Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Windows 7 får Vista-kjerne

Anbefalte innlegg

Det handler om at de får Windows på maskina de kjøper på Elkjøp. Nå som spesielt flere laptop-produsenter går over til Linux, særlig på ultraportable, kommer det nok til å bli en endring her. Og etter et år er det neppe veldig mange ikke-gamere som savner Windows. Og spill kommer uansett i større og større grad til Linux, så det er heller ikke et godt argument.

Den der skal du få problemer med å få hold i ;) Jobber i en butikk hvor vi blandt annet selger spill; finnes ikke en eneste tittel her som det står "linux" på. Men vi har faktisk noen titler som funker på mac da, hehe. Nå snakker jeg om spill som funker på et gitt os uten bruk av emulator osv. Kan jo spille f.eks. PS1/PS2 spill på PC-en min, men det er jo ikke helt optimalt. :)

Uten sammelikning med Wine o.l, så vil jeg si de fleste emulatorer fungerer vesentlig bedre enn det de emulerer, så fort støtten er god går jeg over til emulatoren.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Når vi sier noe, begynner folk å legge planer og lage strategier for dette, sier Rune Zakariassen, fagansvarlig for forskning og utdanning i Microsoft Norge, til digi.no.
Det får vi nok se mye av fremover nå ja, men jeg er ikke overbevist om at det vil gå i MS sin favør. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
- Når vi sier noe, begynner folk å legge planer og lage strategier for dette, sier Rune Zakariassen, fagansvarlig for forskning og utdanning i Microsoft Norge, til digi.no.
Det får vi nok se mye av fremover nå ja, men jeg er ikke overbevist om at det vil gå i MS sin favør.

Ikke jeg heller, men jeg forstår jo at MS gjør som de gjør.

Til tross for at mange purister med god grunn misliker .NET sterkt så ser vi jo at MS satster helt ned mot "kjernen" for å basere denne på .NET funksjonalitet (ifølge artikkel).

Det kan godt være ett rett/lurt valg gitt at det er lettere å utvikle via denne platformen og at de klarer å "bryte" ned mye av gammel kodebase i håndterbare komponenter.

Hvor kjerne/"destop"-funksjonalitet skilles.

Blir interessant å se tilbake på denne og tilsvarende diskusjoner om noen år. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S: Etter å ha lest posten din 1000 ganger tror jeg at jeg skjønte den. Du mener at siden windows koster penger, så blir det mer piratkopiering?

Det tror jeg faktisk det ligger litt i.

Ja.

Dersom man har som utgangspunkt at alle digger windows og disser linux, så vil man tolke det motsatt.

Derfor kommentaren om å "ta av filteret".

Jeg ser nå at jeg oppfattes som en som digger Windows og disser Linux, og det må jeg jo forholde meg til. :)

PS.

Nerder har ofte litt tungt for det.

Jeg sliter selv. :p

Lenke til kommentar

TL1000S: Du skrev jo at at det er lite trolig at spillprodusenter kommer til å støtte GNU/Linux -- et gratis operativsystem -- på grunn av piratvirksomhet. Jeg klarer bare ikke å se hvordan kan tolkes som at proprietær programvare blir piratkopiert mer enn fri programvare, noe som i seg sjøl er en redundant uttalelse.

EDIT:

Mener du at spillprodusentenes kopibeskyttelse vil bli vanskeligere å opprettholde hvis de skal støtte enda en plattform?

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Ganske morro dette med Linux. Kjøpt meg ny PC med Vista for ca 6 mnd siden, og fant ut at jeg skulle installere Linux på den gamle PC-en min. Skal innrømme at jeg satt ikke mere enn et par timer med det etter det var installert, men det har sin grunn og den er at hvorfor i det huleste skal jeg gå over til Linux når jeg allerede har Windows som fungerer aldeles uuuuutmerket?

Godt spørsmål.

Hvis du trives med Windows må du for all del fortsette å bruke det. Hvis du har brukt mindre en ett par timer på å bli flink med Windows. så må jeg si at du er veldig dyktig.

Jeg ser personlig ikke de store forskjellene på Windows og Linux. Begge er OS du kjører program i. På samme måte som Amiga var et OS du kjørte program i. de har større likhetrer en forskjeller. På jobb har jeg rusmisbrukere som bruker Ubuntu uten problemer. Det er morsomt at de klarer det uten problemer, mens de som er vant til å bruke Windows ikke klarer det. Jeg tror at det har noe med viljen å gjøre og evnen til å omstille seg til nye miljøer.

Lenke til kommentar
Ganske morro dette med Linux. Kjøpt meg ny PC med Vista for ca 6 mnd siden, og fant ut at jeg skulle installere Linux på den gamle PC-en min. Skal innrømme at jeg satt ikke mere enn et par timer med det etter det var installert, men det har sin grunn og den er at hvorfor i det huleste skal jeg gå over til Linux når jeg allerede har Windows som fungerer aldeles uuuuutmerket?

Godt spørsmål.

Hvis du trives med Windows må du for all del fortsette å bruke det. Hvis du har brukt mindre en ett par timer på å bli flink med Windows. så må jeg si at du er veldig dyktig.

Jeg ser personlig ikke de store forskjellene på Windows og Linux. Begge er OS du kjører program i. På samme måte som Amiga var et OS du kjørte program i. de har større likhetrer en forskjeller. På jobb har jeg rusmisbrukere som bruker Ubuntu uten problemer. Det er morsomt at de klarer det uten problemer, mens de som er vant til å bruke Windows ikke klarer det. Jeg tror at det har noe med viljen å gjøre og evnen til å omstille seg til nye miljøer.

Jeg trodde at din jobb gikk ut på å få rsmisbrukere bort fra sine dårlige uvaner. Hvordan kan du bare sitte og se at de bruker Ubuntu ? :D

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Godt spørsmål.

Jeg trodde at din jobb gikk ut på å få rsmisbrukere bort fra sine dårlige uvaner. Hvordan kan du bare sitte og se at de bruker Ubuntu ? :D

Dette var vel et litt vel useriøst og flåsete svar. Eller for å bruke dine egne ord, "bullshit".

Lenke til kommentar
Mener du at spillprodusentenes kopibeskyttelse vil bli vanskeligere å opprettholde hvis de skal støtte enda en plattform?

Det vil vel faktisk bli vanskeligere for lugubre utviklere å snike inn rootkit slik som dessverre er alt for vanlig i dag. Ikke det at det begrenser piratkopiering, men så lenge utgiver lever i Eventyrland og tror det hjelper å virkelig plage de som kjøper spillet så er vi i grunn like langt.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål.

Dette var vel et litt vel useriøst og flåsete svar. Eller for å bruke dine egne ord, "bullshit".

For første gang er vi enige, bare du vet at du er ikke den eneste som kan "bulshitte".

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det jeg gjør. :) Får dem vekk fra som noe som er dårlig over til noe som er enkelt og greit å bruke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S: Du skrev jo at at det er lite trolig at spillprodusenter kommer til å støtte GNU/Linux -- et gratis operativsystem -- på grunn av piratvirksomhet. Jeg klarer bare ikke å se hvordan kan tolkes som at proprietær programvare blir piratkopiert mer enn fri programvare, noe som i seg sjøl er en redundant uttalelse.

EDIT:

Nei.

Du står fortsatt fritt til å tolke innlegg/forumsdeltakere som du vil.

Dersom du bare troller/kverulerer er det også greit nok.

Kan være underholdende nok det.

Jeg kommenterte noe løst om hvorfor det ikke lages noe særlig med spill for *nix platformen.

At det kan tolkes i en gitt retning var overraskende - for meg.

Jeg har ingen sterke meninger om hverken Windows, Vista, *nix, spill eller piratvirksomhet.

Ihvertfall ikke over tid.

Har det med å endre oppfatning dersom jeg får info som tilsier at det er rett.

:)

Lenke til kommentar
Nei.
Ok, hva mente du, da?
Linux=Gratis

Så mye som spillprodusenter "sliter" for å unngå piratvirksomhet er det lite trolig at de velger å "støtte" Linux.

Du står fortsatt fritt til å tolke innlegg/forumsdeltakere som du vil.
Det blir meningsløst, da det eneste som er interessant er hva du faktisk mente: hvis jeg tolker det annerledes, har det skjedd en misforståelse.

Jeg kommenterte noe løst om hvorfor det ikke lages noe særlig med spill for *nix platformen.

At det kan tolkes i en gitt retning var overraskende - for meg.

Jeg har ingen sterke meninger om hverken Windows, Vista, *nix, spill eller piratvirksomhet.

Ihvertfall ikke over tid.

Har det med å endre oppfatning dersom jeg får info som tilsier at det er rett.

:)

Jeg bare lurte på hva du faktisk mente :). Endret av haalo
Lenke til kommentar

en liten kommentar til dem som mete at det var brukeren sin feil når man lagret dokumentene i Microsoft sine spesielle tekst formater ( doc o.l)

når en person kjøpe seg en maskin med windwos og Microsoft programmer . lagrer datafilen i standard formatene. gjør ingen endring side han ikke er spesielt datakyndig.

så kjøper han ny maskin noen år sener da forventer man at også den nye programmene kan lese de filen.

de kan umulig være brukerens feil om han/hun ikke viste at det fantes andre programmer da.

det kan ikke vær noe poeng å pakke på folk linux hvis de ønsker Windows

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Microsoft har spekulert i dette med docx (ser at dette nå på en måte regnes som "OOXML"). Når man kjøper en ny maskin, enten det er Apple PC eller "vanlig" PC, så får man ofte med en prøveversjon av MS Word/Office. Standardformatet er selvsagt docx. Det var sikkert mange som fikk seg en "hyggelig" overraskelse når Word ikke lengre fungerte fordi prøveperioden var over og det ikke fantes noe annet MS-fritt/gratis alternativ for å åpne dokumentene.

Man kan jo selvsagt skylde på at bruker burde følge med, men det er verre når leverandør, med overlegg, går inn for å villede bruker. Hvem er det som gidder å kjøpe varer i en butikk som spekulerer i å trekke det dobbelte av den oppgitte prisen med mindre kunden oppdager "feilen"?

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
en liten kommentar til dem som mete at det var brukeren sin feil når man lagret dokumentene i Microsoft sine spesielle tekst formater ( doc o.l)

når en person kjøpe seg en maskin med windwos og Microsoft programmer . lagrer datafilen i standard formatene. gjør ingen endring side han ikke er spesielt datakyndig.

Jeg vil anbefale å ikke bruke ordene Microsoft og standard i samme setning.

Hvis man lagrer en tekstbehandlingsfil med Microsoft-programvare, så ender man som "standard" opp med én av 4 vidt forskjellige formater avhengig av hvilket MS-program man har brukt:

- WordPad: RTF

- Works: WPS

- Word (-2003): DOC

- Word 2007: DOCX

Verden skal ikke være enkel :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...