Gå til innhold

Windows 7 får Vista-kjerne


Anbefalte innlegg

EDIT: Manuel var raskere...

 

Si meg, leser du egentlig noe av det Bolson skriver ? En gjennomgående tendens i innleggene dine, er at du egentlig ikke svarer konkret på noe.

 

Slik du fremstiller seriøse firmaer som HP, Epson, Asus osv. for å være blodsugere, holder ikke mål. Resten av argumentene er like løse og trenger ikke kometarer.

 

Eksempel på det overnevnte.

 

Kan noen svare hvorfor produsenete lar være å utvikle drivere for disse "nyttige og full burkbare" utstyr? er det bare for å være slemm mot sine trofaste kunder?

 

Det er i hvert fall ikke for å være snille. Produsenter er interessert i å selge produkter, uansett om teknologien gjør fremskritt, eller ikke. Derfor slutter produsentene å videreutvikle driverne. Dersom de hadde fortsatt å forbedre driverne, ville de ikke solgt produkter - det har ingenting med hvor kapable eller utdaterte produktene er.

 

Jeg hadde en gammel ekstern Analog Tv-tuver og prøvde å koble den til min nye Vista-maskinen. Det gikk sølfølglige ikke, og produsenten hadde ikke lagt ut noe driver for Vista heller. Jeg ble litt paff til å starte med, med siden har jeg skaffet meg en nye TV-tuner, denne støtter Digitla og Analog, og i tillegg kjører i HD kvalitet og koster mindre enn det jeg hadde betalt for den gamle.

 

Når jeg tenker meg om, den lave analg-kvaliteten og mangel på HD-kvalitet ville ret og slett fornærme den nye flotte 24" skjremen min. Nå er jeg glad for at Vista har "presett" med til å skaffe en bra Tv-tuner. Noe som har ført til mye bedre opplevelse for en rimlige pris.

 

Ok, eksempelet ditt er motsatt av Bolson. Ditt eksempel viser klare fordeler med det nye kortet du har skaffet deg, og du har også bruk for det, som du sier. Bolson har en scanner som, teknisk sett, er på høyde med dagens scannere, og har derfor ingen nytte av å investere i noe nytt.

 

Jeg tror at mange slike senarioer gjelder for scannere, printere, osv. Når det kommer nye utstyr med ovelegne egenskaper, da produsenten gidder ikke å utvikle drivere for de gamle. Men kanskje de gøjr en tjeneste til folk som ikke er klar over alle de fordelene som nye teknlogien gir dem?

 

Produkter med overlegne egenskaper er, som nevnt, en helt annen diskusjon, og det beror uansett på behovet, eller begjæret etter nye produkter ( hvor det er gjort teknisk fremskritt ).

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men, meastp, hvis noen da ikke har behov eller lyst til å skifte til Vista; hvorfor har vi denne diskusjonen da? Hvis du hverken har behov eller lyst på en gitt ting/tjeneste, hvorfor skal du da argumentere mot den? :)

 

Edit: Vista eller senere MS os ;)

Endret av elf_man
Lenke til kommentar
Det er ikke min pc, den kan du se i signaturen under. Kan du fortelle meg hvor mange FPS du får i Quake ET eller Crysis med den maskinen du linket forresten? Det er mye mer interessant for meg.

Jeg beklager å måtte si det, men du er jo selve stereotypen på Windows-supporter. Alt innen IT handler jo om å få flest FPS i Crysis :!:

Lenke til kommentar
Det er helt utrolige hvordan folk lokker øyene sine på menneskehistoriens største teknologiske utvikling. Hvordan kan noen finne på å argumentere mot Vista ved å henge seg på mangel på driver for gammle og utgått produkter? Det for være en grense på fanatisme.

Det samme skjer i tråd etter tråd, Linux-gjengen (med Bolson og andre i spissen) blir banka av de gode argumentene til Linux-haterne. Er det rart det går så dårlig med Linux :grumpy:

 

 

Sorry folkens, jeg måtte ramme inn dette innlegget som et minne :!:

Lenke til kommentar
Det er ikke min pc, den kan du se i signaturen under. Kan du fortelle meg hvor mange FPS du får i Quake ET eller Crysis med den maskinen du linket forresten? Det er mye mer interessant for meg.
Hvis du kjøpte den maskinen for ET:QW så har du blitt rundlurt. Leverte nettopp min gamle rig til eldste skuddet på stammen. Den kjører ET:QW smooth med 165 Opteron, 2x512MB 2-2-2-5 400MHz DDR og 6800GT, med alt (unntatt AA/AF naturligvis) skrudd på maks og 1920x1200.

