Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sammenheng mellom første og andre termin

Anbefalte innlegg

Første termin fikk jeg 4 i engelsk muntlig. Nå dreit jeg meg skikkelig ut på et prosjekt i engelsk og fikk 1, stryk.

Nå sier læreren min at jeg kommer til å stryke i engelsk muntlig på grunnlag av dette ene prosjektet.

Er det lov? Kan jo ikke sette meg ned fra 4 til 1 pga. ett prosjekt. Faen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette synes jeg hørtes ut som en helt urimelig lærer. Etter hva jeg har skjønt, skal 1. termin vektlegges cirka 1/3 mens 2.termin teller 2/3. Dette varierer fra fag til fag og fra skole til skole. Hos oss gjaldt dette iallfall i matten, men generelt gjelder det at 2. termin teller mest. Jeg har også hørt at det er en mulighet for at mange nå heller bare vil vektlegge karakteren i 2.termin og dermed blåse i hva du presterte til jul. Jeg håper virkelig ikke det er tilfelle for deg, for læreren bør jo skjønne at du ikke skal stryke i standpunkt selv om du "dreit deg ut" på en fremføring. Men er du sikker på at det bare er fremføringen som ga deg stryk? Hvordan har det vært med muntlig aktivitet? Dette ville jeg uansett gått til noen andre med og spurt, for dette høres som sagt innledningsvis, veldig urimelig ut!

Lenke til kommentar

Jeg har vært like muntlig aktiv i timen i andre termin som i første, og da fikk jeg jo 4. Dette var et ganske stort prosjekt, der jeg hentet mye fra Wikipedia(Ja, jeg vet jeg er dum, vennligst ikke påpek det), og fikk dermed stryk.

Jeg mener det er hårreisende at jeg nå skal gå fra 4 til stryk pga. dette.

Lenke til kommentar

Ja, det skjønner jeg godt! Men kopierte du og leste deretter rett opp fra arket? Det bør du helst unngå! Men snakk med læreren din og si at dette ikke kan være nok grunnlag for å stryke deg! Men har du høyt fravær i faget? Er du sikker på at det ikke er andre grunner til at læreren vil stryke deg? :roll:

Lenke til kommentar
Ja, det skjønner jeg godt! Men kopierte du og leste deretter rett opp fra arket? Det bør du helst unngå! Men snakk med læreren din og si at dette ikke kan være nok grunnlag for å stryke deg! Men har du høyt fravær i faget? Er du sikker på at det ikke er andre grunner til at læreren vil stryke deg? :roll:

Ja, jeg leste rett fra arket. Ja, jeg vet man bør unngå det.

Jeg har 6 timer fravær fra engelsken denne terminen, så det er neppe grunne. Hun sa det til meg da jeg måtte snakke med henne og en fra skoleledelsen pga. dette klipp/lim-prosjektet mitt.

Lenke til kommentar

Jeg har 6 timer fravær fra engelsken denne terminen, så det er neppe grunne. Hun sa det til meg da jeg måtte snakke med henne og en fra skoleledelsen pga. dette klipp/lim-prosjektet mitt.

Spør om du ikke kan få lov til å gjøre et nytt prosjekt, eller en slags høring i pensum.

Uansett er det urimelig at du får stryk. hun skal ha minst tre karakterer på deg hver termin, så det er heller ikke grunnlag fra hennes del å sette karakteren på.

Har du fått varselsbrev?

Lenke til kommentar

Spør om du ikke kan få lov til å gjøre et nytt prosjekt, eller en slags høring i pensum.

Uansett er det urimelig at du får stryk. hun skal ha minst tre karakterer på deg hver termin, så det er heller ikke grunnlag fra hennes del å sette karakteren på.

Har du fått varselsbrev?

Hvis jeg ikke har hørt feil, er det blitt slik at en karakter i seg selv er 'varsel godt nok'. Det vil si, får du en eneste stryk-karakter, har læreren lov til å stryke deg uten å si ifra om det på forhånd.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke har hørt feil, er det blitt slik at en karakter i seg selv er 'varsel godt nok'. Det vil si, får du en eneste stryk-karakter, har læreren lov til å stryke deg uten å si ifra om det på forhånd.

Det kan jo hende det har blitt sånn for alt det jeg veit.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det var 1'ern en realitet :(

Hvordan skal jeg skrive klagebrev? Og hvor skal det sendes?

Noen i klassen min sa at det kom et klagebrev sammen med vitnemålet i posten. Stemmer dette? Da er det vel bare å fylle ut det skjemaet, for å så sende det inn.

Etter en rask sjekk på skolearena, så er hennes vurderinger denne skoleåret slik:

1. Termin

Presentation on body language - 4

Lytteprøve desember: Exchange Student - 4

Lytteprøve januar: World of Work - 5-

2. termin

Diskutere "Whale Rider" kap. 17-21 - 3

Major project - 1

Og jeg sikk som sagt karakteren 4 til første termin.

Vet ikke om dette kan være med i en eventuell klage, men jeg har hørt at denne læreren har fått så mange klager at hun ikke får undervise i engelsk neste år.

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Det der er bare sykt :p Finnes desverre noen lærere som ikek er helt gode, slik som din fremstår. Stryk i engelsk muntlig er for de som ikke kan snakke engelsk eller ikke møter opp i timen. Dette gjelder ikke deg, og du burde absolutt ikke fått 1. Begrunnelsen til lærern suger, med tanke på at du hadde 4 til 1,termin og en treer andre termin.

Selvfølgelig skal du trekkes ned pga det store prosjektet ditt, men 1 er slik jeg ser det helt urimelig. 3 hadde vært passe tipper jeg.

Eneste som kan hjelpe deg er nok noen som er gode til å skrive og formulere en bra og saklig klage, og de som mottar klagen. I dette tilfellet tror jeg fakisk du får medhold i klagen.

Lykke til. Skriv her hvordan det går a : )

Lenke til kommentar

Jeg får selvfølgelig ikke noe vitnemål etter VG2. Jeg tenkte på kompetansebevis :D

Men det er jo en klagefrist, når utløper den?

Stiller meg selv til disposisjon dersom du ønsker hjelp med klagen. Bare å sende en PM.

Takktakk :)

Jeg blir nok å sende deg en PM når jeg setter igang, for jeg usikker på hva jeg skal skrive. Og hvordan jeg skal skrive den.

Lenke til kommentar

Selv om dette virker relativt urimelig, tror jeg dette er intet annet en et godt eksempel på en økende trend. Plagiering fra internett er et stadig økende problem, på flere nivåer innen utdanningsystemet. Det har vært flere saker om dette i media i nyere tid, noe som gjør at fokus på teamet et høyaktuelt.

Lærerne har hatt flere interne forslag på hvordan de skal møte dette stadig økende problemet, hvor typisk stryk/nedsettelse er per nå, det vanligste (og mest effektive?). Ergo mistenker jeg at læreren ønsket å statuere et eksempel ved en såpass negativ sanksjon.

Personlig syns jeg "hoppet" fra 4 til 1, var for strengt - dog, ville karakteren 2 muligens vært passende. Men dette blir en annen sak.

Jeg nevner dette fordi jeg har strengt talt liten tro på at du får gjennomslag på en eventuell klage. Typisk vil man også få ytterligere nedsettelse om en klage ikke blir godkjent, men i dette tilfellet er vel det praktisk umulig.

Endret av the Stig
Lenke til kommentar
Jeg nevner dette fordi jeg har strengt talt liten tro på at du får gjennomslag på en eventuell klage. Typisk vil man også få ytterligere nedsettelse om en klage ikke blir godkjent, men i dette tilfellet er vel det praktisk umulig.

Klagen bør gå igjennom, noe jeg tror den gjør. 1 er for folk som ikke møter opp i timen, eller kan snakke engelsk!

Trådstarter har tydligvis jobbet en del med faget, utifra at han bare har karakterer rundt 4 og 5 i første termin. Andre termin var jo dårligere, men en 1 er alt for drøyt. Dette var jo også et muntlig prosjekt som var hentet fra nettet. Jeg mener det er værre og kopiere in i stilene, slik mange gjør. Jeg vet om mange som har blitt tatt for slik juks, og fått nedsatt på prøven. Men den har telt like mye i prosent som de bedre prøvene, noe den også skal.

Det er absolutt ikke typisk og gå ned en karakter til på standpunktklage.

Det som derimot skjer, og som jeg tipper du trodde du snakket om er at folk går ned i eksamenkarakter, for da vet ikke sensorene karakteren du har, og de retter og setter en ny, som blir endelig. Da kan man gå ned, opp eller få samme. klager på standpunktkarakterer derimimot er noe helt annet fordi da oppgir man karakteren man har, og hva man mener man bør gå opp til.

Endret av VegardSK
Lenke til kommentar
Dette var jo også et muntlig prosjekt som var hentet fra nettet. Jeg mener det er værre og kopiere in i stilene, slik mange gjør.

Det er like ille. Juks er juks.

Vel, da er vi uenige. Fordi på en muntlig presentasjon med stoff fra nettet teller i tillegg til stoffet feks uttalen og om man har kontakt med publikum. Jukser man skriftlig, kopierer man bare alt over og gjør ikke noe mer. Er selv ferdig med engelsk fordypning VKII og på våre muntlige foredrag så var det vanlig å bruke notater, mens på stilene var det bare vår egen kunnskap. Det er selvfølgelig stor forskjell på notater, og masse avskrift, men dette er et poeng for å vise at jeg mener skriftlig juks er værre. Men selvfølgelig er juks juks, men jeg mener ikke at juks på et foredrag skal ødelegge et helt års innsats.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...