Gå til innhold

Importere og redigere raw

Anbefalte innlegg

Har søkt men fant ingen tråd om dette.

Jeg har eos 400D, men jeg vet ikke hvordan jeg skal importere raw filene fra camera til mac'n for så å redigere de i et program. Og går det an å redigere raw i photoshop? Hvis nei, hva ville vært det beste å redigere det i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aller beste(etter min mening) er å bruke det medfølgende programmet Digital Photo Professional, dette er et utmerket program som man kan gjøre mye i. Etter at du har installert det, bør du gå til Canons websider og oppgradere til siste versjon da de siste versjonene har fått noen gode tileggsfunksjoner.

For å importere bildene, er det best å bruke en ekstern kortleser.

Har søkt men fant ingen tråd om dette.

Jeg har eos 400D, men jeg vet ikke hvordan jeg skal importere raw filene fra camera til mac'n for så å redigere de i et program. Og går det an å redigere raw i photoshop? Hvis nei, hva ville vært det beste å redigere det i?

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar
...

Og går det an å redigere raw i photoshop?

...

Photoshop har råkonverteren ACR innebygget. Så hvis du har rett versjon, som støtter kameraet ditt, så er svaret ja.

Så hvis råfiler ikke lar seg åpne i Photoshop, bør du laste ned en oppdatering av ACR.

Men Amund har nok rett han, mange er glad i Canon sin egen programvare. Sikkert ikke uten grunn.

Lenke til kommentar

Jeg fotograferer kun raw, og har brukt Capture One fra Phase One til redigering de siste par årene. Utrolig lett å bruke, og det gjør en fantastisk jobb. På enkeltbilder hender det seg en gang i blant at jeg bruker Photoshop CS3, men det er kun hvis det skal kraftig redigering til. Bortsett fra det kommer jeg aldri til å bruke noe annet enn Capture One igjen. Prøverversjon av den nye Capture One 4 kan lastes ned fra phaseone.com, og kan kjøpes for omtrent 700 kroner. Pro-versjonen koster i underkant av 4000 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...