Gå til innhold

Windows 7 får Vista-kjerne


Anbefalte innlegg

Forrige gang du skreiv lange foredrag om de mest komplekse byggeblokker av CPU, og utalte deg om en sak som du hadde null/niks/nada peiling på, jeg lot deg å slippe unna fordi jeg hadde ikke kunnskaper om CPU-bygging heller. Men denne gangen bør du være litt forsiktig å slenge utryyk som "kunnskapsløs", fordi programmering er mitt fagområde og det kan fort bli som å tisse i motvind og avsløre din egen "kunnskapsløshet" og enda værre.

 

Hvorofor skriver du lange foredrag om noe som du selv inrømmer å ha null peiling på?

Jeg har latt deg slippe billig med C# tullet ditt. Du må gjerne gå rundt å tro at C# er det beste språket å utvikle på, men se å få åpnet øyene litt. C og C++ er industristandard, C# er bare et (av mange) MS forsøk på embrace, extend and extinguish, og på absolutt ingen måte noen Allah fra oven. De har laget en hybrid mellom Java og C/C++, som har ytelsen til Java og brukervennlighet en plass midt i mellom. Se deg om på arbeidsmarkedet så ser du fort at Java er mer utbredt enn C#. Skal du ha quick'n'dirty kan du vurdere Java, er du bombesikker på at du utvikler kun en prototype kan du bruke Python, hvis ikke bruker du C eller C++. Alt annet vil gi deg en klam følelse av urin i buksa. Jeg kjenner til flere store prosjekter basert på tidligere versjoner av .Net, fellesnevneren er at de enten har måtte skrive om hele dritten eller dritten gikk i dass. Bruk tiden din på å lære deg noe ordentlig istedet for å prate tull her. Endret av Del
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Forrige gang du skreiv lange foredrag om de mest komplekse byggeblokker av CPU, og utalte deg om en sak som du hadde null/niks/nada peiling på, jeg lot deg å slippe unna fordi jeg hadde ikke kunnskaper om CPU-bygging heller. Men denne gangen bør du være litt forsiktig å slenge utryyk som "kunnskapsløs", fordi programmering er mitt fagområde og det kan fort bli som å tisse i motvind og avsløre din egen "kunnskapsløshet" og enda værre.

 

Hvorofor skriver du lange foredrag om noe som du selv inrømmer å ha null peiling på?

 

.. "jeg lot deg slippe unna".. :D

 

Det er riktignok tida for fredagsunderholdning, men det var kanskje ikke intensjonen?

 

Dersom programmering er ditt fagområde håper jeg for din skyld at koden ikke står i stil til innleggene dine i denne og andre tråder.

 

mvh

"Den Sure Klovn" (Ja. Jeg likte den analogien Sam_Oslo). :)

 

PS@Del:

Ikke glem COBOL.

Mye godt betalte jobber å velge og vrake i for en som kan fikle med groteske Cobol-programmer.

Det går 13 på dusinet som kan kode Java, men ikke mange som kan vedlikeholde større systemer skrevet for 20-30 år siden, som ingen tør å konvertere. :)

(Og ja.. dette hadde ikke en d*** med topic å gjøre).

Lenke til kommentar
Forrige gang du skreiv lange foredrag om de mest komplekse byggeblokker av CPU, og utalte deg om en sak som du hadde null/niks/nada peiling på, jeg lot deg å slippe unna fordi jeg hadde ikke kunnskaper om CPU-bygging heller. Men denne gangen bør du være litt forsiktig å slenge utryyk som "kunnskapsløs", fordi programmering er mitt fagområde og det kan fort bli som å tisse i motvind og avsløre din egen "kunnskapsløshet" og enda værre.

 

Hvorofor skriver du lange foredrag om noe som du selv inrømmer å ha null peiling på?

Jeg har latt deg slippe billig med C# tullet ditt. Du må gjerne gå rundt å tro at C# er det beste språket å utvikle på, men se å få åpnet øyene litt. C og C++ er industristandard, C# er bare et (av mange) MS forsøk på embrace, extend and extinguish, og på absolutt ingen måte noen Allah fra oven. De har laget en hybrid mellom Java og C/C++, som har ytelsen til Java og brukervennlighet en plass midt i mellom. Se deg om på arbeidsmarkedet så ser du fort at Java er mer utbredt enn C#. Skal du ha quick'n'dirty kan du vurdere Java, er du bombesikker på at du utvikler kun en prototype kan du bruke Python, hvis ikke bruker du C eller C++. Alt annet vil gi deg en klam følelse av urin i buksa. Jeg kjenner til flere store prosjekter basert på tidligere versjoner av .Net, fellesnevneren er at de enten har måtte skrive om hele dritten eller dritten gikk i dass. Bruk tiden din på å lære deg noe ordentlig istedet for å prate tull her.

