Gå til innhold

Windows 7 får Vista-kjerne


Anbefalte innlegg

Hehe, ballmer er morsom til tider, men har vel ikke helt sansen for ham nei.

 

Bommer og bommer. Det finnes da vitterlig ingen fasit.

 

Tror nok din visjon om at alle ville delt gladelig og lykkelig med hverandre om OSet ligger et stykke fra realiteten. Ville også tro hvermansen har lyst på et fast OS som ikke forandrer seg så altfor mye. Forskjellig design og funksjonalitet på 100 forskjellige OSer ville gjort det til et kratt av OS. = massiv forvirring, der tilslutt en konkurrent gjør det ekstra bra og øker markedsandelene kraftig. (f. eks Apple)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er enige at IBM, Intel, nVIDIA, ATI og ikke minst Apple, har ledet hardware utviklingen, men du må huske at en PC uten OS, blir bar skrapemetal.
Hvor har Microsoft hentet idéer og elementer fra? Hovedsaklig Apple. Hvor mye nyskapning har MS selv stått for?

 

Du tar litt feil, Microsoft har ikke vært veldig dårlig på standarder. De har tilpasset Programmer og spesielt drivere til hver utgave av nye hardware. Det skulle bare mangle, vi kan ikke bruke gammel driver i nye OS.
Microsoft har ikke holdt seg til en standard drivermodell, så driverne har blitt tilpasset hver utgave. Dette har vært et mareritt på en del maskinvare der produsentene ikke har laget gode nok drivere til hver Windows-versjon. Det har vært dårlig med standardisering mellom MS Office og MS Works, det har vært et mareritt å designe nettsider tilpasset ulike versjoner av IE, som ikke følger standarder.

 

Du påstor at "Når det gjelder å ta i bruk nye teknologier har Microsoft hele tiden ligget et stykke etter med å ta de i bruk", kan du gi par eksempler?
Hmm, hvor skal jeg begynne? x86-32, x86-64, IPv6, Internett, ...
Lenke til kommentar

Standarder og felles protokoller for samhandling burde vel ikke være noe problem. Vi greier da f.eks. å ha internett uten at alle i verden kjører samme OS. Hvordan er dette mulig? FTP fungerer likt uansett hvilket OS jeg har prøvd, HTTP er HTTP, TCP/IP virker vitterlig som TCP/IP, osv. Samme med filer. PDF er PDF, Ogg Vorbis er Ogg Vorbis, JPEG er JPEG... Hvordan er dette vanskelig å oppnå? Å låse inne brukerne sine til et firma sitt operativsystem og ellers programvare bare virker ikke som en god idé. Det må (og har blitt) trøbbel av noe som er så generelt og skal passe til alle og alt. Greit at noen liker å bruke Windows Media Player, men jeg foretrekker selv Winamp, og andre igjen velger av en eller annen grunn iTunes, for å si det sånn. Musikkfilene vi spiller av er (stort sett) de samme, teknisk sett.

 

MS lagde aldri noe særlig til GUI. Xerox var vel av de første, og de inviterte både Apple og MS over for å se på greia. Og så har vi jo BeOS og NeXT og Amiga og Atari og slikt utover åttitallet og nittitallet, de gjorde også en hel del lure ting selv om de bare var små selskaper. MS (og andre) har nok ganske sikkert plukket med seg en del tips og triks fra andre i løpet av veien. (Dere er klar over at MS har en Linux-avdeling, sant?)

 

Sam_Oslo: Når det gjelder den bilsammenligningen din, så deler også bilprodusenter på meget. Noensinne sett en Porsche Cayenne? Denne ligner mistenkelig mye på både en modell fra VW og en fra Audi. Motorer blir ofte brukt til mer enn et merke. Peugeot tror jeg er blant de som er flinke til å dele på godsakene. Mitsubishi-motorer kan du finne i mange modeller fra Chrysler, og også flere av førstnevntes biler har blitt solgt rebrandet av sistnevnte. At enkelte, f.eks. Mercedes, liker å holde på for seg selv, får de stå for. De prøver seg ikke på noe monopol uansett; de har nok en høvelig klart definert målgruppe. (Jeg vil tippe på "litt eldre folk med god inntekt", "sans for god ytelse" og "hypp på komfort", blant annet.)

