Gå til innhold

Windows 7 får Vista-kjerne


Anbefalte innlegg

Når det gjelder ressursbruken i Vista så er denne unaturlig høy. Microsoft har nok avtaler med hardware produsenter for å loppe folk for penger.

 

De får gunstige avtaler, og holder Microsoft inne i varmen som monopolister på desktopmarkedet, og Microsoft lager lite effektiv kode, så alle må oppgradere.

 

Slike avtaler og korrupsjon er vanlig i all virksomhet. Da superkapitalistenes mål er det samme som kommunistenes. MONOPOL!

Hvis du har så mye i mot store monopoliserende kommersielle aktører, hvorfor i huleste kjøpte du da dSLR kamera fra Canon? Maken til kommers produsent skal du lete lenge etter, hvorfor ikke gå for noe alternativt som f.eks. Olympus eller Pentax?? ... :!:

 

 

Canon leverer varene. Kameraet mitt er et leke hobby kamera BTW. Det er bare i Norge folk tror de får et bra kamera til denne prisen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyppigheten har aldri i historien vært så lav som nå, så hvordan kan du si at den blir større hver år som går? Fra XP til Vista har vært den største tørketiden MS har hatt etter hva jeg kan se, og Windows 7 vet vi vel ikke når kommer. Uansett når det kommer så blir det en av de laveste hyppighetene det også. (med mindre det kommer ut i om ikke altfor lenge)

Lenke til kommentar
Jeg mener at argumentasjonen din ramler sammen på grunn av din manglende objektivitet. Ved å hevde at Vista er like dårlig som du prøver, mister jeg respekten for innleggene dine. Har enda ikke lest et eneste argument som støtter det, annet enn "høye" maskinvarekrav..

 

 

Like dårlig? Hvor dårlig har jeg sagt at det er?

 

 

Syns du helt ærlig eyecandy'en til Vista, og ytelsen på nye Direct X er bra? Tror du PC-er har noen framtid på gaming fronten slikt det har blitt? (med superdyre grafikk kort, og PS3 som kunkurent)

 

Jeg tror MMO spill blir de eneste til PC om kort stund om dette fortsetter.

Lenke til kommentar

1 år og 4 måneder etter lansering er det fortsatt 5 ganger så mange som bruker XP som Vista. (Statistikk fra Hitslink basert på nettsurfing). Ja, jeg vil kalle det en ganske kraftig flopp. Hvor mange år må det gå før Windows XP synker under 50% markedsandel innen Windows-OSene?

 

Markedsandelen til både Linux og OSX er sterkt økende så jeg vil på ingen måte kalle det en flopp.

 

Microsofts samlede markedsandel for alle Windows-versjoner er synkende.

Lenke til kommentar

Ang. Win-ME vs. Win 2000 (16bits/32bits hybrid OS DOS basert vs. ekte 32bits NT basert)

Disse er to helt forskjellige OS , ME er ikke noe "ekte" 32bits OS.

 

Windows ME (Milennium Edition) var konsument OS og etterfølger av Windows 98 second edition.

Og ME har samme hybrid 16bits/32bits dos core i bunn.Samme core som win98-SE har.

Nytt i denne (ME) var noe fra NT baserte Windows 2000 Professional (bedrifts/workstation OS) som Universal Plug aNd Play samt at den fikk system restore som var en helt ny ting.

System Restore ble vidreført fra ME til XP/Vista.

 

XP32bits ble også egentlig det første NT/workstation (befrifts) rettede OS som også ble konsolidert sammen til også å rettes mot konsument (hjemmebruker) markedet i form av Home Edition og med samme core som pro versjonen.

Lenke til kommentar

Hæ? Grafikkort har falt ganske godt i pris, samme gjelder prossessorer, samtidig har RAM aldri vært så billig som nå!

 

Ved at du hevder at Eyecandy og DX10 er det eneste Vista bidrar meg tolker jeg det dithen at du mener Vista er skrot.

 

Hva med det faktum at med Vista kom det første fungerende 64bits operativsystemet fra Microsoft som også har fått støtte i form av drivere fra produsentene?

Lenke til kommentar
Tror du PC-er har noen framtid på gaming fronten slikt det har blitt?

At PC som spillplattform er døende (med noen få multiplayersjangere som unntak sannsynligvis) - eller ihvertfall får en betydelig nedgang de nærmeste årene - er det vel ingen tvil om.

 

Dette har dog helt andre årsaker enn OS'et. Et eksempel her er jo Bioshock som den dag i dag har solgt langt mer på Xbox 360 enn på PC. Det finnes vel 100x flere PC-er som brukes til gaming i verden idag enn det finnes Xbox 360. Alikevel selges det mest av det på en såpass 'smal' plattform som konsoller er. Grunnen er enkel; jeg kjenner mange som har spilt Bioshock på PC, men ingen som faktisk har betalt for det...

 

Som utvikler av spill idag - hvor det ofte kreves et budsjett høyere enn de dyreste norske spillefilmene gjennom tidene for å lage en 'helt ok' tittel - sier det seg selv at plattformer der piratkopiering kan ta livet av salget - kanskje tilogmed før spillet finnes fysisk for salg - i beste fall prioriteres sist (i håp om noen ekstra kroner på toppen av kaka), hvis man ikke (slik flere og flere gjør) rett og slett dropper den plattformen helt.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Nei. Det sier jeg ikke. Skrot bruker jeg om veldig få ting. ...Men at de ikke har levert! Det står jeg for.

 

Produktene har blitt billigere, men kravene har gått opp. Du må fortsatt bruke masse penger helt unødvendig, da ytelsen burde vært bedre.

Lenke til kommentar
1 år og 4 måneder etter lansering er det fortsatt 5 ganger så mange som bruker XP som Vista. (Statistikk fra Hitslink basert på nettsurfing). Ja, jeg vil kalle det en ganske kraftig flopp. Hvor mange år må det gå før Windows XP synker under 50% markedsandel innen Windows-OSene?

 

Markedsandelen til både Linux og OSX er sterkt økende så jeg vil på ingen måte kalle det en flopp.

 

Microsofts samlede markedsandel for alle Windows-versjoner er synkende.

Det tok dog 6år for XP å bygge seg opp en slik markedsandel. Og uten særlig god konkurranse fra OSX og linux så var det jo enda enklere å skaffe seg andeler.

 

20% er ikke dårlig det heller. Blir jo som bedre etterhvert som flere får bedre PCer, Servicepacker fikser problemer osv..

Lenke til kommentar
Tror du PC-er har noen framtid på gaming fronten slikt det har blitt?

At PC som spillplattform er døende (med noen få multiplayersjangere som unntak sannsynligvis) - eller ihvertfall får en betydelig nedgang de nærmeste årene - er det vel ingen tvil om.

 

Dette har dog helt andre årsaker enn OS'et. Et eksempel her er jo Bioshock som den dag i dag har solgt langt mer på Xbox 360 enn på PC. Det finnes vel 100x flere PC-er som brukes til gaming i verden idag enn det finnes Xbox 360. Alikevel selges det mest av det på en såpass 'smal' plattform som konsoller er. Grunnen er enkel; jeg kjenner mange som har spilt Bioshock på PC, men ingen som faktisk har betalt for det...

 

Som utvikler av spill idag - hvor det ofte kreves et budsjett høyere enn de dyreste norske spillefilmene gjennom tidene for å lage en 'helt ok' tittel - sier det seg selv at plattformer der piratkopiering kan ta livet av salget - kanskje tilogmed før spillet finnes fysisk for salg - i beste fall prioriteres sist (i håp om noen ekstra kroner på toppen av kaka), hvis man ikke (slik flere og flere gjør) rett og slett dropper den plattformen helt.

 

 

Jo selvfølgelig. Det er også en av hovedgrunnene til det.

Lenke til kommentar
1 år og 4 måneder etter lansering er det fortsatt 5 ganger så mange som bruker XP som Vista. (Statistikk fra Hitslink basert på nettsurfing). Ja, jeg vil kalle det en ganske kraftig flopp. Hvor mange år må det gå før Windows XP synker under 50% markedsandel innen Windows-OSene?

 

Markedsandelen til både Linux og OSX er sterkt økende så jeg vil på ingen måte kalle det en flopp.

 

Microsofts samlede markedsandel for alle Windows-versjoner er synkende.

Hvordan har Vista's markedsandel økt siden lansering kontra XP ?

Hvor stor prosentandel har MS sine OS kontra andre nå, og hvor mye har de sunket siden de var på topp ?

Lenke til kommentar
1 år og 4 måneder etter lansering er det fortsatt 5 ganger så mange som bruker XP som Vista. (Statistikk fra Hitslink basert på nettsurfing). Ja, jeg vil kalle det en ganske kraftig flopp. Hvor mange år må det gå før Windows XP synker under 50% markedsandel innen Windows-OSene?

 

Markedsandelen til både Linux og OSX er sterkt økende så jeg vil på ingen måte kalle det en flopp.

 

Microsofts samlede markedsandel for alle Windows-versjoner er synkende.

