Gå til innhold

FN reduserer ytringsfriheten - vil det få konsekvenser for forumet?

Anbefalte innlegg

jo faktisk var det en tysk bank som sluttet å produsere sparegriser fordi muslimer følte seg krenket

Aha, og det kan ikke ha noe med å ekspandere markedet sitt, du vet, rent økonomiske årsaker. Ikke at de ble tvingt fordi muslimer følte seg krenket. Slik du påstår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jo faktisk var det en tysk bank som sluttet å produsere sparegriser fordi muslimer følte seg krenket

Aha, og det kan ikke ha noe med å ekspandere markedet sitt, du vet, rent økonomiske årsaker. Ikke at de ble tvingt fordi muslimer følte seg krenket. Slik du påstår?

hva har sparegriser med å ekspandere deres marked? ble sparegrisene får dyre å produsere heller hadde VG feilinformanter da de skrev det for noen måneder siden? :tease:

Lenke til kommentar
Vil dette si at det faktisk vil bli straffbart å kritisere andres religioner?

Ja. Angrep på religioner skal nå rapporteres. Hva straffen er, sies det ingenting om.

Tja, vi blir vel steinet..

Som tidligere påpekt er saken like ille som det faktum at jeg ikke har hørt et ord om den i media.

Lenke til kommentar

hva har sparegriser med å ekspandere deres marked? ble sparegrisene får dyre å produsere heller hadde VG feilinformanter da de skrev det for noen måneder siden? :tease:

Hvis sparegrisene på noen måte hindrer muslimer i å bruke nettopp den banken, så vil de appellere til ett bredere marked ved å fjerne de. Du trenger ikke gjøre deg dum, link gjerne til saken.

Lenke til kommentar

Synes også det var merkelig lite informasjon om dette fra de større mediene, ihvertfall hvis man ser på hvor alvorlig forskjellige humanetikere synes at det er. Men nettopp derfor skulle jeg gjerne sett noen tradisjonelle journalister behandle dette, som kunne snakke med en del forskjellige personer, og ikke bare innbitte humanetikere, så jeg kunne få se litt mer balanserte begrunnelser for vedtaket osv...

Synd at ikke flere medier har tatt dette opp, dersom det er så alvorlig mange mener at det er...

Lenke til kommentar

Fra FN's egne sider, der er ingenting endret enda...

Artikkel 18 og 19

Article 18.

Everyone has the right to freedom of thought, conscience and religion; this right includes freedom to change his religion or belief, and freedom, either alone or in community with others and in public or private, to manifest his religion or belief in teaching, practice, worship and observance.

Article 19.

Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers.

Det gjelder vel også frihet til å ikke tro på noen religion vil jeg tro...

Rart at alle aviser, både norske og utenlandske er tause..... De venter kanskje på hva dette EGENTLIG betyr... :hmm:

Lenke til kommentar
Det er nettopp derfor jeg også lurer. FN har ikke forandret noe enda.

Kanskje vi er utsatt for en scam? Enten det eller så er det bare humanistiske internett sider som har fått tak i dette... Dette skulle jo ramme alle, også andre religiøse grener, som ofte ikke legger to pinner i kors når de snakker om de fæle konkurentene....

Merkelig er det ihvertfall, det er sikkert.....

Lenke til kommentar

IHEU "ambushed" at Human Rights Council

Problemstillingen er tydelig. Enten må ytringsfriheten innskrenkes, eller så må religionsfriheten innskrenkes. FNs menneskerettighetsråd gjør det tydelig at man heller innskrenker ytringsfriheten fremfor å legge bånd på ekstrem religionsutøvelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ifølge pakistan var det tydelig "an insult to our faith to discuss Sharia law in this context" (hugsar ikkje heilt :p) ... :no:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Vil dette si at det faktisk vil bli straffbart å kritisere andres religioner?

Ja. Angrep på religioner skal nå rapporteres. Hva straffen er, sies det ingenting om.

Tja, vi blir vel steinet..

Som tidligere påpekt er saken like ille som det faktum at jeg ikke har hørt et ord om den i media.

Så vidt jeg forstod av å lese diverse dokumenter så var det opp til hvert enkelt land å bestemme hva en eventuell straff måtte bli.

Lenke til kommentar

Det må være muhammed tegningene som har satt skrekken i vokterne, siden dette ikke er kommentert i avisene. Og er det slik at jeg skal straffes for å ikke ha de rette meningene om diverse religoner, så må noe være riv ruskene galt.

Lenke til kommentar
Det må være muhammed tegningene som har satt skrekken i vokterne, siden dette ikke er kommentert i avisene. Og er det slik at jeg skal straffes for å ikke ha de rette meningene om diverse religoner, så må noe være riv ruskene galt.

Det er jo akkurat sånn vi har hatt det i de siste 1900 årene... tenk dere som de religiøse himmel losene nå kroer seg i fryd nå da de øyner å få tilbake storhets tiden der de var enerådene i hva alle folk måte mene og tro... Skal vedde på at det er en del geistelige her i landet også som får det som min minstemann kaller en "stram" tissemann ved den tanken....

Skrekk eksempel på hva som skjer når religiøse grupperinger får for mye makt!

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...