isbit Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 http://www.vgtv.no/?id=16759 Dette er hva jeg kaller nyttig journalistikk! I stedet for å skrive om ungkaren, BH-størrelsen til Lene Alexandra og hvilke kjendiser som har mistet mobiltelefonen sin sist uke, bør mediene bruke makten sin til noe fornuftig som dette. Noen hevder det er uetisk. Hvorfor? Hva har disse pedofile mennene gjort for å fortjene å ikke bli satt litt på plass? Han blir jo til og med sensurert, så han har ingenting å klage på. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Media skal jo ha ein funksjon som vaktbikkje i samfunnet, so det er berre bra. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Nå gidder ikke jeg se det du linker til, men hvis de avslører både navn og bilde på vedkommende er jo det helt forkastelig. Det er også en grunn til at vi har et rettsystem i norge. Det er de som skal ta seg av straffen, ikke media. Media skal jo ha ein funksjon som vaktbikkje i samfunnet, so det er berre bra. Det er politiet som skal ha den funksjonen. Det er de som skal sørge for at lovene blir holdt. Media har ingenting med det å gjøre. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Eg har lært oppgjennom heile ungdomsskuletida og her på vidaregåande at media har ei oppgåve som vaktbikkje i samfunnet. Det sto klart og tydeleg i lærebøkene òg. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Nå gidder ikke jeg se det du linker til, men hvis de avslører både navn og bilde på vedkommende er jo det helt forkastelig. Er helt enig, men det blir verken vist ansikt eller fullt navn Endret 28. mai 2008 av thadon Lenke til kommentar
isbit Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg tror media har større makt enn politiet. Pedofile blir mer skremt av at likesinnede får trynet sitt på TV og i aviser. Jeg tror media har større makt enn politiet. Pedofile blir mer skremt av at likesinnede får trynet sitt på TV og i aviser. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 http://www.vgtv.no/?id=16759 Dette er hva jeg kaller nyttig journalistikk! I stedet for å skrive om ungkaren, BH-størrelsen til Lene Alexandra og hvilke kjendiser som har mistet mobiltelefonen sin sist uke, bør mediene bruke makten sin til noe fornuftig som dette. Noen hevder det er uetisk. Hvorfor? Hva har disse pedofile mennene gjort for å fortjene å ikke bli satt litt på plass? Han blir jo til og med sensurert, så han har ingenting å klage på. En av funksjonene til et rettssystem er at man har en viss kontroll over straffen. Like forbrytelser skal ideelt sett straffes likt, og når man har sonet dommen skal man helst være ferdig. Hvis man avslører eller sågar blåser opp identiteten til forbrytere i media mister man kontrollen, og de dømte kan ende opp med å bli sosialt avstraffet resten av livet. Det gjelder selvsagt spesielt når det gjelder pedofili, som sannsynligvis er det skammeligste man kan bli dømt for. Av samme grunn blir selvtekt slått ned på her til lands; hvis man kunne være sikker på at folk var i stand til å straffe hverandre på en rimelig og stabil måte hadde nok saken vært en annen. Det vil ikke skje, og derfor har vi et system som skal ta seg av det. Ikke at systemet alltid klarer å straffe rettferdig, men det er uansett rimeligere enn at det overlates til folket. Om pederastene til syvende og sist kanskje hadde fortjent dette er en annen diskusjon, poenget er at det er rettsapparatet som skal bestemme straffen. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det er ikke, og må aldri bli, medias oppgave å dømme personer. Her går de ut med mye personalia, synes jeg så telefonnummeret hans der også, uten at han er dømt for noen ting. Det er litt leit at samfunnet tar "lett" på rettsikkerheten til grupper/mennesker man ikke liker. For å sette det hele litt på spissen, så har han jo kun chattet med en godt voksen jente i følge klippet. Dette er en jobb for politiet og ikke underholdning for massene. PS.Dette skal på ingen måte tolkes som et forsvar for/ sympati med pedofile. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Eg har lært oppgjennom heile ungdomsskuletida og her på vidaregåande at media har ei oppgåve som vaktbikkje i samfunnet. Det sto klart og tydeleg i lærebøkene òg. Hva mener du da med vaktbikkje? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 de dømte kan ende opp med å bli sosialt avstraffet resten av livet. Fortjener de bedre? Uansett, jeg har endret mitt standpunkt nå. Han har jo ikke gjort noe galt. Han har diskutert på nettet med en voksen dame og avtalt å møte henne. Ikke forgrepet seg på noen, altså. Media har utpekt en potensiell barneovergriper, men så lenge han holder fingra av fatet bør han ikke straffes. Lenke til kommentar
Ponzi Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Synest det er helt greit, men uten bilde og navn. Han vil bli gjennkjent av sine nærmeste, men når han har avtalt sextreff med mindreårige vil jeg si at det er bra at de finner det ut Sexuelle overgrep på mindreårige er en av de tingene man bør ta før handlingen er utført. Heia avisen som gjør dette. Endret 28. mai 2008 av Ponzi Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 de dømte kan ende opp med å bli sosialt avstraffet resten av livet. Fortjener de bedre? Kanskje ikke, men som jeg sa er det en annen sak. Et rettssystem må stå sterkt, og det gjør det ikke hvis vi overlater straffen til folket. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det er ikke journalistikk i det hele tatt, er det vel? Er det ikke faktisk ulovlig å "baite" folk? Og ytterligere ennå grovere å henge dem ut offentlig? Selvfølgelig er jeg imot pedofili, men denne slags cowboyjournalistikk er motbydelig og sansyneligvis ulovlig. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Sexuelle overgrep på mindreårige er en av de tingene man bør ta før handlingen er utført. Heia avisen som gjør dette. Han var jo på messenger allerede samme kveld, så virket ikke som det hjalp veldig. Et rettssystem må stå sterkt, og det gjør det ikke hvis vi overlater straffen til folket. Godt poeng. Men politiet kunne kanskje tatt i bruk tilsvarende midler? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Godt poeng. Men politiet kunne kanskje tatt i bruk tilsvarende midler? Det har de neppe lov til. Privatpersoner har større handlingsfrihet enn politiet i slike saker. Men det er jo derfor de ofte samarbeider med ideelle organisasjoner. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 de dømte kan ende opp med å bli sosialt avstraffet resten av livet. Fortjener de bedre? Har de vert gjennom rettsystemet og fått en straff, og sonet denne, har du gjort opp for det du har gjort. Og ytterligere straff er da bare tullete. Folk som blir hengt ut gjennom media burde fått strafferabatt, eller de mediene som henger ut folk burde bli straffet. Skjønner heller ikke hvorfor folk og presse skal ha tilgang til rettssaker. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Strafferabatt har vel så vidt jeg husker også vært innvilget fra tid til annen grunnet belastende mediedekning. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Det har de neppe lov til. Privatpersoner har større handlingsfrihet enn politiet i slike saker. Synes politiet må få mer makt og friere midler. Enig? Lenke til kommentar
Ponzi Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Tror faktisk man bruker baiting for å få tak i pedofile, her er det lov å straffe intensjoner. Er untatt, akkurat som terrorloven gir mulighet for å straffe intensjon. Ellers så ser jeg ingen fare med å straffe noen ved å legge ut sensurerte bilder av dem i avisen så lenge gjør ulovlige ting. Så lenge folk gør slikt så kan eksempler være med å sette søkelyset på det. Ser på det som å ta bilde av noen som bryter seg inn en plass, bildene har nyhetsverdi, og det er bra at media setter skelys på dette. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Har de vert gjennom rettsystemet og fått en straff, og sonet denne, har du gjort opp for det du har gjort. Og ytterligere straff er da bare tullete. I teori, har man det. I praksiss har pedofile ødelagt folk, kanskje for hele livet. Mens de selv er fri til å forgripe seg på flere noen få år etterpå. Ekte rettferdighet for offeret for i pedofilisaker hadde vært å slippe dem ned i et mørkt hull og torturere dem resten av livet. Da kan man begynne å snakke om straff som står i stil til det man har gjort. Men slik kan ikke et sivilisert samfunn operere. Derfor er kastrering og livstid to ting som må opp på bordet. Skjønner heller ikke hvorfor folk og presse skal ha tilgang til rettssaker. For å kunne være sikre på at rettegangen går riktig og lovlig for seg. Det handler om demokratiske og juridiske prinsipper. Synes politiet må få mer makt og friere midler. Enig? I tilfelle sexovergripere på internett, sansyneligvis ja. Men ikke i andre tilfeller jeg kan se per i dag. Endret 28. mai 2008 av guardianpegasus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå