mamama Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Når svære merkevarer som Mac og iPod er på plass er det ikke noe problem å markedsføre også iPhone som helt fantastisk. Apple vet å markedsføre sakene sine Har ikke noe i mot Mac, though. Det er så godt som perfekt til foto/film. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Den har ikke engang så grunnleggende funksjonalitet som MMS Dette finnes det en app for. Det lille fåtallet som sender MMS har nok denne app'en, så og si at MMS er en mangelvare blir litt feil. En annen sak er såklart at det ikke er med orginalt. Men de fleste som har iPhone har nok noen app's uansett. Lenke til kommentar
DigitalEye Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 3G og MMS er overhypet imo. Internettopplevelsen får man uansett ikke med så liten skjerm. E-post med skikkelige bildevedlegg funker mye bedre enn de små mms-bildene imo. Kjenner forøvrig ingen som aktivt bruker MMS, bortsett fra når det var helt nytt da. Ingen telefoner slår brukervenligheten til iPhone imo, men ikke en gang Apple har løst det største problemet mitt med telefoner som mp-3 spillere - Lagringsplass. Kommer nok til å bruke SE-750 (ellernoe) + femte genrasjon 60gb iPod til jeg kan få en telefon med matchende plass. Vurderer dog å bytte til en litt mindre telefon, da jeg egentlig bare bruker ringe funskjonen + litt sms nå og da (E-mail og IM-tjenester er mye bedre enn sms imo), og ta bilder gjør jeg med skikkelig kamera. Det er nok snakk om hvilke behov en har. Jeg bruker telefonen mot exchange og laster ned dokumenter osv. Takker gud for raskere hastighet:) Og MMS bruker jeg faktisk en del i jobben i forhold til dokumentasjon. Så det er nok ikke helt ubrukt. Men jeg er positiv til iPhone for den brukergruppen den er tiltenkt. For min del blir det nok Windows Mobile i mange år fremover. Lenke til kommentar
DigitalEye Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Den har ikke engang så grunnleggende funksjonalitet som MMS Dette finnes det en app for. Det lille fåtallet som sender MMS har nok denne app'en, så og si at MMS er en mangelvare blir litt feil. En annen sak er såklart at det ikke er med orginalt. Men de fleste som har iPhone har nok noen app's uansett. Ja, enig i det. Poenget er at det da blir tredjepartsprogramvare for ting som absolutt burde vært standard. Alt kan jo løses Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 HTC Touch Diamond ser bedre ut enn iPhone Lenke til kommentar
DigitalEye Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 HTC Touch Diamond ser bedre ut enn iPhone Det er jeg faktisk enig i. I tillegg så gjør den akkurat det du vil ha den til å gjøre. Den har faktisk alt! Lenke til kommentar
Marasmus Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg skjønner ikke dette med iPhone, det er jo bare en tenåringsgadget. Den ser veldig kul ut, men det må nok litt funksjonalitet til også. Det er jo et paradoks at det måtte en svensk nerd til for å hacke iPhone for at det skulle bli mulig å klippe å lime! Den har ikke engang så grunnleggende funksjonalitet som MMS, og skal komme med 3G snart. Jeg tror det er 5 år siden jeg kjøpte min første 3G-telefon. I 2008 er det snakk om HSDPA/Super 3G. For meg er det i alle fall helt uforståelig om de av oss som bruker mobiltelefon profesjonelt vil bli fornøyd med en telefon med så enkel funksjonalitet. Men, hadde jeg vært 14 år ville jeg sikkert risikert livet for å få tak i en. Jeg synes også det er helt merkelig at så og si alle som lager telefoner med touch screen blir beskyldt for å lage en såkalt iPhone-kopi. Merker som HTC og andre har laget telefoner med touch screen i årevis. Greit nok, brukergrensesnittet er veldig kult å bruke og å se på. Den danske bransjeanalytikeren John Strand i Strand Consult er skeptisk til hele iPhone-trenden. - iPhone er et overhypet produkt. Det er mobiltelefonenes svar på Paris Hilton. De er begge pene produkter, skapt av sin tid og avhengig av mediene, sier han.(digi.no 17.11.07) Kan for så vidt støtte meg til det... Fy f... så irritert jeg blir av folk som skal stemple iPhone-eiere som fjortistrendhorer. Det er frekt og usmakelig. Synes man iPhone er hypet og ubrukelig i forhold til egne behov så får man mene det, men det betyr ikke at telefonen ikke kan dekke andres behov. Det betyr heller ikke at den som eier telefonen automatisk er en trendhore eller tulling. John Strand har i flere sammenhenger bevist at han er en PR-kåt fyr som sier det som må til for at han skal havne i overskriftene. Videre: Jeg eide en HTC-telefon før jeg kjøpte iPhone, og HTC-telefonen var søppel sammenlignet med iPhone. Greit nok, man kunne installere programmer på den som iPhone ennå ikke har, men de gjorde telefonen ustabil, enda mer sirupstreg enn den allerede var og regelrett ubrukelig. HTC Touch Diamond ser bedre ut enn iPhone Det er jeg faktisk enig i. I tillegg så gjør den akkurat det du vil ha den til å gjøre. Den har faktisk alt! Helt enig Touch Diamond ser bedre ut og har saftig maskinvare. Synd den er så vanvittig treg. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Og hvorfor er ikke OpenMoko FIC FreeRunner nevnt? Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) iPhone er rett og slett overlegen når det gjelder grensesnittet. Da den kom for ca et år siden viste den virkelig hvordan man kan lage et responsivt og meget brukervenlig touch-system. Windows Mobile har utviklet seg bra med tanke på funksjonalitet siden første versjon kom, men grensesnittet ser dersverre skremmende likt ut. Apple startet på en måte fra grunnen av med iPhone og baserte seg ikke på noe som var gjort før. Problemet med iPhone er at sammenliknet med deres største konkurrent etter min mmening, Windows Mobile, er at funksjonaliten virkelig ikke er der. Ganske grunnleggende ting som muligheten til å kopiere tekst, markere flere eposter/meldinger om gangen og MMS mangler, noe som gjør telefonen uaktuell for veldig mange. I tillegg kommer den for kort på teknologisiden, med mangel på 3G/HDSPA og GPS. Attpåtil krever nettleseren mye med tanke på datatrafikk, slik at for min del blir den uaktuell ved mindre jeg er på WiFi. (Opera Mini er best på dette området med GOD margin). Poenget mitt er at foreløpig er det ingen telefon som har "alt" i dette tilfelle. Ingen telefoner har et like godt grensesnitt som iPhone og funksjonaliteten til Windows Mobile, og man er tvunget til å ta et valg. Med HTC Touch Diamond kommer et friskt pust i serien, men alt koker også der ned til de vasse og kjedelige Windows Mobile programmene som kalenderen, meldingsbehandling, filutforsker osv. iPhone sin skjerm er også et veldig sterkt punkt. Ikke bare er den klar, stor og god, men den er ikke berøringsfølsom. Det vil si at hvis du har den i lommen trenger du ikke være bekymret for å komme borti noe hvis du skulle motta et anrop eller melding da den kun reagerer på din "nakne" berøring. Jeg tror den kommende iPhone (2.0) vil komme til å konkurrere med Windows Mobile 7 da de begge er et svar på hverandre. iPhone 2.0 skal gjøre funksjonaliteten bedre og få inn "proffbrukerens" behov, mens Windows Mobile 7 skal gi brukergrensesnittet sitt en overhaling. Det blir spennende! Poenget er dog at det iPhone er best på er den best på, ingen er i nærheten. dessverre er den alt for dårlig på mange andre ganske funementale områder. Endret 28. mai 2008 av Lokii Lenke til kommentar
µT. Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Eller at den ikke lar deg surfe på nettet i høyere hastigeter enn 200 kbps? Wrong! Den har da Wifi Lenke til kommentar
jevel Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Masse svada og synsing... Fy f... så irritert jeg blir av folk som skal stemple iPhone-eiere som fjortistrendhorer. Det er frekt og usmakelig. Synes man iPhone er hypet og ubrukelig i forhold til egne behov så får man mene det, men det betyr ikke at telefonen ikke kan dekke andres behov. Det betyr heller ikke at den som eier telefonen automatisk er en trendhore eller tulling. John Strand har i flere sammenhenger bevist at han er en PR-kåt fyr som sier det som må til for at han skal havne i overskriftene. Videre: Jeg eide en HTC-telefon før jeg kjøpte iPhone, og HTC-telefonen var søppel sammenlignet med iPhone. Greit nok, man kunne installere programmer på den som iPhone ennå ikke har, men de gjorde telefonen ustabil, enda mer sirupstreg enn den allerede var og regelrett ubrukelig. Skulle akkurat til å sette meg ned og fyre av en salve mot det samme innlegget, men så ser jeg at du har feid over noen av de poengene jeg hadde, så da bare henger jeg meg på her. Jeg møter det evinnelige argumentet fra alle