OscarMike1 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Hva har skjedd feil her? Jeg har sett min del av bevegelsesuskarpe bilder, men dette er skarpt, og uskarpt på samme tid, om dere forstår? Foto: Stian Lysberg Solum / Scanpix Hentet fra dagbladet. Endret 28. mai 2008 av Eirik_a Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 helt klart bevegelsesuskarpt Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Ja, men jeg har aldri sett denne effekten av at bildet ser ut til å ligge over hverandre på denne måten. Blits har den egenskapen at det fryser bildet nesten uavhengig av lukkertid, men her ser det ut som blitsen har fyrt av to ganger i samme eksponering. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 meget mulig det, mange blitser har den muligheten Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det kan jo være flere fotografer der som har brukt blitsen nesten samtidig med bildetaker? Ser ut som det er 2 blitsavfyringer ja. Minner om litt testing med blits hjemme. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Her er 2 blitser avfyrt med kort mellomrom ja.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Se på skyggene bak personene. De stememr ikke med blits fra fotografen, men kan passe på annen blits fra annen retning, evt lyskaster (bil e.l.). Typisk to lyskilder. Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Det må være en lyskilde til høyre for fotografen (Solum). Sannsynligvis en blits da begge "eksponeringene" er tilsynelatende frosset. Legg merke til Punkt A. Politimannen har beveget seg ca 4cm mellom de to lysglimtene. Hvis vi antar han går med ca 4km/t, tilsvarer det 4/100sek. Punkt B: Nøkkelringen er delvis i skyggen i det blitsen fra sidenmannen går av. Siden nøkkelringen nødvendigvis beveger seg fremover med mannen, så må altså lysglimtet som kastet denne skyggen være tidligere i tid enn blitsen fra Solum. Dette er litt rart; jeg trodde blits alltid ble avfyrt i starten av en eksponering? Punkt C: verifiserer at lyskilden er til høyre. Skulderen er ikke dobbelteksponert, noe som tyder på at den er i skyggefeltet til sidemannens blits. Punkt D: kan noen forklare hvorfor skoen tilsynelatende er på bakken ved begge lysglimt, men ikke på samme sted. Er dette "moonwalk" eller er det glatt på bakken? EDIT: æsj! glemte å se etter kamera-shake. Både hjulet og døren på bilen tydet på at Solum har hatt god fart i kameraet sitt. Sannsynligvis forklarer det punkt D. - Rams Endret 29. mai 2008 av RamsFoto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå