Gå til innhold

Olypus E510 vgs Canon 450D

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe ett familie kamera som skal vere speilreflex. Det skal vere lett å bruke, samt ha noen utfordringer å bryne seg på opp i gjennom årene som kommer. Jeg har fått to gode tilbud på E 5100 til 4999kr og 450D til 6000kr. Desse er alle utstyr med Linse. Det jeg lurer på hva er det riktige valget for meg?

- Det skal ta gode bilder

- Ska brukse til ferie, skiturer, naturfotografering. alt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du velger blir en personlig smaksak.

Canon har kanskje det beste utgangspunktet for optimal bildekvalitet?

Litt større sensor enn Olympus, litt større dynamikk/EV-omfang, litt smartere støyfjerningsverktøy, litt bedre søker.

Men; Hvordan liker du grepet/ergonomien? kvalitetsoptikken er dyrere, større og tyngre enn hos Olympus. Skal du ha bildestabilisering med Canon får du dette med optikken og IKKE i huset. Det koster ekstra!

I og med at Olympus har valgt å stabilisere selve sensoren vil du få bildestabilisering uavhengig kvaliteter i objektiv.

Canon gir deg litt høyere oppløsning, men for utskrifter tom. A3 ser du neppe forskjell om du ikke beskjærer kraftig.

Det gjør du forresten ikke med noe kamera som har 6+ mpix...

Canon 450D og 40D heller kanskje litt mer mot studiobruk, mens Olympus E-510/E-520 og E-3 bærer litt mer preg av frihånds reportasje kamera?

Lenke til kommentar

Med tanke på prisdifferansen ville jo E-510 virke som et ganske klart valg. 450D er ikke verdt prisdifferansen om du ikke liker grepet veldig godt. Dersom du ikke liker grepet på 450D dropper du det. Liker du ikke grepet på E-510 dropper du det.

Dersom du uansett skulle bruke litt mye penger på et kamera (og du liker grepet på E-520) burde du kanskje vente litt til E-520 blir tilgjengelig. Dette har fordeler sett mot E-510, og erfaringsmessig blir ikke E-x20-serien spesielt mye dyrere enn E-x10-serien. Prisdifferansen mellom E-410 og E-420 er ikke spesielt høy.

Ellers er det en ide å se på andre merker, prøv dem og se om de passer dine klyper. Det kameraet som passer best i dine hender i din prisklasse er det beste valget.

Forresten ser jeg ikke helt argumentet for at 450D har smartere støvfjerning enn E-510.

Lykke til. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Hmm. Du får dobbeltkit'et med E-510 til 5300 kroner, ser jeg. Da får du to objektiver, en som går fra 14-42, og et som går fra 40-150mm. Det tilsvarer 28-300 på vanlig filmkamera.

Tilsvarende brennvidde-omfang for Canon'en til 6000 kroner er 28-88.

Du vil altså ha større mulighet til å ta bilder av sky dyr og fugler med Olympus'en. Men som andre sier - ta deg en tur i butikken og kjenn på kameraene og se i søkeren.

Lenke til kommentar

Hva så med støvfjerning?

Støv kan skape mye irritasjon i et DSLR.

Kompaktkamera og andre hybridløsninger (F.eks. Fujifilm S100fs, Panasonic Lumix DMC-FZ18, Nikon Coolpix P80 etc.)der du ikke kan bytte objektiv har ikke dette problemet siden de er hermetisk lukket, men et DSLR der man stadig bytter objektiv slipper man også lett støv til på innsiden.

Canon har valgt en trepunkts strategi. Nemlig:

1. Et svært glatt og antistatisk materiale over sensor for at ikke noe skal hefte seg.

2. Vibrerende bildebrikke og

3. Funksjon for å avlese evt. støv som kan fjernes i programmet Digital Photo Professional.

Olympus holder seg til hyper rask vibrerende bildebrikke.

I praksis derimot forteller mange som driver service og rens av bildebrikker i kamera at Olympus sitt alternativ hittil har vært det beste og mest effektive i praksis. Færest kamera fra Olympus kommer inn til rens... For meg betyr praksis mest.

Angående bildekvaliteten er det nok svært liten forskjell å se mellom noe kamera system i dag for lave og moderate iso-hastigheter.

Det viktigste er en god AF og et godt system for lysmåling.

At Olympus i en del tester gjør det dårligere hva støy angår på høyere iso-hastigheter tror jeg langt på vei den innebygde bildestabiliseringen i E-5x0/E-3 kompenserer for. Man kan holde iso nede, og det vil jo uansett gi bedre dynamikk og mer delikat kontrast.

Skal man likevel virkelig jobbe med ekstremt dynamisk omfang må man for både Canon og Olympus, som for de fleste andre merker tenke HDR.

Olympus gjengir like stor bredde i EV (ca. 8) som det er mulig å gjengi med en god fotoskriver på proff. fotoark ved en vellykket eksponering.

Lenke til kommentar

Jeg ser mange har valgt å være diplomatiske her og tar en "velg det kameraet som passer hånda di best" tilnærming; som er vel og bra. Jeg tror som de øvrige kommentarene viser at det til syvende og sist er små forskjeller i faktisk kvalitet (selv om opplevd kvalitet vil variere sterkt), og at du nesten ikke kan velge feil om du velger et det ene eller det andre. Men som eier av det ene systemet, tenkte jeg at jeg skulle hive meg på å gi en god og varm anbefaling for E-510! :)

Når det er sagt, tror jeg du vil finne at dersom du tar en direkte sammenlikning i butikk at:

- selger høyst sannsynlig vil anbefale enten et Canon eller Nikon kamera

- at Canikon har en større og lysere søker enn E-510

- 450D har en stor og flott LCD som kan virke tiltalende

- men ergonomi er forholdvis lik og at størrelse og vekt er omtrent det samme

Les gjerne et par tester på nett, hør på anbefalinger og kritikker mtp begge systemene før du går i butikken. Se spesielt på hva kameraene *ikke* er gode på og avgjør om dette er ting du kommer til å savne (-kanskje det andre systemet er bedre på akkurat de tinga du er opptatt av).

Et par pluss i Olympus favør likevel (i mine øyne selvsagt):

- genial støvfjerning (jeg bytter objektiv flere ganger ila uka, og har (bank i bordet) enda til gode å se den minste antydning til støv på sensor -kameraet er ett år nå)

- bildestabilisator i huset; kan ikke undervurderes dersom du tar bilder innendørs eller forøvrig annen svak belysning med kit-objektiva spesielt

- gode optiske kvaliteter selv på rimeligste objektiver (selv dpreview.com har i det siste trukket dette fram, og det på et nettsted som hvertfall tidligere var kjent for å omfavne Canon og Nikon ekstra varmt)

(- objektiva er tilpassa bildesensoren; egen digital standard; Four-Thirds)

(Menyvalg, plassering av knapper o.l. er i mine øyne kun en tilvenningssak, og når du først er blitt kjent med ditt system (det være seg til og med menyene til Pentax) er det det du vil foretrekke.)

Lykke til! Det er først og fremst du som skal være komfortabel med valget ditt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...