såkalte "proffbrukere" at iPhone ikke har den "funksjonaliteten" de trenger. Nå kan det ofte sies at mennesker som omtaler seg som proffbrukere i fora på internett ofte overdriver noe, men jeg lurer virkelig på hva det er som er så inni gamperæva viktig for en proffbruker å ha på en slik telefon? La oss ta for oss noen av argumentene: 3G/HSDPA: Dette er finfint og storflott på det sentrale østland og langs E6. Ellers så er det et strømsluk som sørger for at du har dårligere dekning enn du hadde hatt på edge. Jeg har selv overført utallige gigabyte over mobil i Trøndelag i løpet av de siste tre årene, så bare glem å fortelle meg at dette er feil. Når du er ute og reiser så er hastighet luksus, men konnektivitet en nødvendighet. Støtte for mail: Alle snakker jo som om iPhone ikke skulle ha støtte for mail her?! Fungerer finfint å hente mail på både POP og IMAP allerede, samt egne løsninger for MSN, gMail og Yahoo! bl.a. Så helt avsondret blir du kun om du nekter å bruke andre løsninger enn pushmail via MS Activesync. Så har du da ventet de 30 sekundene ekstra det tar å overføre filen inn til iPhonen over edge. Da kommer det iPhone er virkelig god på. Full støtte for HTML-basert innhold med visning av mange typer vedlegg direkte i mailleser. (Har ikke testet alt, men .doc, .xls, .pdf og bilder fungerer veldig bra.) På tilsvarende "smarte" løsninger fra HTC og Nokia må du ta med matpakke for å skulle håndtere filer med litt størrelse. iPhone gjør dette på en så ufattelig mye bedre måte. Her må noen straks ut og lære seg slikt slik at dette blir standarden i bransjen i stedet for avvikeren... Kamera: Når du så kommer til argumentet som omhandler kamera, kvaliteten på dette og mangel av mulighet til å ta opp film, så har jeg bare dette å si: Hvis du er en proffbruker som har behov for å ta gode bilder / ta opp film i embeds medfør, så kjøp da for svingende en kameramobil hvis dette absolutt må skje med mobilen din! Det at iPhone da ikke passer til ditt bruk gjør den ikke til noe mer enn det; nemlig upassende til ditt bruk. Batteri: En ting som forundrer meg er hvordan såkalt "proffbrukere" glatt overser en batteritid på tre timer taletid, noe som med litt "proffbruk" i tillegg knapt ville ha vart til lunch på en vanlig arbeidsdag. Det er ikke så forbannet enkelt å finne strøm over alt hvor man reiser, spesielt hvis man ferdes offentlig og har liten tid til å sette seg ned og vente på at telefonen skal lade... Så for å oppsummere: Før man klatrer opp på sin høye hest og tar på seg "proffbrukerhatten" så bør man faktisk ta av seg trangsynbrillene sine og spørre seg selv om det går an at andre faktisk har et annet brukermønster enn en selv, og ikke nødvendigvis bryr seg katta i om det står Lada eller BMW på merket i grillen på bilen man kjører, for disse finnes det nok fler av blant de ekte "proffbrukerne" enn man tror. Jeg vet i alle fall at jeg ikke kommer til å nøle hvis jeg får muligheten til å skaffe meg den nye iPhone. Ikke fordi at jeg ville bytte ut den gamle for å få 3G eller GPS, men av pur interesse for mobiltelefoner. Jeg kommer sikkert til å snuse på HTCen også, men med mindre de virkelig har gjort noe drastisk med responsen på WM så er det bare ikke interessant for meg som bruker etter å ha hatt iPhone en stund. I forhold til WM så er S60 kjapp, for svingende!!! -KJ (Bruker Nokia E90 til daglig, men har hatt en iPhone i tre måneder så jeg har testet den inngående...) Endret 28. mai 2008 av jevel Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det at du ikke ser begrensningene i funksjonaliteten til iPhone viser bare at du ikke er en proffbruker Fra spøk til alvor, ja, iPhone har mulighet for sending/lesing av mail, men det har man jo da hatt på telefoner i ganske så mange år nå. Problemet er hvor dårlig epostklienten er. Ikke kan du markere flere eposter som lest, eller slette flere eposter om gangen. Så hvis man får en del eposter, som mange gjerne gjør nå om dagen, er det helt vilt irriterende å måtte se igjennom hver og en av dem, særlig hvis man har lest dem på PC`en tidligere og bare vil komme seg igjennom dem. Ikke bare det, men det er er heller ingen "marker som lest" funksjon, slik at ikke bare må du åpne hver enkelt mail, men du må vente til den lastes ned også. Kamera er da ingen profffunksjon.. Det er for spesielt interesserte Men at du for eksempel mangler filutforsker er teit, da dette faktisk umuligjør bruken av telefonen som lagringsplass. Jeg har alle skolerelaterte dokumenter på min HTC Touch Dual og jeg synes det er flott å ha tilgang på slikt over alt jeg er. Minnepennen glemmer jeg ofte på pulten, men telefonen er alltid med Lenke til kommentar