 

Du kan ha dine meninger, men jeg holder meg til C# fordi jeg har jobbet i 15 år med de programmeringsspråkene som du har hørt eller lest om.

Lenke til kommentar
Forrige gang du skreiv lange foredrag om de mest komplekse byggeblokker av CPU, og utalte deg om en sak som du hadde null/niks/nada peiling på, jeg lot deg å slippe unna fordi jeg hadde ikke kunnskaper om CPU-bygging heller. Men denne gangen bør du være litt forsiktig å slenge utryyk som "kunnskapsløs", fordi programmering er mitt fagområde og det kan fort bli som å tisse i motvind og avsløre din egen "kunnskapsløshet" og enda værre.

 

Hvorofor skriver du lange foredrag om noe som du selv inrømmer å ha null peiling på?

 

.. "jeg lot deg slippe unna".. :D

 

Det er riktignok tida for fredagsunderholdning, men det var kanskje ikke intensjonen?

 

Dersom programmering er ditt fagområde håper jeg for din skyld at koden ikke står i stil til innleggene dine i denne og andre tråder.

 

mvh

"Den Sure Klovn" (Ja. Jeg likte den analogien Sam_Oslo). :)

 

 

Kommer ikke til å slippe unna denne gangen. :p

 

Du kan vedde på at mine koder er enda værre en mine innlegg. Fordi jeg koser meg enda mer når jeg programerer.

 

mvh

"Den glade Klovn"

Lenke til kommentar

@Sam_Oslo.

 

Regner som sikkert at du overgår meg grundig i programmering (særlig C#). Det er noe jeg har puslet lite med siden Fortran 77 og Cobol dagene. Men jeg kan ikke erindre at jeg har sagt hverken at jeg har null peiling eller er virkelig kunnskapsrik. Men mine opplysninger knyttet til de ulike språkenes bakgrunn tror jeg enkelt kan verifiseres. Og jeg har ikke rangert programmeringsspråkene, jeg har bare skrevet at jeg vurdere C# som et strategisk/økonomisk dårligere valg. Og det står jeg for.

 

Personlig vurderer jeg språk som C++, C#, Ruby, Python, Java som i mange henseender likeverdige, med unntak av C# sin dårligere kryssplattformstøtte. Men de egner seg som oftest, som Del peker på, til klart ulike oppgaver/prosjekter. Noe som er en grunn til at QT brukes til å lage KDE og svært mange mobil og embedded system GUI. Og jeg har også opplevd mange .net løsninger som har endt med katastrofe for kunden.

 

Eller for å komme med et virkelig fint spørsmål, hvilket språk ville du brukt om du skulle utvikle et beslutningstøttesystem.

 

Og for å være litt stygg, kanskje med andre også. Rene programmere (kodere) er de som er desidert dårligst til å vurdere hva som er rette/beste programmeringspråket til gitt prosjekt. Den type vurderinger bør gjøres av personer som også sitter på kompetanse på helt andre områder. Blant annet kunne vurdere strategiske/økonomiske implikasjoner av slike valg. Og det er et relativt komplekst valg, der man faktisk ofte ikke velger det "optimale" språket fordi andre faktorer er viktigere.

 

Men du klarer ikke å svare på hva i Linux du oppfatter som "elendig" (min overdrivelse). I realiteten prøver du å ro deg unna uten å svare på noe som helst. Eneste du slenger fra deg er at jeg har null/niks/nada kunnskap. Deg om det, du klarer ikke å fornærme meg, eller for å si det rett ut. Du mangler enhver antydning til injurierende kraft. Tør du ikke utfordre, jeg er sikkert ikke vanskelig å sette fast!

 

@TL1000S, jeg har faktisk lurt på å friske opp Cobol kunnskapen, men fant ut at den var i litt for rusten. Og at jeg egentlig vil gjøre helt andre ting. 200 - 400 linjer programmering er passelig årsmengde for meg i dag. Bare for å vedlikeholde noen gamle styringssystemer skrevet i Cobol.

 

Klart jeg ser det her som glimrende fredagsunderholdning. Viss ikke hadde jeg garantert ikke brukt tid på å erte opp enkelte.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Du kan ha dine meninger, men jeg holder meg til C# fordi jeg har jobbet i 15 år med de programmeringsspråkene som du har hørt eller lest om.
Jeg har mer eller mindre frivillig gjennom mange år kommet i en situasjon hvor det har vært opp til meg å vurdere eksisterende og fremtidige kodeprosjekt, både på jobb og i fritiden. Jeg sitter daglig med ansvar for flere betydelige programutviklingsprosjekter. Hva var ditt poeng sa du? Er du overhodet i stand til å vri noe fornuftig ut i tråden her, eller er du bare en fjortiss som sitter på gutterommet og troller? Kanskje du kan starte med å fortelle oss nøyaktig hvorfor du mener C# er så suveren? Ikke slit ut serverne til Google i forsøket.
Lenke til kommentar

He he, for en tråd! :D

 

Siden mitt fagfelt er bil, fikk jeg mest lyst å angripe og gå videre på bilanalogien noen innlegg tilbake, ikke minst for å slippe å bli spist levende i en diskusjon om språk for programmering.

Men vil heller spørre om noe jeg ofte har lurt på siden jeg av og til følger liknende diskusjoner, på andre nettsteder der det tilsynelatende er fagfolk med tilnærmet like gode diskusjonskunnskaper på begge sider av bordet…

 

Når det gjelder desktop er det ganske lett og avfeie utbredelsen av Windows med at det kom installert, man kan ikke noe annet, folk vet ikke bedre, lock in, osv, osv. Men jeg har et inntrykk av at det i bedrifter faktisk også er mange (for meg tilsynelatende seriøse) IT folk som mener at de sparte lisensutgiftene til syvende og sist ikke er penger spart. Det er jo selv om vi sikkert kan diskutere prosentandeler, også helt klart mye Windows i profesjonelle miljøer.

 

Har også en oppfatning om at det innenfor universitetsmiljøer og tyngre utdanningsinstitusjoner er stor interesse for både Lunix, Unex, BSOD, Solarius, og hva de nå heter (alle alternativene til Windows), slik at det glade buskap kommer inn med morsmelken for høyere utdannede IT folk.

 

Vel, spørsmålet er: hva er deres unnskyldning for å bruke Windows hvis alternativene uomtvistelig både er bedre, og alltid har vært bedre, for de som drifter, og ikke minst for bedriftene de er IT ansvarlige for?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
@enl: Skryter du av 2 mnd oppetid på server, jeg har en som har 582 dagers oppetid jeg (Linux så klart).

 

Hvis man ikke restarter for oppdateringer, er det ikke noe problem å få lang oppetid. Har vært borti NT 4 servere som har hatt lenger oppetid enn linuxboksen din. Folkene som driftet den nevnte serveren ventet gjerne en god stund før det ble installert noen SP'er eller hotfixer, ergo større potensiale for seriøs oppetid.

Endret av enl
Lenke til kommentar
Vel, spørsmålet er: hva er deres unnskyldning for å bruke Windows hvis alternativene uomtvistelig både er bedre, og alltid har vært bedre, for de som drifter, og ikke minst for bedriftene de er IT ansvarlige for?

 

Blant annet følgende gjelder i bedrifter/organisasjoner jeg har mye med å gjøre og i egen bedrift:

* Tilgang på organisasjonskritiske applikasjoner (og det er ikke Officepakka).

* Manglende Linuxkompetanse i organisasjonen. Selv om Linux er godt kjent i mange tyngre IT-miljøer, er mye IT-avdelinger bestående av personer med fartstid fra en periode der Linux var uaktuelt. Dette gjelder ofte generelt overfor "friprog".

* Risiko knyttet til endring. Både økonomisk og annen risiko. Særlig i og med at det finnes få/ingen referanseimplementeringer knyttet til overgang til Linux er det betydelig usikkerhet heftet til hvor stor risikoen er.

 

Pkt 1 er i offentlig sektor (kommuner/fylkeskommuner) det klart viktigste momentet. Fagsystemer/arkiv/sak er uten tvil den største utgiftsposten, og når alle systemene er mer eller mindre laget kun for å virke på Windows og sammen med Officepakka er man låst for meget lang tid. Ikke minst fordi slike systemer ofte har en levetid på 10 - 20 år (oppgradert underveis).

 

Det er også helt korrekt at sparte lisensutgifter ikke nødvendigvis er penger spart, kostnadsbildet er noe mer komplisert enn det, ikke minst knyttet til "organisasjonskritiske applikasjoner". Derfor kan et skifte faktisk koste kortsiktig langt mer enn å fortsette på Windows.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@enl: Skryter du av 2 mnd oppetid på server, jeg har en som har 582 dagers oppetid jeg (Linux så klart).

 

Hvis man ikke restarter for oppdateringer, er det ikke noe problem å få lang oppetid. Har vært borti NT 4 servere som har hatt lenger oppetid enn linuxboksen din. Folkene som driftet den nevnte serveren ventet gjerne en god stund før det ble installert noen SP'er eller hotfixer, ergo større potensiale for seriøs oppetid.

 

Mener du at oppdateringer ikke ble installert for å øke oppetiden, eller at de kunne installeres uten omstart?

 

Du bør skal vel absolutt installere SP'er og hotfixer, hvis de inneholder sikkerhetsoppdateringer. Dersom du må kjøre omstart på maskinen da, er det å regne som nødvendig nedetid.

 

I GNU/Linux trenger man ikke køre omstart for sikkerhetsoppdateringer, og dermed blir antakelig oppetiden høyere. Som regel er det bare oppdatering av kjernen og/eller strømbrudd som er årsak til nedetid.

Lenke til kommentar
PS@Del:

Ikke glem COBOL.

Mye godt betalte jobber å velge og vrake i for en som kan fikle med groteske Cobol-programmer.

Det går 13 på dusinet som kan kode Java, men ikke mange som kan vedlikeholde større systemer skrevet for 20-30 år siden, som ingen tør å konvertere. :)

(Og ja.. dette hadde ikke en d*** med topic å gjøre).

Det er jo egentlig helt utrolig, jeg kan ikke skjønne at det skyldes noe annet enn en utrolig konservativ finansnæring. Husker for drøyt ti år siden dumpet jeg borti en fysikkprofessor fra University of Chicago som sverget til Cobol, han argumenterte med at kodene hans gikk sinnsykt fort bare han brukte pekere smart..
Vel, spørsmålet er: hva er deres unnskyldning for å bruke Windows hvis alternativene uomtvistelig både er bedre, og alltid har vært bedre, for de som drifter, og ikke minst for bedriftene de er IT ansvarlige for?
Hvis du hadde visst hvor liten kunnskap den gjennomsnittlige IT-avdeling har når det kommer til linux ville du blitt så mørkeredd at du aldre våget sove med lyset av igjen. Dette gjelder spesielt folk i beslutningsposisjon. Spørsmålet du stiller er stilt så rundt at det vil ta en avhandling å svare på. La meg avgrense det betydelig med et retorisk spørsmål:

 

Hvis vi holder oss kun til operativsystem, anta at absolutt alle programmer (MS Office osv.) var tilgjengelig for linux. Hvorfor i all verden skulle da noen betale for XP eller Vista? Alle klarer vel trykke på en menyknapp og så et ikon, og det er vel ingen forskjell for brukeren hvilken plattform applikasjonen kjører på?

Endret av Del
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
PS@Del:

Ikke glem COBOL.

Mye godt betalte jobber å velge og vrake i for en som kan fikle med groteske Cobol-programmer.

Det går 13 på dusinet som kan kode Java, men ikke mange som kan vedlikeholde større systemer skrevet for 20-30 år siden, som ingen tør å konvertere. :)

(Og ja.. dette hadde ikke en d*** med topic å gjøre).

Det er jo egentlig helt utrolig, jeg kan ikke skjønne at det skyldes noe annet enn en utrolig konservativ finansnæring. Husker for drøyt ti år siden dumpet jeg borti en fysikkprofessor fra University of Chicago som sverget til Cobol, han argumenterte med at kodene hans gikk sinnsykt fort bare han brukte pekere smart..

 

Herlig. :)

Fyren må jo ha vært "klin kokos". Akkurat som om programmeringsspråket har noe med om bruk av pekere på en smart måte. Eller hvor fort eksekvering kjøres på verts-OS.

Det blir jo å snu det på hodet.

COBOL er definitivt ikke språket for hverken å bruke eller manipulere pekere. Det var ikke intensjonen til ms.Hopper.

 

Og ja.

Det er godt at finansnæringen er konservativ og betaler godt.

Ingen konkurranse fra presumptivt unge skarpe hoder til vedlikehold av kode de ikke vil ta i med vernehansker.

"It's a dirty job but somone have to do it!" :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takk for godt svar Bolson, slike debatter har en tendens til å bli veldig svart/hvitt så det er flott å få en litt nyansert bilde av problemstillingen. Selv kan jeg ikke diskutere disse tingene annet enn ut fra et brukerperspektiv for privatpersoner, men syns det er interessant å følge debatter der kunnskapsnivået er høyere enn mitt.

 

Del Lagt til I dag, 11:52

Hvis du hadde visst hvor liten kunnskap den gjennomsnittlige IT-avdeling har når det kommer til linux ville du blitt så mørkeredd at du aldre våget sove med lyset av igjen. Dette gjelder spesielt folk i beslutningsposisjon

Pokker også, får vel bare lete frem plug-in nattlampen jeg hadde som barn da... :cry:

 

Men en ting jeg får ut av det dere sier blir da at en del av mekanismene og utfordringene ikke er fullt så ulike de i privatmarkedet som det jeg trodde.

 

Xander^ Lagt til I går, 23:41

Hørte rykter om at Microsoft hadde lagret arbeidet til den nye win7-kjernen på en server som kjørte WHS, men så ble backupen plutselig korrupt..

Den var faktisk ganske morsom :p

 

Forøvrig, da jeg leste om MinWin for noen mnd siden fikk jeg et klart intrykk av at dette ikke skulle blir den nye Windows 7, men at arbeidet vil bli brukt i forbindelse med forbedring og utvikling av kjernen i fremtidige Windows versjoner. Om Windows 7 ikke er mindre resurskrevende enn Vista syns jeg er helt greit.

 

m_Oslo I går, 15:04

Jeg kjønner ikke vitsen med "halv-versjoner" som Basic og Home edition på Vista, og håper at vi kan få den fulle versjonen for en rimlige pris ved lansering av Windows 7.

Hmm, hvis du er så vel bevandret i dataverden som du gir intrykk av vet du vel egentlig det. Det er jo stort sett slik man difrensierer svært mye programvare (og tildels hardware, eller andre ting også for den saks skyld), man vingeklipper funksjoner som du må betale mer for å få. Måten det deles er nok også meget nøye gjennomtenkt vil jeg tro. Det skulle undre meg stort om de gikk vekk fra denne modellen i Windows 7, men det er jo for all del lov å håpe. :)

Lenke til kommentar

Dette ble en "hot" tråd med masse inlegg om alt mulige rart, men det er greit.

 

Jeg tror vi kan alikevel si at Vista med alle sine ulemper (bla høy pris, stor størrelse og fotprint, høy krav til maskinvare, osv.) er alikevel mye bedre enn Lunix, fordi Lunix er fremdels uduglige som en OS for massene.

 

La oss håpe at Windows 7 blir litt bedre, selv med Vista-kjerne, fordi forøpige har vi ikke noen realle alternativer for massene.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde nylig ubuntu, og jeg ble forbløffet over hvor enkelt det var å bruke, og ikke minst installere, installeringen var langt enklere enn XP, selv om jeg har installert XP mange titalls ganger før. Og det jeg prøvde på var veldig enkelt, det eneste jeg støtte på av hindre var å dele en mappe med SMB, men det var bare fordi jeg innbilte meg at jeg måtte gjøre det med noen kommandoer, istedet for å bare høyreklikke på mappa og velge "share".

 

AtW

Lenke til kommentar

Trodde ikke dette var en windows vs linux tråd. Var inne på noe interessant om fordommer mot vista, men så kommer det inn på linux. Jaja. Jeg hadde glatt brukt linux hvis jeg hadde kunnet spille på det uten en masse styr som emuleringsløsninger o.l.. Sånn som det er nå er det bare ikke tilfelle. Den dagen jeg kan gå i butikken, velge et hvilket som helst spill, og sette det inn på en linux pc, og være igang - skal jeg bytte. Kan vi gå tilbake til topic her? :p

 

edit: en annen ting er vel 64bit (og flerkjerneprosessorstøtten?), den er afaik mye bedre til vista enn noen ok linux distro.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
Sånn som det er nå er det bare ikke tilfelle. Den dagen jeg kan gå i butikken, velge et hvilket som helst spill, og sette det inn på en linux pc, og være igang - skal jeg bytte. Kan vi gå tilbake til topic her? :p

 

Hvilken maskin er det du har som spiller både windowwsspill, playstation3, Xbox og Wii?

Lenke til kommentar
Sånn som det er nå er det bare ikke tilfelle. Den dagen jeg kan gå i butikken, velge et hvilket som helst spill, og sette det inn på en linux pc, og være igang - skal jeg bytte. Kan vi gå tilbake til topic her? :p

 

Hvilken maskin er det du har som spiller både windowwsspill, playstation3, Xbox og Wii?

morroklumpen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...