 

Når det gjelder dette bolde internett, så er det altså W3C som er det organet man skal se etter når det kommer til standarder. Disse kan hvem som helst fritt implementere. Derfor har vi andre browsere enn Internet Explorer, slik som Opera, Konqueror, Safari og Firefox.

 

Og hvorfor skal vi ikke kunne bruke en "gammel" driver i et "nytt" OS? En driver bør jo bare fortelle om hvordan OS'et skal samhandle med enheten. Driveren i seg selv kan godt bli oppdatert, men det bør vel ikke (såvidt jeg kan se) være nødvendig at definisjonen av hvordan driveren skal leses (eller noe) skal endres brutalt fra en versjon av Windows til neste.

 

Syns personlig at blant annet Misantropen og Sam_Oslo bør roe ned noen hakk.

Simen1 har i dag ting på stell. Veldig godt.

Lenke til kommentar
Litt offtopic men er xp64bit raskere enn 32bit? Se bort ifra minne, si at det er snakk om akkurat samme maskina.
Ja, og ytelseforskjellen øker etter hvert fordi 64bit-utgaven ikke roter til disken og registeret i samme grad som 32bit-versjonen.
Det har vel med at 64bit-utgaven er Server 2003 med XP-logo.

:) Jepp, det er derfor den er så bra.

 

Tror nok din visjon om at alle ville delt gladelig og lykkelig med hverandre om OSet ligger et stykke fra realiteten. Ville også tro hvermansen har lyst på et fast OS som ikke forandrer seg så altfor mye. Forskjellig design og funksjonalitet på 100 forskjellige OSer ville gjort det til et kratt av OS. = massiv forvirring, der tilslutt en konkurrent gjør det ekstra bra og øker markedsandelene kraftig. (f. eks Apple)

Det ville ikke vært noe kratt fordi alt fungerer relativt smertefritt om hverandre. Mangler man ett program så installerer man bare det. Vil man ha en annen layout så installerer man bare det. Å gå mellom det ene og det andre OSet ville ikke vært noe mer ukjent enn å gå mellom Windows 2000, XP og Vista. Folk kunne valgt OS som de kan velge skrivebordsbakgrunn på Windows-boksene sine i dag.

Lenke til kommentar
Hvor har Microsoft hentet idéer og elementer fra? Hovedsaklig Apple. Hvor mye nyskapning har MS selv stått for?

 

MS er flink til å kopiere andres gode idrear, men man trenger ikke å reinvintere julet. Du må også innrømme at de har ofte lagt mye ekstra på toppen, og har solgt det vidreutviklede produktet en god del rimligere. Noe som har ført til rimligere software til oss forbrukere. Etter min mening, en av grunenene til MS-sukse er akkurat dette, de har aldri vært redd for å "akseptere" andres gode idear og kopiere/videreutvikle det.

Men deres geniale nyskapning er DOS, den første OS for PC. Nylige har de også bidratt med en god del nyskapning. De kunne selfølglige ha gjort litt mer, men du må ikke nekte deres rolle i industriutviklingen.

 

Microsoft har ikke holdt seg til en standard drivermodell, så driverne har blitt tilpasset hver utgave. Dette har vært et mareritt på en del maskinvare der produsentene ikke har laget gode nok drivere til hver Windows-versjon. Det har vært dårlig med standardisering mellom MS Office og MS Works, det har vært et mareritt å designe nettsider tilpasset ulike versjoner av IE, som ikke følger standarder.

 

IE utvikler seg med nye mulighete, og dette medfører en del utfordringer for webutviklere, men tross alt, det er en oversiktlige og logisk utvikling. Du skulle ha sett de dagene som Webutviklere måtte tilpasse websider til både Netscape og IE, da ville du ha litt bedre mening om mareritt, "i have been dere".

 

 

Hmm, hvor skal jeg begynne? x86-32, x86-64, IPv6, Internett, ...

 

Vell, nobody is perfect, og jeg er enige at de kunne vært bedre på disse områdene. Særlige når det gjelder Internet. Men tross alt klarte de seg bra å henge med på disse områdene.

Lenke til kommentar
Men deres geniale nyskapning er DOS, den første OS for PC.

Jaha? "MS-DOS was a renamed form of 86-DOS by Seattle Computer Products. "

http://en.wikipedia.org/wiki/MS-DOS

EDIT: "Microsoft, seeking an operating system for the IBM Personal Computer, bought the rights to market the system to other manufacturers for $25,000 in December 1980. Prior to the PC launch Microsoft bought the full rights to the system for an additional $50,000." http://en.wikipedia.org/wiki/Seattle_Computer_Products

Voldsom nyskaping og innovasjon!

 

Nå er jeg ingen webutvikler, men jeg er av det inntrykk av at de fleste gangene IE ikke fulgte standarder var fordi den hadde sin alternative tolkning/implementasjon av koden, ikke fordi det var ekstra muligheter.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Men deres geniale nyskapning er DOS, den første OS for PC.

Jaha? "MS-DOS was a renamed form of 86-DOS by Seattle Computer Products. "

http://en.wikipedia.org/wiki/MS-DOS

 

EDIT: nå er jeg ingen webutvikler, men jeg er av det inntrykk av at de fleste gangene IE ikke fulgte standarder var fordi den hadde sin alternative tolkning/implementasjon av koden, ikke fordi det var ekstra muligheter.

 

Ja, men "Seattle Computer Products" er et selskap som "Billy" hadde startet sammen med 2 andre. Du gir et inntryk at MS har stiolt det, men det er feil.

Lenke til kommentar
Ja, men "Seattle Computer Products" er et selskap som "Billy" hadde startet sammen med 2 andre.

Virkelig? Nå var jeg langt ifra født når dette skjedde, så jeg tror nesten du må hoste opp en kilde eller to på det der.

Ser han ikke nevnt i wiki-artikkelen som stifteren av det selskapet, heller ikke her:

http://www.islandnet.com/~kpolsson/compsoft/soft1980.htm

http://members.fortunecity.com/pcmuseum/hiwdone.htm

Lenke til kommentar
Ja, men "Seattle Computer Products" er et selskap som "Billy" hadde startet sammen med 2 andre.

Virkelig? Nå var jeg langt ifra født når dette skjedde, så jeg tror nesten du må hoste opp en kilde eller to på det der.

Ser han ikke nevnt i wiki-artikkelen som stifteren av det selskapet, heller ikke her:

http://www.islandnet.com/~kpolsson/compsoft/soft1980.htm

http://members.fortunecity.com/pcmuseum/hiwdone.htm

Ifølge film-dokumentaren "Pirates of Silicon Valley" eide ikke Bill G. selskapet bak DOS.

Lenke til kommentar
Ja, men "Seattle Computer Products" er et selskap som "Billy" hadde startet sammen med 2 andre. Du gir et inntryk at MS har stiolt det, men det er feil.

 

IBM partnership

 

In 1980 IBM approached Microsoft to make the BASIC interpreter for its upcoming personal computer, the IBM PC. When IBM's representatives mentioned that they needed an operating system, Gates referred them to Digital Research (DRI), makers of the widely used CP/M operating system.[22] IBM's discussions with Digital Research went poorly, and they did not reach a licensing agreement. IBM representative Jack Sams mentioned the licensing difficulties during a subsequent meeting with Gates and told him to get an acceptable operating system. A few weeks later Gates proposed using 86-DOS (QDOS), an operating system similar to CP/M that Tim Paterson of Seattle Computer Products had made for hardware similar to the PC. Microsoft made a deal with SCP to become the exclusive licensing agent, and later the full owner, of 86-DOS. After adapting the operating system for the PC, Microsoft delivered it to IBM as PC-DOS in exchange for a one-time fee of $80,000. Gates insisted that IBM let Microsoft keep the copyright on the operating system, because he believed that other hardware vendors would clone IBM's system.[23] They did, and the sales of MS-DOS made Microsoft a major player in the industry.[24]

http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Gates

Bill Gates jobbet i tomannselskapet Microsoft sammen med Paul Allen på den tiden og hadde et samarbeid med IBM gående.

Lenke til kommentar
IE utvikler seg med nye mulighete, og dette medfører en del utfordringer for webutviklere, men tross alt, det er en oversiktlige og logisk utvikling. Du skulle ha sett de dagene som Webutviklere måtte tilpasse websider til både Netscape og IE, da ville du ha litt bedre mening om mareritt, "i have been dere".

 

Hva har de egentlig utvikla som har vært verdt noe? Flash blir utvikla av Adobe nå for tiden, Java kommer fra Sun og stort sett alt annet jeg kan tenke meg av interesse kommer fra W3C. De har aldri vært særlig ivrige på å støtte de standardene i noen særlig grad, og jeg er forbløffa over at de fortsatt ikke har noen brukbar støtte for PNG-formatet i IE, da jeg ikke har sett at de har noe eget grafikkformat som tilsvarer.

 

(Du kan forøvrig se over det jeg skrev til deg i forrige innlegg. Det er endel snadder for deg å ta tak i der.)

Lenke til kommentar
@efikkan;

Ikke glem at MS er flinke til å kjøpe selskaper som alt har funnet opp smarte ting. Her er en ikke uttømmende liste: Link(wikipedia)

Alle oppkjøpene har ikke vært direkte bra for konkurransen. Det er noe av grunnen til at Microsoft har fått den monopol-lignende posisjonen.

 

Hvor har Microsoft hentet idéer og elementer fra? Hovedsaklig Apple. Hvor mye nyskapning har MS selv stått for?

 

MS er flink til å kopiere andres gode idrear, men man trenger ikke å reinvintere julet. Du må også innrømme at de har ofte lagt mye ekstra på toppen, og har solgt det vidreutviklede produktet en god del rimligere. Noe som har ført til rimligere software til oss forbrukere. Etter min mening, en av grunenene til MS-sukse er akkurat dette, de har aldri vært redd for å "akseptere" andres gode idear og kopiere/videreutvikle det.

Men deres geniale nyskapning er DOS, den første OS for PC. Nylige har de også bidratt med en god del nyskapning. De kunne selfølglige ha gjort litt mer, men du må ikke nekte deres rolle i industriutviklingen.

Det er for så vidt bra at de henter idéer fra andre. Men slik som MS har drevet på, først latterliggjorde de Mac OS, og så tok de idéen og sa det var sin egen.

 

DOS var ikke laget av Microsoft. Tim Paterson laget det, Microsoft kjøpte det og videreutviklet det.

Lenke til kommentar
Ja, men "Seattle Computer Products" er et selskap som "Billy" hadde startet sammen med 2 andre.

Virkelig? Nå var jeg langt ifra født når dette skjedde, så jeg tror nesten du må hoste opp en kilde eller to på det der.

Ser han ikke nevnt i wiki-artikkelen som stifteren av det selskapet, heller ikke her:

http://www.islandnet.com/~kpolsson/compsoft/soft1980.htm

http://members.fortunecity.com/pcmuseum/hiwdone.htm

 

vell, jeg kjøpte min førte PC i 1990 og den hadde DOS. Jeg husker at før den tiden, datamskiner som var like store som et hus.

 

Det er samme om MS har kjøpt opp, ansatt flere, eller ble inspreirt at av andres arbeid, det viktige er at de har vært "smarte" nok til å lansere DOS som et fungerende komersielt produkt. Og enten med link, eller uten link, det er ingen tvil at "Billy" har vært mester-gjernen bak utvikling av DOS.

 

Uten DOS, hadde vi ikke hatt PC i sin kompakt form, og det er ikke overdrevet å kalle den den største "revelosjon" i PC historien. nekter du fremdels å gota det som "nyskapning?.

Lenke til kommentar
Ja, men "Seattle Computer Products" er et selskap som "Billy" hadde startet sammen med 2 andre.

Virkelig? Nå var jeg langt ifra født når dette skjedde, så jeg tror nesten du må hoste opp en kilde eller to på det der.

Ser han ikke nevnt i wiki-artikkelen som stifteren av det selskapet, heller ikke her:

http://www.islandnet.com/~kpolsson/compsoft/soft1980.htm

http://members.fortunecity.com/pcmuseum/hiwdone.htm

 

vell, jeg kjøpte min førte PC i 1990 og den hadde DOS. Jeg husker at før den tiden, datamskiner som var like store som et hus.

 

Det er samme om MS har kjøpt opp, ansatt flere, eller ble inspreirt at av andres arbeid, det viktige er at de har vært "smarte" nok til å lansere DOS som et fungerende komersielt produkt. Og enten med link, eller uten link, det er ingen tvil at "Billy" har vært mester-gjernen bak utvikling av DOS.

 

Uten DOS, hadde vi ikke hatt PC i sin kompakt form, og det er ikke overdrevet å kalle den den største "revelosjon" i PC historien. nekter du fremdels å gota det som "nyskapning?.

 

Hvor mye "før den tiden" er det egentlig du snakker om? Jeg hadde da vitterlig datamaskiner på 80-tallet som ikke var i nærheten av "store som hus". Faktisk var mange av de mindre enn en 1990-PC. På midten av 80-tallet var det mange små PCer, skal vi kanskje nevne mac 128k, som var veldig liten og nett, og kom i 1984?

 

AtW

Lenke til kommentar
vell, jeg kjøpte min førte PC i 1990 og den hadde DOS. Jeg husker at før den tiden, datamskiner som var like store som et hus.

 

Det er samme om MS har kjøpt opp, ansatt flere, eller ble inspreirt at av andres arbeid, det viktige er at de har vært "smarte" nok til å lansere DOS som et fungerende komersielt produkt. Og enten med link, eller uten link, det er ingen tvil at "Billy" har vært mester-gjernen bak utvikling av DOS.

 

Uten DOS, hadde vi ikke hatt PC i sin kompakt form, og det er ikke overdrevet å kalle den den største "revelosjon" i PC historien. nekter du fremdels å gota det som "nyskapning?.

Amigaene fra midten av 80-tallet var store som hus også? Forøvrig hadde de et langt mer avansert OS (bla. skikkelig multitasking) og selvsagt GUI med vinduer. Ser man på utvikling av mainstream-OS fra Micrsoft, så klarte ikke de å lansere noe liknende før ved årsskiftet 95/96 da de lanserte Windows'95 med brask og bram. Tidligere versjoner av Windows hadde enten DOS i bunn, eller så var de altfor ressurskrevende for vanlige PCer (tidligere NT-versjoner).

 

Jeg kunne såklart nevnt andre eksempler også, for Amiga var ikke unik. Apple og Atari er noen eksempler....

 

Poenget er bare at Micrsoft har ligget så utrolig mange år bak i utviklingen når det gjelder særlig brukervennlighet men også en del tekniske løsninger. Snakker vi rundt 10 år?

 

Derfor blir det komisk når unge og historieløse folk prøver å fremstille det som om ingen hadde hatt datamaskiner i hjemmene sine i dag hvis det ikke hadde vært for Microsoft. Flere av maskinene jeg nevner var godt tilrettelagt for hjemmebrukere på 80-tallet, og var rimelige maskiner. Jeg tror bortimot alle gutta i klassen på barneskolen hadde enten C64 og/eller Amiga 500.

 

Grunnen til at databruken har eksplodert de siste 10 årene skyldes utbredelsen av privat internetttilgang, og ikke Microsoft :thumbup:

 

Folk flest kjøper ikke data for å kunne bruke Windows og spille Reversi, men for å kunne surfe på nett, sende epost, laste ned musikk osv. Dette kan man gjøre akkurat like bra om man sitter på en Mac eller Linux-maskin.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvor mye "før den tiden" er det egentlig du snakker om? Jeg hadde da vitterlig datamaskiner på 80-tallet som ikke var i nærheten av "store som hus". Faktisk var mange av de mindre enn en 1990-PC. På midten av 80-tallet var det mange små PCer, skal vi kanskje nevne mac 128k, som var veldig liten og nett, og kom i 1984?

 

AtW

 

 

Microcomputers går tilbake til slutten av sekstitallet. De var blitt ganske like det vi kjenner dem som i dag allerede når åttitallet tok til.

 

Troller du fordi du kjeder deg?

 

Det er riktig, og vi hadde andre OS og små maskiner før, men lansering av DOS førte til stor produksjon av IBM maskiner og disse var både små og rimlige (jeg betalt bare 40.000 kroner for min første PC :p ).

 

Jeg mener at DOS startet en prosess som førte PCen til massene og la grunnlaget for MS og de maskinen som er almeneige idag.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
DOS var ikke laget av Microsoft. Tim Paterson laget det, Microsoft kjøpte det og videreutviklet det.

Men artig nok så ønsket Microsoft først å kjøpe rettighetene til Unix, den gang Microsoft leide bort unix varianten Xenix(Link.Deretter utkonkurrerte de DR-DOS med umoralske og ulovelige metoder - og slik har de fortsatt frem til i dag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...