 

Sam, du kan suspende en linuxmaskin også. Du vil da oppleve at linux har en ypperlig utnyttelse av minne, uten at det går på bekostning av ytelse.

Lenke til kommentar
Det er helt utrolige hvordan folk lokker øyene sine på menneskehistoriens største teknologiske utvikling. Hvordan kan noen finne på å argumentere mot Vista ved å henge seg på mangel på driver for gammle og utgått produkter? Det for være en grense på fanatisme.

Mangel på driver betyr at man må kjøpe et nytt produkt helt unødvendig da det gamle fungerte tilfredstillende. Dette er for meg penger ut av vinduet og ikke godt for noenting. Beklager at ikke alle ønsker deler "bruk og kast" filosofien din.

Lenke til kommentar
Det er ikke min pc, den kan du se i signaturen under. Kan du fortelle meg hvor mange FPS du får i Quake ET eller Crysis med den maskinen du linket forresten? Det er mye mer interessant for meg.

Jeg beklager å måtte si det, men du er jo selve stereotypen på Windows-supporter. Alt innen IT handler jo om å få flest FPS i Crysis :!:

 

Det var jo ment som et eksempel da, jeg har ikke engang Quake ET selv; dro det frem fordi det er et spill som kan spilles på linux også.. Er jo typisk linuxfolket å dra fram en "pc" som har svakere ytelse enn kalkulatoren min og spørre hvor godt Vista kjører på den...

Lenke til kommentar
Det var jo ment som et eksempel da, jeg har ikke engang Quake ET selv; dro det frem fordi det er et spill som kan spilles på linux også.. Er jo typisk linuxfolket å dra fram en "pc" som har svakere ytelse enn kalkulatoren min og spørre hvor godt Vista kjører på den...

Det kan bla. være for å vise hvor mye mer skalerbar Linux er enn Windows, og at den dårlige hardware-støtten er en myte. At Linux kan brukes på alt fra PDAer og WLAN-rutere til superdatamaskiner er jo derfor litt gøy å briefe med :)

Lenke til kommentar
EDIT: Forøvrig er jeg interessert i å få min WRT54GL til å boote kjappere. Kjører linux på den i dag, men kan noen anbefale meg om en passende Vista-versjon så jeg kan bli litt mer moderne og "i tiden" siden jeg forventer effektivitet. Eneste absolutte kriterium er at hele OSet og medfølgende programvare må få plass på 4MB siden den ikke har mer flashminne enn det. Ellers er jeg åpen for det meste :)

Linksys-WRT54GL.jpg

WRT54GL i kombinasjon med f.eks DD-WRT er et eksempel på hvordan Linux sammen med noen enkle verktøy regelrett moser andre aksesspunkt i samme prisklasse (og sikkert det dobbelte og firedobbelte) når det gjelder funksjoner. Jeg kjøpte mitt første aksespunkt når 802.11g var nytt, og da var det WRT54GL.

 

I dag er disse nærmest å regne som "antikke", men når jeg skulle sette opp trådløst nettverk hjemme hos mor&far og skulle ha full dekning, så var det Linksys WRT54GL som var valget. Med firmwaren DD-WRT så var det enkelt å sette opp WDS og en DynDNS-klient.

 

Siden WRT54GL er billig som juling nå til dags så var prisen på 3 stk aksesspunkt svært overkommelig. Det er også en liten fordel at man kan peise på sendeeffekten.

 

Hvis jeg heller hadde foretrukket å kaste penger på snille produsenter som D-Link så hadde det sikkert vært mulig å kjøpt noe moderne skrot, med et par lekre blå lamper og buggete firmware.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Men, meastp, hvis noen da ikke har behov eller lyst til å skifte til Vista; hvorfor har vi denne diskusjonen da? Hvis du hverken har behov eller lyst på en gitt ting/tjeneste, hvorfor skal du da argumentere mot den? :)

 

Edit: Vista eller senere MS os ;)

 

Dersom du har en dyr scanner, som fungerer fint, og hvor nye utgaver heller ikke har gjort store fremskritt, finner du det antakelig en smule irriterende dersom driveren ikke støttes, og en ny enhet koster flere tusen kroner.

 

At du har én eldre scanner er ikke det samme som at du ikke ønsker deg siste versjon av et gitt operativsystem.

 

Manuel: Jeg har også to stk. WRT54G*-routere med DD-WRT. Spesielt har jeg dratt nytte av bridge-mulighetene. Fantastisk router.

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Dersom du har en dyr scanner, som fungerer fint, og hvor nye utgaver heller ikke har gjort store fremskritt, finner du det antakelig en smule irriterende dersom driveren ikke støttes, og en ny enhet koster flere tusen kroner.

 

At du har én eldre scanner er ikke det samme som at du ikke ønsker deg siste versjon av et gitt operativsystem.

 

I såfall kan man jo bare bruke dualboot? Var det jeg gjorde da jeg hadde linux inne. Windows for spill/programmer som ikke fantes til linux, og linux for koding/html o.l.

 

Så da kan man jo ha Windows XP for gammel scanner og Vista for annet ;)

Lenke til kommentar
Dersom du har en dyr scanner, som fungerer fint, og hvor nye utgaver heller ikke har gjort store fremskritt, finner du det antakelig en smule irriterende dersom driveren ikke støttes, og en ny enhet koster flere tusen kroner.

 

At du har én eldre scanner er ikke det samme som at du ikke ønsker deg siste versjon av et gitt operativsystem.

 

I såfall kan man jo bare bruke dualboot? Var det jeg gjorde da jeg hadde linux inne. Windows for spill/programmer som ikke fantes til linux, og linux for koding/html o.l.

 

Så da kan man jo ha Windows XP for gammel scanner og Vista for annet ;)

 

Man kan dualboote, men det er ikke noen god unnskyldning fra Microsofts ( eller produsenten av maskinvarens ) side for å la være å støtte eldre hardware. Da må du jo også kjøpe to lisenser.

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Det er helt utrolige hvordan folk lokker øyene sine på menneskehistoriens største teknologiske utvikling. Hvordan kan noen finne på å argumentere mot Vista ved å henge seg på mangel på driver for gammle og utgått produkter? Det for være en grense på fanatisme.

 

Å kalle Vista menneskehistoriens største teknologiske utvikling det fortjener nesten ikke svar engang. Ikke minst når nær 100 % av "teknologien" bak faktisk er gammel. Det meste av GUI-prinsippene kommer fra Xerox Labs på slutten av 70-tallet, og ellers er det evolusjoner primært fra 90-tallet. Noe nyere finnes dog, men det er ikke overvettes mye.

 

Og som sagt, gamle produkter er nødvendigvis ikke utgåtte, i noen tilfeller (ikke nødvendigvis i dataverden) har vi produkter som i ytelse/kvalitet er enorme selv med dagens standard. Alle som har hørt klassisk musikk eller jazz på et sett med QUAD ESL-63 vil vel bekrefte dette (lansert i 1981). Alt endrer seg ikke fort. Når det f.eks gjelder analoge TV-tunere, var vel Hauppuagge sine fra 2003/2004 av omtrent samme kvalitet som dagens. Jeg har begge deler, og kan ikke se forskjell. Digitale TV-tunere er en helt annen sak.

 

Men du klarte ikke å finne fram noen filmscanner som klarer mine krav til spesifikasjoner, du skulle klare det for 1000 kr. Apropos scanner, når man scanner mellomformat og storformat til høykvalitets publikasjoner brukes ofte trommelscannere. Flere av disse kan være 6 - 10 år gamle. Gir overlegen kvalitet, men så er prisen deretter.

 

Mente du "oppfinnelsen" av integrerte kretser i stedet for "påloddede" transisitorer, skal jeg være mer enig. Men dette er også gammelt nytt som utvikles gradvis.

 

Ellers tror jeg ubestridt at jeg skrev like fort i Word Perfect 5.0 og laget beregningsmodeller like raskt i Supercalc 5.0. Men det var klart et godt hakk mindre brukervennlig for ferske folk enn dagens løsninger. De løsninger som har skapt høyere effektivitet i bedrifter/organisasjoner har lite med utviklingen av OS å gjøre, men helt annen kunnskap og prosesser.

 

@elf_man: Dualboot med Vista er uaktuelt, når man må betale for to lisenser. Dualboot med Linux har jeg alt, og der fungerer scanneren, derfor blir det flere og flere timer som tilbringes i Linux.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er helt utrolige hvordan folk lokker øyene sine på menneskehistoriens største teknologiske utvikling. Hvordan kan noen finne på å argumentere mot Vista ved å henge seg på mangel på driver for gammle og utgått produkter? Det for være en grense på fanatisme.