 

Denne Statistikk er først og fremst forårsaket av at bedrifter/organisasjoner har ikke oppgradert enda. Det har alltid vært slikt, og så langt som jeg husker folk i IT bransjen har alltid sagt "bedrifter oppgraderer ikke før SP1 foreligger". I denne runden er det flere som sumler, fordi de må oppgradere til 64bit systemer og dette medfører en ekstra kostnad i infrastruktur, programvare osv. Men det vil ta av om ikke så lenge, mener jeg.

 

Jeg mener at denne Statistikken kan ikke brukes som argument for en "dårlig" vista. Ikke for "dårlig" spilleytelse heller, fordi High end gaming systemer er i mindretall og drukner i slike Statistikker.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Neste steget til Microsoft om de har mistet alle de kreative som vil lage noe bra, vil være å banke gjennom standarer de lager, så kun deres software fungerer tilferdstillende.

 

Allerede gjort til en viss grad gjennom dette feks:

 

The Norway Vote - What really happened

http://tech.slashdot.org/article.pl?sid=08/04/20/2112208

http://topicmaps.wordpress.com/2008/04/18/...eally-happened/

 

Når det er så korrupt i Norge (forsåvidt det mest korrupte landet i Skandinavia) så tenk hvordan det er i andre land.

 

Neste steg vil være og gjøre nettet unøytralt. Dette vil da gjøre at KUN Microsoft produkter vil kunne oppleve nettet tilfredstillende. Alle andre platformer vil ha mangler og feks ikke kunne spille av ting på nettet, altså, miste funksjoner.

 

Jeg er ikke nå Microsoft hater, men om de bare kunne lagt litt mere tid til utvikling og det og levere, så ville ALLE vi tjene på det.

 

Isteden ansetter de advokater og spekulanter for å holde på sin posisjon. Dette vil alle tape på til slutt.

Lenke til kommentar
Det tok dog 6år for XP å bygge seg opp en slik markedsandel.

For å være mer nøyaktig tok det 3 år og 8 måneder før XP nådde 73% markedsandel. (Det samme XP har i dag). Dersom Vistas markedsandel stiger like bratt som sine første 15 måneder så vil det 3 år og 8 måneder etter lansering ha 43% markedsandel og det vil nå 73% markedsandel i mai 2013. Noe som er fullstendig urealistisk både på grunn av konkurransen mot sine egne OS: XP og Windows 7 (eller Windows 6.5 som det kanskje bør hete nå) og på grunn av den tiltagende konkurransen mot andre OS.

 

Og uten særlig god konkurranse fra OSX og linux så var det jo enda enklere å skaffe seg andeler.

Det ligger allerede inne i tallene så du kan ikke ta de til inntekt for Windows for andre gang.

 

20% er ikke dårlig det heller. Blir jo som bedre etterhvert som flere får bedre PCer, Servicepacker fikser problemer osv..

20%? Det er snakk om 14,5% nå. 20% når de kanskje før 2009 hvis de er heldige.

Lenke til kommentar

Phu, endelig ferdig med å lese 14 sider med mer eller mindre seriøse innlegg :)

Å etter den sjauen, trenger jeg en brain fart.

 

At XP er bedre enn Vista (ytelse, brukervennlighet, osv) kan være. Kommer mye ann på hva det blir brukt til å av hvem. Men XP kommer ikke til å bli videreutviklet i samme grad som Vista. (kun suport og sikkerhetsoppdateringer så vidt meg bekjent) Dette medfører på samme måte som at det ikke er noen som kjører Windows 95 lenger så kommer XP til å fases ut. Ny hardware krever at softwaren støtter det. 64bit er framtiden å siden XP sin 64bit versjon er så dårlig som den er blir ikke det et alternativ. XP 32 bit kommer til å bli avleggs etterhvert!

 

Når det gjelder GNU-Linux diskusjonen så mener jeg at Linux nå er på vei inn for fullt. Det er ikke lenge det har eksistert distroer som har vært så lette å sette opp å bruke som de vi har nå. Å de begynner allerede å få grobunn blandt vanlige folk. (Sitter selv i Kubuntu nå etter at XP tok kvelden)

 

På de siste sidene her var det mye om folk som ønsket seg tinfolie hatter for å beskytte seg mot den onde vitenskapsmannen Bill å hans terrorcelle Microsoft. Det er vel ikke å stikke under en stol at de er ute etter å tjene mest mulig penger. Å det gjør man selfølgelig viss man er markedslederen. Men at de legger inn dårlig kode for å gjøre det stiller jeg meg kritisk til. Et dårlig produkt er aldri bra butikk. Det som nok forvirrer mange er at de ikke er i målgruppen til Microsoft. Å derfor føler seg forbigått. Microsoft vil at folk som går på ValMart (ikke komplett.no) for å kjøpe en maskin, skal samtidig kjøpe en MS lisens. På samme måte som Shell vil at du skal kjøpe en pølse etter at du har fylt drivstoff. Å det krever faktisk ikke at Vista har bedre Kernel kode enn XP, men at de får et produkt som gjør det som er viktig for de. I desse dager er det sikkerhet (mye farlige terrorister rundt om) å ser dyrt og flott ut (Aero). Andre ting kommer i andre rekke.

