Gå til innhold

Canon HF10 - opptaksmoduser

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg her helt nybegynner i forhold til videokamera, og jeg fikk mitt først i går.

Man kan velge hvilken kvalitet man ønsker å filme i - men hva innebærer de forskjellige?

er den beste full HD (1080i)?

Om noen kunne gi meg en forklaring på dette ville jeg vært takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyeste kvalitet er på FXP-setting. Da kjører den på 17 megabit/sek (Mbps). XP+ er 12 Mbps, SP er 7 Mbps og LP er 5 Mbps. Kameraet ditt kan kun ta opp på én oppløsning som er 1920x1080. Når du kjører med lavere kvalitet endres dermed ikke oppløsningen. Kameraet bruker kun lavere bitrate, noe som gir mer "komprimerings-støy". Jeg anbefaler deg å kjøre på høyeste kvalitet.

Kameraet har to moduser; interlaced 50 bilder i sekundet (50i) og progressiv 25 bilder i sekundet (25p). Standard er 50i hvis du ikke har tuklet med innstillingene. Du bør bruke 50i til nesten alt du filmer. 25p trenger du kun hvis du skal filme i dårlig lys eller hvis du ønsker veldig skarpe bilder. Ulempen med 25p-modus er at kameraet kjører såpass få bilder i sekundet at det vil hakke. I alle fall hvis det er noe bevegelser i bildet eller du er ustø på kameraet. Små bevegelser går bra. Prøv ut de ulike modusene så skjønner du hva jeg mener.

For å slå den på må du inn i menyen et eller annet sted. Se etter noe som har med 25 å gjøre.

Kort fortalt er interlaced to halvbilder som settes sammen til ett, mens progressive er fullstendige bilder. Så i praksis er 50i kun 25 fullstendige bilder i sekundet. Jeg skal ikke gå så mye i detaljer hvordan disse fungerer. Hvis du vil lese mer om videoformater og om interlacing kan du sjekke ut denne tråden.

Edit: Rettet skrivefeil.

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Da tror jeg rett og slett jeg ikke tukler noe med insstillingene, og kjører med høyeste kvalitet.

Min neste utfordring blir å konvertere den type film til noe som er hendig for websider. Vi har nemlig et nytt familimedlem på vei, og tenkte å holde de perifere oppdatert via noen snutter på nettet f.eks.

Bruker iMovie som redigeringsprogram.

Lenke til kommentar
Høyeste kvalitet er på FXP-setting. Da kjører den på 17 megabit/sek (Mbps). XP+ er 12 Mbps, SP er 7 Mbps og LP er 5 Mbps. Kameraet ditt kan kun ta opp på én oppløsning som er 1920x1080. Når du kjører med lavere kvalitet endres dermed ikke oppløsningen. Kameraet bruker kun lavere bitrate, noe som gir mer "komprimerings-støy". Jeg anbefaler deg å kjøre på høyeste kvalitet.[/url].

Hei ser at manual sier FXP* 1920x1080 og de andre er 1440x1080 og alle blir overført som *.mtu file.

Noen tips til å redigere disse, programmene vil ikke lesse filene, på arbeid har jeg tilgan g til premier pro cs3 og hjemme kjøpte jeg videostudio 11.5 pluss.

Griffin95

Lenke til kommentar

Adobe har ikke greid / prioritert å lage import av AVCHD-format ennå, helt tragisk! Det går an via en dyr plugin i Pro 3, men ikke vurdert det selv...

Jeg har prøvd mye, Pinnacle gir meg feil i tide og utide, og er så lite stabil at jeg ikke tørr bruke det mer.... - Prøver nå PowerDirector 7.0, virker greit sålangt... - selv om jeg savner "Adobe"-stilen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...