en god del erfaring med simluring/visualesering av industrimaskiner og prosesser, stortsett for sikkerhet og vedlikehold relaterte prosesser. Jeg har tiligere jobbet en god del MS SQL Sever innenfor e-handel og diverse applikasjoner for supplychain g distrubusjon, men markedet er mettet for slikt nå.

Det som er salgbart/lukrativt er ikke mine coder, men heller selve Windows platfromen. Jeg bare rører og roter og koser meg, og det blir salgbart/lukrativt fordi platformen er bra, mener jeg.

Lenke til kommentar
@Sam_Oslo.

Kan du slutte å komme med "usanne påstander" om hva jeg har skrevet. Jeg har faktisk ikke skrevet et ord av det du påstår at jeg skriver. Jeg stiller bare spørmålet, har ikke en gang sagt noe om hvor sannsynlig jeg tror det er. Faktisk er det et spørsmål hverken du eller jeg kan svare på.

Ellers forteller "virkeligheten" at MS har supportert Windows Server 2003 R2 på VMware ESX i mange år, men allikevel fortelles det i et innlegg at de har gitt beskjed om å avslutte supporten.

Historien er heller ikke et sannhetsvitne for framtida, strategier endrer seg avhengig av hva man ser seg best tjent med. Noe man ser tydelig hos alle aktørene innen denne bransjen.

Oracle, som du hengte deg så opp i, er kanskje et dårlig eksempel. Men jeg ville da stilt spørsmålet, hva er grunnen til at MS har valgt å supportere Oracle så sterkt? Kan det være at MSSQL i realiteten ikke er en likeverdig konkurrent før med de siste versjonene (eller med 2008 versjonen). Å ikke støtte vil således være økonomisk "galskap". Jeg vet i alle fall at der jeg arbeidet var ikke MSSQL noe man i det hele vurderte på de tyngre databasesystemene når vi går 5 - 10 år tilbake.

Du har bragt inn Oracle som eksemple, og nå sier at oracle er dårlige eksempel? Les din egen post en gang til.

...

Men for å dra denne litt videre, hva om MS nekter support på en databaserver med Windows Server 2003 R2 fordi du bruker Oracle, SAP eller SAS sine programmer i stedet for MS sine produkter. Når en så tung markedsaktør som MS begynner med å nekte support på betalte produkter fordi kundene vil bruke konkurrende produkter der disse er bedre, da er vil jaggu på ville veier.

MS har git støtte for Oracle. Du kan spekulere med motivene, men MS har gitt samme support til flere konkurende server software.

Som du nevner selv, Oracle ver overlegen for 10 år siden, men MS valgte å ha en "fare" konkuranse med dem. Det samme gjelder om flere av konkurernde software på Windows server.

Jeg kan godta at MS har brukt flere "knep" for å knuse konkurenter på desktop, men jeg kan ikke huske at MS har noen gang brukt sin makt for å utesenge konkurentene fra Windows server.

Lenke til kommentar
Jeg kan godta at MS har brukt flere "knep" for å knuse konkurenter på desktop, men jeg kan ikke huske at MS har noen gang brukt sin makt for å utesenge konkurentene fra Windows server.
De har tydeligvis gjort det nå i ESX-saken, og derfor begynner folk å lufte tanker om at Microsoft kan finne på å gjøre det samme på andre områder. Ingen har skrevet noen konkrete beskyldninger enda (bortsett fra i ESX-saken). Folk har bare vært litt filosofiske og satt opp noen hypoteser, og idémyldret litt rundt hva følgene kunne blitt hvis Microsoft ville funnet på noe sånt i nær eller fjern fremtid. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Det er en veldig enkel grunn til: Windows har i lang tid (siden tidlig på 90-tallet) vært dominerende på desktopen, mens server-utgavene har slitt mye mer for å få innpass. Det er først ved de siste utgavene av Windows Server at større kunder har begynt å vurdere Windows - tidligere var det et "leketøy" til enkle fil/print-servere osv (litt satt på spissen :p ). Men det som har skjedd de siste årene er en del endring i servermarkedet, hvor gamle UNIX-systemer har måttet vike for Windows Server og Linux.

Så nå etter lanseringen av Windows Server 2008 virker det som om Microsoft har blitt mer bråkjekke - men kanskje de har gått for langt denne gangen? :hmm:

Lenke til kommentar
kanskje de prøver herme lit etter Apple.

( å ha full kontroll på alle programmene som vi bruker )

Det er ingen som nekter deg å bruke andre OS enn OS X på en Mac. Det er heller ingen som nekter deg å installere alternativer til iWork/iLife/FinalCut/Logic osv.

Greit nok, du kan ikke installere OS X på hjemmemekka pcer, men å si at Apple har full kontroll på alle programmene vi bruker blir litt feil. Blir mer rett å si at Apple har full kontroll på hardwaren vi bruker (med OS X). Det har både ulemper og fordeler.

Lenke til kommentar
De har tydeligvis gjort det nå i ESX-saken, og derfor begynner folk å lufte tanker om at Microsoft kan finne på å gjøre det samme på andre områder. Ingen har skrevet noen konkrete beskyldninger enda (bortsett fra i ESX-saken). Folk har bare vært litt filosofiske og satt opp noen hypoteser, og idémyldret litt rundt hva følgene kunne blitt hvis Microsoft ville funnet på noe sånt i nær eller fjern fremtid.

Jeg har ikke nok kjenneskap til "ESX-saken" og vet ikke hva ligger back dette. MS kan like godt ha tekniske utfordringer for å supportere dette. Jeg tror ikke at saken er så enkelt som flere vil gjerne hevde "MS vil bli kvitt knokurenten".

Jeg avventer på mer håndfaste info for å si no sikkert om dette, men håper endlige at tekniske problemer er årsaken, og ikke noe annet. Jeg vil først se en offeciel MS dokument som bskriver årsaken, før jeg løper til konklusjonen.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Det er litt mistenkelig når de har supportert Server 2003 på ESX såpass lenge, og så plutselig slutter med det. Hadde det vært snakk om nye Server 2008 kunne det vært tekniske utfordringer, men når det er snakk om Server 2003 R2 som har kjørt siden 2005 så er det helt klart mistenkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg så ditt spørmål tiligere, men valgte å ikke svare. Fodrdi det kunne oppfattes som selv-opphevelvse. Men siden du maser, da kan jeg gi deg en kort beskrivelse.

For tiden driver jeg med programmering av Windows applikasjoner, hovedsaklige på C# og VB.Net. Det kan være alt mulige rart, men jeg har en god del erfaring med simluring/visualesering av industrimaskiner og prosesser, stortsett for sikkerhet og vedlikehold relaterte prosesser. Jeg har tiligere jobbet en god del MS SQL Sever innenfor e-handel og diverse applikasjoner for supplychain g distrubusjon, men markedet er mettet for slikt nå.

Det som er salgbart/lukrativt er ikke mine coder, men heller selve Windows platfromen. Jeg bare rører og roter og koser meg, og det blir salgbart/lukrativt fordi platformen er bra, mener jeg.

Takk for svaret. Du har skjønt det. :thumbup:

Jeg må gi deg opprykk.

"King Nerd Clown". :D

Hilsen

Den Sure Klovnen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det er litt mistenkelig når de har supportert Server 2003 på ESX såpass lenge, og så plutselig slutter med det. Hadde det vært snakk om nye Server 2008 kunne det vært tekniske utfordringer, men når det er snakk om Server 2003 R2 som har kjørt siden 2005 så er det helt klart mistenkelig.

Ja, det virker mistenkelig, men det kan like godt være en usyldig sak også. Dette har aldri skjedd før, og da må dette være en ny kapitell i MS policy.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Takk for svaret. Du har skjønt det. :thumbup:

Jeg må gi deg opprykk.

"King Nerd Clown". :D

Hilsen

Den Sure Klovnen.

Det bra at den sure klovnen har endlige blitt fornøyde og glad :thumbup:

Hilsen

Den glade Klovnen :D

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Det er helt rett at EULA-en egentlig gir deg en bruksrett og ikke eiendomsrett. Leie og bruksrett er heller ikke det samme (selv om det i praksis ikke nødvendigvis er store forskjellen). Det er også klart at EULA-en er underordnet annen lovgivning, noe som betyr at MS ikke nødvendigvis kan gjøre som de vil. Etter EULA-en kan de klart nekte deg support, samt trekke bruksretten tilbake.

Jeg skal ikke påstå at de gjør noe ulovlig her, men dersom grunnlaget for å nekte support er å påvirke konkurranseforholdene innen et markedssegment/produkttype er det uansett svært tvilsomt.

Microsoft driver med sitt vanlige spill. De vet at mange firmaer, om ikke alle, som bruker MS sin programvare er så låst at de ikke kan bytte til noe annet.Dermed må de firmaene investere i mer programvare fra MS.

EU domstolen vil nok finne dette ulovlig, men hvor lang tid tar det? I løpet av den tiden vil flesteparten av firmaene bytte ut ESX med MS sin løsning.

Så kan folk gå rundt å si hvor flinke MS er siden de erobrer nye markedsandeler.

Var det ikke slik i Vista sin EULA at du ikke hadde lov å virtualisere?

Lenke til kommentar
Var det ikke slik i Vista sin EULA at du ikke hadde lov å virtualisere?
Ganske korrekt. Du har ikke lov til å kjøre Vista Home Basic og Premium på viritualisert maskinvare. Du har altså ikke lov til å kjøre Vista Home Basic og Premium inni f.eks VMWare eller VirtualBox. Men du kan kjøre VMWare og VirtualBox inni Home Basic og Premium.
4. USE WITH VIRTUALIZATION TECHNOLOGIES. You may not use the software installed on the licensed device within a virtual (or otherwise emulated) hardware system.

Du kan kjøre Vista Ultimate i et virituelt miljø, men du kan ikke åpne materiale eller kjøre programmer som er beskyttet av "any Microsoft digital, information or enterprise rights management technology or other Microsoft rights management services" eller bruke BitLocker. Du kan altså ikke røre noe DRM-beskyttet mens du viritualiserer Vista Ultimate.

6. USE WITH VIRTUALIZATION TECHNOLOGIES. You may use the software installed on the licensed device within a virtual (or otherwise emulated) hardware system on the licensed device. If you do so, you may not play or access content or use applications protected by any Microsoft digital, information or enterprise rights management technology or other Microsoft rights management services or use BitLocker. We advise against playing or accessing content or using applications protected by other digital, information or enterprise rights management technology or other rights management services or using full volume disk drive encryption.

Jeg leste faktisk store deler av EULA'en éns ærend nå for å få et inntrykk av Microsoft, og jeg må bare si at jeg ble mer og mer perpleks jo lengre jeg leste. Snakk om regelrett håning av forbrukerene. Har Microsofts EULA'er alltid vært sånn?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Har ligget på sykehus i over en uke, og må jo bare si det er litt morsomt og uventet at denne tråden er i live enda. :p

Er jo tydeligvis drevet frem av en herlig blanding av klovner, eksperter, og troll, ispedd en god del interessant og lærerikt stoff fra folk med mer ukjent status.

Siden debatten nå har kommet til eula, har jeg vel egentlig ikke så mye å tilføre. Syns i grunn de fleste eula jeg leser virker nokså ekstreme i å frasi seg ansvar, samt frata brukeren rettigheter, men ser ikke bort fra at MS er av de verste på dette feltet.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...