Gå til innhold

Hva er ditt favorittstyresett?


Anbefalte innlegg

Tanken på eit liberaistisk styresett skremmer meg. Kan vere enig om grunntanken at ingen skal kunne nekte deg å til dømes røyke hasj, men liberalismen skaper gigantiske forskjeller mellom folk. Det er fint for dei rike, for dei kan tene seg enno rikare, medan dei fattige forblir fattige. Kardemommeloven hadde kanskje fungert i små samfunn, men ein tenkjar ikkje på at ein skadar andre ved ikkje betale skatt (dei får ikkje råd til sjukehusopphald)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg burde vel kanskje komme met et innspill on-topic og...

 

Jeg fascineres av et demokrati med stemmelisens. Altså at man må bevise at man innehar grunnleggende kunnskap om samfunnsvitenskap før man får lov til å stemme. Det krever riktignok et samfunn med forholdsvis like muligheter, men hvis vi noen gang kommer oss dit så tror jeg dette vil være en bra styreform.

Igjen får du problemet med hvem så skal bestemme hva som er grunnleggende kunnskap om samfunnsvitenskap.

Holder det å vite hvem som er statsministeren, eller skal man se på forståelsen av AD/AS kurven? :)

Lenke til kommentar
Hehe, du må vise at du har en grunnleggende forståelse for makro-økonomi, grunnleggende statsvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige kunnskaper? Den liker jeg :)

Ja, man får jo alle fordelene som dagens demokrati gir, men også den at velgerene faktisk vet hvorfor de stemmer det de stemmer. Så slipper vi dem som stemmer f.eks. Arbeiderpartiet fordi det er det de (og far, og bestefar) alltid har gjort, eller FrP fordi de ønsker endring for enhver pris. (Ja, det er satt på spissen).

 

Bakdelen er selvfølgelig at det vil koste en del.

Lenke til kommentar
Hehe, du må vise at du har en grunnleggende forståelse for makro-økonomi, grunnleggende statsvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige kunnskaper? Den liker jeg :)

Ja, man får jo alle fordelene som dagens demokrati gir, men også den at velgerene faktisk vet hvorfor de stemmer det de stemmer. Så slipper vi dem som stemmer f.eks. Arbeiderpartiet fordi det er det de (og far, og bestefar) alltid har gjort, eller FrP fordi de ønsker endring for enhver pris. (Ja, det er satt på spissen).

 

Bakdelen er selvfølgelig at det vil koste en del.

 

Neida, du har veldig rett. Er vel ikke værre enn å implementere det i VGS. Stiller vel kanskje litt vel høye krav til elevene da. Jeg hadde jo ikke peiling på noen ting da og det vi lærte var jo skamgrunnleggende. Introdusere "innføring i politikk og økonomi". En time eller noe slikt i uka hele VGS. Me likesy.

Lenke til kommentar
Neida, du har veldig rett. Er vel ikke værre enn å implementere det i VGS. Stiller vel kanskje litt vel høye krav til elevene da. Jeg hadde jo ikke peiling på noen ting da og det vi lærte var jo skamgrunnleggende. Introdusere "innføring i politikk og økonomi". En time eller noe slikt i uka hele VGS. Me likesy.

 

Overforenkler du ikke stoffet litt nå? Makroøkonomi og grunnleggende ideologi og politikk er ikke akkurat lite stoff.

Lenke til kommentar
Neida, du har veldig rett. Er vel ikke værre enn å implementere det i VGS. Stiller vel kanskje litt vel høye krav til elevene da. Jeg hadde jo ikke peiling på noen ting da og det vi lærte var jo skamgrunnleggende. Introdusere "innføring i politikk og økonomi". En time eller noe slikt i uka hele VGS. Me likesy.

 

Overforenkler du ikke stoffet litt nå? Makroøkonomi og grunnleggende ideologi og politikk er ikke akkurat lite stoff.

 

Jo, jeg gjør nok absolutt det. "Stiller vel kanskje litt vel høye krav til elevene". Det er bare det når jeg kikker på all populismen politikerne slenger fra seg og hvordan det norske folk biter på, så gjør det vondt i hjerterota.

Lenke til kommentar

Jeg ser helst for meg at pensumet er helt frivillig. Man kan godt ha noe obligatorisk overflatisk pensum på VGS, men trenger ikke å ta hele pensumet som kreves for å få stemmelisens.

 

Poenget her er at alle skal ha mulighet til å få en lisens, men at om man overhodett ikke er interesser også skal få slippe.

Endret av phear00
Lenke til kommentar

Man har jo 2 timer valgfag på VGS (vi hadde ihvertfall på medier og kommunikasjon), hatt det som alternativ hadde jo vært en mulighet. Dessverre krever det litt kunnskaper hos lærerene, og det er det som oftest enda dårligere med.

 

En demokrati/meritokratihybrid. Nå begynner vi å snakke.

Lenke til kommentar
Siden jeg ikke trenger å stå inne for det eller forklare at det vil funke, for det vil det ikke: Totalt anarki.

Siden jeg står inne for det, og mener det er det eneste som overhodet kan fungere: Totalt anarki.

 

Totalt anarki? Anarkismen har en del ulike fraksjoner, hvilken er det som appellerer mest?

Lenke til kommentar
Jeg ser helst et totaldiktatur, med en intelligent og snill diktator. For eksempel meg... men det har vel aldri funnets en liberal diktator...

 

António de Oliveira Salazar ;)

 

Vel, det måtte være et styresett som blandet militarisme med konservatisme og litt liberalisme, nokså usannsynlig med andre ord. Jeg kaller en lignende ideologi jeg har skapt for Markeds-Militarismen. :whistle:

 

Edit: Meritocracy virker som en grei deal det og, har faktisk diskutert lignende styreformer med venner på VGS. :yes:

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jarledømme, der jeg, Torstein Jarl, er øverste leder. Ville vore ein fin stad å bu. :evil:

 

Trur eg held meg til ein demokratisk republikk med eit ordentleg skille mellom stat og religion.

Lenke til kommentar
Tanken på eit liberaistisk styresett skremmer meg. Kan vere enig om grunntanken at ingen skal kunne nekte deg å til dømes røyke hasj, men liberalismen skaper gigantiske forskjeller mellom folk. Det er fint for dei rike, for dei kan tene seg enno rikare, medan dei fattige forblir fattige. Kardemommeloven hadde kanskje fungert i små samfunn, men ein tenkjar ikkje på at ein skadar andre ved ikkje betale skatt (dei får ikkje råd til sjukehusopphald)

Noe av poenget med liberalismen er at du skal klare deg selv. Det er ingen som skal betale for at du skal få det godt. Den jobben må du gjøre selv.

Sosialismen er vel helt motsatt, der alle skal ha det så likt som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...