Gå til innhold

Windows 7 får Vista-kjerne


Anbefalte innlegg

@Sam_Oslo:

 

Selvtilliten er det ikke noe i veien med, ser jeg.

 

Hadde du tilhørt den ligaen, hadde du neppe brukt tid her på forumet.

 

Ellers er ikke OpenGL underlegen DirectX på noen måte. Er ikke uten grunn at dette brukes på konsoller, slik som PS3.

Jeg er flink nok til å programere 3-4 uker i året og tjene nok for å leve feit av det i hele året. Det har jeg gjort i de siste 5 årene.

 

Nå fornærmer du alle forumbrukere for å være en gjeng med uduglige folk bare for å bruke sin tid på forumet her. Det får være en grense på dine "bullshit", jeg håper at du kan få litt kjeft fra alle lesere :tease:

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spiller vel egentlig veldig liten hva som er best? VHS vs. BetaMax vettu ;)

Sammenlikningen din er dårlig fordi OpenGL også er en kommersiell suksess! Flere ledende konsoller bruker OpenGL til spill, og i tillegg er OpenGL nesten fullstendig dominerende på applikasjonsfronten (DirectX brukes stort sett bare til wintendo-spill).

 

Eneste er at MS pusher DirectX aggresivt, men det er ikke overlegent på noen måte. Og man utelukker automatisk alle ikke-MS plattformer ved å velge DirectX. Så er spørsmålet hva man vinner på det? OpenGL funker jo fett i Windows også. Hvordan det er med X-Box 360 vet jeg ikke, forundrer meg ikke om MS har stengt ute OpenGL akkurat fra den plattformen.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Vi tror vi kan forvente oss OpenGL 3.0 i 2008. Kan noen si meg om den et totalt underlegen DirectX 10 i ytelse, funksjonalitet og syntaks?
Spiller vel egentlig veldig liten hva som er best? VHS vs. BetaMax vettu ;)
Det er en vesentlig forskjell. Vanlige forbrukerene gir en lang faen i om det er brukt DirectX eller OpenGL, siden begge to fungerer utmerket på Windows. De merker ingen verdens forskjell, og er mest sannsynlig ikke klar over forskjellen heller. Derfor er det mulig for hele spillbransjen å legge om til OpenGL uten at den gjennomsnittlige gamer merker noe. Det var ikke tilfellet med VHS/Betamax.

 

Jeg siktet til sam_oslos uttalelse om Linux-miljøets neglisjering/svartmaling av nyere teknologi (les: DirectX 10), og var ute etter tekniske/reelle forskjeller mellom DirectX 10 og OpenGL 3.0. Jeg var ikke ute etter en leksjon om markedskrefter.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt en rekke spill opp gjennom årene som har tilbudt valget mellom OpenGL og DX, og jeg kan aldri huske å sett noe til denne overlegenheten i favør DX.

 

Mimre-modus: Eneste er hvis man går VELDIG langt bakover i tid (blir vel rundt Mesozoikum ifølge Sam_Oslo's tidsregning). Da fantes det noen primitive 3d-kort som ikke hadde skikkelige OpenGL-drivere. Første 3d-kortet mitt var et slikt fra ATI, og det var det bare DX som funka. Det vil si, funka og funka fru Blom, ytelsen var jo så dårlig at man nesten like gjerne kunne bruke software-render. Men jeg kasta ut kortet rimelig kjapt og kjøpte et RivaTNT - da ble det andre boller og skikkelig OpenGL :) )

Lenke til kommentar
Nei, men vi har de fleste mainstream-titler. Du kan jo selvfølgelig spille Mahjong på linux, men blir dårlig med f.eks. Age of Conan, Half-Life serien, The Sims bare for å nevne noen.
Og med det mener du å ha motbevist at det i stadig større grad kommer spill til Linux?
I disse "e-download" dager trenger man ikke å gå til en butikk for å skafe seg spill, men dette må ikke undergrave viktigheten av hans poeng. Windows har nemlige mye bredere/større utvalg på applikasjoner og spill.

Han argumenterte ikke for at det var bredere utvalg av spill for Windows.

Han argumenterte mot at det ble stadig ble flere spill til Linux.

Lenke til kommentar
@Sam_Oslo:

 

Selvtilliten er det ikke noe i veien med, ser jeg.

 

Hadde du tilhørt den ligaen, hadde du neppe brukt tid her på forumet.

 

Ellers er ikke OpenGL underlegen DirectX på noen måte. Er ikke uten grunn at dette brukes på konsoller, slik som PS3.