 

Takk for meg, det var godt å få ut litt graps :)

 

Siden klokka er halv 2 ble det sikkert mye skriveleif. :)

Lenke til kommentar
Vista bruker ca 0,5GB mer enn XP, og på dagens marked tilsvarer dette en pris på 65kr. 500MB er i dag ingenting, og koster like mye som en middels lunch. Hadde det vært år 2001, og XP krevde 800MB minne så hadde vi kanskje snakket, men i år 2008 så er dette en dårlig unnskyldning.

Nå kan jeg jo legge til at jeg synes XP drar mye, når OS'et legger beslag på 25% eller mer av RAMen min slik Vista 32Bit ville ha gjort på denne maskinen (Ja, jeg bytter ikke PC flere ganger i året, kjørte en XP maskin i flere år til HK'et tok kvelden, hadde det levd i dag hadde jeg fortsatt brukt den.) Og det stiller Vista i ett VELDIG dårlig lys, flott, kunne ha vært en pris jeg kunne ha levd med OM Vista hadde introdusert noe nytt.

Dessverre er det ikke noe nytt som fenger i Vista, som jeg har nevnt så var XP noe jeg ventet på for da kunne jeg endelig si farvel til ustabilitet og en masse restarter.

Men hva har Vista å by meg som kunne interresere meg framfor XP? DX10 er jeg ikke interessert i for lite utbedring til å begynne med og det å hoppe over bare den saks skyld er ikke noe som frister.

Bedre ytelse? Nei, har sett det motsatte de gangene jeg har selv brukt Vista.

 

At du er konservativ og ikke liker å bytte, gjør ikke nyere OS noe dårlgiere. Bare så det er sagt.

 

Konservativ? Nei, jeg bytter ikke bare for å ha noe nytt å fancy, jeg bytter om det er ett problem med det jeg har ELLER at det er noe annet som fenger ved det nye som jeg kunne tenke meg.

Jeg ser ingen grunn til å bytte til Vista, kjernen i og for seg er for tung for min smak og fordelene er IKKE i Vista sin favør.

Hadde XP vært ustabilt så skulle jeg med glede ha tatt Vista inn i varmen men nå er det dønn stabilt og fungerer sånn som det skal gjøre.

Lenke til kommentar

Til Simen:

Det er helt naturlig at Vistas markedsandel ikke stiger like bratt som XP gjorde.

Man må tross alt se på hva man hadde å oppgradere fra.

Føre XP hadde man Win98-SE og Me .

Og Windows 2000 som hadde den gang veldig dårlig støtte for spill og var egentlig forbeholdt workstation/bedrifts bruk.

Samtidig kom det masse games med "designed for XP".Og at XP kom med compability mode som gjorde at man kunne kjøre "en del" gamle W9X spill.

 

Overgang fra disse til XP var et mye større behov for konsument markedet enn overgangen idag er fra XP til Vista for samme bruker segment .

Lenke til kommentar
For å være mer nøyaktig tok det 3 år og 8 måneder før XP nådde 73% markedsandel. (Det samme XP har i dag). Dersom Vistas markedsandel stiger like bratt som sine første 15 måneder så vil det 3 år og 8 måneder etter lansering ha 43% markedsandel og det vil nå 73% markedsandel i mai 2013. Noe som er fullstendig urealistisk både på grunn av konkurransen mot sine egne OS: XP og Windows 7 (eller Windows 6.5 som det kanskje bør hete nå) og på grunn av den tiltagende konkurransen mot andre OS.

 

Du antar at markedsandelen stiger linjært, og kommer frem til mai 2013. Men teknologi overgangen er ikke slikt, det kommer alltid veldige sakte til et viss punkt, og deretter stiger eksponsialt til metningspunktet. Akkurat som overgangen fra DVD til Blu-ray, vi er alle enige at Blu-ray er mye bedre, men etter ett år fremdels "sliter" med markedsandelen. det samme skjer mer eller mindre i alle teknologi-overganger, det skjedde også i overgangen fra dampmaskin til bensinmotor.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...