 

Å kalle Vista menneskehistoriens største teknologiske utvikling det fortjener nesten ikke svar engang. Ikke minst når nær 100 % av "teknologien" bak faktisk er gammel. Det meste av GUI-prinsippene kommer fra Xerox Labs på slutten av 70-tallet, og ellers er det evolusjoner primært fra 90-tallet. Noe nyere finnes dog, men det er ikke overvettes mye.

 

En klovn skal underholde.

Det er ingen hensikt å argumentere ihjel en klovns fakter.

"Lean back, and enjoy!" :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
da må de kanskje erstatte det gamle produktet.
Nei, det står eksplisitt på produktet hvilke windows versjoner det støtter.

 

 

jeg er nå ikke sikker på om de likevel klare å holde det fult ut.

 

det er noen produkter som f.eks skjermer scanner eller skriver som vistnok skal holde i minst 5 år.

( vanligvis så holder elektronikken enda legre ).

 

det er når men kjøper produktet så seint at det må skal overleve flere versjoner av f.eks windows om produsentene klare å overholde 5 års reklamasjonene.

 

hva når kravet blir enda flere års reklamasjon ?

Lenke til kommentar
Det er helt utrolige hvordan folk lokker øyene sine på menneskehistoriens største teknologiske utvikling. Hvordan kan noen finne på å argumentere mot Vista ved å henge seg på mangel på driver for gammle og utgått produkter? Det for være en grense på fanatisme.

 

Å kalle Vista menneskehistoriens største teknologiske utvikling det fortjener nesten ikke svar engang. Ikke minst når nær 100 % av "teknologien" bak faktisk er gammel. Det meste av GUI-prinsippene kommer fra Xerox Labs på slutten av 70-tallet, og ellers er det evolusjoner primært fra 90-tallet. Noe nyere finnes dog, men det er ikke overvettes mye.

 

Og som sagt, gamle produkter er nødvendigvis ikke utgåtte, i noen tilfeller (ikke nødvendigvis i dataverden) har vi produkter som i ytelse/kvalitet er enorme selv med dagens standard. Alle som har hørt klassisk musikk eller jazz på et sett med QUAD ESL-63 vil vel bekrefte dette (lansert i 1981). Alt endrer seg ikke fort. Når det f.eks gjelder analoge TV-tunere, var vel Hauppuagge sine fra 2003/2004 av omtrent samme kvalitet som dagens. Jeg har begge deler, og kan ikke se forskjell. Digitale TV-tunere er en helt annen sak.

 

Men du klarte ikke å finne fram noen filmscanner som klarer mine krav til spesifikasjoner, du skulle klare det for 1000 kr. Apropos scanner, når man scanner mellomformat og storformat til høykvalitets publikasjoner brukes ofte trommelscannere. Flere av disse kan være 6 - 10 år gamle. Gir overlegen kvalitet, men så er prisen deretter.

 

Mente du "oppfinnelsen" av integrerte kretser i stedet for "påloddede" transisitorer, skal jeg være mer enig. Men dette er også gammelt nytt som utvikles gradvis.

 

Ellers tror jeg ubestridt at jeg skrev like fort i Word Perfect 5.0 og laget beregningsmodeller like raskt i Supercalc 5.0. Men det var klart et godt hakk mindre brukervennlig for ferske folk enn dagens løsninger. De løsninger som har skapt høyere effektivitet i bedrifter/organisasjoner har lite med utviklingen av OS å gjøre, men helt annen kunnskap og prosesser.

 

@elf_man: Dualboot med Vista er uaktuelt, når man må betale for to lisenser. Dualboot med Linux har jeg alt, og der fungerer scanneren, derfor blir det flere og flere timer som tilbringes i Linux.

 

Det er ikke Vista som er menneskehistoriens største teknologiske utvikling, men alle de nye utstyr som du nekter dem. Printere, scannere, osv. har utviklet seg så dramatisk i de siste årene. Du kan ikke bare overse disse utviklingene og bare være opptat av "gode og gamle" vrak for å velge en OS.

 

Du sier at "jeg skrev like fort i Word Perfect 5.0" og vil gjerne gå tilbake til de gode og gamle dagene, men er du klar over at alle har kastet den fra seg?. Jeg frykter at med denne hodldningen ønsker du å gå tilbake til dampmaskinen før du blir fornøyd. Forresten, har Linux driver for dampmaskin? :D

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...