Gå til innhold

Hacke/ modifisere firmware på Canon 350D?

Anbefalte innlegg

Har nettopp bygget et kamerasystem med PIR sensor som skal settes ut i skogen for fotografering av bjørn ++. Kameraet som brukes er et Canon 350D i en vanntett boks + noe elektronikk. Bilder + info om systemet: Link til kamera systemet

Systemet er basert på å bruke kameraets hvilemodus og fjernstyringskontakt og ved bevegelse foran kameraet våkner kameraet fra hvilemodus (auto av) og tar bilde.

Saken er at det i menyen på kameraet kun går å velge >> auto av - 1 min. << som minste valg. Dvs. at kameraet ikke slår seg av før etter 1 min når bevegelse er registrert, noe som vil gå ut over batteritiden.

Så da er spørsmålet: Er det noen som vet om det er mulig å modifisere firmwaren til en Canon 350D, slik at man kan endre "auto av"- valgene i menyen til f.eks. >5 sec< , >10 sec< , >25 sec< og >1 min< ?

Og er det evt. noen med peiling som kunne tatt på seg oppdraget? :roll:

Endret av arni7882
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du ikke kjøpe solselle lader og modde det til at du kan lade kameraet?

Solcellelading er en mulighet, men solcellepanel er ofte vanskelig å kamuflere noe som er viktig ved oppsett for fotografering av skye/forsiktige dyr.

Nå brukes det batterigrep med 2 stk. orginalbatteri noe som gir strøm til i alle fall 200-300 bilder. Men kameraet er påslått 1 min. for hvert bilde noe som utgjør en på-tid på ca. 5 timer for 300 bilder/ bevegelsesreg.

Hadde jeg hatt mulighet til å velge auto-av = 5 sec. hadde på-tiden blitt redusert til 25 min for 300 bilder/ bevegelsesreg, noe som igjen vil øke kapasiteten til et sted mellom 2000-3000 bilder/ bevegelsesreg, og da er det vel på tide å skifte minnekort slik at batteriskifte kan gjøres samtidig. Planen er å la kameraet henge ute i skogen ca. en måneds tid av gangen noe som setter et viss minimumskrav til kapasitet.

Så, er meget interessert i å vite om det lar seg gjøre å modifisere firmwaren? ;)

Lenke til kommentar

Andre Canonmodeller kan hackes så jeg regner med at 350D ikke er noe unntak. Det er begrenset hvor mange personer som er i stand til å gjennomføre det og antallet som faktisk vil gidde det uten astronomisk betaling er antakelig svært nær null.

Jeg vil foreslå at du heller bruker et større eksternt batteri.

Lenke til kommentar

Har ikke funnet ut om du kan modifisere firmware i kamera, men fant en morsom link om hvordan du tar ut batteriene fra en batteripakke til Canon 40D, for så å koble til en større pakke til denne igjen ved bruk av en ledning. helt sikkert mulig å gjøre med et av dine batterier også hvis du er litt fingernem. Link

Lenke til kommentar
Kameraet bruker så lite strøm i seg selv at det er ingen ting å bry seg om, men heller se på hvor lenge skjermen viser bildet etter at det er tatt. Det er skjermen som bruker strøm.

Jepp, så lenge man ikke bruker den innebygde blitzen holder ett batteri til rundt 1000 bilder.

Og skrur man av lcd-skjermen helt får man enda flere bilder på ett batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...