Jeg er flink nok til å programere 3-4 uker i året og tjene nok for å leve feit av det i hele året. Det har jeg gjort i de siste 5 årene.

 

Nå fornærmer du alle forumbrukere for å være en gjeng med uduglige folk bare for å bruke sin tid på forumet her. Det får være en grense på dine "bullshit", jeg håper at du kan få litt kjeft fra alle lesere :tease:

 

Merkverdig hva du klarer å tolke ut av et så uskyldig utsagn. Den ligaen jeg referer til tilhører vel de 5 % skarpeste individer uansett område. Om man mot formodning tilhører den resterende 95 % er man da langt fra udugelig. Faktisk er det en betydelig sannsynlighet for at man er bra skarp alikevel.

 

Jeg vet i alle fall at hadde jeg vært i den type liga uansett fagområde, hadde jeg neppe hatt tid til å frekventere dette forumet.

 

Tydelig at ditt fremste mål er å provosere.

Lenke til kommentar
@Sam_Oslo:

 

Selvtilliten er det ikke noe i veien med, ser jeg.

 

Hadde du tilhørt den ligaen, hadde du neppe brukt tid her på forumet.

 

Ellers er ikke OpenGL underlegen DirectX på noen måte. Er ikke uten grunn at dette brukes på konsoller, slik som PS3.

Jeg er flink nok til å programere 3-4 uker i året og tjene nok for å leve feit av det i hele året. Det har jeg gjort i de siste 5 årene.

 

Nå fornærmer du alle forumbrukere for å være en gjeng med uduglige folk bare for å bruke sin tid på forumet her. Det får være en grense på dine "bullshit", jeg håper at du kan få litt kjeft fra alle lesere :tease:

 

Merkverdig hva du klarer å tolke ut av et så uskyldig utsagn. Den ligaen jeg referer til tilhører vel de 5 % skarpeste individer uansett område. Om man mot formodning tilhører den resterende 95 % er man da langt fra udugelig. Faktisk er det en betydelig sannsynlighet for at man er bra skarp alikevel.

 

Jeg vet i alle fall at hadde jeg vært i den type liga uansett fagområde, hadde jeg neppe hatt tid til å frekventere dette forumet.

 

Tydelig at ditt fremste mål er å provosere.

 

Så din konklusjon er at hvis en bruker et forum mye så må en tjen dårligt, javel :) Det sa meg alt eg trengte om deg ;) Fin % du hadde, har du kilde? Eller dro du det ut av ræven din?

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar
Så din konklusjon er at hvis en bruker et forum mye så må en tjen dårligt, javel :) Det sa meg alt eg trengte om deg ;) Fin % du hadde, har du kilde? Eller dro du det ut av ræven din?

Hvordan kan du trekke en slik slutning når det ikke er nevnt et ord om penger her?

 

Sam_Oslo hadde en påstand om at de dyktigste programmerne velger å bare lage programmer til Windows, noe som bør backes opp med solid dokumentasjon om det ikke skal klassifiseres som sjøsprøyt.

Lenke til kommentar
Så din konklusjon er at hvis en bruker et forum mye så må en tjen dårligt, javel :) Det sa meg alt eg trengte om deg ;) Fin % du hadde, har du kilde? Eller dro du det ut av ræven din?

Hvordan kan du trekke en slik slutning når det ikke er nevnt et ord om penger her?

 

Sam_Oslo hadde en påstand om at de dyktigste programmerne velger å bare lage programmer til Windows, noe som bør backes opp med solid dokumentasjon om det ikke skal klassifiseres som sjøsprøyt.

 

Ehh hvis du ikke ser at eg tar en bolson her så må du lese engang til ;)

Lenke til kommentar

Har vi mange som representerer eliten på sitt fagområde som aktive brukere her på forumet?

 

Sam_Oslo: Igjen er du herlig lite spesifikk. Hvilke applikasjoner er det du utvikler/selger? Og når jeg tenker en god utvikler, så tenker jeg på kvalitet på koden, ikke hvor mye penger man tjener på produktet.

 

HWBruker: Jeg ser ikke at Bolson legger ord i munnen på andre, ihvertfall ikke på den siste siden?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
@Sam_Oslo:

 

Selvtilliten er det ikke noe i veien med, ser jeg.

 

Hadde du tilhørt den ligaen, hadde du neppe brukt tid her på forumet.

 

Ellers er ikke OpenGL underlegen DirectX på noen måte. Er ikke uten grunn at dette brukes på konsoller, slik som PS3.

Jeg er flink nok til å programere 3-4 uker i året og tjene nok for å leve feit av det i hele året. Det har jeg gjort i de siste 5 årene.

 

Nå fornærmer du alle forumbrukere for å være en gjeng med uduglige folk bare for å bruke sin tid på forumet her. Det får være en grense på dine "bullshit", jeg håper at du kan få litt kjeft fra alle lesere :tease:

 

Merkverdig hva du klarer å tolke ut av et så uskyldig utsagn. Den ligaen jeg referer til tilhører vel de 5 % skarpeste individer uansett område. Om man mot formodning tilhører den resterende 95 % er man da langt fra udugelig. Faktisk er det en betydelig sannsynlighet for at man er bra skarp alikevel.

 

Jeg vet i alle fall at hadde jeg vært i den type liga uansett fagområde, hadde jeg neppe hatt tid til å frekventere dette forumet.

 

Tydelig at ditt fremste mål er å provosere.

 

Jeg vil ikke komentere 5%-teorien din, jeg synes at andere har gitt en "bra" beskrivelse.

 

Jeg er ikke så opptatt av å overbevise deg om noe, men siden du maser da kan jeg fortelle deg at, jeg har jobbet som programerer og system artitiket blant de værste nerdene for over 7 år i USA, og flere år i flere av nordens største IT selskaper. Jeg kjenner disse nerdene fordi jag har jobbet blant dem.

 

På basis av egne erfaringer, jeg kan fortelle deg at mange av disse 5% nedene kan skrive programmer for Linux, men gidder ikke å bruke sin tid på det. De bruker heller 3-4 uker av sin tid for å skrive windows programmer og tjener nok på det for å kunne leve feit av det og bruke resten av året for å kose seg på HD.NO forumet.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Sam_Oslo hadde en påstand om at de dyktigste programmerne velger å bare lage programmer til Windows, noe som bør backes opp med solid dokumentasjon om det ikke skal klassifiseres som sjøsprøyt.
Den påstanden kan faktisk vinkles inn mot det tråden egentlig handler om. Faktum er at Aero, som er utviklet av Windowsutviklere, bruker vesentlig mer kraft på å utføre samme oppgavene som Compiz (Fusion), som er et open-source-prosjekt utviklet av mer eller mindre frivillige (sjefen er etter hvert ansatt av Suse). Jeg skal ikke være bastant og sette likhetstegn mellom effektivitet og kvalitet/genialitet, men jeg synes det er en ganske sterk pekepinn.

Open-source tar kanskje litt lenger tid (Compiz (Fusion) har enda ikke nådd 1.0), men effektiviteten og utseendet overgår ihvertfall i flere tilfelle properiære løsninger.

Lenke til kommentar
Så din konklusjon er at hvis en bruker et forum mye så må en tjen dårligt, javel :) Det sa meg alt eg trengte om deg ;) Fin % du hadde, har du kilde? Eller dro du det ut av ræven din?

 

Jeg har da aldri påstått noe i den retning, bare at du kan insinuere en slik påstand er for meg helt uforståelig. Kan du vennligst vise meg hvor jeg har skrevet det, eller hvilken formulering som kan oppfattes slikt.

 

Det er da ingen direkte sammenheng mellom hvor mye man skriver på et forum og inntekt.

 

Men tilhører man fagpersoner på den desidert øverste hylle uansett område, da hadde man.

 

1. Vært så oppslukt av faget at man hadde brukt mer eller mindre all tid på det. Men ender ikke på det nivået uten å være 150 % dedikert konstant. Dropper man den dedikasjonen for en periode, tar det ikke lang tid før man ikke er i den gruppa lengre.

2. Med stor sannsynlighet brukt tida i helt andre forum, f.eks. skrevet artikler, holdt foredrag etc.

 

5% er bare enkel logisk tenkning, prosenttallet er faktisk ikke særlig interessant. Jeg kunne brukt 1 % (det er faktisk relativt mange 1000 utvikler totalt sett det).

 

Langbein har da full rett til å påpeke at jeg aldri har skrevet noe om penger.

 

@Sam_Oslo:

Det kan godt være at du er unntaket som bekrefter regelen, jeg har intet grunnlag for å bestride det. Men din språkbruk og væremåte støtter ikke akkurat opp en slik påstand, derfor er det kanskje at noen av oss ber om verifisering.

 

Og igjen påstår du indirekte at Oracle, SAP, SAS Institute, m.fl. ikke har riktig dyktige utviklere.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Så din konklusjon er at hvis en bruker et forum mye så må en tjen dårligt, javel :) Det sa meg alt eg trengte om deg ;) Fin % du hadde, har du kilde? Eller dro du det ut av ræven din?

Her snakker man ikke om hvor mye man tjener. Bolson sier at de aller skarpeste individene ikke hadde hengt her for å diskutere med folk som har lite greie på diverse områder, kontra dem selv.

 

Og ja, spill som er laget for Lunix kjører vanligvis bedre enn et spill laget for Windows. Derfor, RamGuy, vil folk kjøre Lunix ( :p) istedenfor Windows til gaming. Mange av de nyeste spillene får man dårlig ytelse på selv med en oppdatert PC, og da kunne man heller kjørt spillet på Linux og fått bedre ytelse, vis spillet var laget for linux selvfølgelig. Men, det finnes få store titler som er laget for linux og man må ha litt innsikt i Linux og PC generelt for å få det til å virke gjennom f.eks Wine, og man ender ofte opp med bugs og dårligere ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
@Sam_Oslo:

 

Selvtilliten er det ikke noe i veien med, ser jeg.

 

Hadde du tilhørt den ligaen, hadde du neppe brukt tid her på forumet.

 

Ellers er ikke OpenGL underlegen DirectX på noen måte. Er ikke uten grunn at dette brukes på konsoller, slik som PS3.

Jeg er flink nok til å programere 3-4 uker i året og tjene nok for å leve feit av det i hele året. Det har jeg gjort i de siste 5 årene.

 

Nå fornærmer du alle forumbrukere for å være en gjeng med uduglige folk bare for å bruke sin tid på forumet her. Det får være en grense på dine "bullshit", jeg håper at du kan få litt kjeft fra alle lesere :tease:

 

 

Coool. :D

 

Hva er det (i hovedsak) du programmerer av applikasjoner?

 

Du har helt klart funnet en nisje i markedetet som lønner seg bra.

 

Alle som bruker tid på forumet er vel enten arbedisledige, studenter eller annet rask.

Eller kanskje slike som jobber akkurat så mye som de gidder og likevel får betalt for det.

 

Håper alle fikk med seg fleipen her, men spøk til side:

Jeg er nysgjerrig på hva du driver med Sam da du har alle symptomer på å være en brukbar nerd med bra selvtillit. :)

 

PS.

Linux=Gratis

Så mye som spillprodusenter "sliter" for å unngå piratvirksomhet er det lite trolig at de velger å "støtte" Linux.

Men de spilltiltlene som i hovedsak baserer seg på "subscription-modell" og online-spill mot andre (de fleste litt nyere spill) burde jo ha alle muligheter til å få litt kroner fra Linux-brukerbasen.

Men kanskje det er slik at Linux-basen i hovedsak er "tyngre" brukere som liker å programmere drivere.. for hverandre.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
[...]

Linux=Gratis

Så mye som spillprodusenter "sliter" for å unngå piratvirksomhet er det lite trolig at de velger å "støtte" Linux. [...]

Hvorfor det? Har du noe som backer deg opp på at GNU/Linux-brukere er mer tilbøyelige til å piratkopiere enn Windows-brukere? Spekulasjoner kan gå begge veier -- jeg ville sagt det motsatte. Endret av haalo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
[...]

Linux=Gratis

Så mye som spillprodusenter "sliter" for å unngå piratvirksomhet er det lite trolig at de velger å "støtte" Linux. [...]

Hvorfor det? Har du noe som backer deg opp på at GNU/Linux-brukere er mer tilbøyelige til å piratkopiere enn Windows-brukere? Spekulasjoner kan gå begge veier -- jeg ville sagt det motsatte.

 

 

OK.

Ser at jeg kan misforstås.

Linux=gratis.

De som vil spille/spillprodusenter forholder seg til Windows (i hovedsak).

Det betyr ofte "piratkopiering" for å "være med" i de siste spilltitlene.

Lenke til kommentar

Hmm jeg syntes XP var et godt produkt, det samme om Windows Server 2003 R2 samt 2000 produkter. Men i dag gikk virkelig den siste spikeren i kista for Microsoft sin del, ift. oss og vårt marked(som ikke er ubetydelig).

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11353473

 

 

EDIT:

Jeg frykter at microsoft ender opp med å bli et produkt for hjemmebrukere og spillmaskiner.

 

De burde kanskje kalle neste desktop versjon for "Windows Games". På serversiden har de allerede lansert muligens fremtidens gjenværende produkt. "Windows Home Server".

 

 

Hasta La Vista baby! Nei huff.. Adios, mener jeg selvf. ;)

Disse 10 årene vil jeg nok glemme når dere ikke respekterer kundene deres.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...