Mr_A Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Hei! Har i dag et D50 med en Sigma 18-200 objektiv som fungerer helt greit, men ønsker og oppgradere litt Har kikket en del på D80. Hva med D60 er det et bedre valg en D80. Er D200 et MYE bedre valg? Tar mest bilder av Mennesker og sport Mange spørsmål her, men håper noen kan svare Jan Egil Endret 28. mai 2008 av Mr_A Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hei! Har i dag et D50 med en Sigma 18-200 objektiv som fungerer helt greit, men ønsker og oppgradere litt Har kikket en del på D80. Hva med D60 er det et bedre valg en D80. Er D200 et MYE bedre valg? Tar mest bilder av Mennesker og sport Mange spørsmål her, men håper noen kan svare Jan Egil Synes ikke D60 er så mye til oppgradering fra D50, iallfall. Kanskje D80, men har du prøvd D200? Bruktmarkedet er i ferd med å renne over av gode, brukte D200-hus nå, med folk som skal over til D300. Hvis du ikke jobber mye under dårlige lysforhold, kan vel det være et veldig godt alternativ? Husk at D200 er like bra som for to år sida, det har bare fått en etterfølger i D300 som gir ekstremt mye kamera for pengene. Hvis du har litt god tid, kan du også vente ut etterfølgeren til D80 - som entusiastmodell vil jeg tro den blir mer attraktiv enn D200, men kanskje ikke til mer yrkesmessig bruk. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Tja. D80 - har sine fordeler, men du tjener lite fra D50. D200 - Enda flere fordeler enn D80. Men ikke like god batterikapasitet, kjøp med batterigrep om du kjøper. D2h/x - Meget god batterikvalitet, grei værtetting, raskt, bra søker, ganske god AF, noe tungt for noen. Kan fås ganske rimelig brukt. D300 - kanskje det beste valget om du tar bilder innendørs. Lenke til kommentar
aok Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 jeg har D80 og er godt fornøyd.. En av forskjellene jeg tror du vil merke best til daglig er selve betjeningen.. D80 er siste modell på stigen som har samme mode-hjul med ferdige programmer.. Har ikke sett SÅ nøye på D200, men vet ivertfall at betjeningen er annerledes ..kanskje bedre? ..evt rettet mot en litt mer proff del av markedet.. Nikon selv kaller vel D80 for det øverste 'amatør' kamera, og D200 for det nederste 'proff' kamera.. D80 renner det også ganske greit med på bruktmarkedet.. mange vil ha litt mye for dem da.. men med et snev av tolmodighet og pruting, burde du kunne skaffe et kit m/litt ekstra for en 5-6000 Det er mulig at hvis du føler du har 'vokst fra' D50, kan det være et naturlig trinn opp til D200.. Men for min del sover jeg ivertfall godt om natta, vel vitende om at D80 er et kamera som er bedre enn meg Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Alle er gode nok til mennesker, men til sport er det greit med litt ekstra bilder per sekund. D80 tar 3 bilder per sekund, mens D200 tar 5 bilder per sekund og D300 tar 6 bilder per sekund. D300 er også overlegent på høy ISO, men det koster jo over 12 000 for bare et kamerahus så det kan være at D200 er kameraet for deg dersom du må tenke økonomi. Lenke til kommentar
Mr_A Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Takk for mange gode tips. Skal se litt etter brukte D200 hus. D300 og oppover blir nok for dyrt for min økonomi. Lenke til kommentar
Nullboks Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg kjøpte nettop D200 helt nytt fra MPX for 6885,- ser ut til at de har et til på lager. http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=59456 det er billigere enn de fleste som ligger ute på bruktmarkedet for tiden. Tror jeg gjorde et godt kjøp der. sett at de fleste skal ha ca 8000 med batterigrep. Men med den prisen der så får du råd til å kjøpe alt nytt. -A Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Jeg sitter og lurer på hvorfor du ønsker å oppgradere. Svaret på spørsmålet ditt, ligger nok i det hvorfor'et. Vet du hvorfor, så vet du mer om hvilke egenskaper du er på jakt etter. Kanskje du og vil ha minst like stor glede av ny optikk, som også gir bedre bilder, og kanskje flere nye muligheter. Bare en tanke Endret 28. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Alle er gode nok til mennesker, men til sport er det greit med litt ekstra bilder per sekund. D80 tar 3 bilder per sekund, mens D200 tar 5 bilder per sekund og D300 tar 6 bilder per sekund. D300 er også overlegent på høy ISO, men det koster jo over 12 000 for bare et kamerahus så det kan være at D200 er kameraet for deg dersom du må tenke økonomi. Ikke noe personlig JP Men, dobbel hastighet betyr som regel bare dobbelt så mange bilder å slette. Det er fotografen og hans evne til å time skuddet som virkelig gir det rette skuddøyeblikket. Det er en evne som kan og bør trenes opp når man driver med action. Et kamera med høy skuddtakt, fører lett til at man bare peprer løs, uten å ha noen følelse for timing. Det øker riktignok sjansene for treff, men det har en pris. Ikke at jeg har noe i mot høy hastighet, det kan være nyttig, men jeg får bare så fryktelig lyst til å si det her med jevne mellomrom. Lenke til kommentar
Mr_A Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg sitter og lurer på hvorfor du ønsker å oppgradere. Svaret på spørsmålet ditt, ligger nok i det hvorfor'et. Vet du hvorfor, så vet du mer om hvilke egenskaper du er på jakt etter. Kanskje du og vil ha minst like stor glede av ny optikk, som også gir bedre bilder, og kanskje flere nye muligheter. Bare en tanke Det er klart at et bedre objektiv en det jeg har er nok en ting og vurdere, men ønsker også et bedre og raskere kamera. Tar mye bilder av Motorcross, FMX(Freestyle motorcross) hvor timing er utrolig vanskelig. derfor ønsker jeg et raskere kamera. Er da D200 tingen for meg? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Er da D200 tingen for meg?Hvis du mener du vil ha nytte av høyere hastighet, har du vel egentlig svart på spørsmålet selv Jeg skjønner godt at du nøler og tviler, men du må velge selv. Endret 28. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 D200 med et lyssterkt objektiv vil være ypperlig for den bruken. Lenke til kommentar
aok Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) det er billigere enn de fleste som ligger ute på bruktmarkedet for tiden.Tror jeg gjorde et godt kjøp der. evt. kan du bruke dette til å prute på de som ligger ute Det er vel en slags oppfatning at en bør betale ikke særlig mer en 60-70% av nypris år en kjøper brukt? men back til topic.. Synes også det høres ut som du bør gå for en D200.. prut litt på nett så bør du kanskje komme ned i noe som nærmer seg 5000 for et hus? og så en lyssterk zoom Som andre også har sagt Endret 28. mai 2008 av aok Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg sitter og lurer på hvorfor du ønsker å oppgradere. Svaret på spørsmålet ditt, ligger nok i det hvorfor'et. Vet du hvorfor, så vet du mer om hvilke egenskaper du er på jakt etter. Kanskje du og vil ha minst like stor glede av ny optikk, som også gir bedre bilder, og kanskje flere nye muligheter. Bare en tanke Det er klart at et bedre objektiv en det jeg har er nok en ting og vurdere, men ønsker også et bedre og raskere kamera. Tar mye bilder av Motorcross, FMX(Freestyle motorcross) hvor timing er utrolig vanskelig. derfor ønsker jeg et raskere kamera. Er da D200 tingen for meg? D200 _kan_ absolutt være tingen. Jeg har brukt både D50, D80, D1H og nå D300, og iblant er rask seriebildehastighet det en trenger. Da kan D80 falle litt gjennom. Du vil også kunne dra nytte av flere "proffe" trekk ved D200 - men husk at de kommer litt på bekostning av begynnernivå "brukervennlighet". Et nytt D200-hus til under 7000 virker som et ganske bra kjøp for meg, men det kan komme mange gode tilbud på denne modellen framover, den er jo på vei ut. Eneste virkelige svakhet ved D200 som jeg kan se, i forhold til dine behov, er høy-ISO-egenskapene. Men hvis ikke bildene dine skal blåses kraftig opp, trenger ikke det bety all verden. Og i noen typer actionfoto synes iallfall jeg at endel korn bare er fint.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå