Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sammenheng mellom første og andre termin

Anbefalte innlegg

Dette var jo også et muntlig prosjekt som var hentet fra nettet. Jeg mener det er værre og kopiere in i stilene, slik mange gjør.

Det er like ille. Juks er juks.

Men selvfølgelig er juks juks, men jeg mener ikke at juks på et foredrag skal ødelegge et helt års innsats.

Selvfølgelig skal det, det. Nettopp fordi det viser at vedkommende jukser, hvem vet om de andre karakterene er ett resultat av at h*n ikke ble tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette var jo også et muntlig prosjekt som var hentet fra nettet. Jeg mener det er værre og kopiere in i stilene, slik mange gjør.

Det er like ille. Juks er juks.

Men selvfølgelig er juks juks, men jeg mener ikke at juks på et foredrag skal ødelegge et helt års innsats.

Selvfølgelig skal det, det. Nettopp fordi det viser at vedkommende jukser, hvem vet om de andre karakterene er ett resultat av at h*n ikke ble tatt?

Fordi vi snakker om en muntlig karakter da vet du! Å jukse er å lure læreren. Når man printer ut et foredrag fra nettet og leser det rett fra arket, skjønner læreren dette slik som skjedde med trådstarter. For å få 4 og 5 som trådstarter fikk på de muntlige framleggene i første termin må man kunne mye av stoffet, og snakke bra engelsk. Trådstarter har også fått beskjed av lærern at han er godt aktiv muntlig, dette er heller ikke juks!!

Derfor vet vi at de andre karakterene ikke er et resultat av at han ikke ble tatt for juks.

Lenke til kommentar

Hva mener dere om dette?

"Stedsnavn" Videregående Skole

V/Rektor "Rektors nanv"

"Adresse"

"Adresse"

23. Juni 2008

Klage på standpunktkarakter i engelsk muntlig.

Elev: "Mitt navn"

Fag: 2INEM-2SPA

Standpunktkarakter: 1

Med dette vil jeg herved klage på min standpunktkarakter i engelsk muntlig for skoleåret 2007/2008.

Jeg har nå fullført VG2 Studiespesialisering og fått karakteren 1 i engelsk muntlig. Dette føler jeg er veldig urettferdig og urimelig.

Jeg har i hele dette skoleåret vist at jeg mestrer faget ganske godt.

Viser til vurderingene på SkoleArena:

1. Termin

A - Presentation on body language or culture – Karakteren 4

C - Lytteprøve desember: Exchange Student – Karakteren 4

D - Lytteprøve januar: World of Work – Karakteren 5-

2. Termin

E - Diskutere "Whale Rider" kap. 17-21 – Karakteren 3

F - Major project – Karakteren 1

Dette gir et gjennomsnitt på 3,4. Allikevel har jeg strøket i faget. Jeg vet at en standpunktkarakter skal settes etter kompetansen eleven innehar i avslutningen av året, men i denne saken synes det ganske klart jeg ikke har så dårlige engelskkunnskaper at jeg fortjener å stryke. Spesielt med tanke på at jeg fikk karakteren 4, som er en ganske god karakter, til første termin, bare fem måneder tidligere

Jeg forstår at prosjektet som gjorde utslaget på standpunktkarakteren min var et stort prosjekt som var viktig for karakteren, men jeg mener det er veldig urimelig at alt jeg har gjort dette skoleåret skal blir vurdert ut fra ett prosjekt. Jeg har prestert jevnt og godt hele skoleåret og det burde selvfølgelig taes med i vurderingen av min sluttkarakter, men det er altså ikke gjort her.

Hva muntlig aktivitet angår, så har jeg vært like aktiv i første og andre termin.

Og til første termin fikk jeg, som skrevet tidligere, karakteren 4 i faget. Jeg er altså satt ned 3 karakterer på fem måneder.

En standkarakter skal være en helhetsvurdering av meg som elev i faget, men i denne saken er det tydelig at en riktig vurdering ikke er gjort.

Jeg har ikke noe syn på hva min karakter burde være, men det er fullstendig urimelig at jeg skal stryke i faget. Strykkarakter burde vært gitt til elever som ikke møter opp i timen eller gjør noe som helst arbeid eller innsats i faget.

Jeg håper virkelig dere tar dette til etterretning og at det blir tatt en rettferdig avgjørelse på dette, som tross alt vil være med på å påvirke resten av mitt yrkesliv.

Med vennlig hilsen

"Mitt navn"

Lenke til kommentar

Karakteren 1 er ikke forbeholdt elever som ikke møter, da vil en få merknaden "IV - Ikke vurdering". IV, er i motsetning til 1, ikke en karakter - ergo er 1 likefullt en karakter. Selv om den i de fleste tilfeller er for lav for å få godkjent stipend ol.

Jeg nevner dette fordi mange tror de ikke får skoleåret godkjent om de får 1, men faget (jo mindre det foreligger særskilte krav) blir likevel godkjent, selv om karakteren 1 settes - i motsetning til IV.

Lenke til kommentar

Javel? Jeg kjenner til flere tilfeller hvor en elev har fått 1 som standpunktkarakter, men har likevel fått godkjent faget - og ergo timeantallet nødvendig for å få skoleåret godkjent.

Er klar over at 1 i utgangspunktet er stryk, så mulig jeg burde snudd på innlegget ovenfor.

Lenke til kommentar

Her er den endelige versjonen. Nå får det briste eller bære :ermm:

Hva synes dere jeg burde ha på slutten? Når det gjelder hva jeg selv mener jeg fortjener.

"Navn" Videregående Skole

V/Rektor "Navn"

Ringveien 4

"Adresse"

23. Juni 2008

Klage på standpunktkarakter i engelsk muntlig.

Elev: Kent-xxxxx Etternavn

Fag: 2INEM-2SPA

Standpunktkarakter: 1

Med dette vil jeg herved klage på min standpunktkarakter i engelsk muntlig for skoleåret 2007/2008.

Jeg har nå fullført VG2 Studiespesialisering og fått karakteren 1 i engelsk muntlig. Dette føler jeg er veldig urettferdig og urimelig.

Jeg har i hele dette skoleåret vist at jeg mestrer faget ganske godt.

Viser til vurderingene på SkoleArena:

1. Termin

A - Presentation on body language or culture – Karakteren 4

C - Lytteprøve desember: Exchange Student – Karakteren 4

D - Lytteprøve januar: World of Work – Karakteren 5-

2. Termin

E - Diskutere "Whale Rider" kap. 17-21 – Karakteren 3

F - Major project – Karakteren 1

Dette gir et gjennomsnitt på 3,4. Allikevel har jeg fått stryk i faget. Jeg vet at en standpunktkarakter skal settes etter kompetansen eleven innehar i avslutningen av året, men i denne saken synes det ganske klart jeg ikke har så dårlige engelskkunnskaper at jeg fortjener å stryke. Spesielt med tanke på at jeg fikk karakteren 4 til første termin, bare fem måneder tidligere

Jeg forstår at prosjektet som gjorde utslaget på standpunktkarakteren min var et stort prosjekt som var viktig for karakteren, men jeg mener det er veldig urimelig at alt jeg har gjort dette skoleåret skal blir vurdert ut fra ett prosjekt. Jeg har prestert jevnt og godt hele skoleåret, også nå på slutten av året, og det burde selvfølgelig taes med i vurderingen av min sluttkarakter.

Hva muntlig aktivitet angår, så har jeg vært like aktiv i første og andre termin.

Til første termin fikk jeg, som skrevet tidligere, karakteren 4 i faget. Jeg er altså satt ned 3 karakterer på fem måneder.

En standpunktkarakter skal være en helhetsvurdering av meg som elev i faget, men i denne saken er det tydelig at en riktig vurdering ikke er gjort. Jeg har fått en standpunktkarakter basert på ett enkelt prosjekt vi hadde. Strykkarakter blir som regel gitt til elever som ikke møter opp i timene og ikke gjør noe som helst arbeid eller innsats i faget.

I lys av karakterene oppnådd gjennom året for øvrig og innsatsen i timene er det fullstendig urimelig at jeg skal stryke i faget, og jeg vil hevde at de samlede prestasjoner tilsier at jeg fortjener karakteren 3, men aksepterer 2 pga. prosjektet.

Jeg håper virkelig dere tar dette til etterretning og at det blir tatt en rettferdig avgjørelse på dette, som tross alt vil være med på å påvirke mitt kommende yrkesliv.

Med vennlig hilsen

Kent-xxxxx Etternavn

Lenke til kommentar
Dersom du stryker i standpunkt, men får ståkarakter, dvs. 2 eller bedre på eksamen, så står du i faget.

Kentinho: Den klagen du har skrevet var veldig moden og troverdig, godt formulert og saklig skrevet. Sats på den! Lykke til! :)

Er jo ikke sikkert rådstarter var oppe i engelsk eksamen da ?

Enig i at klagen er god : ) Litt usikker på slutten bare, det med at du aksepterer 2. Men tviler på at de egentlig vipper deg opp to karakterer uansett.. hm. Men bra var det :)

Lenke til kommentar
Dersom du stryker i standpunkt, men får ståkarakter, dvs. 2 eller bedre på eksamen, så står du i faget.

Kentinho: Den klagen du har skrevet var veldig moden og troverdig, godt formulert og saklig skrevet. Sats på den! Lykke til! :)

Er jo ikke sikkert rådstarter var oppe i engelsk eksamen da ?

Nei, det er ikke sikkert, nei.. Jeg sa heller ikke at han var det. Jeg snakket på generelt grunnlag!

Lenke til kommentar

Kanskje du ikke trenger noe karakterforslag, men at du lar det bli opp til dem du sender klagen til? Kanskje du heller kan skrive: håper dere endrer min karakter slik at den faktisk representerer mine kunnskaper(evt. min måloppnåelse) i faget. Altså noe lignende, hvis du absolutt ikke er sikker på hvilken karakter du selv skal foreslå? Vel, jeg aner ikke, men dette var bare et forslag. ;)

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med denne.

"I lys av karakterene oppnådd gjennom året for øvrig og innsatsen i timene er det fullstendig urimelig og urettferdig at jeg skal stryke i faget, og jeg vil hevde at de samlede prestasjoner tilsier at jeg fortjener en karakter som faktisk representerer mitt ferdighetsnivå i faget."

Hva tycks?

Lenke til kommentar
Jeg endte opp med denne.

"I lys av karakterene oppnådd gjennom året for øvrig og innsatsen i timene er det fullstendig urimelig og urettferdig at jeg skal stryke i faget, og jeg vil hevde at de samlede prestasjoner tilsier at jeg fortjener en karakter som faktisk representerer mitt ferdighetsnivå i faget."

Hva tycks?

Det hørtes bra ut! Der er du verken for gjerrig mot deg selv eller for grådig. :D

Lenke til kommentar

Nei. Om du stryker i standpunkt, strykes eksamensresultatet ditt.

Det er i alle fall det vi har fortalt, men det kan hende det bare gjelder om du får IKKE VURDERT, og ikke karakteren 1.

Lenke til kommentar

Stemmer. Om du får IV i et fag, blir du fratatt mulighet til å gå opp i eksamen. Får du derimot karakteren 1, får du muligheten til å avlegge eksamen.

--

Kentinho, lykke til med klagen. Den var absolutt godt nok skrevet, så om ikke annet, viser du at du klarer å forholde deg saklig. Jeg håper for din del at du går opp til 2, slik at om ikke annet, du får faget godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...