jevel Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Problemet er hvor dårlig epostklienten er. Ikke kan du markere flere eposter som lest, eller slette flere eposter om gangen. Så hvis man får en del eposter, som mange gjerne gjør nå om dagen, er det helt vilt irriterende å måtte se igjennom hver og en av dem, særlig hvis man har lest dem på PC`en tidligere og bare vil komme seg igjennom dem. Ikke bare det, men det er er heller ingen "marker som lest" funksjon, slik at ikke bare må du åpne hver enkelt mail, men du må vente til den lastes ned også. Hvis du er en bruker som mottar så inni gamperæva masse mail så er det tre løsninger så vidt jeg kan se: 1: Det finnes små nette 12" bærbare PCer med integrert mobilnett. (Sannsynligvis den beste løsningen IMO) 2: Installer et bedre spamfilter. 3: Bruk Windows Mobile og lev med en plattform som briljerer på MSN og Windows Exchange. Men for andre med tyve til tredve mail per dag så vil de aller fleste plattformer duge helt flott. Det som derimot kan bite litt i ny og ne er fraværet av søkefunksjoner etterhvert som man fyller opp de anseelige mengder med minne som telefoner nå leveres med... Nå har jeg ikke gjort store innsatsen for å finnenoe duganes til S60 eller iPhone, men husker at MS hadde en Live! search på HTC som var snedig (om enn uanstendig treg...) Så WM har sine styrker, men når selve systemet jobber mot en som bruker, da er det lett å se seg om etter alternativer. -KJ EDIT: Glemte å nevne at du kan bruke IMAP for å sørge for at meldingene markeres som lest begge steder når du leser den en plass... Endret 28. mai 2008 av jevel Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Nå mottar ikke jeg mer enn 10-15 mail per dag jeg heller, men synes selv det er irriterende og måtte gå igjennom på iPhone. Det er ikke spam som er problemet, og hvorfor i all verden skal jeg skaffe meg en ny bærbar PC for å sjekke mail når min HTC gjør epost til en lek? Forøvrig trenger du ikke live search til å søke i mail på Windows Mobile, du bare skriver (enten du har T9 eller QWERTY tastatur) et ord eller to også finner du som regel det du leter etter innen 1-3 sekunder Windows Mobile lar deg ihvertfall gjøre det du vil, og gir deg en viss kontroll og oversikt over systemet, og det er der iPhone svikter for min del. Med HTC`en føler jeg at jeg styrer alt. Jeg kan fikle med filer, installere programvare, redigere Officedokumenter, og egentlig gjøre alt jeg vil. Med en iPhone føler jeg heller at jeg er en gjest i iPhone sitt hus og får lov til å titte litt rundt i det vakre rom, men ikke romstere og justere slik jeg vil, og gjøre det jeg ønsker! Endret 28. mai 2008 av Lokii Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 ...Fy f... så irritert jeg blir av folk som skal stemple iPhone-eiere som fjortistrendhorer. Det er frekt og usmakelig. Synes man iPhone er hypet og ubrukelig i forhold til egne behov så får man mene det, men det betyr ikke at telefonen ikke kan dekke andres behov... Det er jo en fjortistrendhore mobil. Den har INGENTING bortsett fra et grensesnitt som man tydlivis har forelsket seg i. Heldigvis så kommer det en ny versjon som kan gjøre mer enn den forrige, men vhordan den forrige har klart å selge så mye som den har gjort skyldes INGENTING annet enn PR PR PR og PR .. og litt opphyping av sider som itavisen og amobil. De skryter jo av den som om at man skal kunne justeret lyset i leiligheten med den, men den klarer for svarte ikke sende MMS engang. Folk må gjerne få bruke penger på hva de vil, på lik linje med at jeg kan få mene hva jeg vil om både telefonen og pengebruken til de som kjøper den, men større meningsløst kjøp klarer jeg ikke se for meg. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Det at du ikke ser verdien i et velfungerende brukergrensesnitt sier kanskje mer om deg enn telefonen? Jeg synes ihvertfall at måten du bruker telefonen på er et ganske vestenlig aspekt ved en telefon. Særlig med tanke på det faktum at iPhone er meget responsiv, noe jeg setter stor pris på. På dette punktet vil jeg definitivt hevde at iPhone var nyskapende da den kom, noe jeg synes er overraskende at ikke de fleste innser? On Topic: Jeg holder fast ved at iPhone er meget bra på mange ting, blant annet har de den beste nettleseren for mobile enheter, så fremt du er på WiFi og/eller fast pris på data. I tillegg har du en god mengde dyktige mennesker rundt om som utvikler masse gode 3. parts programvare for telefonen. dessverre har den også en del store svakheter som hindrer den i å appellere til alle, og da får man sånne som Dj_Matsern som ser på iPhone som oppgulp Endret 28. mai 2008 av Lokii Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Selvfølgelig ser jeg verdien av et velfungerende brukergrensesnitt, men hva skal man med et bra grensesnitt når man ikke kan gjøre noe? Blir som å drikke av et tom glass, hjelper ikke om glasset ser pent ut, men blir ikke mindre tørst. Uansett, iPhone er STARTEN på noe bra, og det er helt klart inovativt, men jeg ser som sagt ikke hvorfor folk kjøper det tomme glasset. Lenke til kommentar
Marasmus Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 ...Fy f... så irritert jeg blir av folk som skal stemple iPhone-eiere som fjortistrendhorer. Det er frekt og usmakelig. Synes man iPhone er hypet og ubrukelig i forhold til egne behov så får man mene det, men det betyr ikke at telefonen ikke kan dekke andres behov... Det er jo en fjortistrendhore mobil. Nei, du tar feil. Det er mye iPhone kan brukes til som INGEN andre telefoner kan brukes til. I andre tråder har jeg dratt frem Touchpad Pro som eksempel, en applikasjon som fungerer som multi-touchpad og multimedia-tastatur til hjemmekinoen. Ingen andre telefoner har applikasjoner med funksjonalitet som kommer i nærheten av denne applikasjonen, som kun finnes til iPhone. Si meg hvilken fjortistrendhore som har råd til hjemmekino? Problemet med kritikerne er at de ikke aner hvilke muligheter iPhone har, og at de innbiller seg at iPhone i 2008 er det samme som iPhone medio 2007. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Selvfølgelig ser jeg verdien av et velfungerende brukergrensesnitt, men hva skal man med et bra grensesnitt når man ikke kan gjøre noe? Blir som å drikke av et tom glass, hjelper ikke om glasset ser pent ut, men blir ikke mindre tørst. Uansett, iPhone er STARTEN på noe bra, og det er helt klart inovativt, men jeg ser som sagt ikke hvorfor folk kjøper det tomme glasset. Vi er enige om at iPhone ikke har "alt". Det er innovativt, men har fortsatt en del store mangler. Likevell blir det feil å stemple den som fjortistrendhoretelefon. Man kan jo slakte så å si samtlige LG og Samsungtelefoner på mye av det samme grunnlaget når det gjelder funksjonalitet for eksempel, da disse også stort sett er telefoner som ikke er rettet mot proffbrukeren. Jeg ville heller aldri hatt en Sony Ericsson K800i, da den ikke har den funksjonaliteten jeg ønsker. Jeg annerkjenner likevel at det er en god telefon med både styrker og svakheter. iPhone treffer altså ikke blinken hos alle mobiltelefonbrukere, men for de som vil ha en telefon med godt utsende, grensesnitt, brukervenlighet og god ytelse er da iPhone flott. For de som vil bruke den mer som en mobil PC, som feks Windowl Mobile kommer den for kort. Endret 28. mai 2008 av Lokii Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 jeg vil gjøre om litt på bildet. Jeg ser på det som et fint glass med litt sur melk. Også har glasset lokk, så du får ikke lov til å gjøre annet enn å drikke den sure melka. Jeg vil ha det fine glasset som jeg kan mikse hva jeg vil av gode drinker i. Uten å måtte brekke opp lokket. Men joda, fin nettleser, fin musikkspiller. Teit med 3,5mm jack som ikke funker med flesteparten av hodetelefonene på markedet, like teit med bluetooth som kun kan brukes med headset (hvorfor ikke overføre filer, gps osv). Det ryktes at det kan komme støtte for mail for exchange, men det kommer kanskje til å koste penger. Også morsomt at man må trekke fra den plassen OS-et bruker fra de x GB man kjøper. Nå skal det dog nevnes at htc heller ikke er særlig fremme på kamerafronten. Nå er jeg spent på å se med diamond om man slipper å ta frem penna for å bruke kalenderen eller redigere en kontakt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg