Gå til innhold

Windows 7 får Vista-kjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snart burde vel de fleste ha en bra nok maskin til Vista. For ørtende gang: den STJELER ikke ressurser fra andre programmer, bare utnytter dem. Med feks 4gb ram.

Jeg har hatt Vista i snart et år nå og hele tiden har det vært det mest stabile systemet jeg har hatt. Og ytelsen i spill er så og si lik XP på dette tidspunktet.

Slutt å spre hat mot vista, skal vedde på at dere som akker dere over denne nyheten faktisk ikke har prøvd vista mer enn 1 dag (og brukte den dagen på å prøve å "fikse" systemet ved å slå av masse services istedenfor å la det optimalisere seg selv).

Jeg inviterer folk til å faktisk prøve det de uttaler seg om skikkelig.

 

Hva er det da du mener vista gjør om samme program går vesentlig raskere i XP en vista? Okkuperer ressurser? Omfordeler ressurser? Sperrer ressurser? Det er uansett semantikk, essensen er om ting går bedre eller dårligere.

 

Og hva får deg til å tro at folk ikke har prøvd det? Jeg er litt lei holdningen "du kan ikke ha prøvd det, fordi du er ikke enig med meg", vista har vært i aktiv bruk siden dagen Business kom ut, og fram til for ca en måned siden hos meg, da gikk jeg lei, og installerte XP igjen. Vista er forøvrig ikke fantastisk dårlig, men det er heller ikke særlig mye bedre enn XP, det er for svakt levert etter så mange år.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så har ms greid å fjerne det eneste som så lovende ut med Windows 7. Lykke til med å selge det... (eller vil de bare at folk skal kjøpe vista nå i stedet for å vente på Windows 7? :roll: )

Nei, Neeei - WinFS kommer, et helt nytt filsystem for Windows som ... ops, det kommer vist ikke det heller:-/ Men du får jo et piano da, så hele familien kan komme med de fettete pølsene sine og gni dem utover skjermen din he he :-D

Lenke til kommentar
jeg kjøper ikke det os'et. Uansett det bør komme bare 64 bit sånn at vi kan ta det neste steget.

 

Hear hear. Om ingenting annet så kan det være godt får å "tvinge gjennom" 64-bit en gang for alle. I mine øyne så skulle nesten Vista vært kun 64-bit også, men jeg innser at Vista kanskje var sluppet omtrent et år for tidlig for at det kunne blitt gjort realistisk sett. Nå derimot så har jo alle 64-bit støtte uansett. Kun 10 år gamle maskiner har kun 32-bit støtte i prosessoren, og de kan da vitterlig klare seg med XP uansett...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er jo litt fristende å slå en vits om mangelnde evne til å merke tregheter om du virkelig ikke merker forskjell på 30 fps og over :)

 

AtW

 

Klart gjør jeg det, pleier å sette limit på ca. 45-50 selv.

 

Bildet i tven kjører på 25FPS (interlayced rigtignok), lagger den?

 

Jeg vet ikke hvorfor det lagger på pcer med 30, kansje det gir rom for framedrops, kansje noe helt annet.

 

Jeg tror du tenker på forskningsprosjektet Singularity. Det stemmer at det bare er et Proof of consept.

 

Jeg vet hva Singularity er takk, Microsoft sitt C# research os.

 

Derimot er det ikke det vi prater om her. Microsoft har pratet om at Windows 7 skal få en ny kjerne som heter MinWin. Dette er en høyst reell kjerne ment for kommersielt bruk i et framtidig Windows-OS, inntil nå har vi i hvert fall trodd at den skulle komme i Windows 7.

 

Nå har ikke jeg finlest kilder, men jeg har aldri sett noen henvisning til hvor MS sier dette skal brukes i Windows 7 eller noe som helst annet.

 

Det jeg derimot har sett er sitater som tyder på at dette er nok ett researsh prosjekt, hvor resultatet kansje blir ideer de tar med seg over på Windows.

 

Nei, gidder ikke å grave linker, men om du har noen motlinker på hånd skal jeg heller legge meg flat.

Lenke til kommentar
Håller det inte med att ssd diskar blir standard och billigare samt 16gb ram och ännu fetare cpu mm så är snart Vista perfekt?

Det synes jeg blir å gripe problemet i feil ende. Jeg som er så glad i bilanalogier får bruke ennå en :p :

 

Produsent M lager bil X med 2000 kg egenvekt, 200 hk og 40 liter bensintank.

Produsent M utvikler en ny bil, V, med 15 000 kg egenvekt.

Noen mener at jaja, utviklingen av motorer går fremover. Dette løser seg fint bare vi får kvadruple motorer med til sammen 1000 hk og 400 liter bensintank. Andre mener det er å løse problemet i feil ende og vil heller ha ned vekta. I mellomtiden kjører produsent A og L rundt med sine sportsbiler med henholdvis 2000 og 1000 kg egenvekt som kjører i ring rundt bil V selv med "gamle" og "svake" motorer.

 

Oppgraderer man programvare og maskinvare fra 2005-modell til 2008-modell bør det etter min mening gi oss 2008-ytelse, ikke kreve 2011-motor for å få 2005-ytelse.

Lenke til kommentar
Det er jo litt fristende å slå en vits om mangelnde evne til å merke tregheter om du virkelig ikke merker forskjell på 30 fps og over :)

 

AtW

 

Klart gjør jeg det, pleier å sette limit på ca. 45-50 selv.

 

Bildet i tven kjører på 25FPS (interlayced rigtignok), lagger den?

Ehm ja, jeg syns tv går hakkete, og har alltid syns det. Ble utrolig skuffa når Blu-Ray og HD-DVD fortsatte med 25fps og ikke gikk over til noe brukbart som 50 eller noe. Om du har sett en film henge etter på en pc, og så plutselig laste seg fort inn igjen så går bevegelsene utrolig "smooth" sammenlignet med ellers.

Lenke til kommentar

Det var snakk om mikrokernelarkitektur for W7, det at de skroter disse planene er sterkt skuffende.

 

Megnus:

Joda hardwareutviklingen skrider fremover, men det burde jo strengt tatt softwareutviklingen snart gjøre også.

Slik jeg ser det ligger hardware utviklingen minst 7 år foran software, vi har fortsatt stor mangel på 64bit software alternativer eks.

 

Det som er skremmende er at software ser ut til å sakne ennå mer akterut.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Fatter ikke hvorfor folk missliker Vista så sterkt! Som vanlig hjemmebruker er jeg faktisk storfornøyd med operativsystemet! Etter å ha hørt dritt om det i over et år fikk jeg min første maskin med Vista for ikke så lenge siden. Hadde jo faktisk begynt å tro at systemet skulle være treigt og elendig som alle sa, dette var ikke tilfellet! Selv er jeg meget positivt overrasket. Her hos meg går alt helt flytende og veldig raskt. Mye raskere enn det gikk med XP faktisk. Til mitt spillbruk har det også fungert utmerket så langt. Aero designet og gadgetene til Vista er jo også av en helt annen verden enn XP. Hadde ikke trodd det skulle være så lekkert og gjennomført før jeg åpnet min rykende ferske maskin med Vista.

Da bør du prøve KDE 4.0 så skal du få hakeslepp ;)

Lenke til kommentar

Simen:

Er det noen distro som har KDE4.0 default? Finnes 4.2, og i noen distro? for oss noobs...

 

lucarioX:

Joda Vista er pent, men jeg er ikke imponert over ytelsen på kraftig hardware. Samt at jeg irrieterer meg over hvor knotete de skal gjøre enkle ting som eks. søk. Etter windows2000 synes jeg MS har forsøkt å sabotere enhver god søkefunksjon i OS.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette nye ryktet om at Windows 7 ikke har ny kjerne strider ganske klart mot en forelesning som en MS utvikler holdt. Fant den på nettet, husker ikke hvor. Det nye ryktet baserer seg også på en ganske tvilsom "translation" gjort av kilden til hw.no, sitert under:

 

"The long-term architectural investments we introduced in Windows Vista and then refined for Windows Vista SP1 and Windows Server 2008 will carry forward in Windows 7," Flores said.

 

Translation: the rumored new, smaller operating system kernel coming in Windows 7 is not new. Instead, it will be based on current code and will not involve a radical redesign of Windows 7 from Vista and Server 2008, as many pundits have speculated.

 

"long-term architectural investments" kan være helt andre ting enn kjernen. Det kan f.eks være ting som directx og andre API, active directory, policy osv. Men det gir sikkert flere sidetreff å skrive at kjernen blir det samme...

 

Det kan også hende at det faktisk er stort sett den samme koden i den "nye" kjernen, men at den er blitt organisert annerledes med mer modularitet og mer lagdeling...

 

I det heletatt en veldig ullen nyhet, når en ser litt nøyere etter.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Simen:

Er det noen distro som har KDE4.0 default? Finnes 4.2, og i noen distro? for oss noobs...

 

lucarioX:

Joda Vista er pent, men jeg er ikke imponert over ytelsen på kraftig hardware. Samt at jeg irrieterer meg over hvor knotete de skal gjøre enkle ting som eks. søk. Etter windows2000 synes jeg MS har forsøkt å sabotere enhver god søkefunksjon i OS.

har ikke kubunto 8.04 KDE 4.0? jeg fikk i allefall inn KDE 4.0 i ubuntu uten problem, bortsett fra at menyene ble fubar, og jeg er fortsatt rimelig linux noob. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...